View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:01

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson Les Paul Deluxe 
Author Message

Post Gibson Les Paul Deluxe
Denna har legat på Blocket i GBG ett par dagar. Den är jävligt snygg men inte särskilt välvårdad.

Hur skall man värdera en sån här? Enligt säljaren så skall ha bud på närmare 30 k. Jag vill inte lägga bud själv förrän jag kännt på den men tveksamt att jag skulle gå upp till den nivån. Jag vill dra mig till minnes att bojare Rag lade ut en tidig 70-tals Deluxe för ett tag sen för mindre än 20k och den va snygg.

http://www.blocket.se/goteborg/Gibson_Les_Paul_Goldtop_tidigt_70_32348820.htm?ca=15&w=1

Image

02 Mar 2011, 09:27
Profile

Denna är ofräst MEN jävligt risig.
Hade det stått 20 på prislappen hade jag köpt den redan men det är för att jag letar efter en sån här goldtop som är sliten.

I med ett par fullsize-buckers sen är man hemma[^]

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

02 Mar 2011, 09:30
Profile ICQ YIM WWW

30k e mycket för den där.

jag hade iof en burst och den fick jag väl runt 18k för innan det var över.

Denna torde ligga på samma pga av slitaget men samtidigt e det alltid folk som kikar efter dessa som kanske e beredda att lägga dessa pengar på dom....

02 Mar 2011, 10:10
Profile ICQ WWW

rag wrote:

30k e mycket för den där.

Denna torde ligga på samma pga av slitaget

Här håller jag inte med dig riktigt , guldisarna får man mer för...
sliten javisst , men det vägs upp av en 'coolhetsfaktor'

sätter man P90 i denna och blundar för stora huvudet får man nästan 50-tals felling.

Jag tycker denna ska hamna på 25 personligen , 20 hade jag köpt den för själv.

Sen gillar jag inte tonen i hans annons, visst han har haft den sen ny, med är för f-n en Norlin och inte 'the holy grail'

Synd att en del av dessa säljare fått prislappen om bakfoten, ofta är dom envisa som synden också. Så den åker säkert in under sängen igen.

MINT eller superslitna är poppis på dom här enl min erfarenhet.

Hade möjlighet att testa en lika sliten 70:a för ett tag sen , och formligen vrålade , MEN den var blytung tyvärr.

02 Mar 2011, 10:48
Profile ICQ WWW

sätter man P90 i denna och blundar för stora huvudet får man nästan 50-tals felling.

Det är väl nästan lite synd. Jag skulle verkligen vilja ge mini-humbuckern en rejäl chans. Det satt en i halsläget på min Deluxe men den yxade jag upp. [:D] Jag minns att den hade en förträfflig blueston men fixade inte det obalaserade synintrycket mellan en fullstor HB i stall och mini-hb i hals. Det skar sig så det gjorde ont i ögonen.

02 Mar 2011, 18:57
Profile

glassfinger wrote:

Mike Leaf wrote:

Det är väl nästan lite synd. Jag skulle verkligen vilja ge mini-humbuckern en rejäl chans. Det satt en i halsläget på min Deluxe men den yxade jag upp. [:D] Jag minns att den hade en förträfflig blueston men fixade inte det obalaserade synintrycket mellan en fullstor HB i stall och mini-hb i hals. Det skar sig så det gjorde ont i ögonen.

jo, fast det enda man offrar är ju lödningarna , och det går att göra så det inte märks dvs du spar orginallödningarna när du byter mickarna... går att återställa igen.

inga fräsningar etc, routa den skulle jag absolut inte fundera på

Jag fixar inte dom där mickarna alls....

03 Mar 2011, 09:24
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

glassfinger wrote:

Mike Leaf wrote:

jo, fast det enda man offrar är ju lödningarna , och det går att göra så det inte märks dvs du spar orginallödningarna när du byter mickarna... går att återställa igen.

inga fräsningar etc, routa den skulle jag absolut inte fundera på

<u><u>Jag fixar inte dom där mickarna alls</u></u>....

Av samma anledning hade jag fräst i normala buckers.
Ska man spela på gitarren kan det kvitta.

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

03 Mar 2011, 09:26
Profile ICQ YIM WWW

Fräsa eller inte fräsa det är frågan ibland.
Jag förstår Haraldrigs tanke med att man ska spela och jag förstår Mike Leafs tanke också. Har en gura jag skulle vilja fräsa ner humbuckers i men har fasiken inte hjärta för det fast gitarren är "meckad" som fasiken redan.
Så får leta efter en som är fräst redan [:D]

03 Mar 2011, 09:31
Profile ICQ WWW

Nu är det väl nästan helgerån att fräsa en gammal Deluxe med tanke på att det är ovanligt med orörda.
Nu finns det ju fullstora HBs i P90 storlek så det är ju dessutom onödigt. Det fanns ju inte förr.

Finns det ingen bra sida på nätet om Deluxen?

03 Mar 2011, 11:18
Profile

http://www.lespaulforum.com

Där finns nog exakt allt du vill veta.
Gäller bara att leta runt mycket.

03 Mar 2011, 11:50
Profile ICQ WWW

http://www.lespaulforum.com

Där finns nog exakt allt du vill veta.
Gäller bara att leta runt mycket.

Tänkte jag skulle slippa det. [;)] Men tack!

03 Mar 2011, 12:47
Profile

http://www.latesixtieslespauls.com

har en del också om tidiga Deluxe dvs 69/70

Jag skulle i dagsläget undvika att fräsa en sån här gitarr,
står redan 80-20 till dom redan frästa och såna går ju att hitta också.

03 Mar 2011, 12:52
Profile ICQ WWW

Vad är meningen med att ha en gitarr man tycker är nästan perfekt.

Får man tag på en Deluxe som passar en som handen i handsken när det gäller vikt, hals, ton etc så ska man inte tveka utan fräsa.

Gitarrer är verktyg/leksaker och behöver de förbättras så får man göra det.

03 Mar 2011, 16:12
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Får man tag på en Deluxe som passar en som handen i handsken när det gäller vikt, hals, ton etc så ska man inte tveka utan fräsa.

För min del så vet jag av smaken ändras lite då och då.
Så lite variation skadar inte.

03 Mar 2011, 16:32
Profile ICQ WWW

Ja vafan inget är väl heligt men vurmar lite för bevarande av Deluxen. Deluxen, tillsammans med floydade 60-tals strattor, har ju en särställning som utrotningshotad art. [:D]

03 Mar 2011, 17:07
Profile

Klart man kan såga upp allt man hittar , men jag tycker man saknar ett element då , dvs känslan för vad som passar bäst i varje situation.

Jag ser det som en möjlighet att få en sliten GT med P90

Routade deluxer finns så många redan ...

Men såga på du.... lite 70-tals stuk på dig [;)]

Nu tycker jag plötsligt att det är bra att han vill ha 30 för den [B)]

03 Mar 2011, 23:19
Profile ICQ WWW

Jag hade då köpt en historic fortare än man hinner säga 14 graders huvud...

04 Mar 2011, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:

Jag hade då köpt en historic fortare än man hinner säga 14 graders huvud...

Historic är ju en helt annan grej. 14 eller 17 graders huvudvinkel, so what...

Gillar man den här typen av gitarrer är det nog bara en riktig 50´s GT som toppar.

Dom här 69-74 modellerna har sin egen charm

05 Mar 2011, 15:00
Profile ICQ WWW

Det som är så lömskt med Les Pauls är att det spelar nästan ingen roll om den är den dyraste eller en av dom billigare.
Alla har sina som låter skit och såna som låter kanon.

Jag hade en Goldtop Reissue 2003 R7.
Och tillika hade min lille bror en JD Les paul 2500kronors LP.
Jdn hade 57classics som vi satt dit fast den lät utmärkt med original mickarna.
Dom var nästan exakt likadanna i soundet.

05 Mar 2011, 21:27
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:

Det som är så lömskt med Les Pauls är att det spelar nästan ingen roll om den är den dyraste eller en av dom billigare.
Alla har sina som låter skit och såna som låter kanon.

Jag hade en Goldtop Reissue 2003 R7.
Och tillika hade min lille bror en JD Les paul 2500kronors LP.
Jdn hade 57classics som vi satt dit fast den lät utmärkt med original mickarna.
Dom var nästan exakt likadanna i soundet.

det är samma med strator mfl gitarrmodeller, behöver inte vara custom shop för att låta bra.

Sen är det kanske andra orsaker att man köper dyrt eller vintage, det är inte drekt kopplat till bättre ljud. Finns andra faktorer som spelar in. Annars skulle alla ha JD lps

05 Mar 2011, 22:17
Profile ICQ WWW

den här?: http://www.vend.se/ad.php?56935

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

05 Apr 2011, 08:11
Profile ICQ WWW

Tråden får mig osökt att minnas gamla Musikbörsen på S:t Eriksgatan i Sthlm, i början av 70-talet. Hur det hängde rader av Goldtops i taket för 2500 kr/st. Intrycket etsade sig fast i minnet. Så många och så fula. Men priset var väldigt bra. Jerker måste ha kränkt av massor av guld-pållar. Undrar om alla sågades upp? [:D]

---
http://www.myspace.com/leathernun
http://www.myspace.com/godtherapyworld

07 Apr 2011, 15:52
Profile ICQ WWW

Jonas A wrote:

Tråden får mig osökt att minnas gamla Musikbörsen på S:t Eriksgatan i Sthlm, i början av 70-talet. Hur det hängde rader av Goldtops i taket för 2500 kr/st. Intrycket etsade sig fast i minnet. Så många och så fula. Men priset var väldigt bra. Jerker måste ha kränkt av massor av guld-pållar. Undrar om alla sågades upp? [:D]

När jag började runt 78 kan jag bekräfta att Dimarzios var det som gällde, deluxer konverterades på löpande band och ofta redan när dom var nya.

Fanns ju Standards då också sen något år , men i princip alla beggade Deluxe man såg hade ett par Dimarzios i sig.

Standarden fanns inte i guld heller, man såg bara Sunburst och svarta

07 Apr 2011, 15:59
Profile ICQ WWW

Om den "har haft sedan ny" vill man ju gärna veta varför den ser ut så här nu. Mina gamla grejor har inte åldrats så här, men har nog heller aldrig varit på turné.

Om det inte köps som samlarobjekt har väl Haraldrig rätt med anpassning till den egna smaken. Samla är väl en sak och spela en annan.

Många samlarobjekt är nästan som frimärken. Vintage, inga repor och nyskick. Är det någon som vet om gitarren verkligen är spelbar?

08 Apr 2011, 00:15
Profile

arinihsd wrote:

Om den "har haft sedan ny" vill man ju gärna veta varför den ser ut så här nu. Mina gamla grejor har inte åldrats så här, men har nog heller aldrig varit på turné.

Om det inte köps som samlarobjekt har väl Haraldrig rätt med anpassning till den egna smaken. Samla är väl en sak och spela en annan.

Många samlarobjekt är nästan som frimärken. Vintage, inga repor och nyskick. Är det någon som vet om gitarren verkligen är spelbar?

Den är säkert bara giggad mycket , vissa musiker har 5-6 gitarrer och byter varje år under sin karriär, andra har en och samma i 40 år då brukar dom se ut så här.

Andra har mest legat i caset och är i princip MINT , finns en 64 Firebird I på LPF nu som är i princip helt orörd....

Hur kul är det ? [:)]

08 Apr 2011, 08:04
Profile ICQ WWW

om man nu skulle vilja byta mickar utan åverkan, vad finns det för alternativ egentligen ?
finns det några vita p90 som passar utan meckk?
läste nånstans att det inte är riktigt samma mått, eller nåt i den stilen....

-Genntlemen, it´s called blunt...force...trauma.

~Horatio Caine~

08 Apr 2011, 09:03
Profile

Deluxe har samma fräsning som P90. De finns en uppsjö av ersättningsmickar, både P90 och humbuckers, som går att byta utan att göra större åverkan.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

08 Apr 2011, 10:02
Profile ICQ WWW

Magic wrote:

Deluxe har samma fräsning som P90. De finns en uppsjö av ersättningsmickar, både P90 och humbuckers, som går att byta utan att göra större åverkan.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

precis , det är ju bara lödningarna man offrar , om man inte orkar vara lite kreativ och även sparar dom som orginal [;)]

08 Apr 2011, 11:01
Profile ICQ WWW

Deluxen är väl en vidareutveckling av de gamla gitarrerna med P90 i. När det va' ute med dessa pupar och man hade kroppar över så byggde man humbuckers i P90-format och satte i. Sedan blev det viss efterfrågan på dessa gitarrer och man började bygga dessa igen. Vet ej när de började med nytillverkningen men tror att det va' runt -75. Kommer inte ihåg var jag hört/läst det men kanske kan någon verifiera?
P90 behöver en fästplatta under sig som skruvas fast i gitarren. Annars passar de perfekt.

Hasse.

08 Apr 2011, 11:41
Profile

HasseA wrote:

Deluxen är väl en vidareutveckling av de gamla gitarrerna med P90 i. När det va' ute med dessa pupar och man hade kroppar över så byggde man humbuckers i P90-format och satte i. Sedan blev det viss efterfrågan på dessa gitarrer och man började bygga dessa igen. Vet ej när de började med nytillverkningen men tror att det va' runt -75. Kommer inte ihåg var jag hört/läst det men kanske kan någon verifiera?
P90 behöver en fästplatta under sig som skruvas fast i gitarren. Annars passar de perfekt.

Hasse.

Nja.... När man beslöt ta upp tillverkningen av Les Paul modellerna igen 1968 så hade dom P90 som de gamla Gt´s... det var ett experiment och c:a 1200 gitarrer tillverkades och sålde slut på nolltid. När man insåg att man stod inför serieproduktion så hade man önskemål från i princip alla handlare att sätta humbuckers istället. Dock för att slippa konkurrera med Custom modellen och
ställa om produktionsmetoderna så tog man istället Epihone mickar och satte dessa i utskurna P90 kåpor , voila en 'mini humbucker'
Gibson stod sedan emot några år innan man började fräsa stora mickar på 'special order' och Standarden kom tillbaka i katalogen 76.

På dom gamla GT skruvades P90 direkt i kroppen, utan plattor eller gängade hål.

08 Apr 2011, 13:12
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next