View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 00:05

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hjälp med '59 Epiphone Coronet 
Author Message

Post Hjälp med '59 Epiphone Coronet
Jag har nyligen fått i min ägo en '59:ans Epiphone Coronet som jag försöker få ett bättre grepp om när det gäller skick och värde.

Det finns bilder att hämta på dropbox i hög eller låg upplösning...

http://dl.dropbox.com/u/28620413/epi59_lowres.zip (2,5 MB)
http://dl.dropbox.com/u/28620413/epi59_hires.zip (133 MB)

De 'issues' jag själv sett är

1) Micksargen skadad
2) Två halsdots är utbytta, ljusare i färg
3) Åtminstonde 2 av 3 gitarrbandsknoppar ej original
4) Saknas en skruv vid telejacksplattan, som i övrigt ser suspekt fräsch ut.

Den stora frågan jag har är dock om den är omlackad. Den främsta anledning att misstänka är att det inte finns något serienummer på gitarrhuvudet.

Enligt en diskussion på nätet (http://www.lespaulforum.com/forum/showt ... p?t=133783) skulle tidiga versioner av denna modell ibland sakna detta nummer. Volympotten (R137942) säger dock vecka 42 1959 (eller 1949), och det är ju inte tidigt. Någon annan teori kring detta?

Hur avgör man om en gitarr är omlackad (när det inte är uppenbart)?

Måste man lämna in den till någon i Stockholm för att få det säkerställt? Gitarren och jag finns i Uppsala, så det skulle ju inte vara hela världen att åka ner med den.

Jag har själv kollat runt på webben angående värdet och modellen verkar vara väldigt eftersökt i USA i alla fall - samtidigt har den ju tagit sig innanför EUs tullmurar. Om jag ska sälja eller byta in den, var tror ni är bästa stället? Jag har kontakt med en musikaffär i USA som säger sig vara beredda att ge $5-6K om det är originallack, och kring hälften om den är omlackad. Bytesvärdet är högre, men oklart hur mycket.

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"

18 Sep 2011, 16:21
Profile

Post Re: Hjälp med '59 Epiphone Coronet
Måste bara gratulera till en fin gitarr. Vart har du fått tag på den om du inte köpte den ifrån USA?

Jag tvivlar på att gitarren är omlackad. Enligt mig ser den helt original ut.

18 Sep 2011, 23:47
Profile

Jo, jag tycker själv den är cool. Hittade den på en svensk auktion.

Ingen annan som vill tycka till, eller tipsa om hur man bäst får den värderad och eventuellt såld?

20 Sep 2011, 15:52
Profile

Otroligt osmaklig pjäs. Men eftersom jag är så sjysst så kan du få sälja den alldeles för billigt till mig.

Seriöst: Otroligt cool och ball gitarr. Fan vad avundsjuk jag är.

20 Sep 2011, 19:23
Profile

Jag har bra koll på dessa Kalamazoo-byggda epiphones. (har själv 4 stycken, varav 2 Olympics, 1 Coronet & 1 Crestwood Custom)
Vill du få gitarren såld här i Sverige så ska du lägga ut den för runt 25 000, möjligtvis nån tusing upp eller ned. Blir det aktuellt, så hör av dig till mig!

Annars kan du ju alltid slänga ut en annons på Ebay för runt 4500-5000 $, det verkar dock stå still på den fronten. Har stenkoll på vilka annonser som åker in och ut på ebay och den här : http://www.ebay.com/itm/1959-Epiphone-C ... 415d5cfecd har åkt in och ut och har alltså inte blivit såld.

20 Sep 2011, 23:37
Profile

dacca wrote:
Hur avgör man om en gitarr är omlackad (när det inte är uppenbart)?
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Man får ju börja med att ta isär och obeservera skillnad på de de delar som varit dolda av ex plektrumskydd
och de delar som varit exponerade för Uv ljus. Här ska det ju skilja rejält på en 50 år gammal orginallack, lite beroende på färg men ändå
får man en känsla.

Kolla på de ställen där det är svårast eller ens möjligt att skrapa bort gammal lack . eller måla på utan att det ser klibbigt ut.
ex är om du tar bort kontrollplattan bak , och kolal den skarpa sargen som är till för att möta luckan. Är det tjockt elelr kladdigt där
är det tecken på omlack. Likaså om vissa kanter elelr horn etc är lite rundare än man kan förvänta sig.

Det beror i så fall på att man lackat tjockt alternativt sandpapprat lite hårt på kanterna för att få bort gammal färg.

Har du tillgång till en UV lampa (sk Blacklight) så brukar i 90% av fallen den avslöja en omlack , då en orginallack lyser grönt i lampans sken.

Sen beror det såklart på hur och NÄR den i så fall varit omlackad, är det gjort på fabriken på 60-talet kan det vara stört omöjligt att veta
om serienummret funnits där hade det varit en indikation på att det är orginallack , nu blir det snarare tvärtom en indikation på omlack.

Att jämföra med en likadan , samma färg smma år som man VET är orginal är ju kalas, men det har man inte alltid möjlighet till.

Alla erfarna handlare, och gitarrlackare kan kolla detta , ex HALKAN , Adlib , Arvidsson mfl.

Generellt kan man väl säga att det oftast är lite kladdigt nånstans på en omlack.

Problemet med vintagegitarrer är att alla 'kanske elelr nog är orginal' måste tolkas som troligen EJ orginal, man bör vara säker på sin sak om man inte ska
hamna i en dålig situation, är man osäker och misstänker omlack prissätts den som det.

21 Sep 2011, 13:31
Profile ICQ WWW

Shit det är min Epiphone som jag missade lösa ut från pantbanken i sommras. Den är omlackad. Låg den i ett gretsch case med gröm inredning? Jag köper gärna tillbax den eller byter mot något annat du vill ha.... Mvh/Stevie Klasson 0736 898222 :(

26 Oct 2011, 10:07
Profile

Fan Stevie...du är ju rock-kung...en rock-kung behöver inte gå till pantbanken.

27 Oct 2011, 11:01
Profile ICQ YIM WWW

Jo, den kom i ett Gretsch case med neongrön interiör, och är köpt via pantbankens online auktion, så det är säkert din gamla Stevie.

Schysst att veta att den är omlackad. Utan att alls vara säker började jag väl misstänka det. Hade ju varit bättre om den inte varit omlackad, men, men...

Har du mer info om gitarren?

Spindeln/Stevie och Hartsner1 - jag lutar nog åt att behålla den. Men om nån vill komma med ett bra bytes- eller cash-bud så kanske. Det som nog skulle vara mest intressant är nån annan vintage gitarr, och gärna då sliten/omlackad/moddad.

30 Oct 2011, 21:20
Profile

spindeln wrote:

Jaa har inte du ett band som heter Casanånting och ett eget tv-program på
Aftonbladets blogg-sida?
eller går du till pantbanken för att vara lika ball som han utan tänder i Hanoi Rocks?

han är ju "Rock&Roll på riktigt" eller vad det nu heter

:roll:

13 Nov 2011, 06:14
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:
spindeln wrote:

Jaa har inte du ett band som heter Casanånting och ett eget tv-program på
Aftonbladets blogg-sida?
eller går du till pantbanken för att vara lika ball som han utan tänder i Hanoi Rocks?

han är ju "Rock&Roll på riktigt" eller vad det nu heter

:roll:

Du blandar nog ihop med han Ryan Roxie?

13 Nov 2011, 14:39
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]