|
|
Page 1 of 1
|
[ 29 posts ] |
|
Kan det här bli nåt? [nytt schema]
| Author |
Message |
|
Lynxtrap
|
 Kan det här bli nåt? [nytt schema]
Jag vore väldigt tacksam om ni ville kolla in detta schema! Vad funkar/funkar inte? Speciellt osäker är jag beträffande spänningsmatningarna. I synnerhet vad gäller förstegsrören. Jag hade tänkt att mata dem från samma punkt, men är inte helt säker på om allt stämmer. Men alla tänkbara kommentarer om vad som helst mottages tacksamt Det är en "hybrid" med en DrZ-kanal (Route66/Z28) och en Fender-kanal. Nuvarande diodlikriktare ska bytas till rör. Det ska byggas i en Bassman Ten. Schemat lämnade ritbordet alldeles nyss. 
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
Last edited by Lynxtrap on 14 Nov 2011, 00:50, edited 1 time in total.
|
| 07 Nov 2011, 00:03 |
|
 |
|
d95err
|
 Re: Kan det här bli nåt?
Jag ser ett problem - inget mixmotstånd på EF86-kanalen. Det betyder att EF86-volymen kommer att påverka den andra kanalen (vrider du ner till noll blir det noll volym även på den andra kanalen).
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 07 Nov 2011, 00:18 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Frågan är också vad du vill uppnå med konstruktionen. De två kanalerna kommer givetvis inte låta lika, men inte heller helt olika. Båda två är low gain med lite olika egenskaper vad gäller anslagsfeeling och klang. Vill du få crunch ur stärkaren måste du pressa slutsteget till dist och då blir skillnaden mellan kanalerna ganska liten. Men det är kanske just detta du vill uppnå?
Ett alternativ som ger större skillnad och mer tydligt olika användningsområde och sound för kanlerna är om du klämmer i ett rör till och gör Fender-kanalen till en tregainstegskrets med master. Plats finns ju i stärkaren.
Eftersom du har en master på fronten (eller hur?) kan man ju tänka sig använda den för over all-master på fasvändaren eller som postfasvändarmaster (alternativt då som master för en tre gainstegs-kanal, men det kräver ett rör till).
Späninngsmatningen: Varför 22k för matningen till fasvändarens anodmotstånd och 27k före det? Det måste bli väldigt låga spänningar till fasvändaren. Vad vill du uppnå? Det är sedan svårt att i förväg säga om det blir optimala spänningar för både EF86-röret och för det andra förstegsröret. Du kan ju splitta på spänningsmatningen efter (C) och ett motstånd och en konding för varje kanal för att kunna välja den spänning du vill ha till respektive kanal. Det finns väl plats för det på kortet?
Glättningen ser dock väldigt stel ut. Varför 50uF hela vägen? En av "hemligheterna" med Bassman-kretsarna är att det bara är typ 22uF på skärmgallret. Och det räcker gott med 22uF till fasvändare och förstegsrör.
/Gunnar
|
| 07 Nov 2011, 01:21 |
|
 |
|
Ballz
|
EF86-kanalen i en Route 66 ryter på rätt bra med dom här komponentvärdena (bara en kommentar), så "low gain"...skulle jag inte kalla den - och du kommer visst det märka en tydlig karaktärskillnad, speciellt om du använder Rt66-tonkontroller Men: varför inte mata EF86:an in i PI:ns övre ingång, och Fenderkanalen i den nedre? Då slipper du mix-problematiken, men kanske får du offra presencekontrollen. Den kan du å andra sidan emulera rätt bra med en post-PI "Cut"-kontroll à la Matchless/Vox..så har jag gjort ett antal gånger, funkar skitbra. Bara en tanke.
|
| 07 Nov 2011, 10:04 |
|
 |
|
Izzy
|
Ballz wrote: EF86-kanalen i en Route 66 ryter på rätt bra med dom här komponentvärdena (bara en kommentar), så "low gain"...skulle jag inte kalla den - och du kommer visst det märka en tydlig karaktärskillnad, speciellt om du använder Rt66-tonkontroller Konstruktioner som i princip inte genererar dist i försteget, eller begränsat med dist, utan använder försteget för att främst pressa slutsteget till dist kallar jag för low gain, oavsett om slutsteget sedan distar mkt eller lite. Det kanske finns andra definitioner, men så använder jag begreppen. Till low gain räknar jag alla vanliga gamla stärkakosntruktioner som Fenders 50- och 60-tal, Marshalls vanliga fyrhålsstärkare, Vox AC osv osv. /Gunnar
|
| 07 Nov 2011, 11:16 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
 Tack, där kom många fina ideer och tips! Mix-motståndet: tack för det, hade jag glömt! Jag har tänkt på flera saker av det Izzy skriver. - Lowgain: ja det är inte förstegsdist jag vill åt, och EF86 har en del gain. Tonkontrollerna ska delvis också kunna reglera gain här. Fender-kanalen har jag nog tänkt som ganska clean, med möjlighet att pressa slutsteget. Mera twang än morr. Tror att förstegen gör att de låter olika ändå. Visst har jag funderat på ett rör till, men detta är ändå klassisk Normal kanal typ black/silverface. Jag har också funderat på att lägga till bara ett steg för att få kanalerna i fas. - Fasvändaren: här har jag nästan rakt av kopierat (overifierade scheman av) Z. Jag saknar kunskapen att beräkna spänningarna, pinsamt men sant. Enligt ett av scheman ska EF86 ha enbart nåt på 60V på anoden, även här kopierade jag och hoppades på det bästa. - Glättningen: där improviserade jag lite och tog enklaste vägen  Du har säkert rätt. Z hade 40, och jag avrundade uppåt. Jag gissar att det har med EF86:an att göra, den kan väl bli lite vild. Med "splitta matningen", menar du helt enkelt en punkt till i serien? - Blev lite fundersam till hela filtreringen då det saknas förfiltrering a'la Fender innan standby. Därför tänkte jag väl att det inte skadar att ta i senare i kedjan... - Post-PI master har jag tänkt på, men jag vet helt enkelt inte hur man gör en sån. Detsamma gäller att ansluta båda sidor av PI (visste inte ens att det gick). Nån får gärna tipsa om t.ex schema. - Master finns, det är den jag tänkte göra om till prescence. Tror inte master före PI är till nån glädje här. Prescence-kretsen är lånad från en 6g6 Bassman. Att göra en cut vore väl inte otänkbart. Z saknar helt feedback och R66 är ultralinjär. Jag vågade inte köra utan feedback, och tänkte slippa köpa ny trafo för UL. Tack så långt! Låt komma mer bara, detta är roligt, och lärorikt 
|
| 07 Nov 2011, 13:49 |
|
 |
|
Izzy
|
Lynxtrap wrote: Lowgain: ja det är inte förstegsdist jag vill åt, och EF86 har en del gain. Tonkontrollerna ska delvis också kunna reglera gain här. Fender-kanalen har jag nog tänkt som ganska clean, med möjlighet att pressa slutsteget. Mera twang än morr. Tror att förstegen gör att de låter olika ändå. Det jag menar är skillnaden i förstärkning från ett EF86 och från två gainsteg i form av ett 12AX7 inte är milsvid. Ingen större distmängd uppstår ändå i försteget. Om du drar på så att det crunchar kommer det cruncha rätt lika därför crunchen sitter i slutsteget och det är ju samma slutsteg för båda kanalerna. Att driva det där slutsteget med ett EF86 och att driva det med ett 12AX7 i två gainsteg ger inte "två helt olika sound", framför allt inte när man drar på lite. Jag bli gärna överbevisad på det... Tillägg: jag har just byggt om min JTM45:a från orignalkrets till att köra med EF86 som V1. Visst, det låter lite annorlunda. Anslagskänsligheten skilljer. Ökad briljans och klarhet, inte minst när man backar på gitarrvolymen, lite klocklickt klingade. Men när man drar på så det distar låter det ungefär som förut. Lynxtrap wrote: Glättningen: där improviserade jag lite och tog enklaste vägen  Du har säkert rätt. Z hade 40, och jag avrundade uppåt. Jag gissar att det har med EF86:an att göra, den kan väl bli lite vild. Med "splitta matningen", menar du helt enkelt en punkt till i serien? Ökad kapacitans understryker nog bara den fasta tonen från EF86:an, med risk för att det blir för stelt. Men det hänger ju ihop med vilka spänningar du har också. Ja du delar B+linjen i ett Y så att ett motstånd + konding leder till 12AX7 i försteget, ett motstånd + konding leder till EF86. Du kan välj det värde på motstånden som du vill ha just för det aktuella röret. Lynxtrap wrote: Blev lite fundersam till hela filtreringen då det saknas förfiltrering a'la Fender innan standby. Därför tänkte jag väl att det inte skadar att ta i senare i kedjan... Det är inte någon förglättning egentligen utan bara att standbybrytaren i vissa kretsar sitter efter första glättningskondingar. Nästan alla Bassman har 70+70 eller 100+100 i serie, dvs totalt 35-50uF som första. Däremot är det bara 20uF på skämrgallret i många Bassmankretsar. Kanske är det just det som ger kretsen den behagliga mjukheten. Men om du siktar på köra utifrån DrZ-kretsen så kör på. Lynxtrap wrote: Post-PI master har jag tänkt på, men jag vet helt enkelt inte hur man gör en sån. Detsamma gäller att ansluta båda sidor av PI (visste inte ens att det gick). Nån får gärna tipsa om t.ex schema. Kolla på schema till exempelvis Vox. http://www.blueguitar.org/new/schem/vox/ac50_joe.gifHär är ett schema på en bra postfasvändarmaster. Jag är inte 100 övertygad om att du behöver en sådan i din stärkare, men den fungerar fint...  Hälsn/Gunnar
|
| 07 Nov 2011, 15:07 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Izzy wrote: Det jag menar är skillnaden i förstärkning från ett EF86 och från två gainsteg i form av ett 12AX7 inte är milsvid. Ingen större distmängd uppstår ändå i försteget. Om du drar på så att det crunchar kommer det cruncha rätt lika därför crunchen sitter i slutsteget och det är ju samma slutsteg för båda kanalerna. Att driva det där slutsteget med ett EF86 och att driva det med ett 12AX7 i två gainsteg ger inte "två helt olika sound", framför allt inte när man drar på lite. Jag bli gärna överbevisad på det... Jag har själv ingen erfarenhet av EF86. Min tanke var att det inte skulle bli så stor gainskillnad mellan kanalerna, speciellt när master saknas. Menar du t.o.m att jag kunde köra båda halvorna av en 12AX7 med Z-tonstacken efter och uppnå ungefär samma resultat ljudmässigt? Izzy wrote: Tillägg: jag har just byggt om min JTM45:a från orignalkrets till att köra med EF86 som V1. Visst, det låter lite annorlunda. Anslagskänsligheten skilljer. Ökad briljans och klarhet, inte minst när man backar på gitarrvolymen, lite klocklickt klingade. Men när man drar på så det distar låter det ungefär som förut. Ljudet du beskriver är ju en del av det jag förknippar med Z. Det ska som sagt inte vara nån distmaskin, men absolut litet "hår" på ganska rimlig ljudnivå ("rimligt" med KT66, alternativet vore förstås 6V6). Jag är absolut inte främmande för ett rör till i försteget, så länge vi håller oss inom Fender-ramar. Åtminstone en halva skulle öppna möjligheten att köra kanalerna parallellt. Vad gäller förstegsdist är väl frågan om man inte måste ha mastervolym för att egentligen få ut nåt av en eller två extra halvor? Izzy wrote: Ökad kapacitans understryker nog bara den fasta tonen från EF86:an, med risk för att det blir för stelt. Men det hänger ju ihop med vilka spänningar du har också. Ja du delar B+linjen i ett Y så att ett motstånd + konding leder till 12AX7 i försteget, ett motstånd + konding leder till EF86. Du kan välj det värde på motstånden som du vill ha just för det aktuella röret. Jag är med  Ska snarast lära mig räkna ut spänningar över motstånd, något pinsamt att inte behärska en sån elementär sak  Ritningen säger som sagt nåt mellan 60 och 70V på EF86 (minns inte exakt utan papper framför mig). Annars är mitt intryck av Z att det ser mer sterilt ut på papper än det låter, av nån orsak. Izzy wrote: Det är inte någon förglättning egentligen utan bara att standbybrytaren i vissa kretsar sitter efter första glättningskondingar. Nästan alla Bassman har 70+70 eller 100+100 i serie, dvs totalt 35-50uF som första. Däremot är det bara 20uF på skämrgallret i många Bassmankretsar. Kanske är det just det som ger kretsen den behagliga mjukheten. Men om du siktar på köra utifrån DrZ-kretsen så kör på. Tja, allt är öppet men visst tänker jag att Fender-kanalen ska låta Fender. Slutsteget blir ju oundvikligen något av en kompromiss. Fenderglättningen vi pratar om innebär ju filtrering även före OT och övrig matning, så det är väl inte bara brytarens placering som är skillnaden? Tackar för schema och bild, intressant! Vox är mig en främmande värld, ska ta en titt på den där fasvändaren.
|
| 07 Nov 2011, 18:20 |
|
 |
|
Ballz
|
Well...här är ett exempel fast med EL34:or i slutet, och en EF86- och en 12AX7kanal a la Matchless. I princip en DC30, alltså. Minns inte vilka tonkontroller jag använde till EF86-kanalen, är några år sen, ju. Troligast är ju Matchless 6-kondingars brytare, fast jag minns inte. http://www.soundclick.com/bands/default ... dID=576633Mats W la mycket jobb på ljudklippen. Kolla in dom! You be the judge.
|
| 07 Nov 2011, 21:27 |
|
 |
|
Izzy
|
Lynxtrap wrote: Fenderglättningen vi pratar om innebär ju filtrering även före OT och övrig matning, så det är väl inte bara brytarens placering som är skillnaden? Vilket schema menar du nu? Känner inte igen det där. En vanlig AA165 t,.ex har ju försat kondingpaketet till OT:n coh så funkar det i det felsta Fenderstäkrare. /Gunnar
|
| 08 Nov 2011, 00:20 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack Ballz! Ska lyssna när jag har nåt än laptopens högtalare att lyssna i. D30, ja... Där fanns ju båda kanalerna redan. Och Doktorn har ju uppenbart tittat inuti både Vox och Mless. Där hade vi också kanalerna in på var sida av PI. Härligt att det kommer ideer och synpunkter! Jag ser att DC-matning och filtrering är snarlik Z. http://www.igmusic.co.nz/graphics/DC30_PowerSupply.pdf AX7 har lägre filtrering, dit får jag försöka komma med Izzys tips. Varför ska så ståra motstånd egentligen användas jämför med i en fender t.ex.? Man lär ju varken uppfinna hjulet eller ljudet på nytt med en sån här stärkare, men man lär sig en massa och har kul under tiden Jag ska försöka hitta nån medelväg i scheman, kommentarer och tips vad gäller strömförsörjningen. Tror att kanalmixen får bli kvar tillsvidare, med mixmotstånd på plats då. Annat att tänka på? Feedbackloopen? Biaskretsen? Motstånden på slutrören?
|
| 08 Nov 2011, 00:33 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Vi pratar väl nog om samma kondingar, i det "sidoförnstret" nedanför stby brytare. De där finns ju inte i den jag nu ritar, om ja förstår rätt. De kanske inte behövs med rörlikriktare? 
|
| 08 Nov 2011, 00:43 |
|
 |
|
Izzy
|
Lynxtrap wrote: Vi pratar väl nog om samma kondingar, i det "sidoförnstret" nedanför stby brytare. De där finns ju inte i den jag nu ritar, om ja förstår rätt. De kanske inte behövs med rörlikriktare?
Jo, det där ÄR det första kondingpaketet som går till OT:n, det som du ersatt med en enkel 50uF före choken i din ritning. Det är ingen "för-glättning". OT:ns centertapp kopplas ju till detta paket (A), även om det råkar sitta en standby emellan. Sedan sitter det ett stort effektmotstånd (i detta fall 2.2K/7w) eller en choke, därefter en konding som glättar och förser skärmgallret med juice (B). Du kanske redan bytt detta motstånd mot en choke? Annars gör det. Om du har denna konstruktion i din stärk finns det ingen anledning ta bort den och ersätta med en singel 50uF. Varför? Möjligen köra 100+100uF i serie då för lite bättre glättning. Om standby sedan ska sitta före, eller efter, eller kanske bara på skärmgallret (!) kan man göra en egen tråd om... /Gunnar
|
| 08 Nov 2011, 09:08 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Izzy wrote: Jo, det där ÄR det första kondingpaketet som går till OT:n, det som du ersatt med en enkel 50uF före choken i din ritning. Det är ingen "för-glättning". OT:ns centertapp kopplas ju till detta paket (A), även om det råkar sitta en standby emellan. Sedan sitter det ett stort effektmotstånd (i detta fall 2.2K/7w) eller en choke, därefter en konding som glättar och förser skärmgallret med juice (B). Du kanske redan bytt detta motstånd mot en choke? Annars gör det.
/Gunnar
Ja jisses. Nu ser jag ju det hur klart som helst  Strunta i mitt svammel om detta. Måste ha varit sättet schemat är ritat som blandade bort mig... Jag inser alltmer att jag verkligen borde sätta mig in i hur filtersektionen exakt fungerar. Choken finns , den 125CIA som jag ritat in i Bazzman schemat i hopp om att den ska funka där.
|
| 08 Nov 2011, 11:00 |
|
 |
|
Michael
|
Det här ser ju ut att vara ett trevligt projekt, kommer i sen i disskussionen men hade det varit jag så hade jag skippat feedbackloopen och satt in en "cut" kontroll alá Vox Men det är väl för att jag tycker denna typen av konstruktion låter coolare utan feedback, snyggare övergång från rent till hårigt och aningen hårigare jämt.
|
| 08 Nov 2011, 15:39 |
|
 |
|
Michael
|
Funderar lite på hur du tänkt med glöden till likriktarröret, har du tänkt ha en extra trafo till det?Eller finns det en oanvänd lindning på trafon. Sen behöver du väl jorda mittappen på sekundären för att det ska funka.
|
| 08 Nov 2011, 15:54 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Michael wrote: Funderar lite på hur du tänkt med glöden till likriktarröret, har du tänkt ha en extra trafo till det?Eller finns det en oanvänd lindning på trafon. Sen behöver du väl jorda mittappen på sekundären för att det ska funka. Jo lindningen finns på trafon med trådar och allt, annars hade jag nog behållit diodbryggan. Det är samma trafo som till bl.a Super Reverb. Jord ska det självklart vara, jag har bara glömt att rita i den på schemat, tack för påpekandet! Michael wrote: hade det varit jag så hade jag skippat feedbackloopen och satt in en "cut" kontroll alá Vox Men det är väl för att jag tycker denna typen av konstruktion låter coolare utan feedback, snyggare övergång från rent till hårigt och aningen hårigare jämt Ja det är definivt något jag ska se över. Det var närmast att Z kör detta slutsteg ultralinjärt som fick mig att fega ur. Egentligen behövs kanske varken prescence eller cut, men jag ska kolla in det senare alternativet också. Kan mycket väl hända att avsaknad av feedback är en del av förlagans goda egenskaper. Kanon att få ideer och respons i detta tidiga skede av ett projekt!
|
| 08 Nov 2011, 16:32 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jag sitter fortfarande och skrapar huvudet över spänningsmatningen... Ohms lag står ut genom öronen - det känns som det är litet för trångt mellan öronen Orkar nån kasta ett öga på det här schemat och kolla om de angivna volten verkar rimliga? När jag räknar får jag fram mycket lägre värden, men det kan som sagt hända att jag räknar fel. (Bilden är för stor att infoga så man måste klicka på länken) http://www.prowessamplifiers.com/schematics/images/Route66.jpg
|
| 09 Nov 2011, 22:32 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Så finns det ett nytt utkast då. Som förra gången, felsök och kommentera gärna hela kretsen, men DC-matningen vid filtern är, eh ja rena gissningar Om detta vore ok som utgångspunkt att experimentera med finns ett par andra frågor: Mastervolym blir över, borde man gör den till Post PI master eller vox-tonkontroll) Det vore riktigt kul att kunna köra parallellt. Finns det annat alternativ än att få in en triod till? På Z-kanalen finns en extra brytare, och det är naturligtvis oacceptabelt 
Last edited by Lynxtrap on 14 Nov 2011, 14:29, edited 1 time in total.
|
| 14 Nov 2011, 00:49 |
|
 |
|
Michael
|
 Re: Kan det här bli nåt? [nytt schema]
Svårt val mellan master och "cutkontroll" Beror på hur du tycker att fasvändardisten låter.
Hur som helst är de ju så lika, bara en konding skiljer så testa de olika när den är klar och bestäm vilket du har mest nytta av.
|
| 14 Nov 2011, 09:10 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
En liten uppdatering, eftersom ombyggnaden är på gång. Det blir en del avvikelser från planen. Jag lämnar B+ sektionen som i originalet, åtminstone till att börja med. Ingen rörlikriktare. 6L6 får också bli kvar tillsvidare. Jag är rädd för att KT66 kommer att sitta för tätt rent fysiskt Funderar även på att behålla 100K anodmotståndet på EF86 i stället för 220K, och eventuellt halvera 1M gallermotståndet. Det blir väl att testa när man får igång den. Överväger att sno cut och master från DC30. Som jag uppfattat den så är mastern alltså bara en 1M pot mellan utgångarna från PI med mitten till jord. Låter det rätt? Före den då en cut-pot kopplad på samma sätt fast i serie med en .0047 konding. En av kontrollerna hamnar på chassits baksida, vilket kanske inte är optimalt... Jag skulle haft igång den i helgen om inte leveransen av några motstånd strulat. Ska rita om schemat så småningom och rapportera om resultatet när det blir liv i apparaten, ifall det skulle råka intressera någon. Och antagligen ställa frågor om de problem som utan tvivel uppstår 
|
| 18 Dec 2011, 01:18 |
|
 |
|
Izzy
|
Lynxtrap wrote: Överväger att sno cut och master från DC30. Som jag uppfattat den så är mastern alltså bara en 1M pot mellan utgångarna från PI med mitten till jord. Låter det rätt?
Nej, inte mot jord. En sådan master kopplas endast mellan faserna. Typ så här. https://taweber.powweb.com/store/6d30_schem.jpgEftersom singalen från respektive halva av fasvändaren är i motfas kommer signalen från ena sidan "släcka ut" den andra. Däremot burkar det låta/kännas sådär halvbra i den här typen av slusteg där mkt av disten kommer sitta i just slutsteget. Vet inte vad det är men feelingen brukar bli stel tidigt, redan vid måttlig volymneddragning. Men pröva! Det är ju lätt byta till annan mastertyp om du inte blir nöjd. /Gunnar
|
| 18 Dec 2011, 08:46 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: - Fasvändaren: här har jag nästan rakt av kopierat (overifierade scheman av) Z. Här finns det en del att labba med. Du har kopierat fasvändarn men inte slutrörens konstruktion. En av poängerna med Dr. Z:s konstruktion är, att han kör med UL-koppling, vilket innebär att slutrören kan ta emot en högre insignal innan klippning. För att det inte ska bli för stifft, har doktorn sänkt svinget i fasvändarn genom svansresistorn 47k (normalt i storleksordningen 6k8-22k), vilket också ökar balansen i fasvändarn. Dessa värden används normalt med EL84:or som ju endast kräver en 8 volt ungefär för full utstyrning. Genom 47k-resistorn får du alltså en viss kompression i fasvändarn när du börjar närma dig full utstyrning. Men om du slänger in motkoppling försvinner poängen med hela arrangemanget. Du sänker dessutom gainen i slutsteget rejält, så det kanske blir svårt att få full utstyrning med ditt försteg. Tar du bort motkopplingen ska du också byta anodresistorn 82k så att du har samma värde, de olika värdena är ett sätt att kompensera för skillnaden i sving genom motkopplingen. Ett sätt att få lite "kvasi-UL" är att sätta ett litet katodmotstånd på slutrören á la 70-tals fender (kanske 47-82 Ohm ungefär), alltså att kombinera katod- och fast bias. Då får man en liknande karaktär på ljudet som UL, och samma effekt på gallren, dvs ökad headroom. Denna konstruktion har fått ett oförtjänt dåligt rykte, eftersom knappt nån gitarrmoddare kan nåt om slutsteg, och allt som har med silverface att göra kastas ut med badvattnet till förmån för blackfejsning.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 18 Dec 2011, 12:44 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tack för det Martin, mycket intressant! Med andra ord är det kanske likaså bra att behålla nuvarande blackface värden på PI:s katodarrangemang? Men köra med 100K på båda anoderna. Mera headroom i slutsteg är inget jag direkt eftersträvar. Fast nu begriper jag Z:s användning av UL lite bättre. Jag har alltid undrat över det där. Quote: Men om du slänger in motkoppling försvinner poängen med hela arrangemanget. Du sänker dessutom gainen i slutsteget rejält, så det kanske blir svårt att få full utstyrning med ditt försteg. Såvitt jag begriper själv finns det väl ingen motkoppling, om du avser negativ återkoppling..? Eller menar du mastern (med tanke på hur den funkar enl Gunnars förklaring)?
Last edited by Lynxtrap on 18 Dec 2011, 17:56, edited 1 time in total.
|
| 18 Dec 2011, 17:45 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Izzy wrote: Nej, inte mot jord. En sådan master kopplas endast mellan faserna. Typ så här. https://taweber.powweb.com/store/6d30_schem.jpgEftersom singalen från respektive halva av fasvändaren är i motfas kommer signalen från ena sidan "släcka ut" den andra. Däremot burkar det låta/kännas sådär halvbra i den här typen av slusteg där mkt av disten kommer sitta i just slutsteget. Vet inte vad det är men feelingen brukar bli stel tidigt, redan vid måttlig volymneddragning. Men pröva! Det är ju lätt byta till annan mastertyp om du inte blir nöjd. /Gunnar  Förstås. Jag tog förgivet att den skulle tappa av signal till jord... Det måste väl innebära att man kopplar poten omvänt för att inte ha högst volym på noll..? Jag blir dock skeptisk till hela lösningen måste jag säga. Det får bli bara cut till att börja med.
|
| 18 Dec 2011, 17:55 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Såvitt jag begriper själv finns det väl ingen motkoppling, om du avser negativ återkoppling..?
Sorry, jag refererade till första utkastet. Nu ser jag att du tagit bort det i andra ritningen. Nice med handritade scheman förresten!
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 18 Dec 2011, 21:00 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Martin Kuhn wrote: Sorry, jag refererade till första utkastet. Nu ser jag att du tagit bort det i andra ritningen. Nice med handritade scheman förresten! Ok! Den simpla förklaringen är att jag inte har nåt dataprogram för ritning och inte orkar lära mig ett heller 
|
| 18 Dec 2011, 21:21 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Förresten... Det "känns" litet lustigt att driva PI direkt från andra stegets anod på 12AX7-kanalen, medan EF86-kanalen kommer ut från volympoten. Men det kanske inte är nåt att fundera på? Tänkte om det behövs nåt motstånd, typ gridstopper. Kan det bli nåt konstigt i fasvändaren t.ex om man kör bägge kanaler parallellt?
|
| 18 Dec 2011, 23:49 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jaha, då skulle det vara klart då. Allt tycks fungera ok (på sovande sambo-volym via Hotplate), förutom att det kommer väldigt litet ljud ur Z-kanalen. Otroligt litet gain, mycket mindre än i Fenderkanalen. Tonkontrollerna och volymen är aktiva, signalen är ren, men nivån är ungefär som om det satt ett 12AU7 där. Mäter ca 250V på EF86:ans anod, 117V på mittgallret. Det blir att se över allt en ny dag.
Någon som vill spekulera vad fenomenet kan tyda på?
|
| 21 Dec 2011, 00:06 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 29 posts ] |
|