View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 13:59

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Musikteori 
Author Message

Känner man något slags musikteoretisk tillkortakommande kan jag rekomendera michael rubin. Jag lovade på konventet att jag skulle lägga upp en länk. Han har 64 "lektioner" nu som går från riktigt basic till att börja förklara modalsystemet på slutet. Det brukar dyka upp ett nytt klipp varannan vecka ungefär.

Lektion 1

17 Feb 2012, 04:11
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Musikteori
Detta är Min personliga Åsikt om Michael Rubin som kanske många inte håller med om,

HERREGUD:
75 Youtube Lektioner där han förklarar MODES?
Dessutom Ger han enligt MIG, SKITDÅLIGA exempel på hur dom olika Modaliteterna Låter,
Att sitta och Titta på dessa videor Är bortkastad TID (Min åsikt) speciellt för nybörjare,

The Modes of the C Major scale:
Ionian/Major Scale: C, D, E, F, G, A, B, C <- DUR
Dorian: D, E, F, G, A, B, C, D <- MOLL/DUR Mycket användbar
Phrygian: E, F, G, A, B, C, D, E
Lydian: F, G, A, B, C, D, E, F <- Funkar som DUR
Mixolydian: G, A, B, C, D, E, F, G <-
Aeolian/Natural minor scale: A, B, C, D, E, F, G, A <- MOLL
Locrian: B, C, D, E, F, G, A, B

Kan du spela C Dur kan du spela ALLA MODES, Enkelt va?
Byt bara ut Rooten,/Tonic alltså, C mot tex D

Nånting Bra och Gratis
http://www.jazzbooks.com/mm5/merchant.m ... ode=JAJAZZ
Man behöver inte spela jazz för att uppskatta den här boken, Den förklarar allting väldigt enkelt,

22 Feb 2012, 12:56
Profile

Jag tänker inte argumentera emot dig men jag tror att han är på väg någonstans. Det som är unikt är väl att det riktar sig till munspelare men det är ett par timmar i "onödan" om man kan man lära sig allt på egen hand genom att skumma igenom en bok... Tidsmässigt alltså.

22 Feb 2012, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Just modes är så enkelt att förstå. Och bara genom att se den första videon så tror jag dom flesta vet vad modes betyder och kan tillämpa det därefter.

Bra dock tycker jag att kunna modes då det gör det enklare att förstå ackord strukturer.
Och tex att Scarborough fair i D dorian är C Dur skala.

Ett annat exempel. Gm7 C7 F7 = F Dur skala. Börjar med G dorian.

Nu till en sak jag tycker är viktigt.
Triader. Att kunna spela triader lånar sig till att du får mer plats för improvisation. Och kan spela mer obehindrat.
Dom 4a viktigaste.
Dur, Moll, Diminished och Augmented.
Och även alla intervaller upp till oktaven.
Ta C dur skala. Spela C dur triad. D moll triad. E moll triad. Etc.
I så många tonarter du förmår dig att spela.

Exempel. C E G , DFA. EGB

22 Feb 2012, 14:21
Profile

SirOrigami wrote:
Just modes är så enkelt att förstå. Och bara genom att se den första videon så tror jag dom flesta vet vad modes betyder och kan tillämpa det därefter.

Bra dock tycker jag att kunna modes då det gör det enklare att förstå ackord strukturer.
Och tex att Scarborough fair i D dorian är C Dur skala.

Ett annat exempel. Gm7 C7 F7 = F Dur skala. Börjar med G dorian.

Nu till en sak jag tycker är viktigt.
Triader. Att kunna spela triader lånar sig till att du får mer plats för improvisation. Och kan spela mer obehindrat.
Dom 4a viktigaste.
Dur, Moll, Diminished och Augmented.
Och även alla intervaller upp till oktaven.
Ta C dur skala. Spela C dur triad. D moll triad. E moll triad. Etc.
I så många tonarter du förmår dig att spela.

Exempel. C E G , DFA. EGB

Keh!? :wink:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

22 Feb 2012, 16:10
Profile WWW

He he, måste nog hålla med Sir Origami. Det finns lite av sågspån utrört i klister över den där killens framställningsform. Väldigt trögt. Modaliteter är inget större mysterium och förklaras på olika ställen i litteraturen ganska rappt. När jag ser att han är inne på 64:e lektionen, eller vad det nu är, tänker jag bara, "Öhh ...".
Dessutom har han ibland en så räligt ful T-shirt på sig att det blir påfrestande att titta.
Dessutom låter han tråkig (och ser tråkig ut ...).
Dessutom spelar han inget vidare.
Men han menar säkert väl.
/Martin O

22 Feb 2012, 16:28
Profile ICQ YIM WWW

Robert Blues Harp wrote:

Det här var en teori tråd va? =)

22 Feb 2012, 17:13
Profile

SirOrigami wrote:
Robert Blues Harp wrote:

Det här var en teori tråd va? =)

Rätt till 100%. Är avundsjuk på er för att jag inte fattar nån teori alls!!!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

22 Feb 2012, 17:25
Profile WWW

Robert Blues Harp wrote:
Rätt till 100%. Är avundsjuk på er för att jag inte fattar nån teori alls!!!

Lite Teori Kan vara bra, Så länge man inte försvinner ner i teoriträsket.
Är det nått du undrar så fråga,

Triad = Tre Toner i en skala, Ta C Dur tex,
C D E F G A B
1 2 3 4 5 6 7
C7=C ackord med en 7a = B se ovan
135(CEG) Formar en Dur Triad
Fortsätter man med samma "varannan" frekvens får du olika triader inom Dur Skalan, 135. 246. 357.etc etc.

C Blues = C Eb F Gb G Ab C
En Blues Triad(triplet) som används ofta är 321 alltså F Eb C, (SPELA SNABBT)

22 Feb 2012, 17:43
Profile

Jag vill fortfarande inte avfärda rubin som skit. Han må vara si sådär munspelare, tråkig och tunnhårig(men det finns många som stämmer in på den gärningsmannaprofilen).
Teori kan man hitta i vilken bok som helst i musikdelen på biblioteket men en som gör filmer och applicerar det praktiskt på munspel är unikt.
För teori måste väl i slutända grunda sig i praktik? Man kan faktisk välja vilka klipp man ska se. Det blir lite långrandigt när han sitter med melodika och förklarar en durskala i 10 min.

Inom munspel och gitarr klarar man sig bra med att lära sig "mönster" att spela efter. Därför tror jag man avfärdar teori rakt av tills man skall försöka spela något annat än det man är van(blues).
Detta har iaf hjälpt mig att "hitta en väg" in i teoriträsket och förstå vad man skall söka efter.

22 Feb 2012, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Absolut alla har sina egna sätt att tillämpa,
Rörande Modes tycker jag det läggs alldeles för Mycket Tid på just MODES, E Phrygian är i slutändan Bara C DUR,

För mig handlar det om att se: Dm7 G7 C7,, Tillhörande scala, C DUR
Jag tänker inte då, nu ska jag spela Mixolydian över G och Dorian över D och Ionion över C utan jag tänker C DUR,
Där har Vi Triader i alla former, TetraChord 2 St C och G Och sen har vi alla Chromatiska Toner därimellan Som ger en vacker nyans till allt vi spelar,

Då detta att tänka i Modes blir Väldands Övervälmande När tex en Jazz Dänga går i 3 Tonarter Och Modelerar över 9-21 Modes, Weeih.

När man väl spelar Spelar Man väldigt sällan Skalor, Ja visst kan man slänga in en C Dur skala på ett C7 Ackord Men 4an(F) kommer låta hemskt,

Jag Är FÖR modes missförstå mig inte, Men jag hade själv en period När jag snöade inte rätt hårt på Modes och trodde det var lösningen på mina problem,

Men absolut, att utforska Modesen och finna nya Ljud, Nya Sound, Kan väl bara vara positivt,
Dorian Exempel: Är ju ett Underbart Mode, Hur man kan man inte älska detta Medeltida Underbara Ljud!

22 Feb 2012, 19:15
Profile

"C Blues = C Eb F Gb G Ab C"

Här menar du väl Bb? En överstigande kvint är ganska djärvt -- förutsatt att du syftar på vad som lite oegentligt kallas "blues"-skala.

22 Feb 2012, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

[quote="SirOrigami"]Absolut alla har sina egna sätt att tillämpa,
Rörande Modes tycker jag det läggs alldeles för Mycket Tid på just MODES, E Phrygian är i slutändan Bara C DUR,

Att frygisk modalitet i E "i slutändan bara är C dur" har jag lite svårt att köpa. Frygisk talar vi väl om i moderna sammanhang som när vi har en sänkt sekund, ngt som omedelbart ger en "spansk" eller orientalisk association.
Det beror naturligtvis på vad man menar med "i slutändan", men jag skulle inte påstå att durtonaliteten är så påfallande om du improviserar en stund i frygisk modalitet.

22 Feb 2012, 20:16
Profile ICQ YIM WWW

YES YES förlåt, inte Ab,

Skam spott o tvi, Bb ska de vara =)

22 Feb 2012, 20:18
Profile

Martin O wrote:
SirOrigami wrote:
Absolut alla har sina egna sätt att tillämpa,

Att frygisk modalitet i E "i slutändan bara är C dur" har jag lite svårt att köpa. Frygisk talar vi väl om i moderna sammanhang som när vi har en sänkt sekund, ngt som omedelbart ger en "spansk" eller orientalisk association.
Det beror naturligtvis på vad man menar med "i slutändan", men jag skulle inte påstå att durtonaliteten är så påfallande om du improviserar en stund i frygisk modalitet.

Nej absolut, Håller med 100% det jag menar är att Mystiken är inte Djupare än så att är Samma toner som i C Dur, Dock 2 helt olika Sound, Likväl A Natural Minor låter inte heller som C Dur. Och Locrian låter bara Illa =))

Dit jag ville komma är att AVmystifiera "Modes" , Det är inte så invecklat som 75 Youtube Lektioner. Som får en att tro att Modes är "hemligheten bakom allt"

22 Feb 2012, 20:28
Profile

En liten Rolig Rant ang Michael Rubin:

Han skrev ett brev Till Christelle Lester aka Christellecter.
Där han skrev att mot betalning för Skype Lektioner Så skulle han lära henne Spela Munspel Bättre och lära henne om Modes.

Hon tog det som en förolämpning Minst Sagt

=)

22 Feb 2012, 20:32
Profile

SirOrigami wrote:
En liten Rolig Rant ang Michael Rubin:

Han skrev ett brev Till Christelle Lester aka Christellecter.
Där han skrev att mot betalning för Skype Lektioner Så skulle han lära henne Spela Munspel Bättre och lära henne om Modes.

Hon tog det som en förolämpning Minst Sagt

=)

Den där Christelle är en extremt lättförolämpad natur (och ganska uppfuckad på en massa trista sätt) -- men här håller jag med henne helt och hållet: Michael Rubin har, om några, endast teoretiska lärdomar att ge henne. Inget i spelteknik. Hon spelar nästan alltid rent och med ett starkt eget uttryck; Michael Rubin låter halvsur mest hela tiden. (Han har sagt till mig att han har "stor tolerans" vad gäller tonal exakthet, och det märks om man snokar på webben efter hans spelinsatser .)

22 Feb 2012, 22:33
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]