View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:16

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Hjälp! 
Author Message

Post Hjälp!
Jag ska sjunga på min mosters begravning och har valt Dan Andessons "Gässen flytta". Eftersom den är så kort så tänkte jag dubblera och lägga en vers med munspel emellan, problemet som har uppstått är att, då jag ska kompa mig själv på gitarr så måste jag använda munspelsställning och då får jag lite svårt att böja dom toner som behöver böjas på ett snyggt och rent sätt. Alternativet i position 1 är att spela på översta oktaven men då blir det så himla pipigt. Jag har testat 2a och 3e position men får inte riktigt till nån annan än 1a. Orginalet som finns på YT går i D har jag för mig. Förslag emottages tack- och skynd-samt.
http://www.youtube.com/watch?v=VKfw6-77TXE

Mats

22 Mar 2011, 09:26
Profile

Skall kanske tillägga att jag själv tänkte köra den i G

Mats

22 Mar 2011, 09:36
Profile

Tips. testa ändra lite på gitarrkompet i munspelsversen. [;)] det var bara det första som slog mig....

22 Mar 2011, 13:43
Profile ICQ YIM WWW

Matsk wrote:

Jag ska sjunga på min mosters begravning och har valt Dan Andessons "Gässen flytta". Eftersom den är så kort så tänkte jag dubblera och lägga en vers med munspel emellan, problemet som har uppstått är att, då jag ska kompa mig själv på gitarr så måste jag använda munspelsställning och då får jag lite svårt att böja dom toner som behöver böjas på ett snyggt och rent sätt. Alternativet i position 1 är att spela på översta oktaven men då blir det så himla pipigt. Jag har testat 2a och 3e position men får inte riktigt till nån annan än 1a. Orginalet som finns på YT går i D har jag för mig. Förslag emottages tack- och skynd-samt.
http://www.youtube.com/watch?v=VKfw6-77TXE

Mats

Varför inte 1 pos i mellanoktaven? (Du kan hoppa över OB på hål 4 om du inte fixar det, kommer vid ett tillfälle). Det är lite lurigt at få liv i Bob Dylan-registret men det går, påstår jag.
Alternativet är förstås ett LO Melody Maker i G.
Hälsar,
Martin

22 Mar 2011, 16:22
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för tipsen. Det blev så att jag behåller kompet som det är och gör lite andra vändningar i melodin på munspelsversen, funkar bra och blir tillochmed bättre än att ha exakt samma tonföljd tre gånger på raken.

Mats

23 Mar 2011, 09:42
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]