Re: Hjälp att reparera/serva Dynacord Eminent, Exquisit
Hej Olle, välkommen till Ljudbojen!
Det finns ju en erfaren rörbyggare i dina trakter, Dirty kallad, men jag vet inte hur han har det med sevice.
Jag har renoverat några Eminenter och andra Dynacord-förstärkare, finns i Bollnäs men har inte mycket tid till förstärkarjobb för närvarande.
Jag tycker det är mycket trevliga förstärkare, kompakta, flexibla och välljudande, även om de inte är de roligaste att jobba med. Och så de där nedrans DIN-kontakterna...
Att få tag i en passande pot till diskantkontrollen är kanske inte så lätt. Jag tror enda chansen är att få tag i en förstärkare som inte är värd att renovera, som man kan ta delar från. Jag skulle själv behöva ett par skalor till tonkontrollerna i en likadan Eminent som jag har.
I den har jag f.ö. bytt ut DIN-kontakterna till Telejack för både instrumentingångarna och högtalarutgångarna. Lite pyssel, men det går.
En kul liten jämförelse är att dessa kompakta plåtlådor elektriskt/effektmässigt sett ligger i samma liga som t.ex. Marshall JTM 45 och därmed även tidiga Fender Bassman m.fl.