|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Marshall bluesbreaker modification
| Author |
Message |
|
stray
|
 Marshall bluesbreaker modification
Hallå,
Jag har just inhandlat ett styck Marshall combo Bluesbreaker reissue. Jag har planer på att modda den närmare "ursprunget", med nya rör, transformator och element. Rören ska jag väl klara av utan större problem, men transformatorn verkar svårare. Det jag undrar är om nån här vet hur/var man får tag på en Mercury Magnetics som passar? Vad jag förstår är det USA online som gäller, men det verkar omöjligt att se exakt vilken man skall beställa? Nån som vet?
Vad gäller element, har nån tips på fabrikat som skulle passa bättre än dom green backs som sitter i nu, och var man kan skaffa dom. Tips mottages tacksamt.
skägg och tvärflöjt
|
| 20 Nov 2009, 20:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vad jag gjorde med min vara att sätta i en klenare trafo , så man hamnar runt 30 watt... modifiera filtreringen i nätdelen + byta lite småkomponenter,, ser ingen anlednning att byta HT om du vill likna orginalstärken, dock blir den aldrig helt lik pga att kabinettet är mindre på reissuen
|
| 21 Nov 2009, 09:35 |
|
 |
|
Buster
Joined: 03 Feb 2008, 02:08 Posts: 514 Location: Vittinge, Uppsala
|
Den vita från 97 och de efter 2002 typ har samma mått som de gamla, dock inte samma material.
KÖPER DIN FETTO DIAPER RASH #004, 005
|
| 22 Nov 2009, 00:22 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Mike Leaf wrote: Vad jag gjorde med min vara att sätta i en klenare trafo , så man hamnar runt 30 watt... modifiera filtreringen i nätdelen + byta lite småkomponenter,, ser ingen anlednning att byta HT om du vill likna orginalstärken, dock blir den aldrig helt lik pga att kabinettet är mindre på reissuen
Humm, blev det rätt nu? Om du inte bytte HT:n vad menar du med "klenare trafo"? Utefekt är ju i förhållade till vilken B+ man har, sätter man dit en mindre OT så är det ju bandvidden som ändras. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 24 Nov 2009, 15:12 |
|
 |
|
Ocku
|
stray wrote:
Vad gäller element, har nån tips på fabrikat som skulle passa bättre än dom green backs som sitter i nu, och var man kan skaffa dom. Tips mottages tacksamt.
Det är lättare att tipsa om du kan berätta vad du eventuellt inte gillar med greenbacksen. Vad vill du ha mera eller mindre av? Att bara slänga fram namnet på ett annat fabrikat gör dej nödvändigtvis inte lyckligare, för det kan skilja mycket mellan olika modeller. ------ Dom låter alla lika
|
| 24 Nov 2009, 15:20 |
|
 |
|
Lunsen
|
Helt underbara vid inspelning dessa stärkare, min favorit på senare tid.
Live funkar dom skitbra om man är trio, men är man två gitarister eller keyboard bas gura trummor så blir det för kladdigt tycker jag.
|
| 24 Nov 2009, 19:51 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Amp Healer wrote: Mike Leaf wrote: Vad jag gjorde med min vara att sätta i en klenare trafo , så man hamnar runt 30 watt... modifiera filtreringen i nätdelen + byta lite småkomponenter,, ser ingen anlednning att byta HT om du vill likna orginalstärken, dock blir den aldrig helt lik pga att kabinettet är mindre på reissuen
Humm, blev det rätt nu? Om du inte bytte HT:n vad menar du med "klenare trafo"? Utefekt är ju i förhållade till vilken B+ man har, sätter man dit en mindre OT så är det ju bandvidden som ändras. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seIngen aning vad jag menar [:)] men nättrafon byttes + en del andra komponenter , och efteråt har den lite klenare uteffekt och något mer gain faktiskt... Mindre OT är säkert rätt. Låter bättre än den gjorde innan trafon brann i alla fall DOCK har den ett annat problem fn, säkringarna går... men det skall jag göra en ny tråd om på Rörplanket
|
| 27 Nov 2009, 11:45 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|