View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 15:21

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lovepedal AMP11. Såld till begärt pris!!! =) 
Author Message

Post Lovepedal AMP11. Såld till begärt pris!!! =)
Lovepedal AMP11

http://www.youtube.com/watch?v=Lj0JODYe8xI

http://www.youtube.com/watch?v=7ysc72tp ... re=related

Impulsköpte en till och säljer den nu.

1500 kr inkl frakt.

Mycket trevlig overdrive, som är, om man ska vara helt ärlig, en Timmy och en COT50 i samma pedal. Sean på Lovepedal menar dock att det inte är en kopia av en Timmy i ena kanalen, utan att det bara är en slump att hans pedal påminner om en Timmy i alla avseenden förutom att pot:arna är linjära och inte log samt att han använder annat chip.

28 Mar 2011, 22:31
Profile ICQ YIM WWW

1695 kr ny på tgt11. Om du går ned ett par hundringar kan jag köpa den.

//MatsRune

28 Mar 2011, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

Ve och fasa! Det är annonspolisen som är framme!

Det finns en liten symbol som ser ut som ett kuvert, även på din datormaskin misstänker jag, och det innebär att man skickar e-post till annonsören. Det är inte fel att använda denna funktion.

TGT11:s priser och utbud är ingen hemlighet och något som man kan förhålla sig till eller inte, beroende på hur man själv känner och tycker. Oavsett deras pris så är mitt billigare och pedalen lika ny och man kan då välja att köpa hos dem eller hos mig. Det är frivilligt.

Jag kan dock tänka mig att sälja pedalen för 1500 kronor inkl. frakt.

Lovepedal säljer också dessa pedaler, för övrigt, för 199 dollar inkl. frakt. På det tillkommer svensk moms och postavgift. Man landar då på ungefär 1500 kronor. Det hinner gå ungefär en vecka från det att du gör en beställning och till dess att den landar i din brevlåda. Pedalen finns dock inte alltid att beställa. Men för den som är mån om att spara pengar, vilket du verkar vara, så kan detta rekommenderas! [:X]

28 Mar 2011, 22:59
Profile ICQ YIM WWW

Det här är trots allt ett forum och grundtanken med ett sådant är väl att saker och ting ska diskuteras öppet. Vill man bara ha privata mejl så kanske man ska annonsera på Vend eller Blocket i stället eller i varje fall skriva tydligt i annonsen att man vill sköta affären med hög diskretion.

Tack för motbudet på 1.500 kr men det är lite för högt för att jag ska nappa. Eftersom pedalen är restad hos tgt11 så kanske dock det priset känns fullt rimligt för nån annan som är mer angelägen och har mer bråttom än jag att lägga vantarna på en sån här.

Mvh, MatsRune

28 Mar 2011, 23:53
Profile ICQ YIM WWW

Såklart. I många fall hade man, jag, förmodligen gärna använt Vend.se hellre, för att slippa trötta inlägg och självutnämnda prisjämförare, eftersom de flesta här redan är väl bekanta med These got to 11, Thomann o.s.v. Det finns också något som heter Pricerunner, för den som ytterligare vill sondera terrängen.

Nackdelen med annonsering på Vend.se är, att man inte får möjlighet att göra affärer med folk som man kan känna förtroende för p.g.a. tidigare affärer (andras eller egna) och diskussioner. Följaktligen väljer jag personligen ofta Ljudbojen. Sedan är har jag väl på något sätt tänkt mig att annonsering är annonsering och diskussionsforum är diskussionsforum, även om jag ofta och gärna diskuterar frågor kring objektet i annonsen. Dock inte prissättning. I det senare fallet finns det flera möjligheter. I ditt fall hade du t.ex. kunnat starta en tråd i "pedalsnack" och diskuterat prissättning på Lovepedal AMP11.

I detta fall upplever jag och förmodligen många andra som att ditt inlägg klappar annonsören och många andra på huvudet och säger:
"App, app, app! Jag vet var man kan köpa denna för 1695 och det innebär att ditt pris är alldeles för högt." Som om det vore ett axiom eller ett sakpåstående.

Sådana inlägg blir tröttsamma och bidrar bara till att Ljudbojen, på senare tid, har fått en tråkig atmosfär. I mitt tycke. Inte för att priserna är hemliga, utan för att inläggen förutsätter att annonsören inte känner till marknaden och då ska tillrättavisas.

Sedan anser dessa självutnämnda världsförbättrare också att de är en gåva till resten av Ljudbojens användare, eftersom det säkert finns många som inte alls är lika skickliga på att navigera på nätet och hitta bra priser. Också ett ganska tråkigt antagande.

Jag har svårt att se dessa s.k. annonspoliser springa runt i ICA-affären och knacka folk på axeln, eller för all del tala om för personalen i kassan, att:
"Psst! Jag vet ett ställe där dessa kan köpas för xxx kr. Dra på trissor!"
"Vasa?! 18 kr?!!! Jag vill inte alls betala 18 kronor för falukorven. Konsumaffären, som bara ligger 10 mil bort, tar tjugo kronor och deras bästföredatum innebär att jag kan välja att äta korven senare."

På Ljudbojen har det blivit socialt accepterat att göra så. Ett beteende som i resten av samhället hade betraktats som ganska lustigt. För min del handlar det som sagt inte så mycket om diskretion, utan om att man som annonsör resignerat svarar, som så många gånger tidigare:
"Jag vet vad priserna ligger på. Internet finns på många ställen och det är ganska lätt att undersöka. Jag har dock av olika anledningar valt att begära detta pris."

Det innebär inte att det är förbjudet att ställa frågor eller ge bud, men pruta i så fall gärna om du inte har tillräckligt med pengar eller absolut måste köpa en ny Boss-adapter till din pedal. Pruta inte för att priset är för högt, i ditt tycke, i jämförelse med vad These go to 11 begär. Det blir bara trist.

Nu vet jag att detta tycks vara en vattendelare, av diskussionen i vårt diskussionsforum att döma, men sett ur min synvinkel bidrar, som sagt, inte annonspoliser till Ljudbojens trivsamma atmosfär och enorma kunskapsbank.

29 Mar 2011, 09:14
Profile ICQ YIM WWW

Bra att Comfortableman ryter till för vi är alla less på snyltprutare.

"Det är aldrig försent att ge upp"

29 Mar 2011, 10:20
Profile WWW

Den dagen det blir förbjudet att pruta på en vara är nog den dagen det blir förbjudet att sälja nåt begagnat öht. Och vill man slippa "onödigt" prut och "trötta" kommentarer så kanske man ska sätta ett pris som det inte behöver prutas på, ett som i varje fall understiger nypriset med mer än nån enstaka hundralapp.

Jag tycker snarare det är din attityd som är trist och bidrar till dålig stämning. Och rent allmänt så kan man ju undra hur människor i en marknadsekonomi ska kunna fatta välgrundade beslut utan prisjämförelser. Det är väl snarast en förutsättning för en fungerande konkurrens. Du såg kanske inslaget i SVT Aktuellt igår om tjänstepension. Om inte, tycker jag du ska titta på det:

http://svtplay.se/t/102534/aktuellt

och sen fundera lite över om du alls vet vad du pratar om och har nån logik i hur du argumenterar.

Allmänt är begagnatmarknaden köparens marknad. Säljaren ska övertyga köparen om varför han ska köpa just hans vara och varför köparen inte ska köpa en ny vara med två års garanti i stället för hans begagnade vara utan garanti. Ett pris en god bit under nypris är snudd på det enda argument som säljaren kan anföra. Det och att vara trevlig mot sina kunder. Du verkar inte ha förstått värdet av någon av dessa två säljfaktorer.

//MatsRune

29 Mar 2011, 12:20
Profile ICQ YIM WWW

Den dagen det blir förbjudet att pruta på en vara är nog den dagen det blir förbjudet att sälja nåt begagnat öht. Och vill man slippa "onödigt" prut och "trötta" kommentarer så kanske man ska sätta ett pris som det inte behöver prutas på, ett som i varje fall understiger nypriset med mer än nån enstaka hundralapp.

Jag tycker snarare det är din attityd som är trist och bidrar till dålig stämning. Och rent allmänt så kan man ju undra hur människor i en marknadsekonomi ska kunna fatta välgrundade beslut utan prisjämförelser. Det är väl snarast en förutsättning för en fungerande konkurrens. Du såg kanske inslaget i SVT Aktuellt igår om tjänstepension. Om inte, tycker jag du ska titta på det:

och sen fundera lite över om du alls vet vad du pratar om och har nån logik i hur du argumenterar.

Allmänt är begagnatmarknaden köparens marknad. Säljaren ska övertyga köparen om varför han ska köpa just hans vara och varför köparen inte ska köpa en ny vara med två års garanti i stället för hans begagnade vara utan garanti. Ett pris en god bit under nypris är snudd på det enda argument som säljaren kan anföra. Det och att vara trevlig mot sina kunder. Du verkar inte ha förstått värdet av någon av dessa två säljfaktorer.

//MatsRune

MatsRune: läs gärna (hela) den här väldigt aktuella tråden.
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=55436

29 Mar 2011, 12:45
Profile WWW

kkrans: Varför ska jag läsa hela den? Har du nåt att säga så säg det i stället. Det jag säger ovan är dessutom närmast självklarheter. Sätter man priser som knappt understiger nypriser inom EU så får man självfallet finna sig i att någon påpekar det och prutar. Det finns ju inga skäl i rymden att betala samma pris för en begagnad vara utan garanti som för en ny vara med garanti eller hur?

Om säljare bemödade sig med att kolla vad lägsta nypris inom EU är innan de annonserar och att sätta priset på lämpligt avstånd under det så slipper de "onödigt" prut och "onödiga" prisupplysningar om vad varan kostar hos tysken osv. Svårare än så är det inte. Och är man överkänslig mot prutare så kan man i varje fall bemöda sig att skriva i tråden att alla prisdiskussioner tas privat via mejl.

Jag kan ha förståelse för om säljare reagerar på oseriösa skambud eller rena otrevligheter eller om tråden spårar ur och börjar handla om nåt helt annat. Men normalt prut i förhållande till bästa butikspris inom EU är en helt normal företéelse på begagnatmarknaden.

/MatsRune

29 Mar 2011, 13:08
Profile ICQ YIM WWW

kkrans: Varför ska jag läsa hela den? Har du nåt att säga så säg det i stället. Det jag säger ovan är dessutom närmast självklarheter. Sätter man priser som knappt understiger nypriser inom EU så får man självfallet finna sig i att någon påpekar det och prutar. Det finns ju inga skäl i rymden att betala samma pris för en begagnad vara utan garanti som för en ny vara med garanti eller hur?

Om säljare bemödade sig med att kolla vad lägsta nypris inom EU är innan de annonserar och att sätta priset på lämpligt avstånd under det så slipper de "onödigt" prut och "onödiga" prisupplysningar om vad varan kostar hos tysken osv. Svårare än så är det inte. Och är man överkänslig mot prutare så kan man i varje fall bemöda sig att skriva i tråden att alla prisdiskussioner tas privat via mejl.

Jag kan ha förståelse för om säljare reagerar på oseriösa skambud eller rena otrevligheter eller om tråden spårar ur och börjar handla om nåt helt annat. Men normalt prut i förhållande till bästa butikspris inom EU är en helt normal företéelse på begagnatmarknaden.

/MatsRune

Ok herr,
Jag säger detta med så få ord som möjligt.

Du har nu förstört någons säljtråd med "jag har minsann rätt blablablablabla munnen rör sig men inget vettigt kommer ut typ av snack"

Confortableman kommer att vara tvungen att be admin att radera den här tråden och göra en ny.
Du kan sedan fortsätta att skälla på nån eller uttrycka ditt missnöje hur du än önskar i den tråd som jag tipsade om. Du lär vara omnämnd i den andra tråden.

Diil?

29 Mar 2011, 13:27
Profile WWW

<font color="red">
HAR JAG SAGT ATT MAN INTE FÅR PRUTA ÖHT OCH ÄR VERKLIGEN DITT SISTA PÅSTÅENDE EN ALLMÄNT VEDERTAGEN SANNING?
</font id="red">

<font color="red"><font color="red">
ÄR MIN ANNONS OTREVLIG ELLER ÄR DITT FÖRSTA INLÄGG OTREVLIGT?

SISTA FRÅGESTÄLLNINGEN ÄR SPÄNNANDE. KAN DU UTVECKLA OCH PEKA PÅ LOGIK SOM HALTAR?</font id="red">
</font id="red">

<font color="red">
TACK, MATSRUNE! JAG SKA GENAST ANMÄLA MIG TILL NÅGON AV THE PHONE HOUSE SÄLJKURSER OCH TITTA PÅ AKTUELLT. SEDAN SKA JAG VÄSSA MINA ARGUMENT. ELLER INTE. JAG TROR ATT VI STANNAR HÄR.
</font id="red">

//MatsRune

29 Mar 2011, 13:33
Profile ICQ YIM WWW

Förtydligande: Jag sade inte att din annons var otrevlig - det var förstås den efterföljande attityden på mitt prutförslag som åsyftades.

Och ja, det är en vedertagen sanning att begagnatpriser ligger en bra bit under nypriser - dels för att varan är just begagnad, dvs använd, kanske sliten osv och dels för att köparen inte har samma lagstadgade garantiskydd som när han köper en ny vara i butik.

Annat gäller förstås för vintage-produkter osv som inte går att köpa nya.

Beträffande den haltande logiken så tycker jag snarare det är du som behöver reda ut i så fall hur man ska tolka ditt prat om falukorvar och att resa 10 mil till Konsum osv och förstås rent allmän förklara på vilket sätt prismedvetenhet och prisjämförelser är något dåligt (förutom för den som försöker ta ut överpriser).

Och om du vill gå en säljkurs hos Phone House så får du förstås göra det men för mig räcker det med att du kollar vad nypris är på den vara du säljer och sätter ett vettigt begagnatpris i förhållande till det och att du inte blir otrevlig när någon försöker pruta på ett väldigt högt begagnatpris. Då är mycket vunnet.

Själv gör jag alltid en slagning hos Thomann, Musikbörsen och Pricerunner innan jag lägger ut en vara till försäljning och sen lägger jag mig som högst på runt 70% av det lägsta nypriset jag hittat. Och skulle jag ha missat att det finns ett lägre nypris än de jag sökt fram och någon talar om det, så justerar jag annonsen efter det eller om jag tycker det känns för lågt så behåller jag varan. Jag kastar inte skit på den som kommer med rena faktaupplysningar och kallar honom för diverse otrevligheter - även om det innebär att jag måste gå ned lite i pris. Det är sånt man får ta.

//MatsRune

29 Mar 2011, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Själv gör jag alltid en slagning hos Thomann, Musikbörsen och Pricerunner innan jag lägger ut en vara till försäljning och sen lägger jag mig som högst på runt 70% av det lägsta nypriset jag hittat. Och skulle jag ha missat att det finns ett lägre nypris än de jag sökt fram och någon talar om det, så justerar jag annonsen efter det eller om jag tycker det känns för lågt så behåller jag varan.

Jaha, så gör du. Och? Måste alla göra som dig?

29 Mar 2011, 14:16
Profile

<i>Själv gör jag alltid en slagning hos Thomann, Musikbörsen och Pricerunner innan jag lägger ut en vara till försäljning och<font color="red"> sen lägger jag mig som högst på runt 70% av det lägsta nypriset</font id="red"> jag hittat. Och skulle jag ha missat att det finns ett lägre nypris än de jag sökt fram och någon talar om det, så justerar jag annonsen efter det eller om jag tycker det känns för lågt så behåller jag varan. Jag kastar inte skit på den som kommer med rena faktaupplysningar och kallar honom för diverse otrevligheter - även om det innebär att jag måste gå ned lite i pris. Det är sånt man får ta."]

//MatsRune

MatsRune = MatsD ? [:0]

29 Mar 2011, 15:10
Profile

jazzfromhell wrote:

MatsRune wrote:
Själv gör jag alltid en slagning hos Thomann, Musikbörsen och Pricerunner innan jag lägger ut en vara till försäljning och sen lägger jag mig som högst på runt 70% av det lägsta nypriset jag hittat. Och skulle jag ha missat att det finns ett lägre nypris än de jag sökt fram och någon talar om det, så justerar jag annonsen efter det eller om jag tycker det känns för lågt så behåller jag varan.

Jaha, så gör du. Och? Måste alla göra som dig?

Nej, men om man inte gör det jobbet själv så får man kanske finna sig i att andra gör det jobbet åt en i stället, och då uppstår ju gärna såna här diskussioner. Vill man slippa det så kan det vara ett tips att göra som jag. Det är liksom antingen eller. Man kan inte sätta ut motsvarande nypris på en begagnad vara och samtidigt förvänta sig att ingen ska reagera.

//MatsRune

29 Mar 2011, 15:24
Profile ICQ YIM WWW

Tycker nog att Comfortableman framför sina åsikter och argument på ett synnerligt trevligt sätt till skillnad mot andra i denna tråden. Och varför är det bara säljaren som ska ha en trevlig attityd. Min personliga åsikt är att säljer jag något på Bojen så säljer jag hellre till någon som jag uppfattar som trevlig att göra affärer med.

Ursäkta för trådkapningen.

/Thomas

29 Mar 2011, 16:23
Profile

Tror det är läge för MatsRune att tagga ner om han vill göra affärer här på bojen, allt är ju inte en prisfråga och precis som Hoffe tar upp så väljer man vem man vill göra affärer med. Tråkigt för Comfortableman som fått sin tråd pajad!

"Det är aldrig försent att ge upp"

29 Mar 2011, 16:44
Profile WWW

MatsRune wrote:

Det här är trots allt ett forum och grundtanken med ett sådant är väl att saker och ting ska diskuteras öppet. Vill man bara ha privata mejl så kanske man ska annonsera på Vend eller Blocket i stället eller i varje fall skriva tydligt i annonsen att man vill sköta affären med hög diskretion.

Tack för motbudet på <font color="red">1.500 kr men det är lite för högt för att jag ska nappa</font id="red">. Eftersom pedalen är restad hos tgt11 så kanske dock det priset känns fullt rimligt för nån annan som är mer angelägen och har mer bråttom än jag att lägga vantarna på en sån här.

Mvh, MatsRune

Ja, och vi andra går då vidare till nästa tråd eller skickar ett mejl där vi frågar säljaren ifall han är villig att diskutera priset. De här eviga annonspolis-inläggen känns extremt tvångsmässiga och är inte hller särskilt trevliga. De bidrar inte alls till en bra stämning på forumet.

Tycker du förresten på fullt allvar att du ska behöva informera säljaren om nypriset på en ca en månad gammal produkt som säljs från endast en handfull återförsäljare i världen? Tror du inte han har koll på detta och gjort sin egen bedömning av vad han anser den bör kosta begagnad??

Jag ursäktar oxå mitt trådkap.

29 Mar 2011, 16:50
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror ändå att vi nått vägs ände. Min argumentation och logik är tydlig, tycker jag och jag känner mig ganska trygg i detta eftersom jag till vardags också undervisar i argumentation och logik. Jag tror också att vi båda har lyckats framhålla våra åsikter på ett tydligt sätt, även om jag inte riktigt kan se var min logik haltar och tycker att det är ett platt sätt att argumentera på.

Vad gäller dina åsikter, MatsRune, så råder det nu inga tvivel om hur du ser på saker. Du har egentligen inte framfört något objektivt, utan hänvisar hela tiden till din sanning och din verklighetsuppfattning. Utifrån denna har du sedan framhållit räkneexempel som blir tämligen irreleventa i så måtto att de baseras just på din åsikt. Detta gäller till exempel vad som är ett pris som ligger "en bra bit iunder nypris". I detta fall har du avgjort vad som är bra. dina kalkyler är intressanta endast för dig själv, eftersom du inte tar hänsyn till sådant som tillgång och efterfrågan. Sådana fenomen värderas uppenbarligen inte högt av dig. Gott så! Problemet är att du, som du så tydligt skriver, känner dig nödgad att tala om för andra vilka priser som ska gälla.

Det sistnämnda är precis vad som gör ditt inlägg i annonsen så trist och icke önskvärt. Exempel:

<font color="red">
Nej, men om man inte gör det jobbet själv så får man kanske finna sig i att andra gör det jobbet åt en i stället, och då uppstår ju gärna såna här diskussioner. Vill man slippa det så kan det vara ett tips att göra som jag. Det är liksom antingen eller. Man kan inte sätta ut motsvarande nypris på en begagnad vara och samtidigt förvänta sig att ingen ska reagera.

//MatsRune</font id="red">

Det är just detta som gör att du får förvänta dig att bli kallad "annonspolis". Du har helt enkelt tagit ansvar, helt utan att någon önskat detta, för att påtala brister i andras prissättning. Bristerna är dock sådana att det endast är du som har rätt att avgöra om de är brister eller ej. Ditt senaste inlägg är snarare en parodi på din självpåtagna roll som annonspolis. Tack för det.

Men om vi nu ska vara hyggliga och tipsa varandra om vidare fördjupning, så skulle jag ur botten av mitt hjärta rekommendera dig att läsa Amoz Oz <i>Hur man botar en fanatiker"].

29 Mar 2011, 16:52
Profile ICQ YIM WWW

Jag har väldigt svärt att se vad som är otrevligt med konsumentupplysning. Fakta är neutrala. Hela vårt demokratiska samhälle är baserat på upplysning, yttrandefrihet, åsikter som bryts mot varandra, transparens, osv. Tål man inte en sådan allsidig belysning utan gillar censur och att endast en sidas synpunkter får komma fram, då kanske man ska leva och annosera i Nordkorea eller Iran i stället för Sverige.

Dessutom var det enda jag skrev som spekulant på den här pedalen:

"<i>1695 kr ny på tgt11. Om du går ned ett par hundringar kan jag köpa den"]"

Jag tycker det är an smula absurt att det ska dras igång en sån cirkus pga det budet. 1400 kr är ju faktiskt ett jävligt bra bud för en pedal som kostar 1695 kr ny.

Men som demokrat anser jag att folk har rätt att yttra sig även om det de säger inte är så smart och även om de egentligen inte har med saken att göra och halkar in på ett bananskal när jag försöker göra upp en affär med en säljare. Men jag kan ta andra människors åsikter och kräver bara att de i gengäld också tar mina. När man försöker hindra människor att ha en åsikt däremot, då börjar det lukta grundlagsbrott.

Och Comfortableman: I motsats till dig så har jag i varje fall anfört argument för varför en begagnad vara bör kosta en bra bit mindre än en ny. Jag vet inte vilken verklighet du lever i där det omvända förhållandet råder och jag har heller inte hört några argument till varför en begagnad vara utan lagstadgad garanti och köptrygghet skulle kosta lika mycket som en fabriksny vara med lagstadgad garanti och köptrygghet. Det handlar inte om din eller min verklighet - någon sådan verklighet finns helt enkelt inte.

Efter den här debatten känner jag dock inte att jag vill betala 1400 kr heller utan sänker mitt bud till 1200 kr.

//MatsRune

29 Mar 2011, 17:13
Profile ICQ YIM WWW

jag bjuder 70% av MatsD´s bud så det blir då 840 kr.

29 Mar 2011, 18:49
Profile ICQ YIM WWW

Ja, vad ska man säga. Ord som Nordkorea, Iran och grundlagsbrott i samma inlägg, som i grunden handlar om huruvida det är onödigt eller inte att kommentera och pruta med utgångspunkt i nypris. Känns fräscht!

Men jo, anledningen till varför priset kan ligga nära nypris, utan (återigen ve och fasa) garanti, kan vara att produkten inte finns någon annanstans. Det torde räcka för de flesta.

<font color="red">
Och Comfortableman: I motsats till dig så har jag i varje fall anfört argument för varför en begagnad vara bör kosta en bra bit mindre än en ny. Jag vet inte vilken verklighet du lever i där det omvända förhållandet råder och jag har heller inte hört några argument till varför en begagnad vara utan lagstadgad garanti och köptrygghet skulle kosta lika mycket som en fabriksny vara med lagstadgad garanti och köptrygghet. Det handlar inte om din eller min verklighet - någon sådan verklighet finns helt enkelt inte.</font id="red">

Känner du till Klon Centaur, Timmy och Honey Bee? Finns de pedalerna i din verklighet?

29 Mar 2011, 18:50
Profile ICQ YIM WWW

BTW Grym pedal! Och jag tycker definitivt den är värd det priset.
Det är ju trots allt en Timmy och COT50 i ett. 1795 +1295 (AMP50) på TGT:D
Hade jag inte haft en så hade jag nog nypt den:)

/Thomas

29 Mar 2011, 21:03
Profile

Ja, Thomas. Men frågan är vad 70% blir det på det?! =)

29 Mar 2011, 22:38
Profile ICQ YIM WWW

Det känns som att det här eskalerat lite väl. Tycker nog kanske inte att mats första prutförslag var så farligt "in the eye of the beholder-onekligen" men efter det har det verkligen inte varit några silkesvantar i denna argumentation från något håll. Borde inte admin ta bort rasket och denna diskussion fortsätta i för därav avsedd tråd istället, för säljarens skull? Känns som att seriösa bud och vidare prut nu omöjliggjorts pga den irriterade stämningen. Jag iaf skulle aldrig våga ge mig in i en "vanlig" varudiskussion med relevanta frågor när omgivningen i tråden ser ut så här, killar...

/Anders

30 Mar 2011, 12:03
Profile WWW

<font color="red">Det känns som att det här eskalerat lite väl</font id="red">. Tycker nog kanske inte att mats första prutförslag var så farligt "in the eye of the beholder-onekligen" men efter det har det verkligen inte varit några silkesvantar i denna argumentation från något håll. Borde inte admin ta bort rasket och denna diskussion fortsätta i för därav avsedd tråd istället, för säljarens skull? Känns som att seriösa bud och vidare prut nu omöjliggjorts pga den irriterade stämningen. <font color="red">Jag iaf skulle aldrig våga ge mig in i en "vanlig" varudiskussion med relevanta frågor när omgivningen i tråden ser ut så här, killar...</font id="red">
/Anders

Kan inte annat än hålla med... Bäst man tänker både en och två gånger innan man skriver i en säljestråd så man inte får en smäll på fingrarna[;)][B)]

30 Mar 2011, 14:00
Profile WWW

Comfortableman wrote:

Men jo, anledningen till varför priset kan ligga nära nypris, utan (återigen ve och fasa) garanti, kan vara att produkten inte finns någon annanstans. Det torde räcka för de flesta.

<font color="red">
Och Comfortableman: I motsats till dig så har jag i varje fall anfört argument för varför en begagnad vara bör kosta en bra bit mindre än en ny. Jag vet inte vilken verklighet du lever i där det omvända förhållandet råder och jag har heller inte hört några argument till varför en begagnad vara utan lagstadgad garanti och köptrygghet skulle kosta lika mycket som en fabriksny vara med lagstadgad garanti och köptrygghet. Det handlar inte om din eller min verklighet - någon sådan verklighet finns helt enkelt inte.</font id="red">

Känner du till Klon Centaur, Timmy och Honey Bee? Finns de pedalerna i din verklighet?

Jo, jag nämnde väl i ett tidigare inlägg att det kanske fanns nån som hade mer bråttom än jag och var beredd att betala lite mer för en beggad pga att den är restad hos tgt11. Men jag deklarerade också att jag inte tillhör den stressade skaran så för mig faller det arguementet bort, därav min placering av budet lite lägre, men ändå högt i förhållande till nypris märk väl.

Och beträffande om jag hört talas om den och den pedalen så har jag också nämnt tidigare i tråden att andra regler naturligtvis gäller för vintage och sådant som inte längre tillverkas och därför inte kan köpas nytt. Klon Centaur är väl en sådan pedal, Timmy är det däremot inte och en Timmy köpte jag till ett trevligt begagnatpris alldeles nyligen. Zendrive är ytterligare en pedal som jag köpte för ett tämligen normalt begpris nyss, trots att många försökt rida på att det varit långa beställningstider på den och därför försökt tat långt över nypris för den. Samma med Ethos Ovedrive som folk brukar försöka ta nypris för pga att man får vänta ett tag på en ny. Jag hade dock inte brått då heller utan beställde min direkt från Ethos.

Du slår således in öppna dörrar.

Men det var väl kul att din pedal hittade en köpare. Att Lovepedal Amp11 skulle vara så hypad som en Timmy, Ethos eller Zendrive har jag dock inte hört, så för mig är det fortfarande ett överpris. Men det är ju det som är det fina (det finns nackdelar också) med demokrati och marknadsekonomi - att alla får ha en åsikt och att utbud och efterfrågan styr priset. Så är det inte i totalitära samhällen och ditt ideal för annonsering och prutning tycker jag drar åt ett sådant samhällssystem där det endast finns en patenterad sanning och personer som meddelar avvikande åsikt tystas.

Jag kommer troligen inte inlåta mig på såna här diskussioner i framtiden men däremot förbehåller jag mig rätten att pruta på ett pris precis som jag gjorde i mitt första inlägg i den här tråden - genom att hänvisa till gällande nypris. Det får man som annonsör och medborgare i en demokrati och marknadsekonomi tåla anser jag.

//MatsRune

30 Mar 2011, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Jo, det är klart att man skulle kunna stryka tråden. Särskilt med tanke på att pedalen redan sålts och tråden drivs vidare av nya förmågor och MatsRune, även om det redan hänvisats till vårt diskussionsforum.

Men, jag kan tycka att det ändå är intressant att låta tråden ligga kvar och på så sätt synliggöra fascistoida tendenser, som man lyckas motivera med hänvisning till demokratiska rättigheter.

Att vi har rätt att uttrycka åsikter är bra och inget fel, men det innebär inte att man har skyldighet att, i det närmaste tvångsmässigt, kommentera säljtrådar och priser utifrån sin uppfattning om vad som är ett rimligt begagnatvärde. Det är också lätt att tänka sig vad som skulle ske om alla gjorde likadant, det vill säga helt okritiskt kläcker ur sig precis vad som behagar dem (förutom då sådant som bryter mot lagar) bara för att de har rätt att göra det. Så, jag tycker att det finns ett slags diskrepans mellan begreppen rättighet och skyldighet. Jag tror att MatsRune har svårt att hålla isär dessa saker.

Men absolut! Jag ska nu svepa en kopp kaffe och ändra inställning. Istället ska jag, efter kaffet, klä på mig trikåer och en mantel och styra upp världen. Jag och MatsRune ska nu gå igenom samtliga annonser på Bojen för att se om priserna är exakt 70% eller mindre av nypris inom EU. Annars hör vi av oss. När vi är färdiga med Ljudbojen kommer vi att ta itu med Vend och Blocket. Nästa vecka tänker vi större. Vi ska då ta på oss den svåra uppgiften att styra upp hela ebay. Där har begagnatmarknaden spårat ur fullständigt och folk verkar inte alls känns till sina möjligheter till garanti om de bara hade köpt nytt. Det är fr.o. m. nu "the MatsRune way or the highway" och ingen går säker. Svart eller vitt. Antingen eller. Inga gråzoner eller knepiga fall, där man väger in annat än garantier och nypris inom EU. Put that in your pipe and smoke it! Givetvis i enlighet med våra demokratiska rättigheter (skyldigheter?!), utan oss riskerar nämligen marknaden och demokratin att utarmas.

Och nja, jag vet inte om det är öppna dörrar. Klon Centaur såldes fram till 2009 ny och samtidigt pågick försäljning av begagnade på nätet och de kostade det dubbla. Utan garanti. Sedan är det såklart knepigt att argumentera med dig, MatsRune, när du går från det specifika, till det generella. Visst är det så att du nämner att du tycker att priset kan vara ok för den som har bråttom, men samtidigt efterfrågar du ett enda argument till varför en vara kan ha ett begagnatvärde som ligger "nära" nypris. I mina ögon räcker detta argument väldigt långt (och bevisligen har jag lyckats sälja pedalen till begärt pris), men man kan också tänka på andra saker som t ex trygghet. I detta fallet kan det vara värt att köpa till mer pengar än t ex på Tradera, eftersom ens närvaro på Ljudbojen över lång tid också kan borga för trovärdighet.

Men strunt samma, nu kör vi. Go team MatsRune. Nu styr vi upp begagnatmarknaden och talar om för folk vad det egentliga värdet ska vara. Allt enligt MatsRunes kalkyl, som vi också måste se till att på något sätt skicka ut till samtliga fakulteter för ekonomi vid landets universitet, jag tror nämligen inte att de kände till att det är så enkelt!

30 Mar 2011, 16:07
Profile ICQ YIM WWW

Och just det. Du valde att inte kommentera Honey Bee. Hur kommer det sig. Den passade inte in i ditt resonemang? Men vad var dessutom priset på din Timmy i förhållande till nypriset utanför EU? (Men det räknar vi inte, eftersom det är utanför EU och av någon anledning då inte intressant för kalkylen?)

30 Mar 2011, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

Och det är såklart också svårt att argumentera när det bara är MatsRune som kan avgöra vad som är en hypad pedal eller prisvärd pedal, om det nu skulle vara det det handlar om. I mina ögon handlar det om något så enkelt som tillgång och efterfrågan, vilket är ett tämligen grundläggande fenomen inom ekonomi?

Det är också roligt att du använder begrepp som "normalt begagnatpris" och "trevligt begagnatpris". Återigen utgår du från din egen förståelsehorisont och generaliserar, för vad som faller inom ramen för det normala avgör uppenbarligen bara MatsRune, vilket också är vad som gör att ditt resonemang blir ointressant. Fortfarande.

30 Mar 2011, 16:22
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next