View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 20:58

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Identifiering av gamla rör från en Bassman 
Author Message

Post Identifiering av gamla rör från en Bassman
Bytte rör på min Bassman för nått år sedan pga den lät konstigt. Men det visade sig sedan att det var kondningarna som var gamla. Så nu ligger dom gamla rören och dammar. Tänkte därför sälja dom på blocket till någon som uppskattar vintage rör typ en 'clean-frälst' gitarrist :) Det står 'Made for Fender by RCA' på dom. Någon som vet om det är Blackplates? Vad kan dom vara värda? Det handlar om 4st 6L6GC och 1st 7025 och 1st 12AT7 och 1st 12AX7. Det verkar som dom är ifrån 1976/1977 enligt siffrorna på rören (76-13 274, 77-48 188-5 osv)

Attachments:
MG_3320.jpg [55.38 KiB]
Downloaded 149 times
MG_3317.jpg [80.7 KiB]
Downloaded 149 times
21 Dec 2011, 23:54
Profile

Post Re: Identifiering av gamla rör från en Bassman
Man behöver mäta rören för att kunna säga något vettigt om vad de kan vara värda. Men varför sälja dem? Sådana rör kan man ju knappt köpa för pengar.

Jag kan inte av bilderna avgöra om det är black eller grey, men det finns nog inga 6L6 som låter bättre än de där, oavsett färg på plattorna (ser mer ut som black).

Jag vet inte heller vad du menar med "clean-frälst"? De distar så snyggt i en Bassman. Jag har ett gäng sådana som tyvärr börjar ge upp, men de låter oerhört bra i mina båda Bassman, oavsett om man kör rätt rent ljud, low crunch eller high gain. Stort, mustigt och viker sig snyggt.

NOS RCA 6L6GC kan man hitta för typ 180-380 dollar paret. Ett bra beg par för kanske hälften. Gissning.

/Gunnar

22 Dec 2011, 00:09
Profile

Tack för ditt svar! Saken är den att jag lirar bas i ett rockband och känner inte att jag gör rören nån rättvisa. Kan tycka att dom ska användas av någon som uppskattar gamla vintage rör. Som det är nu ligger dom bara och dammar vilket jag tycker är synd. Har du något tips på var man kan mäta upp rör i Malmö regionen?

22 Dec 2011, 07:51
Profile

lagus wrote:
Tack för ditt svar! Saken är den att jag lirar bas i ett rockband och känner inte att jag gör rören nån rättvisa. Kan tycka att dom ska användas av någon som uppskattar gamla vintage rör. Som det är nu ligger dom bara och dammar vilket jag tycker är synd. Har du något tips på var man kan mäta upp rör i Malmö regionen?

Tyvärr inte i Malmö, men det kanske dyker upp någon med rörprovare på annan ort som vill göra en insats.

Om du verkligen har behov att göra dig av med dem kan du skicka dem otestade till mig. Jag är både modig och sugen :) Men det blir ett tvådagarförejulochplånbokenärtom-pris i så fall :roll: :wink:

/Gunnar

22 Dec 2011, 08:53
Profile

Behov att bli av med dom har jag väl egentligen inte. Men rören har legat i replokalen i över ett år nu och jag kommer inte att använda dom. Då kan jag lika gärna sälja till någon som uppskattar den typen av rör. Men jag kan ju inte sälja utan att veta vad det är för typ av rör och vad dom har för värde..

22 Dec 2011, 13:09
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]