| Author |
Message |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Ceriatone 18w
Hej hopp.. Har precis byggt klar min 18w efter Ceriatones schema. Och jag är väldigt nöjd så men hade varit kul om man kunde göra några roliga och användbara moddar på den. Ni kan väl komma med synpunkter på schemat och förslag på moddar (om ni vill å orkar  ) Har inte direkt några speciella önskemål på vad som ska framkomma av modarna. Kul att pröva bara. Behöver lite fredags pyssel. Attachment:
Schema.jpg [210.74 KiB]
Downloaded 443 times
Bilder på Bygget. Attachment:
1.jpg [ 226.46 KiB | Viewed 1482 times ]
Attachment:
2.jpg [ 227.48 KiB | Viewed 1482 times ]
Attachment:
3.jpg [ 221.33 KiB | Viewed 1482 times ]
Attachment:
4.jpg [ 211.77 KiB | Viewed 1482 times ]
_________________ //Kucera
|
| 18 Nov 2011, 20:26 |
|
 |
|
Ljudfreak
|
 Re: Ceriatone 18w
Jag vill minnas att jag testat en 18W där ena kanalen hade EF86 som ingångsrör. Det kan ha varit en Top Hat Sweet 16. Den var rätt musikliskt tänkt. Kanske en modd att prova?
|
| 18 Nov 2011, 21:03 |
|
 |
|
Marko
|
Tjena! Tror att du vill byta din 4x12a mot min 2x12 1936 från -85 med Greenbacks i, lite mer lättroddat för dig...? 
_________________ /Marko
|
| 18 Nov 2011, 21:24 |
|
 |
|
skumberg
|
Välkommen till 18watt tmb klubben. Verkar vara ett prydligt bygge. Tycker du ska vänta med större ingrepp tills du har spelat på den ett tag. Att göra om den till ef86 är kanske lite drastiskt och då tappar du ju också också generna från den förstärkare som avsikten är att klona. En annan enklare förändring är att bygga om 1974 kanalen till vibrato kanalen på samma stärkare, fast utan vibrato då. Det är svårt att rekommendera en mod när man inte vet vad som skall åstadkommas. Det enda jag har på switch i min stärkare är att koppla in en 22uf över R11. Ger mer gain så klart men används inte så ofta faktiskt. En annan mod är att ändra värdet på c16. Du kan testa allt från 50-1000uf. Vid 1000uf kan det behövas en 1.5uf polyester konding parallellt ifall diskanten blir för avrullad. Jag kör med det sistnämnda för tillfället. Modden ger en lite fastare bas. Ladda ner tonestack kalkulatorn ifall du vill testa vad som händer med olika förändringar där. http://www.duncanamps.com/tsc/Att kunna reglera B+ och därmed effekten är en kul grej. I så fall ska du bygga eller köpa en VVR krets. Det finns en del schema på 18watt.com i download sektionen
_________________ /Nicklas
|
| 19 Nov 2011, 11:21 |
|
 |
|
Kucera
|
Ja EF86 rör har jag funderat på men tror jag hoppar det. Å 412 tror jag faktiskt jag behåller. Men allt är ju till salu till rätt pris.  Skumberg: jag ska testa mig fram där å se vad som kan vara bäst. Vad jag har hört så ska man inte ha för högt värde på katod Kondingen. Men ja ska pröva. Ang 18watt sidan så kan ja ju fan inte bli medlem där. Har försökt flera gånger.
|
| 19 Nov 2011, 12:43 |
|
 |
|
kjelle
|
Kucera wrote: Ja EF86 rör har jag funderat på men tror jag hoppar det. Å 412 tror jag faktiskt jag behåller. Men allt är ju till salu till rätt pris.  Skumberg: jag ska testa mig fram där å se vad som kan vara bäst. Vad jag har hört så ska man inte ha för högt värde på katod Kondingen. Men ja ska pröva. Ang 18watt sidan så kan ja ju fan inte bli medlem där. Har försökt flera gånger. Jag har en Ceriatone 18WTMB EF86, och gillar den skarpt! Standar riggen är med en Marshall 4x12 AX, d.v.s. med Greenbacks. Det tar ett tag att spela in sig. För min del innebär det att jag ställer preampens gain när break up och kompenserar med mastern, som finns på TMB kanalen. Det ger ett bra, nära break up ljud med rock'n roll känsla styrbart med anslaget. Break upen sker långsamt, för mer dist blir det pedaler. Överstyr jag mer i stärken bottnar preampen och lämnar inte så mycket mer volym vid soloboost t.ex. EF86 kanalen använder jag som helt ren kanal, mer skimmer över den, och man kan ställa ett helt rent volymstarkt ljud. Många kör ju 18W-are för att kunna få slutstegsdist, men på den höga volymen har jag inte möjlighet att spela. Av någon anledning låter just den här toppen inte bra med en Weber Mass. Min 20W 2061 klon funkar skitbra med den.
| 19 Nov 2011, 14:26 |
|
 |
|
Kucera
|
Ja har precis fått ny replokal så ska väl testa en del nu. Har ju för tillfället inte så mycket pedaler, men det ska väl bli mera utav den varan. Jag vill helst försöka få OD på stärkaren att låta bra så man slipper ha med sig massa pedaler. Men någon typ av boost pedal letar jag faktiskt efter. Har lurat lite på MXR Micro Amp.
Ang Vibrato kanalen så undrar jag hur den låter. För 1974 kanalen vill jag nog ha till en så ren kanal som möjligt. Så det kanske är värt att bygga om den lite då. Nu tycker ja inte den låter något vidare alls. Men så är jag ju van vid min BFDL med. Den låter juvligt. Så kan man få till en HELT ren kanal som man kan spela högt på så är det varmt välkommet.
|
| 19 Nov 2011, 16:58 |
|
 |
|
Obi
|
820 ohmsmotståndet är nog eg tänkt för två rörhalvor som delar katodmotstånd/katodavkoppling om mna kollar originalet så någon har möjligen tänkt fel om det ska vara någon sorts klon. Byt till 1.5k och fläska på 1uF till iaf 10uF eller mer efter smak istället så låter det nog inte riktigt lika anemiskt till rent ljud. Ta sen tonstacken + 1M volympot från 5E3 rakt av, brukar väl alltid funka och låta trevligt. Fast det förvånar mig att du inte uppfattar ljudet som rent. Det är ju bara ett ynka rörsteg innan fasvändaren. Kanske att du kör så högt att slutsteget distar? Eller så har de även modat fasvändaren i den där TMBn TMB är väl fö ingen klon eller något med särskilt anrika gener i utan något som några som hellre ville ha ett plexiliknande ljud hittade på på första 18W forumet. Någon sådan förstärkare har aldrig existerat original så ingen orsak till förstärkartalibanism av den orsaken iaf. 1974 i sig är väl Marshalls plankning av Watkins dominator tror jag. Fast det gör ju inte stärkaren mindre trevlig 
|
| 21 Nov 2011, 01:37 |
|
 |
|
Kucera
|
Obi wrote: 820 ohmsmotståndet är nog eg tänkt för två rörhalvor som delar katodmotstånd/katodavkoppling om mna kollar originalet så någon har möjligen tänkt fel om det ska vara någon sorts klon. Byt till 1.5k och fläska på 1uF till iaf 10uF eller mer efter smak istället så låter det nog inte riktigt lika anemiskt till rent ljud. Ta sen tonstacken + 1M volympot från 5E3 rakt av, brukar väl alltid funka och låta trevligt. Fast det förvånar mig att du inte uppfattar ljudet som rent. Det är ju bara ett ynka rörsteg innan fasvändaren. Kanske att du kör så högt att slutsteget distar? Eller så har de även modat fasvändaren i den där TMBn TMB är väl fö ingen klon eller något med särskilt anrika gener i utan något som några som hellre ville ha ett plexiliknande ljud hittade på på första 18W forumet. Någon sådan förstärkare har aldrig existerat original så ingen orsak till förstärkartalibanism av den orsaken iaf. 1974 i sig är väl Marshalls plankning av Watkins dominator tror jag. Fast det gör ju inte stärkaren mindre trevlig  Ja ska hem och pröva lite. Fasvändaren har jag inte rört något. Men visst är kanalen ren. Jag kanske formulerade mig fel. Jag tycker bara inte den låter så bra. Har dock bara prövat med LesPaulen. Ska testa lite mer med Telen. Men 5E3 kanal kanske vore något. Finns det något mer man kan tänka på om man vill ha den så ren som möjligt på högre volymer? Slutstegs disten är väl kanske svår att komma ifrån? Vill ju gärna ha kvar TMB kanalen som den är med slutstegsdist å allt.
|
| 21 Nov 2011, 11:32 |
|
 |
|
Obi
|
Kucera wrote: Jag tycker bara inte den låter så bra. . Som sagt börja med 1.5k/25uF som liknar orignalet mer först och om det inte räcker ändra tonstacken. 1974 vibrokanalen vill jag minnas har väldigt små koppllngskondingar, kanske med avsikt bl a att blocka tremolomodulationen så tror knappast den skulle vara roligare (utan trem) till rent ljud iaf...om man nu inte hatar bas/botten förståss.
|
| 21 Nov 2011, 16:04 |
|
 |
|
skumberg
|
Schema på hur vibratokanalen ser ut. Eventuellt kan du ta bort det första rc-filtret på 470k och 4.7nf, så du bara har en 4.7nf innan tonstacken. Du kan öka R1 som Obi säger. 
_________________ /Nicklas
|
| 21 Nov 2011, 21:17 |
|
 |
|
Kucera
|
Ja nu efter en del provande så slutade det med 1,5/25uF på V1A. Har visserligen bara prövat på lägre volymer. Men det lät absolut bättre än innan. Katod kondingen till Slutrören har jag inte prövat än, ska beställa hem lite olika värden å pröva. Sen har jag lite funderingar om kopplingskondingen innan fasvändaren. Har 0,01uF där nu. Vad kan jag förvänta mig om ja ändrar den till större respektive mindre. Min Deluxe har jhu bara 0,001 där å den låter ju guld. Antar att det kan ha mycket med bas frekvenserna att göra. Men vad händer med Volymen och gainen? Tänkte ju fortfarande ha kanalen så ren som möjligt.
|
| 24 Nov 2011, 22:57 |
|
 |
|
Kucera
|
skumberg wrote: En annan mod är att ändra värdet på c16. Du kan testa allt från 50-1000uf. Vid 1000uf kan det behövas en 1.5uf polyester konding parallellt ifall diskanten blir för avrullad. Jag kör med det sistnämnda för tillfället. Modden ger en lite fastare bas. Vart hittar man 1,5uf polyester kondingar någonstans?
|
| 30 Nov 2011, 16:39 |
|
|