View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 06:37

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Marshallvinyl 60tal? 
Author Message

fanns det helsvart vinyl på Marshall nån gång på mitten 60tal eller var den alltit svart/grön....?

05 Jul 2009, 17:04
Profile ICQ WWW

Black Levant: Used from approximatlely -65 to -74.
Black on green: Used sporadically from 1966

Det tolkar jag som att de flesta var helt svarta, samtidigt verkar de flesta anse att det skall vara svart på grön...

08 Jul 2009, 23:27
Profile

Svullo wrote:

Kikade i Doyle-boken...

Det tolkar jag som att de flesta var helt svarta, samtidigt verkar de flesta anse att det skall vara svart på grön...

Det hade varit bra om man kunde lita på det där.men jag måste ha det från en annan källa. Verkar som om svart inte fanns efter 64/65 och att det enligt kunniga bara var black on green. Boken talar också om olika pinstripes och basker weave men det lär bara finnas ett av varje. Den bruna pinstripen är ett senare påhitt och basketweaven har ändrat färg med åren däravc olika färger i marshallboken.

09 Jul 2009, 00:33
Profile ICQ WWW

rag wrote:

Svullo wrote:

Kikade i Doyle-boken...

Det hade varit bra om man kunde lita på det där.men jag måste ha det från en annan källa. Verkar som om svart inte fanns efter 64/65 och att det enligt kunniga bara var black on green. Boken talar också om olika pinstripes och basker weave men det lär bara finnas ett av varje. Den bruna pinstripen är ett senare påhitt och basketweaven har ändrat färg med åren däravc olika färger i marshallboken.

Jag är ingen säker källa men jag tycker mig ha sett mest helsvarta.
Kan inte ens erinra mig ha sett något annat.
Och tack för hjälpen senast. Hoppade den där VOX-stärkaren jag undrare om.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

09 Jul 2009, 00:53
Profile ICQ YIM WWW

Frågan är ju om de "svarta" man sett verkligen var svarta, eller om man mest förutsatte det utan att reflektera över den svaga gröna tonen.. En av livets stora frågor...

09 Jul 2009, 01:18
Profile

Det verkar som om det lutar åt att de svarta från 1965 faktiskt e black on green. Får väl kolla med Marshall själva.

09 Jul 2009, 10:38
Profile ICQ WWW

Jag har 6 olika pinstripelådor (daterade från 66-68) och alla har black on green.
Har även en jtm45 blocklogo-topp och tillhörande PA-lådor (2 st 2x12) från januari -65 och de är helsvarta. Har även för mig att Marshall fram till 1965 använde sig av samma svarta "smooth tolex" som tidiga Vox ac30 hade.
Ang. pinstripe-fronttyget så har jag sett (förutom den klassiska gråa) den bruna och även blå. Alla tillverkade under 60-talet och använda av andra märken som exempelvis Selmer. Den bruna verkar ha dykt upp på Marshalls lite i efterhand när priserna började stiga och det osäkert om de någonsin användes av Marshall själva eller om det är omklätt...
[:)]

09 Jul 2009, 18:37
Profile ICQ YIM WWW

Denna site är en guldgruva om man vill kolla in bilder på gamla förstärkare http://www.amparchives.com/album/Marshall/index.html

14 Jul 2009, 10:07
Profile ICQ YIM WWW

Kikade i Doyle-boken...

Säg emot mig om jag har fel, men på Marshalls från slutet av 60-talet verkar det finnas både den <u>vanliga grå-grön-svarta</u> vinylen och ibland den som Doyle kallar för Black on Green. Jag har inte sett någon Marshall från efter typ 1965 som har <u>helsvart</u> vinyl (som t.ex. på en Fender). Jag vill beskriva Marshalls färg t.ex. som grå-grön-svart (vilket även gäller färgen på den som Marshall använt fr.o.m. mitten av 70-talet som kallas att ha elefantstruktur). Om man jämför en Fender och en Marshall från slutet av 60-talet eller början av 70-talet är strukturen i vinylen väldigt lika, men färgen är det klar skillnad på. Fender är, typ, helsvart medan Marshall är, typ, grå-grön-svart (eller svart/grön som rag skriver i sin trådstartfråga).

Personligen tycker jag att Black on Green är ett dåligt uttryck på den gamla originalvinylen med, typ, den färgen. Det säljs nu vinyl som är precis det - svart på grön. En grön vinyl där man lagt svart färg ovanpå så att det gröna, så att säga, bara är kvar nere i groparna i vinylens struktur. Men, den tycker jag inte alls ser ut som de original 60-tals Marshall jag sett med svart vinyl som har grön ilagd färg som ligger nere i groparna i strukturen. Jag har ett par småbitar av sådan gammal originalvinyl och där ser man tydligt att själva vinylen är svart och att det är grön-grå färg nere i strukturens gropar.

Doyle skriver, som sagt, om Black on Green: "Used sporadically from 1966". Alltså bara ibland! Min uppfattning är att den vinyl som är alltigenom, enfärgat grå-grön-svart är den i särklass vanligaste.

Kan det vara så att det finns en missuppfattning så att vissa kallar den vanliga grå-grön-svarta för Black on Green eftersom den inte är helt helsvart?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jul 2009, 10:13
Profile

Jag har 6 olika pinstripelådor (daterade från 66-68) och alla har black on green...
Mycket intressant! Är det verkligen Black on Green som jag skrev om den i förra inlägget, och inte den alltigenom grå-grön-svarta vinylen? Ibland är det ju ljusare färg nere i strukturens gropar även på den alltigenom grå-grön-svarta vinylen, men det beror på smuts... Om du lyckats fixa sex stycken högtalarlådor med Black on Green börjar jag ifrågasätta både Doyle's och min uppfattning om att den vinylen bara användes sporadiskt...

Quote:
...Har även en jtm45 blocklogo-topp och tillhörande PA-lådor (2 st 2x12) från januari -65 och de är helsvarta. Har även för mig att Marshall fram till 1965 använde sig av samma svarta "smooth tolex" som tidiga Vox ac30 hade...
Men, då har den vinylen inte samma struktur som den senare som kallas Levant (ca 1965-1974), eller?

Den "släta" vinyl som VOX använde t.ex. på tidiga AC30 har ju en helt annan struktur än den som Marshall (och Fender) använde i slutet av 60-talet och början av 70-talet.

Jag har aldrig, sida vid sida, jämfört färgen mellan den tidiga, som du kallar helsvarta, Marshallvinylen och den fr.o.m. ca 1965, men den kan mycket väl vara helsvart (fast vad jag minns den släta VOX-vinylen så är den inte riktigt helsvart utan också typ grå- eller grå-grön-aktig).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jul 2009, 10:32
Profile

Bilden är inte jättebra men, här syns fyra olika vinyler:
- Underlaget är en Marshall, antagligen från tidigt 70-tal, med den enfärgade, alltigenom grå-grön-svarta vinylen.
- Till vänster ligger en bit helsvart (men något smutsig) Fendervinyl, s.k. "Tolex", från tidigt 70-tal.
- Den lilla biten mitt i är en "Black on Green" från en Marshalltopp från ca 1968. Här, typ, ser man att det är svart vinyl med grön-grå färg på- eller ilagd.
- Biten till höger är en nyare "Black on Green" som verkligen är svart på grön (grön vinyl med svart pålagd färg).

Image

Svårt att visa detta på en bild här. Om någon är intresserad av att se i verkligheten, är man välkommen att höra av sig för att komma och hälsa på... [:)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Jul 2009, 10:46
Profile

Här är en ny bild där jag även lagt på bitar av den senare elefant-Marshall-vinylen och en ny metervara-vinyl "Black Levant" som är helt helsvart. Som ni ser är det i princip samma färg på den gamla grå-grön-svarta (underlaget) och elefantstrukturvinylen som Marshall började använda i mitten av 70-talet. Det syns också att de helsvarta är, så att säga, svartare än Marshalls grå-grön-svarta.

Image

Tyvärr framgår inte den gamla Black on Green, eller Green in Black som kanske vore ett bättre namn, så bra på någon av bilderna. Ska se om jag kan fixa bättre blder på dem.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

26 Jul 2009, 12:42
Profile

Tja, jag vet inte om det blev så mycket bättre men här är, från vänster till höger:
<b>1:</b> En Green in Black som jag gjort själv till min Marshall plexi 68:a (som behövde kläs om). Jag tog helsvart vinyl och målade på grön-grå färg som jag sedan, innan färgen torkat, torkade av med en trasa så att det bara blev färg kvar i strukturens gropar.
<b>2:</b> En original Green in Black eller Black on Green. Den enda originalbit som fanns kvar på min 68:a plexi...
<b>3:</b> En gammal bit Marshall original, enfärgad, alltigenom grå-grön-svart. Alltså den som jag menar är i särklass vanligast och som kanske kallas svart eller black men som egentligen är grå-grön-svart, grön-grå-svart, grön-svart eller vad man nu vill kalla den.
<b>4.</b> En ny helsvart "Black Levant" som säljs i metervara.

Image

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

26 Jul 2009, 13:07
Profile

Uppdaterar denn tråd p.g.a. frågorna i den nya tråden: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=42655

Här är bild på tre olika Marshall Levant-vinyler. Det är svårt att exakt visa kulörer och strukturer på en bild så här, men man får en aning.

Image

1: Längst upp till vänster. Super Lead från 1975.
2: Längst upp till höger. Super PA från 1970.
3: Längst ner. Tomlåda från en Master PA, troligen från någon gång av 70-talets första hälft.

Nr. 1 är i princip helt svart och strukruren är inte lika djup/markant som de andra två och som det brukar vara på gamla Levant-vinyler.

Nr. 2 är ovanligt mycket grön och har en struktur som jag upplever ser ut som det brukar göra.

Nr. 3 är nog den som mest motsvarar hur min erfarenhet säger att det ser ut på Marshalls från sent 60-tal och tidigt 70-tal. Den är helt klart grå-grön men den är betydligt svartare än nr. 2.

Nr. 3 är den vinyl som de olika vinylerna ligger ovanpå på mina bilder i tidigare inlägg. Där syns nog bättre skillnaden i kulör mot den helt svarta.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Jul 2010, 14:22
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]