View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 05:01

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Problem Epiphone Valv jr Combo 5W 
Author Message

Post Problem Epiphone Valv jr Combo 5W
Tjena!

Jag har börjat få problem med min Epiphone valve jr 5 wattare. Jag har haft den i 4 år utan att den strulat men idag när jag satte på den så började den bete sig underligt. Efter att förstärkaren har kommit igång så börjar den klippa signalen helt ca 2 sekunder åt gången. Så stötvis så hör man gitarren genom stärkaren för att den sen klipper och är tyst i ca 2-3 sekunder. När jag drar igång förstärkaren utan att ha någonting inkopplat och volym kontrollen på noll så hör man tydligt höga "klipp" ljud som inte påverkas i decibel oavsett om volymen på förstärkaren är på 0 eller 11. Jag har öppnat den och kollat så att inget sitter löst och tagit i och satt i rören.

Har någon av er någon idé om vad det kan vara för fel?

Tack på förhand!

Viktor

03 Dec 2011, 17:05
Profile

Post Re: Problem Epiphone Valv jr Combo 5W
Du fick inga svar på denna ser jag. Tyvärr är inte jag lika kunnig som experterna här och kan därmed inte ge de bästa tipsen.
Det enda jag kan vara säker på är att felet ligger efter volymkontrollen i kretsen, men eftersom att det är gainpotten så ligger den väl troligtvis ganska tidigt i kretsen också..

Finns det något samband med att stärkaren stryper med att du slår an ett ackord, eller påverkas inte dessa "klipp" alls av gitarren?
Sitter högtalarkablarna permanent kopplade till förstärkaren eller via ett telejack?

Jag gissar ju på något sorts glapp någonstans, men man vet ju aldrig. Ett trasigt rör slutar aldrig förvåna mig hur de kan börja bete sig. Att byta dem skadar aldrig. Det är nog dags ändå efter 4 år.

Medan vi ändå pratar om denna stärkare vill jag bara passa på att berätta att jag bytte trafo en gång på en kompis EVJ till ett Hammond DSE. Detta gav honom 4, 8 och 16 ohms utgångar vilket var största anledningen till att han ville byta trafo, men också i hopp om att det kanske skulle kunna låta bättre, och gissa om det gjorde det??
Jag hade ärligt talat svårt att lämna tillbaks den lilla rackaren efter trafobytet. Det lät så galet bra när man kopplade ut till ett vettigt högtalarkabinett!
Rekommenderas starkt! :twisted:

27 Dec 2011, 10:02
Profile WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]