View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 06:50

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Fender Contemporary Stratocaster Deluxe 
Author Message

Post Fender Contemporary Stratocaster Deluxe
Har precis köpt en 1985-86 Fender Contemporary Stratocaster Deluxe för 3800:-, är det ett hyfsat bra pris?
Har aldrig haft en gitarr med detta svaj, system III, det verkar faktiskt vara rätt bra, men jag vet inte hur man höjdjusterar det???
Finns inga skruvar som på ett typ Floyd....
Den jag köpte den av sa att humbuckern var gjord av Seymour Dunkan och var original på dessa, nån som vet?
F ö en kul gitarr!

Min är svart, bilden här vit:
http://pages.videotron.com/guitbey/tt_cs.jpg

21 Feb 2009, 11:00
Profile

Här kan du hämta manual på svajet: http://freespace.virgin.net/john.blackm ... remelo.zip
[:)]

Edit: här har du även lite info om hela gitarren: http://freespace.virgin.net/john.blackman4/cont.htm

http://www.roothcustomguitars.se

21 Feb 2009, 11:46
Profile WWW

21 Feb 2009, 15:43
Profile

På den jag hade, med 2 HB´s, satt iaf Japan-HB´s ( möjligen SD-design) - hade ingen aning om att det fanns både Contemporary & Contemporary DeLuxe, enligt Blackman´s definition var min en DeLuxe också.
Hmmm, jag får ta & titta i gömmorna, jag tror att jag har reklam-foldern för den serien någonstans - jag minns att det kom Katana gitarr & bas + Esprit ( = Robben Ford-modellen ) + Contemporary strata & telemodeller samtidigt.

Grymt bra gitarr & särskilt för det priset.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

22 Feb 2009, 00:14
Profile ICQ YIM WWW

På den jag hade, med 2 HB´s, satt iaf Japan-HB´s ( möjligen SD-design) - hade ingen aning om att det fanns både Contemporary & Contemporary DeLuxe, enligt Blackman´s definition var min en DeLuxe också.
Hmmm, jag får ta & titta i gömmorna, jag tror att jag har reklam-foldern för den serien någonstans - jag minns att det kom Katana gitarr & bas + Esprit ( = Robben Ford-modellen ) + Contemporary strata & telemodeller samtidigt.

Grymt bra gitarr & särskilt för det priset.

Jag har reklamfoldern, bara japanska gitarrer det året, vilken tur man sparat i alla dessa år!
Svajstallet är genialt, lär vara Dan Smith och några till som konstruerat det. Och det där med att det finns två insexnycklar i svajarmen är ju bara ytterligare bevis på att man tänkt till rejält!
Tyvärr är de både singel coilarna som sitter i den inget vidare, men humbuckern däremot låter otroligt bra.

22 Feb 2009, 09:40
Profile

Jo, det är bra gitarrer rakt igenom, med undantag för singlecoilarna som borde vara Fender´s starka sida - de hade väl bråttom att få ut dem på marknaden.
Jag sålde min svarta i ett mentalt svagt ögonblick under småbarnspappa-perioden - vilket naturligtvis ångras idag.
Jag får se om jag hittar någon till lämpligt pris.

22 Feb 2009, 11:42
Profile ICQ YIM WWW

Remarks: These guitars were made from 1985 to 1987. They distinguish themselves from other Contemporary Stratocaster models (above) by dint of the presence of a pickguard and, in this case, the HSS pickup layout.
Comment by Strat Central visitor David Lewis: The Bridge on this guitar is a stock bridge from the factory. Made for Fender by Kahler. It is referred to as a "system 3 bridge". These are fast becoming rare because many owners lose the vibrato bar. The bar is a key element to this bridge as it serves three functions. Underneath the metal tip or cap is an "allen key" for adjusting the locking mechanism for the strings. The correct locking mechanism for this guitar, when equipped with this bridge, is known as a "pinch lock" as it has a tension bar that when depressed with the thumb pinches the strings instead of the traditional allen screws. On the end of the vibrato arm that fits into the bridge there is a larger allen wrench. This is used to adjust the bridge height and spring tension when using it as a floating bridge. The allen screw is located under the strap button on the back of the body. The most unfortunate aspect of these guitars is that within 2-3 years of the design change, Fender broke partnership with Kahler and moved on with Floyd Rose replacement parts. As far as design is concerned these guitars are superb. From my understanding in speaking with custom shop personnel, they were dropped because they were stealing the market from American Fenders. The three negative aspects of this guitar are: 1) the finish on the bodies was not as durable as it could have been, partially because of using softer basswood instead of Ash or Alder and partially because it isn't as thickly applied. 2) the pinchlock mechanism can be easily over-torqued and snap the tension bar which rides through a hollow nut. This takes away the ability to quickly change strings as compared to Floyd Rose products. 3) finally as I mentioned before, if you lose the vibrato arm...you are out of luck.

23 Feb 2009, 11:36
Profile

Jag har en hals från en Squier contemporary som jag tänkte sätta på en befintlig kropp. En riktig kanonhals från E-serien men problemet är att skalan är 24 3/4 så den passar inte på en standard kropp. Det kanske är någon som är intresserad av den om jag inte fräser en egen kropp? Min hals ser ut så här och är från samma serie. Image

26 Feb 2009, 16:17
Profile

Nu har jag aldrig testat system III svajjen men dessa strator börjar bli samlarobjekt. Fender USA slutade bygga dem för det blev för hård konkurrens med USA-fendrarna.

Någon av modellerna hade Seymour Duncan som orginalmickar. Du har fått ett bra pris på den.

Our amps go to eleven...

22 Mar 2009, 14:21
Profile ICQ YIM WWW

Nu har jag aldrig testat system III svajjen men dessa strator börjar bli samlarobjekt. Fender USA slutade bygga dem för det blev för hård konkurrens med USA-fendrarna.

Någon av modellerna hade Seymour Duncan som orginalmickar. Du har fått ett bra pris på den.

Our amps go to eleven...

Den jag köpte stratan av sa att humbuckern var en S Duncan, som bara fanns på dessa gitarrer, alltså specialtillverkad. Jag vet inte om det är så men det är en riktigt bra humbucker. singel coilarna är inte i samma klass, tveksamt od det skulle vara S D men de har fiber bobbiner.

22 Mar 2009, 20:50
Profile

Goran wrote:

FaQed wrote:

Our amps go to eleven...

Den jag köpte stratan av sa att humbuckern var en S Duncan, som bara fanns på dessa gitarrer, alltså specialtillverkad. Jag vet inte om det är så men det är en riktigt bra humbucker. singel coilarna är inte i samma klass, tveksamt od det skulle vara S D men de har fiber bobbiner.

Jo humbuckern är nog en SD men sc-mickarna är mycket möjligt Fenders egna.

Our amps go to eleven...

22 Mar 2009, 20:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]