View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Oct 2026, 00:53

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Bandmaster reverb 
Author Message

Post Bandmaster reverb
Jag är ju rena skrothandlaren..

Köpte ett 68:s Bandmaster reverb-chassie fullt laddat och förmodligen i nära på körbart skick. Tanken var att sno delar, och sen bygga något kul av det som blir kvar utan tanke på något "vintage-värde" vilket ändå är helt kört.

Powertrafon är samma exporttrafo som jag jagat till en Super reverb så den snor jag dit. Så om jag gör något av Bandmastern så blir det hursomhelst att införskaffa ny powertrafo, eftersom det redan är bytt till Vibrolux reverb utgångstrafo så går tankarna mot att bygga en Vibrolux, 10-tummare har jag ett antal så... Och om jag ändå köper en ny powertrafo kan man passa på att köpa en som passar Vibrolux.

Efter lite googlande börjar jag ana att Vibroluxen är en halv tum kortare i chassiet... Men hittar ännu ingen stensäker uppgift.

Någon som har förslag på vad man kan hitta på med ett bandmasterchassie? Det är vad jag vet i princip samma stärkare som en super reverb med klenare utgångstrafo (och 4Ohm) Men Super reverbs har jag så det räcker, en 2x10 som är mer portabel känns mer lockande, därav Vibro-tanken.

Om det stämmer att vibron:s chassie är en halv tum kortare så tror jag att jag kommit på ett sätt att helt fräckt korta ned chassiet. Men då är det ju frågan om var måtten skiljer, är det tex olika distans mellan hålen för pottarna är det förståss inte möjligt att gå på den linjen.

Input & förslag????

[:p]

EDIT: Efter att ha stirrat på chassiet en stund till inser jag att det bara blir tramsigt och onödigt jobb att korta det, det får bli en 2x10-kabinett med full bredd... tror jag.. kanske. [:o)]

Last edited by Svullo on 17 Nov 2011, 15:59, edited 1 time in total.

20 Aug 2011, 16:05
Profile

Nej,Bandmaster reverb och Vibrolux reverb har samma OT.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Aug 2011, 21:58
Profile

Bra du håller koll på mig, tankevurpa 022848 / 125A6A
på bägge!

Jag har förstått att många byter denna mot en från en bassman för att få lite mer kraft, men jag tänkte prova med originalet först.

20 Aug 2011, 22:26
Profile

Post Re: Bandmaster reverb
Väcker denna tråd igen.. Jag behöver moraliskt stöd..

Nu sitter jag med avtryckarfingret redo att beställa en bandmaster-2x10 kabinett från http://www.newellamps.com

Men.. jag grunnar på om den blir ful... Är den för bred och platt för att ge ett symmetriskt tilltalande intryck? Vibroluxen är ju snygg och proportionerlig, men eftersom bandmasterchassiet är snäppet bredare blir ju stärkaren onödigt bred för att husera 2x10... Jag har bett Newell om exakta mått så de har jag väl snart.. Men.. Frågan är ju om jag bara blir missnöjd..

Blir en Bandmaster reverb i en 2x10-kabinett bara en onödigt stor (läs dålig) Vibroluxkopia?? Borde jag göra något annat av Bandmastern (Tex en Vibroverb med 15") och satsa på att köpa en färdig Vibrolux???

Möjligen skulle detta kunna betraktas som lyxproblem i vissa delar av världen.. Men det håller mig vaken. :shock:

Vill ju ha en "Super reverb i kompakt format" typ...

EDIT: En annan crazy fundering är om jag skulle nyttja bredden till att köra en 10"+en 12" i samma. Då torde det fylla upp ganska exakt innermåtten.

17 Nov 2011, 15:53
Profile

En 10" och två 8"?

Nja, lite väl äventyrligt kanske.
Men, gyllene tillfälle för 10+12 som du säger!

18 Nov 2011, 08:54
Profile

8+10 känns tveksamt, även om jag gillar att tänka "out of the box". Har provmätt med en 10+12 och det funkar om man sätter dem lite på sniskan. Funderade på mina två favoritelement: cts alnico-10 och EVM12L, men det blir ju en enorm obalans i känslighet antar jag.. 10:an skulle väl inte höras. Möjligen att man kunde sätta en blanspot för att balansera in elementen sinsemellan. Nja, då får man ju hela EVM:S vikt på köpet, jag vill ju ha en smidig maskin för närstrid som är lätt att ta med sig.
Grubblat på om man borde köpa detta kit: http://www.ebay.com/itm/Fender-Vibrolux-reverb-Chassis-and-much-more-/320792001948?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab0b17d9c och plocka över alla originalkomponenter från bandmastern och bygga en helt standard Vibrolux.

Å andra sidan vill jag ju ha midkontroll på reverbkanalen, det tappar man ju med Vibroluxen. på så vis blir ju bandmastern i originalchassiet med 2x10" bättre, storleksmässigt är det ju endast 1/2" bredare.. Så de sista timmarna lutar jag mot det igen.. Snart less på att grubbla.. Men jag vet av erfarenhet att jag ofta ångrar mig i efterhand, så beslutet måste mogna klart.. :|

19 Nov 2011, 13:37
Profile

Monologvarning... :oops:

19 Nov 2011, 13:41
Profile

Monologen fortsätter.. Nu såg jag att det tydligen ska gå att trycka in 2x10 i en Deluxe hehe... Då får man ju en riktigt kompakt burk med mer krut än en ordinarie Deluxe.. hmmm Nån som vet om detta verkligen går att rymma? Jag har inte lyckats googla fram några bilder och har ingen Deluxe att mäta på.. brightswitcharna är jag gärna utan så det utrymmet kan vi spara in. :lol:

Ikväll har jag rimligen sågat denna idé..

19 Nov 2011, 16:03
Profile

Svullo wrote:
Jag är ju rena skrothandlaren..

Köpte ett 68:s Bandmaster reverb-chassie fullt laddat och förmodligen i nära på körbart skick. Tanken var att sno delar, och sen bygga något kul av det som blir kvar utan tanke på något "vintage-värde" vilket ändå är helt kört.

Powertrafon är samma exporttrafo som jag jagat till en Super reverb så den snor jag dit. Så om jag gör något av Bandmastern så blir det hursomhelst att införskaffa ny powertrafo, eftersom det redan är bytt till Vibrolux reverb utgångstrafo så går tankarna mot att bygga en Vibrolux, 10-tummare har jag ett antal så... Och om jag ändå köper en ny powertrafo kan man passa på att köpa en som passar Vibrolux.

Efter lite googlande börjar jag ana att Vibroluxen är en halv tum kortare i chassiet... Men hittar ännu ingen stensäker uppgift.

Någon som har förslag på vad man kan hitta på med ett bandmasterchassie? Det är vad jag vet i princip samma stärkare som en super reverb med klenare utgångstrafo (och 4Ohm) Men Super reverbs har jag så det räcker, en 2x10 som är mer portabel känns mer lockande, därav Vibro-tanken.

Om det stämmer att vibron:s chassie är en halv tum kortare så tror jag att jag kommit på ett sätt att helt fräckt korta ned chassiet. Men då är det ju frågan om var måtten skiljer, är det tex olika distans mellan hålen för pottarna är det förståss inte möjligt att gå på den linjen.

Input & förslag????

[:p]

EDIT: Efter att ha stirrat på chassiet en stund till inser jag att det bara blir tramsigt och onödigt jobb att korta det, det får bli en 2x10-kabinett med full bredd... tror jag.. kanske. [:o)]

Är det Bandmastern från Musikia ?

20 Nov 2011, 23:43
Profile ICQ WWW

Två tior går absolut att få plats med i en Deluxe Reverb. Men en sån kan man alltid ordna senare. Och pratar man chassie från en Bandmaster Reverb är det Vibroclone/Vibroverbläge. Snygga proportioner på den estetiskt sett, 15" funkar bra till AB763-kretsen. Eller så bygger du en 3x10" Bandmaster Reverb och återskapar en förstärkare som aldrig fanns men som är den naturliga evolutionen av 5E7 tweed och 6G7 brown Bandmaster.

21 Nov 2011, 01:03
Profile ICQ WWW

Tack för förslagen.. Jo, det är ju som sagt nästan dödstraff på att inte bygga en Vibroclone i detta läge antar jag, desvärre är det nog det sista jag behöver.. Vill ju hellre ha något mer mobilt som en 2x10:a, men helst behålla midkontrollen utan att behöva behålla hela bandmasterns bredd..
Kakan ska som bekant både ätas och behållas.. Och låta bra.

Vibroclone är dock inte alls uteslutet, finns ju några JBL D130F på e-bay...

En tanke.. finns det någon som gör bra faceplates nuförtiden? Grunnar på om man skulle göra en faceplate i vibrolux-storlek men med mellanregisterkontroll mellan bas och disk. (Ja jag gör det krångligt för mig, jag vet..)

Dimman: Denna kommer inte från Musikia. Den var del i en paket-deal som hade sitt ursprung från Blocket.

21 Nov 2011, 15:57
Profile

Svullo wrote:

En tanke.. finns det någon som gör bra faceplates nuförtiden?
.

Ingen av desssa som ¨kan passa?

viewtopic.php?f=26&t=63672&p=445848&hilit=vibroclone#p445848

21 Nov 2011, 17:47
Profile ICQ WWW

Quote:

Har just en Vibroverb inne på moddning. Det är verkligen ett speciellt ljud i D130F, botten och topp och noll, verkligen noll mid. Låter bara bra på absolut rent ljud. Överstyrning låter väldigt skrapigt och trist. Den kräver tweakning utöver det vanliga om man ska få fett ljud ur den här.

http://kuhnamps.com

21 Nov 2011, 21:28
Profile ICQ WWW

Absolut, om jag väljer att gå på det spåret, men jag lutar nog mest åt Deluxe/Vibrolux-formatet.. Tack för tipset!

21 Nov 2011, 21:54
Profile

Martin Kuhn wrote:
Quote:

Har just en Vibroverb inne på moddning. Det är verkligen ett speciellt ljud i D130F, botten och topp och noll, verkligen noll mid. Låter bara bra på absolut rent ljud. Överstyrning låter väldigt skrapigt och trist. Den kräver tweakning utöver det vanliga om man ska få fett ljud ur den här.

Intressant info.. Jag har aldrig provat en dylik, men det låter precis som allt annat än vad jag vill ha, jag är närmast beroende av en bra mid. På Super reverb kör jag normalt treble:6, bas:3-4, mid:7-9. Utan gedigen mid behöver man ju spela så infernaliskt högt om det inte ska bli spretigt med tubescreamern.

Nä... vad tror herrarna om denna fantasiskapelse:
Image

Deluxe-format med Vibrolux-innehåll, kompletterad med mid-kontroll och spänningarna lite mer mot Super reverb-hållet. Hmmm något sånt ser jag för min inre syn just nu..

En "seriös" faceplate skulle väl gå hem i stugorna kanske..
Image

21 Nov 2011, 23:18
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]