View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:01

Reply to topic  [ 4 posts ] 
En mikfråga till 
Author Message

Post En mikfråga till
Jag har ett dynamiskt element som jag tänkte testa men som inte är märkt med plus eller minus. Har det nån betydelse hur jag kopplar det? Påverkar det ljudet om jag, allt enligt Murphys lag, lyckas löda elementets kalla signal till toppen på en teleplugg?

Mats

20 Jan 2011, 15:11
Profile

Hej

Enligt mina begränsade erfarenheter så kan det göra det. Jag meckade med en mick, ock vände på signalerna... fick ett hiskeligt brum i stärkaren.

Men det går ju alltid att lödaom på elementet, eller polvända en gång till i mickens kontakt kanske?

//K

20 Jan 2011, 17:14
Profile ICQ YIM WWW

Finns det ingen röd prick eller är någon av anslutningarna issolerad från kropp, så är ju den leed "Varm"

Vad är det för element? Kanske du har ett foto?

Annars provar du micken med krokodilklämmor så du smidigt och enkelt kan skifta...

Det värsta som kan hända är att solot blir baklänges!

20 Jan 2011, 22:05
Profile WWW

Finns det ingen röd prick eller är någon av anslutningarna issolerad från kropp, så är ju den leed "Varm"

Vad är det för element? Kanske du har ett foto?

Annars provar du micken med krokodilklämmor så du smidigt och enkelt kan skifta...

Det värsta som kan hända är att solot blir baklänges!
Baklängessolo! Det måste jag prova[:D], Elementet som egentligen är ett högtalarelement till en sån där "hörstav" av äldre modell som finns kvar i en del kyrkor och andra lokaler med hörslinga, har inga prickar, så jag får väl prova helt enkelt.
Utsikterna att det kommer att låta bra är väl rätt små, men tanken var väl egentligen mer att jag skulle "balla" mig med den.
Tänkte montera en XLR i änden och plugga in en Samson AX1 och invänta reaktionen, det vore ju kul att se gamlingarna försöka ropa i sina[:)]. Fast det gör ju inget om den låter så bra det går för det

Mats

21 Jan 2011, 07:57
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]