|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
dejv
|
 "Avmoddning" av JCM800
Hejsan! Tänkte höra efter expertisens tips kring min JCM800 4210 jag pysslar med. OriginalschemaPreamp http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... preamp.gifPoweramp http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... weramp.gifDet som är ändrat i min stärkare (av vad jag upptäckt hittills) är följande: R14 (150k) är parallellkopplad med en 47k-resistor vilket ger ca 36k. Känns helt sjukt fel?. C15 är avklippt. R19 är avklippt. R49 (82k) är seriekopplad med 15k som ger totalt ca 97k. Anledningen till att jag ska modda tillbaka den är att boost-kanalen låter riktigt risigt. Den är dov, treble och mid-kontrollerna påverkar nästan ingenting alls. Med de på klockan 10 och bass på 0 låter den fortfarande mörkt, vilket känns mysko Jag vill säga att anodmotståndet till V2 (R14) som tagits ned till 36k från 150k borde ställa till en hel del, men borde inte det påverka även clean-kanalen? För den låter fint. Alla förslag är välkommna!
_________________ attack, decay, sustain, release
|
| 17 Nov 2011, 22:03 |
|
 |
|
dejv
|
 Re: "Avmoddning" av JCM800
Hittade något ännu märkligare. På platsen för C39 (kondensatorn som sitter gain-pottens wiper), som enligt schemat är .047µF sitter en resistor på inte mindre än 4700Mohm. Alltså, why?! Som jag läser schemat går alltså all signal därigenom när boost-kanalen är aktiverad, vilket minst sagt borde sabba ljudet. Right or wrong? 
|
| 17 Nov 2011, 22:56 |
|
 |
|
Radioman
|
Den rena kanalen blir nu alldeles för volymstark i förhållande till dist kanalen, även om förstärkningen blir lägre med 36k i anoden mot tidigare 150k. Jag hade precis inne ett likadant skräckexempel som jag fick göra "avmodifieringar" på för att få spelbar. Anodmotståndet var dock högre på den tror jag, eller om det möjligen inte var ändrat. Jag har inte schemat framför mig just nu. Inget fel på förstärkaren alltså utan bara fördärvad med mängder av odokumenterade "moddar". Så många att man aldrig vågar lova en kund att man klarar av att återställa förstärkaren till ursprungligt skick. Börja med att återställa ovanstående och se om du inte får bättre balans mellan Clean och Lead när du spelar på moderata volymnivåer. Den Marshallen jag fixade hade moddats av en välkänd moddare. Har du möjligen den moddarens etikett nånstans också i din förstärkare?
|
| 18 Nov 2011, 10:49 |
|
 |
|
Custom Sam
|
dejv wrote: Hejsan! Tänkte höra efter expertisens tips kring min JCM800 4210 jag pysslar med. OriginalschemaPreamp http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... preamp.gifPoweramp http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... weramp.gifDet som är ändrat i min stärkare (av vad jag upptäckt hittills) är följande: R14 (150k) är parallellkopplad med en 47k-resistor vilket ger ca 36k. Känns helt sjukt fel?. C15 är avklippt. R19 är avklippt. R49 (82k) är seriekopplad med 15k som ger totalt ca 97k. Anledningen till att jag ska modda tillbaka den är att boost-kanalen låter riktigt risigt. Den är dov, treble och mid-kontrollerna påverkar nästan ingenting alls. Med de på klockan 10 och bass på 0 låter den fortfarande mörkt, vilket känns mysko Jag vill säga att anodmotståndet till V2 (R14) som tagits ned till 36k från 150k borde ställa till en hel del, men borde inte det påverka även clean-kanalen? För den låter fint. Alla förslag är välkommna! Nu vet jag inte hur gammal stärkaren är, men jag hade ett liknande problem med min Fender Dual S, som då var ca 30 år med gamla elektrolyter, lät mörkt och bumligt. Hade funderingar om att bygga om högtalarlådan m.m. för att få ett mera "fast" ljud. Efter elektrolytbyte lät det helt annorlunda. Fixa elektrolyterna först, modda sedan! HELT annan sak, hur i h-e svara man på en fråga utan att välja "quote"??? Hittar igen "replyknapp". Förmodligen jag som missat något... /Lennart
_________________ /Lennart
|
| 18 Nov 2011, 11:48 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Man klickar på "POST REPLY" längst ned till vänster..
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 18 Nov 2011, 12:09 |
|
 |
|
Custom Sam
|
|
| 18 Nov 2011, 12:26 |
|
 |
|
d95err
|
dejv wrote: Hittade något ännu märkligare. På platsen för C39 (kondensatorn som sitter gain-pottens wiper), som enligt schemat är .047µF sitter en resistor på inte mindre än 4700Mohm. Du menar 4700 kOhm, va?
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 18 Nov 2011, 12:53 |
|
 |
|
dejv
|
Tack så mycket för era svar! Radioman:Anade nåt sånt. Blir bortplock av det extra motståndet, kan ju faktiskt vara därför det är smått omöjligt att ratta in en ok vardagsrumsvolym på stärkaren. Svårt att relatera till skillnaden i nivå mellan normal och boostkanalen dock, då den påverkas av gaininställningen, men jag är beredd att hålla med om att volymdiffen ändå är stor. Har faktiskt letat efter någon form av etikett men inte hittat. Det enda jag sett till är en vit klisterlapp i med någon signatur, men av årtalet 1987 att döma är det ifrån tillverkningen av stärkaren. Förresten, din hemsida har länge varit en inspirationskälla! Vad kul att du har kvar artiklarna som jag i mina tonår satt och dreglade över! Custom Sam:Förstärkaren har hunnit bli 24 år, så det är absolut någonting jag kommer att fixa! Inventerade alla lytar som ska beställas igår, blir nya ECC83'or också. Tänkte köpa Electro Harmonix, kör sådana som slutrör med bra resultat. Finns andra rekommendationer? Nu är de flesta rören Groove Tubes 7025, som antagligen suttit i ett bra tag. d95err: Alltså, jag kan såklart ha fått färgkoderna om bakfoten, tycker det lät enormt stort. Dubbelkollar efter jobbet, men min multimeter som kan mäta upp till 2Mohm gav inget utslag öht när jag mätte över motståndet. Har även fungerat på om det är en liiiiiiten kondensator, men har aldrig sett någon i den formen. Färgmärkningen är Gul, Lila och Grå på ett vitt motstånd á 1/4-wattstyp. Jag misstänker att den komponenten, vad det nu är, ställer till mest av mitt ljud på boost-kanalen.
|
| 18 Nov 2011, 14:17 |
|
 |
|
Radioman
|
dejv wrote: Tack så mycket för era svar! Radioman: Anade nåt sånt. Blir bortplock av det extra motståndet, kan ju faktiskt vara därför det är smått omöjligt att ratta in en ok vardagsrumsvolym på stärkaren. Svårt att relatera till skillnaden i nivå mellan normal och boostkanalen dock, då den påverkas av gaininställningen, men jag är beredd att hålla med om att volymdiffen ändå är stor. Glöm inte att lägga tillbaka R19 och C15. R19 är en späningsdelare tillsammans med R18 som tar ner volymen. Min kunds anmärkning var att leadkanalen, eller boostkanalen som du kallar den, var låg i jämförelse med den rena kanalen på lite mer normala volymer. När man volymmässig närmar sig risken för att störa grannarna på gatan, i de andra husen längre ner, var det mindre skillnad. Felet var alltså att det rena ljudet var alldeles för högt. Moddaren kanske tänkte att ta ner förstärkningen och sedan plocka bort spänningsdelaren i steget efter för att få samma utsignal men det blev alltså inte så bra. I det exet jag tittade på var också flera komponenter ändrade i tonkontrollerna. Två stycken potentiometrar var bytta till andra värden. Quote: Förresten, din hemsida har länge varit en inspirationskälla! Vad kul att du har kvar artiklarna som jag i mina tonår satt och dreglade över! Tack. Kul att fler än jag är nostalgiska. Jag har hittat flera artiklar på senare tid på nätet, som jag kopierade från tidsskrifter i slutet på -70 talet. Eftersom det sitter i pälsen att information är guld värd och dyrt att komma över så har jag svårt med mitt samlande nu som du förstår.  Nu blir det dock mer på minnessticka än alla pärmar som fyller rummen. Fast lite stressad blir man över allt man vill hinna med att läsa och begrunda, som man bara kunde drömma om att få tag på för 30-35 år sedan. Fast orginaltidsskrifterna i handen eller en utskrift, spiralinbunden så att boken inte slår igen som en vanlig bok, är nåt helt annat än att sitta och läsa från skärmen, eller hur?. Doften av en 35 år gammal Practical Electronics och en stor balja starkt svart kaffe ger inspiration som är svår att slå med dator och Coke  .
|
| 18 Nov 2011, 15:02 |
|
 |
|
Amp Healer
|
dejv wrote: Hejsan! Tänkte höra efter expertisens tips kring min JCM800 4210 jag pysslar med. OriginalschemaPreamp http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... preamp.gifPoweramp http://www.kbapps.com/audio/schematics/ ... weramp.gifDet som är ändrat i min stärkare (av vad jag upptäckt hittills) är följande: R14 (150k) är parallellkopplad med en 47k-resistor vilket ger ca 36k. Känns helt sjukt fel?. C15 är avklippt. R19 är avklippt. R49 (82k) är seriekopplad med 15k som ger totalt ca 97k. Anledningen till att jag ska modda tillbaka den är att boost-kanalen låter riktigt risigt. Den är dov, treble och mid-kontrollerna påverkar nästan ingenting alls. Med de på klockan 10 och bass på 0 låter den fortfarande mörkt, vilket känns mysko Jag vill säga att anodmotståndet till V2 (R14) som tagits ned till 36k från 150k borde ställa till en hel del, men borde inte det påverka även clean-kanalen? För den låter fint. Alla förslag är välkommna! Inga av ovanstånde modds har något med din boost kanal att göra, med möjligtvis valet att ändra R49 som sitteri fasvänder och påverkar bägge kanalerna(väldigt lite). Har jobbat på flera av dessa stärkare och har någolunda koll på just denna modellen. Om du har upplevt någon ljudskillnad med att ändra R14,,,så har det mer med att kanalsystemet i stärkan läcker som ett soll,,, Det finns många moods man kan göra på denna stärkan, en kul grej är att den rena kanalen kan ge mer gain än just gainkanalen om man bara sätter dit en konding. Angånde din gain kanal inte låta bra, så känns fenomenet igen. Micke kom till mig med samma stärkare, och den lät skit (bokstavligt), stärkan hade orginal E-lytar och pottar som inte funkade helt (det var precens och volym pott som knastrade), Micke var lödkunnig så jag berättade hur han skulle gå till väga. När Micke kom tillbaka för biasjuster o lite trix, så var stärkan en HELT annan! Micke hade bytt ALLA pottarna, och E-lytarna,,,, och jag har nog aldrig blivet så förvånad över hur mycket detta byte gav,,stärkan gick från låta sunkigt till låta jäkla bra!! Jag VET vad nya E-kondinga kan göra, men blev totalt förvånad över vad nya pottar bidrar med,,,,,Ny insikt
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 18 Nov 2011, 19:40 |
|
 |
|
Custom Sam
|
dejv wrote: Tack så mycket för era svar!
Custom Sam: Förstärkaren har hunnit bli 24 år, så det är absolut någonting jag kommer att fixa! Inventerade alla lytar som ska beställas igår, blir nya ECC83'or också. Tänkte köpa Electro Harmonix, kör sådana som slutrör med bra resultat. Finns andra rekommendationer? Nu är de flesta rören Groove Tubes 7025, som antagligen suttit i ett bra tag.
Förförstärkarrör slits väldigt lite, riktigt bra rör (TFK etc) sägs kunna gå bortåt 100.000 timmar... Sedan kanske inte 7025 är så vanliga i en Marshall, är mer Fender style. Skillnaden är dock minimal jämfört med 12AX7 om jag förstått det hela rätt. 7025 ska vara lite mer "HiFi". Jag hade väntat med rörbytet till sist, är inte alls säker att det är nödvändigt, kanske snarare tvärtom. Gamla, (ej utslitna!) rör anses ofta vara bättre än nyproduktion. Kring detta finns massor av andra åsikter, finns säkert andra som föreslår annat.
|
| 19 Nov 2011, 02:13 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag hade definitivt väntat med eventuella rörbyten till sist, om inte ngt verkar uppenbart trasigt/dåligt. Och i mitt fall hade inte EH kommit på fråga vare sig som förstegsrör eller slutrör. Jag tycker tyvärr de är det tristaste och plattaste på marknaden. Det finns mkt mer spännande alternativ, även bland nyproduktionen. JJ och TungSol t.ex. /Gunnar
|
| 19 Nov 2011, 09:24 |
|
 |
|
dejv
|
Tänkte bara komma med en avrapportering om hur det gick med den här. Den låter mycket mycket bättre nu, tror att det stora problemet var C39 som av någon anledning faktiskt var ett motstånd på 4700 Mohm. Efter återställning av diverse märkliga moddar och sprillans nya elektrolyter överallt är det som en helt ny förstärkare. Den belönades med nya kablar till glöden som är lite bättre flätade än tidigare, som också gav lite mindre brum. Det enda som faktiskt återstår nu är att justera en resistor så att jag kan ställa upp bias lite. Den står väl snällt idag, gissar att det är pga högre nätspänning än på 80-talet  Radioman: Precis som du trodde så har jag fått en mycket lämpligare volym på clean-kanalen.
|
| 13 Dec 2011, 16:35 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
dejv wrote: Den låter mycket mycket bättre nu, tror att det stora problemet var C39 som av någon anledning faktiskt var ett motstånd på 4700 Mohm.
4700 megaohm?! Jag visste inte ens att det fanns så stora motstånd.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 13 Dec 2011, 17:37 |
|
 |
|
dejv
|
Nej någon standardresistor är det ju inte i så fall. Vet inte om en del av färgmärkningen saknas och motståndet bara har brunnit av, men något knas var det i alla fall  Ingen av mina multimetrar ger utslag. Gul-Lila-Grå ger 870k åt andra hållet, men det värdet hade jag kunnat få mätutslag på.
|
| 13 Dec 2011, 18:14 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 15 posts ] |
|