|
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: EL503
Tack för förklaringen Aleks. Ja,ingen e gladare än jag i att jag slutligen hitta vad som felade i slutsteget! Även om det milt sagt känns ganska snöpligt. Skall bli skitkul att se vad jag kan få fram denna gången då! En högljudd best blev det av det iaf! Mkt rent av.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 Feb 2012, 11:19 |
|
 |
|
hottahejti
|
Hua mej! På'n igen bara! 
_________________ "Its the man,not the gears,or was it vice versa?"
|
| 18 Feb 2012, 20:23 |
|
 |
|
Racing
|
Jajamen! Fick ägnat en stund åt det ikväll å nog fan hämta jag hem en del av disten iaf. Sen...sen e en annan fråga om jag i det e nöjd för det e jag inte. En del av det vi labbar med i detta forum e ju trots allt ett abstrakt...å jag vet att det e jäääääääääävligt tunt å vagt....men...jag saknar ngt i ljudbilden på den nu. Förstå mig rätt för dist kan den producera nu så det räcker å ambitionen med den ligger fast sen tidigare. Hårdrock. Men...sitter å får mig en whisky efter middagen just nu bror...å grunnar på dagens insats som typ...reflektioner...å det den saknar e det där "ihåliga" som bara rörisar kan skapa. Övertoner producerar den på löpande band. No worries där,men...det räcker fan inte med bara en facett i en bra röris utan det skall fan till mer. Å det där "ihåliga" e ett exempel på det. Nu e det ju samtidigt så att för att bibehålla nån form av "sträng" i soundet så krävs det övre mellanregister samt diskant i allt som mängden dist ökar...å med det blir soundet gärna "hårt" som det mänskliga örat uppfattar det. Det innebär i detta fallet att det hela kommer ner till en avvägning/balans. Denna maskin har ju i likhet med en del andra jag producerat det sista en James tonstack,vilket jag snöat in på totalt iom deras "svep" normalt sett. Men grejen e att alla tonstackar får det svårare att visa sitt ansikte med ökad distmängd vare sig man vill eller inte...varför grepp som att tex avkoppla anodmotstånd med mindre kapacitiva keramer kan vara effektivt för att assistera stacken samt på så vis sätta grundtonen i stärkarn. Men...jag har sagt det förr,jag säger det igen...de där EL503;orna må vara obskyra å "dyra" men...de får fan tex EL34;or att framstå som "a blast from the past". Så mkt bättre e dem ur alla perspektiv. Denna "resan" jag håller på med fn med tex att utforska å lära mig om bla EL503 e fan svinfränt för teknokraten i mig va...det ÄR fan så. Kanske framför allt vad då avser sådant som lyser så klart som EL503 å 7591. Jöss fan rent ut sagt... Att FBT;n kommer nå mål i sin nya skepnad? Hys inga tvivel som helst om den biten broder. Sanningen ur MITT perspektiv e att dessa maskiner e GRAVT underskattade som förstärkare sett för de e MYCKET MYCKET MYCKET välbyggda å väl uppsatta. Den som påstår något annat om en gammal FBT 500-R2 e antingen okunnig eller full med skit rent ut sagt. Å...de blir till det man gör dem till. Med enkelhet.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 18 Feb 2012, 21:45 |
|
 |
|
Sustain
|
Alltså, här har vi ju Rörteknologi och Poesi i en skön förening! Jesper, du tar rörpulandet till nya dimensioner! Faktiskt väldigt intressant också, att verkligen få utrett vad EL503 presterar i praktiken. Normalt snackas de ju bara om hur man ska klara sig undan dem. Vi kanske ska vara riktigt ledsna för att det planerade övertagandet av "tronen" från EL34 uteblev, då för dryga 40 år sedan?
|
| 18 Feb 2012, 22:47 |
|
 |
|
Racing
|
 , No comment Sixten  . Men det där med EL503;orna tål att begrundas,å däri ligger eg samma faktum till en grad som med tex 7591;orna. Nu råkar jag ju känna Hr Niemand lite å hyser stor respekt för hans kunskap i sammanhanget varför det är skäligt att tex anta att han om ngn väljer en omgång 7591;or av en anledning. Å visst finns det det. Jag har ju nu själv getts möjlighet att leka med 7591;orna, å det e i likhet med tex EL503 bra skit. Som i riktigt bra skit. Kanske framför allt för att de båda bär med sig en helt egen karaktär. Nu handlade detta då om EL503;or så vi lämnar iom det 7591;orna därhän tills vidare... Att det inte e fler som utforskat vad man kan få fram med ett par 503;or e faktiskt synd. Det är mkt mkt kraftfulla å karaktärsfulla rör. Dessvärre då idag med en prislapp,å i sin tur så e självskrivet deras karaktär inte för alla. Självklart inte. Men att "styra undan" 503;orna av ngn annan orsak än ekonomiska e rena dumheterna. Ett par någorlunda väljusterade 503;or som serveras det de skall ha å får arbeta mot en OT som de e tänkta för gör för en MYCKET högljudd best. En 50W 1987 e i jmfrl direkt lågmäld å timid påstår jag. Det innebär ju åxå rent praktiskt att det man får ur 503;orna om man e det minsta rädd om sin hörsel e på sin höjd ljudkaraktär å möjligen kompression eftersom tex denna FBT e så förbannat högljudd att man inte gärna får slutrören att svettas genom att dra mastern i botten. Som påpekats har de mkt egenförstärkning å ett plan där man märker det,nu när slutsteget gör det det skall,e att man rent praktiskt får en dynamisk stärkare. Trots distortionsbilden så svarar den mkt förtjänstfullt på anslag. Med det kommer ju att mycket av det man vill att stärkarn skall skapa får sättas i pre-ampens uppbyggnad. I nuläget signalbegränsar jag hårt med en 1nF kondning redan ut ur 2a steg,å det e ngt jag skall leka med lite till tänkte jag iom att den begränsningen sattes innan jag fick fart i slutsteget. Överlag får jag säga att maskin "tar hand" om det som serveras via pre-ampen på ett HELT annat sätt nu,å detta då till det bättre. Å som jag skriver ovan...jag saknar ngt i ljudbilden än så länge. E helt övertygad om att det sitter i pre-ampen....
|
| 19 Feb 2012, 13:54 |
|
 |
|
Racing
|
Har lekt vidare idag å lödröken har fan legat tung.... Inspirerad av Mats tråd om Riveran så tänkte jag ånyo på det med spänningsregleringen in mot pre-ampen å sedan tidigare e ju detta ombyggt vs original med 2st 10k Ohmare.... Så jag började med att ersätta det 1a av dem med en 22k,typ som FBT designade det en ggn i tiden,men tycker jag tappade allt vad anslag hette. 4 stegare e dock en 4 stegare... Men samtidigt så skall sägas att med 10k/10k så tyckte jag den var lite "hård" i vad den skapade. Därav...vart det i brist på en 15k så att jag lappa ihop en 10k med en 4.7k...å se nu ja.... Med det gjort så togs den där 1nF kondningen väck å ersattes med en 4.7nF. Vart väl bra tyckte jag så...det landade på 3,3nF med allt sagt å gjort. Därefter riktades uppmärksamheten mot själva stacken,som ju sitter direkt på anoden av 1a steg,å jag labbade framför allt med bottenkondningen mot midpotten som nu landade på 47nF. Å....jofan...nu började det ju landa tycker jag!! Som den står nu den gamle FBT:n så tycker iaf jag att den har med sig en tonal egenskap mot 212;an som byggts av tung tung typ -90 tals hårdrock. Det ironiska e att om man backar av gain samt volymvredet ngt så går den att ratta till en vettigt förtjänstfull clean. Naturligtvis då utan ngn eg djupbotten i måtto av den där 3.3nF kondningen,men lika fulla fast...det låter faktiskt helt ok. Eller...rent av faktiskt bra. Nu har ju ambitionen med projektet INTE varit att skapa ytterligare ngn dussinstärkare av "ny" metal typ utan som sagt att låta FBT;n moderniseras eller vad fan vi skall kalla det till ngt mer kontemporärt å användbart å däri får jag nog påstå att arbetsordern e uppfylld nu. Kort sagt? Med undantag av att jag tänker labba lite mer med tonstacken på den i avsikt att bredda tonstackens svep så e den klar. Den låter tungt,den låter JÄÄÄÄÄÄÄÄVLIGT högt å den har den närvaro man skall förvänta sig. Inte hård längre...inte ishacka mer... Den liksom bara levererar å tex "Zakk Wylde" squeels e världens enklaste grej. Det där "ihåliga"? Jajamen...fick allt till det med,fast med denna får man arbeta lite mer med yxan för att hitta dit,men det finns där iaf. Snackat med vännen Björn (aka "Always SG") som lovat att han skall titta ut det närmaste med sin DV kamera åsså gör vi ngr klipp med de olika stärkarna jag velat ihop det sista. Naturligtvis då rakt upp å ner utan ngn som helst efterkorrigering då ambitionen e att delge hur stärkarna verkligen låter i sig. Återkommer i den frågan. Sen..mja...där e en grej till jag skall åtgärda å det e att modda värdena på kondningarna för treblepotten då jag tycker att den inte tar tillräckligt "långt ner". Som sagt e det en variant av en James setup å över treble sitter det 470pF in å 1nF ut å jag tycker det blir för snålt helt enkelt när disten sätter in. Skall lattja lite med det de närmaste tänkte jag men grundtonen i själva stärkarna e så klar den kan bli. Å med det sagt....dessa EL503;or va... Jag KAN verkligen inget annat än rekommendera dem till EL34 snubbar. Dare to be different å jag 101% garanterar att ni kommer le som idioter när man matar dem med distad signal. "Så mycket bättre" heter ju programmet på TV...jo. Faktiskt. För modernt gitarrsound så ÄR i min mening EL503 så mycket bättre....helt sanslösa pipor rent av å detta har varit mig extremt intressant å extremt upplysande att lattja å leka med. Värt varenda spänn å varenda sekund. Så i likhet med 7591;orna...det kommer returmatch med EL503;orna åxå. Inget att snacka om. Helt fantastiska slutrör som används ALLT för lite i min mening å...ptja...vill man låta som alla andra så skall man naturligtvis göra som alla andra. För de som vågar e tex EL503 en ren ljudmässig skatt. 
|
| 19 Feb 2012, 21:39 |
|
 |
|
Racing
|
Mmm....ida har man fått sig ett gott,broderligt,garv. Det andra Twen bygget e ju klart å ägaren var å hämta den. Slutade med att han satt å yla på 95dB genom den kopplad till Löfving lådan min å jag kunde ju inte hålla mig utan slog igång FBT,n jag.... Så där satt vi,högljudda som satan,å märkte överhuvudtaget inte ens att det banka på dörren. Twen;en på fulla spett... Utanför...stog vår Bojare "Rag". Skulle lämna ett par trafos till ett annat bygge. Sällan har jag sett en mer ärrad gosse i sammanhanget se ut som en telefonkiosk i ansiktet. Peka bara på FBT;n,flina som en idiot,garva å skaka på skallen. -" Det e inte möjligt! Hur FAN har du fått till det där?!"- Rag. Jag e med du. FBT powa!! Hotrods. Lika kul varenda gång...  ,å nä.....det var kanske inte riktigt vad du väntade dig förstår jag...
|
| 22 Feb 2012, 21:38 |
|
 |
|
hottahejti
|
Nä nu jäklar KRÄVER vi ordentliga ljudklipp! 
|
| 24 Feb 2012, 17:51 |
|
 |
|
Racing
|
Det kommer broder.... Har som sagt snackat med broder Björn (AlwaysSG) å han har en hyggligt ok DV kamera som orkar med att juster "koncertvolymer". Eftersom det e ngr alster jag kramat ur mig det sista så har vi kommit överens om att spela in ett antal av stärkarna jag alstrat det sista i helgen. Det e tom så...att för å ge lite krydda åt det hela har jag vidare bett polarn Daniel,som lirar i metal bandet Vulture Beat,att vara den som trakterar FBT;n. Jag fixar lugnt de andra,men modern heavy metal e rent spelmässigt inte min grej. Men som sagt,det där med ljudklipp....stay tuned. De kommer inom mkt kort.  En sak till i sammanhanget. I fallet med att presentera ljudklipp så blir det som sagt videos. Poängen e som jag ser det att ljudfiler e enkla nog att efterbehandla,ingen skugga över nån,men ett YT klipp...what u see is what u get å det e väl hela grejen med klippen. Att så troget det går återljuda vad som eg pågår. Mao...inte ens EQ;at i bakkant...utan rakt upp å ner det kameran tar. Bra där.
|
| 24 Feb 2012, 20:04 |
|
 |
|
hottahejti
|
Varför finns det ingen "thumbs up" emoticon? För en sådan vill jag ha här  Im tuned... 
|
| 24 Feb 2012, 21:10 |
|
 |
|
Racing
|
Å jag kan då berätta att jag precis stämt av med Daniel å Björn å nån gång vid 13 tiden imorgon blir det inspelningar med...FBT;n....Rolanden...den ena Rex;en samt med ett stycke brödrost å ett stycke Twen. Ska bli kul!!
|
| 25 Feb 2012, 20:41 |
|
 |
|
Racing
|
Då så.... Ett stycke icke helt orörd FBT mer...trakterad av vännen Daniel. Inspelat med en vanlig DV kamera,å som sagt då i ambition att ge de där EL503;orna en presentation för vad de e å vad de gör. http://www.youtube.com/watch?v=a5Bw16ck0oE
|
| 26 Feb 2012, 19:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
 Re: EL503- Nu med videoklipp
Se där ja, det låter inte som en gammal FBT!!! Grattis till ännu en fräck ombyggnad. 
_________________ /Lennart
|
| 26 Feb 2012, 20:27 |
|
 |
|
Racing
|
Kiitoos. Förtjänar att sägas att här står gainvredet knappt halvvägs. Gitarren ifråga e en original Aria LS-800 med mickar som e på par med ett par svagt överlindade PAF. Mao inget överdrivet i nån form. Kort summerat kan riggen ur perspektivet gain puttas en bra bit till om man nu vill det men tanken har alltså INTE varit "modern" metal utan snarare lite äldre hårdrock. Därav den ändå begränsade mängden attack å därmed är den lite mjukare i sitt uppförande än helt moderna maskiner för ändamålet. Men ja. Det låter kanske inte så mkt FBT längre nä....  Till sammanhanget skall åxå sägas att backar man av gain å volym går det alldeles utmärkt att få den helt clean utan ngn förlust av ton eller liknande.
|
| 26 Feb 2012, 20:36 |
|
 |
|
hottahejti
|
Hehe,bara å gratulera! Låter skitbra ju 
|
| 27 Feb 2012, 16:20 |
|
 |
|
Racing
|
Tack  . Roligt att få ta del av vad din relik har omformats till  ? Som vi snackat om innan,det blev ett rätt stort steg från originalet men samtidigt tycker jag faktiskt inte att det e helt utan förtjänster. De där EL503;orna verkar totalt som hemma i sin nya uppgift,men naturligtvis skall det eg upplevas IRL. Kanske framför allt själva grejen att lira på å använda maskinen själv.
|
| 27 Feb 2012, 18:24 |
|
 |
|
hottahejti
|
Ja,vi kanske ska börja diskutera ett återköp 
|
| 27 Feb 2012, 19:01 |
|
 |
|
Racing
|
|
| 27 Feb 2012, 19:28 |
|
 |
|
Racing
|
Nu e re såhär va....tack vare vår Hasse A...så... Ja. Det blir en kopia på det som e gjort åsså vette fan om det inte blir en som e mer "Racing" i måtto av att jag inte använder SÅ mkt dist när jag lirar...å Hasse har skickat två.... ......to be continued..... 
|
| 16 Mar 2012, 21:01 |
|
 |
|
Racing
|
Idag kom det då ett par FBT 500-BR2 till...courtesy vår egen Hasse A. Inga bilder upplagda då vår bilderserver fått hicka av ngn anledning,men det kommer... Fick nu i eftermiddags rivit isär de välpaketerade stärkarna...å...ptja...vad skall man säga. Hasse har nog allt beskrivit dem för vad det var. Den ena då en bas variant av exakt samma typ som jag gjort vid tidigare å den andra då modellen med trem å reverbdriver. Hammond reverbtanken...vetti fan var den eg skall rymmas i en sånhär pjäs.? Hur som,vi har ingen iaf å inte e jag speciellt ledsen för det (använder ju själv iaf väldigt lite effekter när vi lirar i bandet,eller...rättare sagt inga alls) Hur som. Hasse hade ju meddelat att ena slutsteget var ledset...å det andra vackla. Å...vis av erfarenhet av den tidigare maskinen hade jag tagit mig förbi Elfa redan på väg ut till verkstan så där var handlat lite kondningar mm som jag visste skulle bytas oavsett. Så. Isär med den "friska" av dem två slutstegen. Bytte det spräckta uttaget för nätkabeln,bytte lytar till biaskretsen samt avkopplingen av drivern till PI,n mm. Man hade redan gjort om till utgång via telejack,å naturligtvis...som Sixten då påvisat tidigare i tråden missat å kopplat fel. Uppepå det fick jag bytt samtliga signalkondningar kring PI;n mot 22n å lite annat myssel. Ni vet..allmänt sett över saker å ting. Mätt alla säkringar osv osv.Lödat om lödpunkter mm. Så med det gjort vart där fart i speleverket! Installerade ett par bias motstånd å i vanlig ordning stog det helt åt helvete vilket åtgärdades snabbt å effektivt. Har inte "maxat" den biten än då jag justerade bias utan pre-ampen på plats...men det ges tid till det med vad det lider. Så. Det andra slutsteget,å se HÄR hade Mr Handyman varit i farten igen! Hamen....Mr Handyman hade tydligen irriterat sig på att säkringarna om 6.3A till glöden skuttade omkring å levde sitt eget liv så man hade helt resolut lödat in 2.5kvad kabel över säkringssocklarna. Öhh.... Efter lite pyssel vart det iaf ordning på den biten igen å säkringar var ånyo installerade. Asså...de sitter där ifrån början av en orsak va..Å som sagt,Hasse hade varit mkt klar i sin beskrivning av att det hela handlade om maskiner med renoveringsbehov så INGEN som helst skugga över vår fellow Bojare. Tvärtemot. Nåja. Fick fixat det med glöden. Ånyo då det med friska lytar samt friska signalkondningar rätt över...inget att spara på. Sen visade det sig att 220k resistorn till PI;n i denna var lika svart som den i den första jag gjorde vid...så en ny dito. I denna hade man även här bytt till telejack på utgången...men hade tydligen haft ont om rätt grejer så för det första var där ett stereojack...å det e väl en femma,men man hade då lagt vit som signal....å brun som jord...å svart hade man resolut vikt ner i skyddhöljet för kablaget. Jaja..snabbt ordnat det med nu när man vet hur det skall se ut. I denna hade även de två 4.7k effektresistorerna i spänningsdelarn gett upp sen tidigare. Så..jag ersatte båda för ett mer samlat intryck. Såg över lödpunkter mm....på denna i sin tur var inte uttaget för nätkabeln spräckt,däremot satt det upp å ner...så det åtgärdades. Därefter vart det sanningsdags,å jofan...det vart allt liv i detta slutsteget med!  Brummar inte ens anmärkningsvärt! Så? Ptja....pre-amparna då? Jofan....den som e ren basvariant känner vi ju till sen innan å den var i princip orörd. Ser inte ngr speciella probs med den..fick faktiskt tom beställt ett himla gäng sådana rattar jag använde till det andra bygget på Elfa då rå... Låter väl som det skall antar jag.? Den pre-ampen med trem å reverbdriver då? Mja...den e ju då tvåkanalig..å vad vidare e har Mr Handyman varit framme även här....med en pensel å en massa mattsvart färg,å det över precis ALLT. Dvs,faceplate,rattar å det som e löst......men se det e bara ena kanalen som eg funkar. Pre-amp kortet e av ganska naturliga skäl mkt större i den,å vid kontroll visade det sig att endast 2 av de 5 pre-amp pipor som sitter i den får mat. Alls. Faceplate? Nah fan,iom att den e "lös" å iom att den e helt plan...så klipper vi till ett par nya ur naturelox aluminium. Blir nog snyggast att helt enkelt inse att det bara e å överge det Mr Handyman där har gått loss på.... Tankarna jag när nu e eg två... Den ena maskinen gör jag vid enl tidigare koncept-mer eller mindre. Har nog intresse i att den inte blir IDENTISK med den förra,men åt samma håll. Eg mest för att jag inte har ngt intresse i att upprepa mig å saker å ting kan ALLTID förbättras. Den maskinen tänker jag basera i bas pre-ampen. Den andra så? Mja...jag vet faktiskt inte än. Där e trioder till att underhålla ett halvt logemente...å min tanke e nog att jag kanske skulle behålla den maskinen själv ö göra ngt roligt av den. Trem kan iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiofs vara kul kanske medans reverb...nah fan. Ska jag med det till? Isf...de trioderna hade man säkerligen tex kunnat göra en rördriven loop av tex.? Nåja. Första som händer nu e en stöddig gridstopper på concertinan imorgon-på båda då,å fan vet om man inte skulle klappa dig ett par lite stöddigare stoppers in mot 503;orna åxå. Eller...iaf undersöka effekterna av det. Å som vanligt....i´ll be baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaack.....
|
| 20 Mar 2012, 23:46 |
|
 |
|
Racing
|
Bilder som sagt.  Som sagt,såhär kan man åxå göra med det e fanimig inte rätt! Jaja..ingen ko på isen å det hela e numer åtgärdat med nya bitar.  Å återigen ett uppbrunnet anodmotstånd om 220k till concertinans driver. Samma där,e ersatt med ett 220k på 1W. Annars? Ja..jofan. Annars e det nog prima liv.  Orörd framtill. E inte många rattar inte...å den där deepswitchen e av som vanligt,men som sagt..e ju helt underordnat då de bitarna skall skrotas iaf. Om det finns en negativ sak att säga om dessa maskinerna e det det som Sixten redan tagit upp å det e kvallan på pottarna. Samma med vissa av nätbrytarna. Rena skräpet varför det e lika bra att göra soprent ifrån början å vara färdig med det. Å slutresultatet vi ni ju redan hur det både ser ut å fungerar.  Bas pre-ampen då. Som tidigare,städat å redigt. Har bytt glättningen å ökat på den andra av dem från 16 till 33u. Likaledes bytt resistorerna i delaren samt lattjat lite försiktigt med rörens kringkomponenter. Å va fan skall jag säga,även om den än så länge i nuläget bara e en 3 stegare så..den kommer sig. Denna pre-ampen e den jag kommer göra som en form av kopia på den som redan e klar då. Mao samma layout för pottar mm med.  Så. Gamla mustarder å annan skit utkastat å kapacitanserna satta mer för gitarrbruk med 22n rakt över. Lekt lite med gridstopper som sagt,men även med katodresistorn på concertinan samt ref motståndet mot backen. De där trixen gör ngt så SJUKT mkt för hur den återger distortion att det e rent löjligt...asså ärligt talat va...  ...å där har vi det ena slutsteget....  ....å det andra...
|
| 21 Mar 2012, 20:55 |
|
 |
|
HasseA
|
Ja jäsiken! Jag har inte ens kollat i basstärkaren. Skaffade den för att behålla järnen o göra 2st monosteg med dem då jag hade en sedan förut. Men tiden och lusten har inte riktigt infunnit sig samtidigt. Men hade man samma glöd som du så är det ju en annan femma Hatten av! Värdig, är mitt omdöme Jag vet inte vad det är för färg på gitarrpreamps-fronten men ser att du har acetonflaskan framme. Det är väl inte för invertes bruk? Jag skulle prova med förtunning först eller kemiskt ren bensin. Acetonet kan lösa upp frontens "dekal färg". Men prova dej fram. Jag renoverade (och byggde ett kabinett) en AC30-62:a som hade fronten nerkladdad med någon geggfärg som jag tog bort med förtunning. Det blev kalasbra utan att det tog bort originalfärgen under. Men den va' anodiserad så det är ju en annan sak. Gnugga inte utan låt det lösaupp sig innan du torkar bort det. Om du nu ska behålla den, fronten alltså. Rören är oanvända. Riktiga NOS. Vet inte om jag packat upp dem någon gång. Tror inte det. De är nog värda mer än vad du köpte hela klabbet för. Men bättre det än att de ligger här hemma o skräpar. Hade jag sålt dem hade det varit svårt (Omöjligt?) att bli av med stärkarna. Och jag vill inte slänga dem... Vet faktiskt inte varför de är så dyra. Inte kan det väl vara för att de ska användas i FBT-stärkare?? Shoot man, shoot!
_________________ Hasse.
|
| 21 Mar 2012, 21:26 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Man får se en bild, som t.ex. den här:  och njuren i skallen gör sin fria association till en annan bild från en annan kontinent:  En lustig blöt grå klump, den där njuren 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 21 Mar 2012, 21:58 |
|
 |
|
Racing
|
Ja Hasse,totalt sett kunde jag verkligen inte vara mera nöjd...så om jag inte sagt det än ett stort tack för affären! Å sen...det e gamla maskiner. Inte mer med det,å som jag påpekat ett antal ggr e de rent kvalitativt bra FAN mycker mer än vad deras rykte ger för handen. Faktum e att en 500-R2a i min mening e lite av en "DIY amp modders dream". Som sagt,mkt mkt välbyggt å för att vara en italiensk produkt vad vidare e genomtänkt å vettigt designat. Har ju lattjat lite med bas varianten rakt upp å ner som den står idag,å...de ÄR fan inte roliga rent ljudmässigt asså...de ÄR fan inte det. Faktum e att jag lirat på transistor stärkare från modern tid som låter bättre. Men.. Nu e det en röris,å inte bara det utan allt man "behöver" e där. Lite enkelt summerat e det med att få fram något HELT annat rent ljudmässigt än vad som en ggn i tiden designades nere i Italien eg handlar mest om lite arbete. Ja...jo...det e klart,det gå åt sin lilla rundnätta mängd komponenter å hardparts åxå-förstå mig rätt. Men oavsett kan man med ganska enkla grepp göra om en gammal sådan här 500-R2 till en stidshäst av rang som fanimig inte skäms för sig i nån ände eller nånstans. Har grunnat lite på det med concertinan...å skall prova lite andra ideer jag har tror jag. Labbade som sagt lite pre-amp idag å det e långt ifrån färdigt,men att få dessa maskiner som lirar både stelt å väääääääääldigt cleant att börja ryta e ju fan lekande enkelt eg-om man har ens lite kunskap i sammanhanget (å dit hör väl jag då. En av de där som e "farliga" iom att jag just har LITE kunskap idag) Oavsett undrar jag lite försynt varför inte fler använder dessa maskiner som råmaterial.? Fattar det bara inte. Om man tex e så jävla rädd för EL503;orna,vilket jag för en inte begriper för allt smör i småland,så kan de ju faktiskt alltid ersättas med ett par EL34;or ganska enkelt om man vill å att i det läget bygga sig en "Marshall dödare" blir liksom...självskrivet. Men men. Det e ju inte ambitionen i mitt fall utan jag håller mig hellre till det som e lite eget. Men jodå Hasse. Det kommer allt filmklipp av dina här med vad det lider... @ Aleks. Nja...så illa e det inte  . Det handlar nog i första hand om vinkeln bilden e tagen i. Kikar man ner i slutsteget rakt uppifrån e layouten riktigt enkel å riktigt logisk. 
|
| 21 Mar 2012, 22:38 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Jojajäjä, ja skrev ju att det var njurens associationer, inte mina..... Jag, dvs inte njuren, tycker det är mycket roligt att du räddar dessa klassiker från mjlötalibanernas smältugnar.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 21 Mar 2012, 22:45 |
|
 |
|
Racing
|
In short,let´s blame it all on kidneys. In general.
|
| 21 Mar 2012, 22:57 |
|
 |
|
Racing
|
En allmän fråga fö vänner. E där ngn som provat att ha tremolo på en maskin som orkar skapa gain av moderna mått? Blir é nå bra?
|
| 21 Mar 2012, 23:02 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Kan inte från toppen av mitt huvud komma på så många mer distspäckade musikaliska stycken där tremolo varit i något större bruk?
_________________ /Anders
|
| 22 Mar 2012, 10:28 |
|
 |
|
Racing
|
Kanske just därför Anders? Som sagt,e det ngn som provat å vet med sig ifall resultatet blir användbart eller om det bara e trams att ens nära den iden?
|
| 22 Mar 2012, 11:28 |
|
 |
|
Racing
|
 Nämen!! Va fan e det HÄR nu då?? Jo...det e ett stycke väl rengjord faceplate med nya bokstäver å rattar å pottar å det som e löst...Enda som saknas ännu e att borra hålet för pilotlampan-eftersom ursprungshålet för den numer innehåller en master.  Men...men...men?? Jofan. Ni ser rätt. Det där e en helt nybyggd 4stegare...gjorde det enda raka,å det var att rensa ut hela skiten i princip åsså satt jag med kortet löst....satt där å löda i eftermiddags å eftersom jag har i färskt minne vad som går vart så....rätt som det var drulla Ohjay in genom dörren för å lämna en gitarr till mig...vi satt å snacka..löda vidare...varpå det helt plötsligt var klart! Hur låter den då? Ja,en sak e säker å det e att högljudda BLIR dem här maskinerna!! (Eller rättare sagt....VAAA???) Som den står nu tycker jag att jag saknar lite definition i nedre mellanregister/övre botten vilket jag tänkte jag skulle råda bot på genom att labba ytterligare lite med katodmotstånd. (Det e som tidigare bara de "yttre" stegen som e avkopplade fö) Har en liten oscillation av mkt högfrekvent art när man bottnar volymvredet,men jag tror det ligger i sockeln. Spände stiften lite i ena sockeln å då vart det bra mkt bättre...så jag får la kika på det igen. Men..totalt sett e jag skitnöjd. Den ryter på styggt å det låter verkligen mycket "rör". Skall se om jag efter att jag kastat runt bland anodmotstånden kan få till det där "ihåliga" jag e så svag för åxå. Som den står...skulle jag säga att den har med sig en hel del av karaktären ifrån den som redan e klar. Mao,den går att dra ifrån i princip helt rent till "mayhem" i form av tung tung hårdrock av sen 80tals typ upp till -00 eller så. Trevlig karaktär. Vettigt mkt anslag utan att för den sakens skull bli hård i tonen. Oavsett. Här e iaf ytterligare ett stycke Hi-gain FBT 500-R2. Så enkelt e re.. 
|
| 22 Mar 2012, 22:37 |
|
|