|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
harpgear
|
 Sanera munspel
bör man desinfektera munspelen efter en halsinfektion eller räcker det med kroppens eget motstånd som oftast är ganska bra just när man blivit frisk?
|
| 20 Jul 2011, 19:09 |
|
 |
|
harmonica57
|
...jag läste att.. Om man har fått en antibiotikakur mot en bakterieinfektion är det bra att byta tandborste tre till fyra dagar efter att man börjat kuren. Annars kan bakterierna överleva i tandborsten och smitta igen när kuren är avslutad.....så kanske går det att överföra på munspel?? ...och om det funkar lika med virus som går över av sig själv...vet jag inte
|
| 20 Jul 2011, 20:11 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Personligen använder jag ett ytdesinficeringsmedel som heter PLUS som finns på alla Apotek. Kostar ca 100:-/liter, vilket räcker länge ... Kanske finns det i mindre förpackning, vilket jag tror mig ha sett... Skölj eller doppa plattorna i medlet och låt lufttorka. Använd en PLUS fuktad trasa på kropp och kåpor. Jag gör detta som standard på de munspel jag levererar (förstås, även när vi ibland testar varandras munspel i workshopen osv. I alla fall kåpor och det synliga på kroppen. Ett självklarhet efter det man moddat och blåst i spelen, så att kunden kan känna sig trygg.
|
| 20 Jul 2011, 20:55 |
|
 |
|
sjoeberg
|
ett ytterligare tips är att ha medlet i en sprayflaska med ställbart munstycke och spraya/duscha med en fin dimma plattorna som därefter får lufttorka.
|
| 20 Jul 2011, 21:00 |
|
 |
|
harpgear
|
lät som en bra investering, vill inte få tillbaka senaste dagarnas halsont. sjoeberg wrote: ett ytterligare tips är att ha medlet i en sprayflaska med ställbart munstycke och spraya/duscha med en fin dimma plattorna som därefter får lufttorka.
|
| 20 Jul 2011, 21:13 |
|
 |
|
jasså
|
Jobbar själv i bakt-branchen. -Ja, det är rätt att undvika eftersmitta efter AB-kur. Ofta är svalgfloran rubbad av både infektionen och antibiotikan så man är mer mottaglig ett tag efteråt. Man bör då även rensa upp sånt man ofta har i käften för att undvika reinfektion. Baggarna klarar sig ett bra tag i både tandborste och munspel. Doppa/spraya med klorhexidin (sårtvätt) 70%sprit eller annat bakteriedödande medel, låt ligga på nån halvtimme, skölj sedan bort med vanligt vatten och torka/blås spelen torra (föntork?) Blow on!
utbildning är ibland inbillning
|
| 21 Jul 2011, 13:05 |
|
 |
|
harpgear
|
Tillverkat i Malmö, fraktat till skellefteå för att få en prislapp av 38kr/l Helt okey[:D] sjoeberg wrote: Personligen använder jag ett ytdesinficeringsmedel som heter PLUS som finns på alla Apotek. Kostar ca 100:-/liter, vilket räcker länge ... Kanske finns det i mindre förpackning, vilket jag tror mig ha sett... Skölj eller doppa plattorna i medlet och låt lufttorka. Använd en PLUS fuktad trasa på kropp och kåpor. Jag gör detta som standard på de munspel jag levererar (förstås, även när vi ibland testar varandras munspel i workshopen osv. I alla fall kåpor och det synliga på kroppen. Ett självklarhet efter det man moddat och blåst i spelen, så att kunden kan känna sig trygg.
|
| 22 Jul 2011, 22:01 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|