Alex,
Det var inte så länge sedan vi snackade om oscilloscope i en annan tråd som du kan hitta här:
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=53779När det gäller tongenerator så är TRIO AG-201 eller AG-202A är enkla och bra tongeneratorer lämpliga för rör-stärkare service, eller Trio AG-203 som är något bättre.
Leader LAG-26, LAG-27, LAG-120A/B och LAG-201 är också ett bra alternativ i rätt prisläge.
Heatkit har också några typer som IG-18, IG-5218 och IG-5282 även Philips med typerna PM-5110 och PM-5131.
HP Hawelett & Packard 204 A,B,C,D series också mycket bra, kanske något dyrare än ovanstående ??
Advance J3 också en trevlig tongenerator.
Sedan finns det en hel del gamla rörbestyckade tongeneratorer som kan vara helt ok, även om dom är en aningens otympliga i storleken.
Här är en del exempel:
Heathkit AG-9A, AG-10, IG-72, IG-82
Eico 377 och 378 series
Tech TE-22
HP Hawlett & Packard 200 eller 201 A,B,C,D series som var en riktigt bra beprövad serie.
Gamla svensktillverkade Philips GM-2305 eller 2306 samt Oltronix RCO-6 är några riktiga arbetshästar som hängt med sedan 1950/60 talet och brukar säljas för några 100 lappar på Tradera eller liknande annons forum.
Ett annat tips är att försöka hitta någon begagnad NTI / Neutrik lilla handhållna tongenerator Minirator MR-1 som innehåller allt vad man behöver ha för att generera mätsignaler för audio.
Kanske att den går att få tag på ganska biligt eftersom den har blivit ersatt med Minirator MR-2 som är efterföljaren.
Finns också en handhållen analysator som heter Minilyzer ML-1 som innehåller nästan alla audiomätinstrument som du kan behöva som nivåmätare, spectrumanlyzer, distortion/noise analyzer, oscilloskop m.m.
Jag har själv flera uppsättningar av dessa i mina service-väskor, då jag slipper bära massa tunga mätinstrument när jag är ute på jobb och servar inspelningsstudios m.m.
När vi pratar om kombinations-instrument så gjorde Nakamichi en "audio-mätstation" som hette T-100, som också innehöll allt vad man kan önska sig i det lilla audio-labbet.
Lycka till med din instrument jakt.
--Bosse
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se