View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 01:25

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Gretsch 6122 
Author Message

Post Gretsch 6122
Hmm...har börjat inse att jag har alldeles för många gamla fina Vintagegitarrer i 10-15000 kr klassen och funderar på att sälja av en del för att kunna köpa en Gretsch...eller ännu hellre byta bort ett antal mot en gammal (Lennon)....hopps menar naturligtvis Harryson..... Gretsch 6122. Finns en på Twang, en -67:a som begärs 28 000 för, någon som vet om det är "prisvärt"? Naturligtvis förlorar jag massor på en bytesaffär så jag ser hellre en annan lösning. Några tips??

Den sista dåren är inte född änImage

07 Mar 2011, 14:46
Profile

Dom är ju inte så vanliga dom där.. och den verkar i fint skick , dock varning för att dom flaggar för att halsen måste sättas om..

Jag tror , eller rättare sagt VET att det är ruskigt trögt att sälja gitarrer just nu , speciellt de dyrare.

Så handlarna får välja att antingen sänka priset eller härda ut tills tiderna vänder (om de nu gör det)

Jag tror man betalar ganska lågt för inbyten just nu , men ändå bättre med affär med några tusen mellan än inget alls.

Bästa rådet är nog att du säljer av ett par gitarrer först och sen kommer med cash och förhandlar lite om det går.

Å andra sidan om du gillar gitarren spelar kanske inte ett par tusen så stor roll i slutändan.

Det du riskerar är att nån annan nyper den under tiden du avvecklar.

Du kan ju alltid kolla med Jörgen också, han kanske är intresserad av att sälja några av dina på kommision och hålla Gretchen på en handpenning. Börja med att öppna upp en diskussion och känna på guran lite

07 Mar 2011, 15:44
Profile ICQ WWW

Den sista dåren är inte född änImage

07 Mar 2011, 16:15
Profile

Hittar inte gitarren på Twangs hemsida...
Vet att den hängt där i minst ett år i alla fall, så jag tror inte att den springer iväg så där i brådrasket.

Gretsch Country Gentleman är ju eftertraktade (och dyra) just för kopplingen till Harrison.

Dock ställer hard core Beatles-gearsamlarna hårda krav på rätt specar.
Vad det gäller CG så hade ju George 2 st, med lite olika specar (#1=dial up mute #2=flip mute)

Jag skulle vilja påstå att sista "godtagbara" året är '66.
Dessa kan ganska lätt konverteras till korrekta Harrison #2 specar.

Dessutom lider även Gretsch av motsvarigheten till Fenders pre/post CBS.
I Gretsch fall var CBS==> Baldwin.

Baldwin köpte Gretsch '67.

Så, CG's från '63 (dvs Harrison #2 specar) ligger och pendlar runt 5000$. Det innenbär en premie på ungefär 50% extra mot senare modeller upp t.o.m '66. Dvs dessa ligger runt 3000-3500$.
Baldwin modeller innebär å andra sidan en stigande rabattrappa mot '66 på ca 25-40% beroende på följande produkt"förbättringar"

- Double==>single mute
- single mute ==> No Mute
- Painted ==> Open f-holes
- Bigsby till Baldwin tremolos
- etc

Sedan gäller ju sedvanliga Gretsch issues som rotten binding och neck set...

08 Mar 2011, 16:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]