|
Vad kommer detta med att man tror byta rör i en stärkare
| Author |
Message |
|
Amp Healer
|
 Vad kommer detta med att man tror byta rör i en stärkare
Man fick tydligen inte skriva en lång text ovan,,, Så min fråga är: Var kommer detta med att man tror byta rör i en stärkare gör så MYCKET?
Oavsett vad man plåckat in så kommer grundkaratären finnas kvar, så är det ju bara,,,går alla på vad alla skriver som vill säja rör? Är jag korkat att tro folk genomskådar detta?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 02 Dec 2011, 22:47 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
 Re: Vad kommer detta med att man tror byta rör i en stärkare
Jag tror att den främsta orsaken är att inte alla kan modda, men alla letar ju efter TONEN, och gillar att mickla och fixa. Byta rör är nåt som alla konsumenter kan hålla på med. Liksom att byta kabel, pedaler, strängar, gitarr.... Jag menar, det är ju inte bara rörförsäljare som lovar otroliga förbättringar. Tänk på den senaste nyheten, Mercury Magnetics nätkabel. Träden växer till himlen i gitarrvärlden. Och ännu längre, ända till Nirvana.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 02 Dec 2011, 23:32 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Amp Healer wrote: Man fick tydligen inte skriva en lång text ovan,,, Så min fråga är: Var kommer detta med att man tror byta rör i en stärkare gör så MYCKET?
Oavsett vad man plåckat in så kommer grundkaratären finnas kvar, så är det ju bara,,,går alla på vad alla skriver som vill säja rör? Är jag korkat att tro folk genomskådar detta? Jag jämförde själv JJ/Tesla 6L6 och Svetlana "Winged 'C'" 6L6 i min Hotrod Deluxe. Det var skillnad mellan dem och båda lät bra men till min förvåning var skillnaden liten. Väldigt liten.  Som du skrivit i annan tråd kan ett enstaka komponentbyte eller högtlarbyte ge en mycket större skillnad i ljudet. Numera har jag de rör som sitter i och har ingen avsikt att byta så länge de är hela. Till din fråga varför många tror att det gör stor skillnad att byta rör. Det finns en upphausad marknad (särskilt på NOS-rör), det är lätt att se och förstå (jämfört med andra elektroniska komponenter - se syns och lyser  ), det är förhållandevis lätt att byta (särskilt förstegsrör) och slutligen handlar det om någolunda hanterbara summor. Det är väl inte oviktigt att leta efter det 'rätta' ljudet, vilket kan vara ett livslångt sökande och en sport i sig.  (Hur kul är det att 'komma fram'?  ) Det är också ett samtalsämne bland likasinnade både IRW och på Bojen. Ibland får man intrycket att många inte börjar med en förstärkare de gillar utan de ska göra om en förstärkare de inte gillar till en bra och quick-fixen är att byta rör. typ 'hur får jag min Fender att låta Marshall?'. Det bästa rådet är väl att sälj Fendern och köp en Marshall.  Eller en Pod. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 02 Dec 2011, 23:44 |
|
 |
|
Radioman
|
Ja, precis så är det Renegade.
|
| 03 Dec 2011, 00:30 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Renegade wrote: Ibland får man intrycket att många inte börjar med en förstärkare de gillar utan de ska göra om en förstärkare de inte gillar till en bra och quick-fixen är att byta rör. typ 'hur får jag min Fender att låta Marshall?'. Det bästa rådet är väl att sälj Fendern och köp en Marshall.  Eller en Pod. Men det går utmärkt att modda om en Fender till i princip en Marshall och det kan låta mer och bättre Marshall än en... Marshall Det var ett sidospår. Delar i övrigt både Martins och Renegades synpunkt. Jag kan dock inte låta bli att tycka att rörbyten till riktigt bra gammelrör eller motsvarande i vissa fall gett ett tydligt lyft i en stärkare som jag från början är nöjd med. Men det blir ju inte en annan stärkare. Det är samma stärkare med samma egenskaper och karaktärer. Slutrör tar slut ibland och blir trötta. Förstegsrör halvpajjar och tappar gain eller låter matt. I sådana lägen gör ett rörbyte en hel del skillnad. Men då spelar det inte så stor roll om man sätter i NOS eller nytt. Helt och friskt är det som gör skillnaden i första hand. /Gunnar
|
| 03 Dec 2011, 01:08 |
|
 |
|
kjelle
|
Renegade wrote: Ibland får man intrycket att många inte börjar med en förstärkare de gillar utan de ska göra om en förstärkare de inte gillar till en bra och quick-fixen är att byta rör. typ 'hur får jag min Fender att låta Marshall?'. Det bästa rådet är väl att sälj Fendern och köp en Marshall. Eller en Pod. /R Gaaah, inte POD! Vik hädan, satan!

| 03 Dec 2011, 01:52 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Izzy wrote: Men det går utmärkt att modda om en Fender till i princip en Marshall och det kan låta mer och bättre Marshall än en... Marshall Det var ett sidospår. /Gunnar Även om det är ett sidospår så kan jag inte annat än hålla med, den bästa 2204:an jag har hört var den jag byggde in i en bassman, och skriver inte det för att framhävda mig själv utan är övertygad om att dina bassman byggen låter minst lika bra. 
|
| 03 Dec 2011, 12:39 |
|
 |
|
Mmannen
|
.
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 11:43, edited 1 time in total.
|
| 03 Dec 2011, 12:59 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Mmannen wrote: Det är ju finlir, precis som att byta tjocklek på strängarna, overdrivepedaler eller gitarrmickar. Det är kul helt enkelt. Säkert av samma skäl som ni som kan elektronik håller på och testar olika värden på småkomponenter inne i stärkarna. Vi som inte har den kunskapen får väl hålla på och labba med det vi kan Personligen har jag aldrig trott att grundkaraktären ändras, och den som nu tror det lär lära sig motsatsen genom att byta rör. Det är ju, om man nu inte köper dyra NOS rör, en ganska billig sysselsättning för att testa sig fram och lära sig lite mer om hur elektroniken funkar. Den som inte är intresserad av att byta rör sysslar helt enkelt inte med detta. Inte svårare än så. Luften är fri. Jo, jag satt just o tänkte tanken att man skulle kunna göra liknelsen med att byta strängar med att byta fabrikat på olika rör. Men har man hålligt på med detta med rörstärkare i många år och även svarat frågor på forum, så är det ändå återkommade över hur olika personer frågar om vilka rör man ska köpa för att få något som låter si eller så, med en övertro att det kommer göra en stor skillnad. Har man inte ett defekt rör så kommer det inte göra någon stor skillnad, det kan jag med säkerhet säga efter många år av rörbyten, det gör skillnad men ETT motstånd eller konding kommer göra mer.
|
| 03 Dec 2011, 13:11 |
|
 |
|
Mmannen
|
:
Last edited by Mmannen on 24 Apr 2013, 11:44, edited 1 time in total.
|
| 03 Dec 2011, 13:24 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1139 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Hade ju en Peavey JSX förut och den bytte jag rör på till höger och vänster och visst ändrade ljudet sig en aning, men det var mest en fråga om mer eller mindre diskant från preamprören och olika mängd gain. Håller helt med om att gillar man inte ljudet så får man byta förstärkare.
En sak som däremot påverkar ljudet mycket är att testa olika högtalarelement, det gör mycket större skillnad, men samma sak där - grundkaraktären finns alltid kvar.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 03 Dec 2011, 13:30 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Forsman wrote: Hade ju en Peavey JSX förut och den bytte jag rör på till höger och vänster och visst ändrade ljudet sig en aning, men det var mest en fråga om mer eller mindre diskant från preamprören och olika mängd gain. Håller helt med om att gillar man inte ljudet så får man byta förstärkare.
En sak som däremot påverkar ljudet mycket är att testa olika högtalarelement, det gör mycket större skillnad, men samma sak där - grundkaraktären finns alltid kvar. 1+ Jag där skev du precis vad det handlar om en aning mer eller mindre diskant eller gain, men det är bara en aning. Sen vill jag ge Mmannen lite rätt, för i en stärkare med bara ETT pre-amprör så kommer man höra skillnade mer. Jag är fotfarande förbryllad över var denna "övertro" på att byta rör kommer från, är det så simpelt att man går på vad dom som säljer rör säger?
|
| 03 Dec 2011, 13:41 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Jag tycker du har väldigt rätt i din reflektion Owe. Inte tu tal om saken.
Om man då skiljer på de som med berått mod faktiskt sladdar med lödpennan i maskinerna å de som inte kan/vill/vågar så har du precis lika rätt i att byte av ETT enda motstånd kan göra ofantligt mycket mer för ljudbild än att byta varenda rör inom synhåll.
I det e jag tillika med Gunnar här för i det att jag testat lite äldre framför allt pre-amp rör verkar de hålla en annan kvalitet. Evidens för det jag påstår saknar jag,men det förefaller som lite äldre rör...hur skall jag säga det...förbrukar annorlunda än moderna dito. Testat allt från Telefunken till Mazda till Mullard osv å tom gamla beggade dito som har X antal brinntimmar kan fortfarande låta rent av lysande bra.
Men visst. Jag har ingen som helst aning om varför gitarrister i allmänhet har denna övertro på rörbyten. Inte en aning faktiskt,å försöker man förankra det rent praktiskt antar det ju närmast löjliga proportioner.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Dec 2011, 16:33 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Där kunskap lyser med sin frånvaro tar tro dess plats. Det ser man numera överallt från s.k. alternativa behandlingar av sjukdomar (d.v.s. kvacksalveri) till förgyllda säkringar och gruppsamtal med de döda serverade i överflöd av vissa TV kanaler. Jag erkänner att jag i hemlighet har utvecklat mina ESP talanger och kan numera avläsa ett rörs preferenser för placering i förstärkaren genom att hålla det mot pannan i exakt 13 sekunder. 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 03 Dec 2011, 18:14 |
|
 |
|
Amp Healer
|
VacuumVoodoo wrote: Där kunskap lyser med sin frånvaro tar tro dess plats. Det ser man numera överallt från s.k. alternativa behandlingar av sjukdomar (d.v.s. kvacksalveri) till förgyllda säkringar och gruppsamtal med de döda serverade i överflöd av vissa TV kanaler. Jag erkänner att jag i hemlighet har utvecklat mina ESP talanger och kan numera avläsa ett rörs preferenser för placering i förstärkaren genom att hålla det mot pannan i exakt 13 sekunder.  Din gubbajävel, jag skarattar gott åt ditt inlägg! 
|
| 03 Dec 2011, 18:18 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Racing wrote: Jag tycker du har väldigt rätt i din reflektion Owe. Inte tu tal om saken.
Om man då skiljer på de som med berått mod faktiskt sladdar med lödpennan i maskinerna å de som inte kan/vill/vågar så har du precis lika rätt i att byte av ETT enda motstånd kan göra ofantligt mycket mer för ljudbild än att byta varenda rör inom synhåll.
I det e jag tillika med Gunnar här för i det att jag testat lite äldre framför allt pre-amp rör verkar de hålla en annan kvalitet. Evidens för det jag påstår saknar jag,men det förefaller som lite äldre rör...hur skall jag säga det...förbrukar annorlunda än moderna dito. Testat allt från Telefunken till Mazda till Mullard osv å tom gamla beggade dito som har X antal brinntimmar kan fortfarande låta rent av lysande bra.
Men visst. Jag har ingen som helst aning om varför gitarrister i allmänhet har denna övertro på rörbyten. Inte en aning faktiskt,å försöker man förankra det rent praktiskt antar det ju närmast löjliga proportioner. Jesper jag har några "goserör " i min låda med, men skulle inte göra dom påstånden som rör säljare gör på sina sidor,,,,sen är det konstigt att ingen gör en poänge över att det faktiskt gör mer hörbar skillnad mellan rör ju mindre det finns av dom,,,, i Typ en Camp så Lär man höra skillnad,,,i en tvinn mmja,,subtil
|
| 03 Dec 2011, 18:26 |
|
 |
|
ralvejd
|
tja folk tror på gamla gubbar i nattlinne som svamlar, så varför inte tro på ormolja 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 03 Dec 2011, 18:52 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Izzy wrote: Renegade wrote: Ibland får man intrycket att många inte börjar med en förstärkare de gillar utan de ska göra om en förstärkare de inte gillar till en bra och quick-fixen är att byta rör. typ 'hur får jag min Fender att låta Marshall?'. Det bästa rådet är väl att sälj Fendern och köp en Marshall.  Eller en Pod. Men det går utmärkt att modda om en Fender till i princip en Marshall och det kan låta mer och bättre Marshall än en... Marshall <snip> /Gunnar Klart det går men inte genom att byta rör.  (OT tycker jag att Bassmanmodden med två olika kanaler var genialt.  ) kjelle wrote: Renegade wrote: Ibland får man intrycket att många inte börjar med en förstärkare de gillar utan de ska göra om en förstärkare de inte gillar till en bra och quick-fixen är att byta rör. typ 'hur får jag min Fender att låta Marshall?'. Det bästa rådet är väl att sälj Fendern och köp en Marshall. Eller en Pod. /R Gaaah, inte POD! Vik hädan, satan!För många duger det lika bra /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 03 Dec 2011, 20:44 |
|
 |
|
cruBB
|
VacuumVoodoo wrote: Där kunskap lyser med sin frånvaro tar tro dess plats. Det ser man numera överallt från s.k. alternativa behandlingar av sjukdomar (d.v.s. kvacksalveri) till förgyllda säkringar och gruppsamtal med de döda serverade i överflöd av vissa TV kanaler. Jag erkänner att jag i hemlighet har utvecklat mina ESP talanger och kan numera avläsa ett rörs preferenser för placering i förstärkaren genom att hålla det mot pannan i exakt 13 sekunder.  Det är ytterst få som besitter denna gåva. Med en tidsrymd på 13 sekunder så skulle jag nog vilja påstå att du tillhör det översta skiktet. 
|
| 03 Dec 2011, 21:02 |
|
 |
|
Svullo
|
Ni har säkert en massa poäng, men jag kan fortfarande vakna kallsvettig och tänka på hur död och livlös min super reverb var när den fick nya Ruby Tubes i försteget... När den fick tillbaks sina RCA 7025:or så kom själen tillbaks i den.. Jag kanske är känslig, men detta var som natt och dag!
|
| 03 Dec 2011, 21:25 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Jag erkänner att jag i hemlighet har utvecklat mina ESP talanger och kan numera avläsa ett rörs preferenser för placering i förstärkaren genom att hålla det mot pannan i exakt 13 sekunder.  Jaja, alla är vi barn i början. Jag minns själv....
|
| 03 Dec 2011, 22:23 |
|
 |
|
BGSoul
|
Även om vi gitarrister kan höra viss skillnad mellan kablar, rör, strängar osv när vi A/B-jämför för oss själva gör vi det knappast i en bandsituation, och ännu mindre en publik i gigläge.  Men vi gillar det, och det känns bättre, bara att veta att man har bättre ljud. Sedan har man ju slutat tro att det ultimata ljudet man får fram ensam funkar i bandet - nej, nej Bra grejor som håller, speciellt vad gäller kablar, är det jag prioriterar mest numera.
_________________ - - - - - - - - - - "Do not perform, do participate!"
|
| 04 Dec 2011, 00:08 |
|
 |
|
Izzy
|
Svullo wrote: När den fick tillbaks sina RCA 7025:or så kom själen tillbaks i den.. Jag kanske är känslig, men detta var som natt och dag! Det är säkert helt sant och verkligt i din känsliga värld  Respekt för det. Skillnader och magnituden av dem är relativa och väldigt subjektiva. Några kan känna i vilken jävla stenig backe druvan växt som vinet är gjort på. Andra mäter kvaliteten i hur packad man blir. Vem har fel? Och jag sällar mig till BGSouls resonemang. Finns det en skillnad, aldrig så liten, så kommer vi som är på gränsen till galenskap och tycker oss kunna höra den skillnaden i slutet rum under kontrollerbara former påverkas positivt i hur vi upplever situationen när vi står på scen, även om trummisen kör dubbelkagge och kraschar i örat och allt är ett råckenrållsammelsurium. Blotta vetskapen om att jag har ett RCA 7025 som får min kära stärkare låta lite tightare och elegantare än alla dönickars EH-bestyckade ampar gör mig till en bättre och lyckligare gitarrist. Och DET hör kanske publiken. Kanske. /Gunnar
|
| 04 Dec 2011, 00:53 |
|
 |
|
Radioman
|
VacuumVoodoo wrote: Där kunskap lyser med sin frånvaro tar tro dess plats. Alex lindar alltid in sina vassa, exakta och vad jag hittills sett, välförankrade sanningar. Han är samtidigt trevlig för att avväpna och bli accepterad som en person som inte är alltför rättrådig och exakt med tråkiga "bror duktig" fasoner. Hoppas bara att ni inte missade ovanstående citat som var kärnan i det inlägget. Det säger allt. Jag håller också med om det till 100%. Byta strängar eller justera tonkontrollen 4 grader av de 360 på ett varv gör avsevärt mycket mer skillnad än rörskifte, där de bägge skiftade rören är i god kondition. Oftast hör man ingen skillnad alls med preamprörbyte. Hur tråkig som helst är jag när jag säger det, jag vet  . Fast jag vet ju också att det är lättare att höra skillnad om de nya rören man satt i är dyra och helst också cryobehandlade 
|
| 04 Dec 2011, 01:33 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
VacuumVoodoo wrote: Där kunskap lyser med sin frånvaro tar tro dess plats. Tycker också ALEX sammanfattar denna problematik bra. Lyckad marknadsföring verkar ju fungera på var och varannan när de tror att de skall hitta sitt drömljud med diverse kända fabrikat....oavsett om det är stärkare, rör, kablar mm. Nej..det måste lödas i källarn om det skall bli bra  ....och det är inte olika rör som löser promlemen. /Hasse
|
| 04 Dec 2011, 09:47 |
|
 |
|
Izzy
|
Om man nu ändå vill problematisera trådens frågeställning kan man fråga sig om det finns en skarp gräns mellan kunskap och tro, om den ena sidan är det enda sanna ljuset och den andra sidan är mörker. Jag tycker vi på detta forum ofta rör oss i ett betydande gränsland som för mig inte känns särskilt dunkelt, trots att vi då och då diskuterar subjektiva upplevelser som kan vara svåra att verifiera i känd fakta, mät- och kvantifierbara egenskaper.
Men det beror på vilken utgångspunkt man har. Här på forumet finns i vilket fall företrädare för rätt olika synsätt på det, vilket är särskilt roligt.
Tro är en också en stark drivkraft till utveckling. Om jag tror att något kan bli bättre ger det mig motivation att pröva, experminetera och testa. Även om man teoretiskt skulle kunna räkna ut hur man ska bygga ihop en ideal gitarrförstärkare gissar jag att många hittat lösningar betydligt mer slumpartat, genom att lyssna efter skillnader och vad som händer när man förändrar något.
Människan som mätinstrument är intressant. Vi har tidigare diskuterat om och hur man i experiment kan/måste göra för att använda örat för att fasställa "verkliga" skillnader. Jag tycker dock alltid det är intressant med de subjektiva kvaliteterna och styrkan i dem, som t.ex när Svullo upplever att hans rörbyte ger stora skillnader, som "nat och dag". Det är ju supercoolt. Spotlight på det för mig rätt stora gränslandet mellan kunskap och tro. Hur bestämmer man vad som är en stor subjektiv upplevelse?
/Gunnar
|
| 04 Dec 2011, 11:09 |
|
 |
|
ralvejd
|
Fast rör är ganska frikostiga i sina toleranser (gäller iof även germanium & kisel) och olika fabrikat glider lite på specen för resp. rör sort. Om man tullar på vakuum, förstärkning, strömförbrukning mm så kommer kretsen påverkas. Lägg där till att många frågar om en annan rörsort, och då påverkas arbetspunkten, förstärkningen samt strömförbrukningen påtagligt, konstigt vore om en simpel gitarrkrets utan NFB skulle klara av att "parera" för en sådan ändring. Behöver iof inte låta bättre för mig, men FrazzePung med sin ynkliga SC som lirar dödsjazz kanske blir jätte nöjd. Men byt ut R7 & R8 (100k mot 1) så blir det tyst och kanske även en snygg kort ljus- & rök-effekt 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 04 Dec 2011, 12:02 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Quote: Byta strängar eller justera tonkontrollen 4 grader av de 360 på ett varv gör avsevärt mycket mer skillnad än rörskifte Poängen är väl att det dels inte ger samma sorts skillnad att ratta på förstärkaren, eller att flytta den 2 dm närmare väggen för att få mer botten. Framför allt frigör det inte konsumtionsendorfiner på samma sätt som ett rörköp. Folk tycker helt enkelt om att köpa saker, man känner sig lite håglös och förkyld om man inte har nåt nytt inköp på gång. Därför är det oftast bara tråkförnumstigt att tala om för folk att det är bortkastade pengar att köpa ny kabel eller nåt. Fast ändå ät det svårt att låta bli ibland, det frigör väl gnällendorfiner eller nåt... 
Last edited by Martin Kuhn on 04 Dec 2011, 14:34, edited 1 time in total.
|
| 04 Dec 2011, 13:14 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Om nån nu missade frågeställningen i det jag skrev så tar jag det igen.
Har äldre rör högre tillverkningskvalitet än nyare? Dvs e kvaliteten jämnare å mer enl spec med ett gammal Telefunken än tex med ett modernt JJ. Att de låter hyggligt lika e vi nog överens,e inte det jag far efter nu.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 Dec 2011, 14:11 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
När jag var ung OCH vacker (numera är jag bara OCH) kasserades ofta upp till 50% av rören i slutkontrollen om de föll utanför specad parameterspridning. Detta hade inte alltför stor inverkan på priset då produktionen låg på 30ft container per vecka eller så. Mao de rör som fick lämna fabriken uppfyllde specarna i publicerade datablad. Man behövde inte fixa dåligt utfall i tillverkningen med diverse trix som olika graderingar, biasinställning var ngt man gjorde i fabriken och sedan fick det vara, se hur många förstärkare saknade den möjligheten helt.
Vad vi har idag är fortfarande ungefär samma tillverkningsutfall dvs upp till halva produktionen borde kasseras om man skulle hålla sig till de gamla Q-kraven. Men då skulle priset på nytillverkade rör inte bara åka upp utan nuvarande kapacitet i de kvaravarande fabrikerna bli otillräcklig.
Resultatet är att man släpper ut rör som ej uppfyller specen. Man kan råka ut för ett nytt ECC83 som mäter som en 5751. Det är väl klart att din förstärkare kommer låta olika med en sådan ECC83 jämfört med en som uppfyller specen, må den vara äkta NOS, NOSIB eller nytillverkad.
En varning: inte alla NOS rör är garanterad kosher. Även på den gamla goda tiden fanns företagsamma individer som ägnade sig åt att förse marknaden med kasserade rör med falsk logga.
För att summera: Äkta NOS rör av samma typ bör ligga så nära nominella specar att ljudskillnader kommer att ha sitt ursprung på det självsuggestiva planet. Nya rör kan i extrema fall skilja så pass mycket att skillnaderna blir hörbara även för en otrogen skeptiker. Med det förbehållet att det inte rören som låter utan förstärkaren.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
Last edited by VacuumVoodoo on 04 Dec 2011, 15:10, edited 1 time in total.
|
| 04 Dec 2011, 14:47 |
|
|