View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 14:06

Reply to topic  [ 8 posts ] 
MIJ Thinline tele 
Author Message

Post MIJ Thinline tele
Ursäkta att detta tas upp på Vintage-forumet, men här är det bäst koll på serienummer.....
Har precist köpt en MIJ Fender Thinline tele 69, dvs kopia på första modellen av Thinline-modellen.
Försöker åldersbestämma den men det finns inget seriefummer förutom det som är instansat i stallmick-plåten, A051908 (på halsens undersida (under fästet) står TN70-EX, vilket också står i halsfickan.
Serienumret som står på plåten ger ca 1985, men har för mig att detta nummer finns på massor av ex, men på min MIJ Paisley står ett annat A-nummer, men den har också ett "vanligt" nummer på halsen, bredvid CIJ.
Där halsen går in i kroppen står på vanligt maner Made in Japan, MEN inte något serienummer, det brukar det väl normalt?
Tyvärr är det originalmickar, så de måste antagligen bytas...
Men kan jag få hjälp datera??

18 Oct 2008, 14:45
Profile

Goran wrote:

Ursäkta att detta tas upp på Vintage-forumet, men här är det bäst koll på serienummer.....
Har precist köpt en MIJ Fender Thinline tele 69, dvs kopia på första modellen av Thinline-modellen.
Försöker åldersbestämma den men det finns inget seriefummer förutom det som är instansat i stallmick-plåten, A051908 (på halsens undersida (under fästet) står TN70-EX, vilket också står i halsfickan.
Serienumret som står på plåten ger ca 1985, men har för mig att detta nummer finns på massor av ex, men på min MIJ Paisley står ett annat A-nummer, men den har också ett "vanligt" nummer på halsen, bredvid CIJ.
Där halsen går in i kroppen står på vanligt maner Made in Japan, MEN inte något serienummer, det brukar det väl normalt?
Tyvärr är det originalmickar, så de måste antagligen bytas...
Men kan jag få hjälp datera??

Det går inte alltid datera dem så noga. Du får gå på serienumret och helt enkelt anta att tex A00001 är 1984 medans A9999 är 1985. Kan stå datum på halsklacken men det körde de mest på de modellerna som var avsedda för japanska marknaden efter 84. EX = export och därav de sunkiga mikarna. Hade det stått tex TL72T eller annan liknande kombination för den japanska marknaden så hade det varit bra USA-mikar med största sannolikhet. De flesta tror ju att Japan Fender gick ner sig efter JV men det var bara de modellerna som exporterades.

18 Oct 2008, 16:55
Profile ICQ YIM WWW

Kollat på nätet, serienumret står under stallmicken, enda stället jag inte kollade, och jag har just satt på nya strängar [V]
Menn ska byta mickar snarast [:D]

18 Oct 2008, 18:23
Profile

Goran wrote:

Kollat på nätet, serienumret står under stallmicken, enda stället jag inte kollade, och jag har just satt på nya strängar [V]
Menn ska byta mickar snarast [:D]

Under stallmiken?

Det är en Tele, det bör sitta på stallet. Ja, iofsg, blir det under stallmicken beroende på hur man håller guran.

18 Oct 2008, 19:01
Profile ICQ YIM WWW

Har nu m h a olika källor daterat Thinlinen till 1985, och är ännu mer imponerad av bygget när jag studerat arbetet närmare.
Har haft en del MIJ tidigare (och nu) men det har varit 90-talare och denna håller mycket högre byggkvalite och â€Â

22 Oct 2008, 06:46
Profile

Personligen gillar jag MIJ/CIJ pickuperna. Gillar man mycket diskantsprill behöver de inte vara fel.

10 Nov 2008, 16:39
Profile ICQ WWW

Min fråga är; borde min Thinline inte besitta ett högre värde i framtiden om jag behåller allt i original (eftersom jag kan leva med det). Inte som player naturligtvis… Det måste finns väldigt få tidiga MIJ med full originalitet.

Byt pickupsen mot bättre. Spara orginalen. Vänta med att byta switch & pottar tills de kvaddas.

Jag kan rekommendera en Lundgren Vertigo i stalläge och en Fender Texas Special i halsläge. Beakta att polerna är omkastade på Lundgren-pickupen.

[:)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

13 Nov 2008, 15:13
Profile

Det GÅR att byta mickar och fortfarande ha 'virgin solder joints'.... åtminstone om det är tygkablar.

Och ingen som inte vet ser att dom är bytta/ditsatta

13 Nov 2008, 16:08
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]