View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 19:16

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Pedalval? 
Author Message

Är det någon av er som har erfarenhet av och kan jämföra t ex en Lone Wolf-pedal (Harp Attack) med någon ur Digitechs RP-serie? Om man ska ha en (1) en dessa, vad skulle ni gå på?
Jag letar alltså efter förstärkarsubstitut, vill inte lägga pengar på ett stort as till förstärkare OCH sedan behöva en massa pedaler för att få det att låta fräckt. Då tar jag stöten att vara "digital": jag vill köra en pedal e dyl rätt in i bordet. En liten rackare som går ned i munspelsportföljen är förstås en fördel men inget krav.
/Martin O

25 Feb 2012, 13:26
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Pedalval?
Själv kör jag med LW Harp Octave, (och en HK Red Box Classic om PA:t behöver det), när jag kör direkt in i ett PA. Skulle passa bra med ett reverb eller delay också! 8)

http://www.myspace.com/henhousebluesband

25 Feb 2012, 19:11
Profile WWW

Det finns några viktiga skillnader.
LW:s pedaler är gjorda för att passa alla typer av mikrofoner för sång och tal.
Du kan använda SM57, 58, hering,gamla och nytillverkade bulletmikar och kristaller. Vad du vill.
LW:s pedaler har en mycket bättre basåtergivning än vad gitarrpedaler har.
( LW har gjort en gitarrserie som bygger på samma koncept som munspelspedalerna som inte har blivit så populär hos gitarrister för att de är "för basiga".)

Gitarrpedaler fungerar bra med vanliga sångmikar som SM57, Sm58, Hering, Audix fireball och andra lågohmsmikar.
Använder du en högohms munspelsmikrofon som en bullet, astatic CM, kristall eller om du kopplar in en impedanshöjartransformator får du nästan alltid en ful skrapig bisurrs-dist. - Även med effekten avstängd! Många gitarrpedaler sänder signalen genom kretskortet även med effekten avstängd- Lonewolf kopplar signalen vid sidan av kretskortet. Det kallas true bypass och är nåt som du ska ha på en bra pedal.

Jag vet inte så mycket om digitech och hur dom fungerar med munspel.
Om du vill ha "kul" effekter så finns det pedaler som fungerar med högomsmikar. det är EH:s Pog pedaler bl.a.. Gamla Boss brukar fungera hyfsat.

Jag skulle kunna tänka mig att inleda pedalkedjan med en Harptone för att kunna anpassa signalen till det som sitter efter. sen tror jag att du kan använda nästan vad som helst efter.
Eller ett Samson trådlöst system? 3 gånger kostnaden men du slipper få sladd då... :shock: :roll: :lol: :lol:

Det finns bara en pedal som kan ersätta en rörförstärkare och det är HarpAttacken. Nackdelen med den är att den går på 18 volt, drar mycket batteri och är känslig för att ha rätt strömförsörjning. Men med en Dunlop ECB-004 från Thomann så är det problemet löst.

Jag har fyllt på mitt lager och har alla LW pedaler hemma.

26 Feb 2012, 12:36
Profile WWW

Å Jag har en Harp octave, en harp delay, en harp tone samt en Harp Attack (rör pryl)
Att köra Harp attacken rätt in i PA:t fungerar mycket bra, Arnenym visade det också på Munspelskonventet...Låter lysande!
Enda nackdelen är att den kör på 18V och inte 9V som de flesta andra pedaler - behöver således en separat strömadapter.

Kan varmt rekommendera Harp attacken i alla fall.

//Krister

26 Feb 2012, 14:51
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för info, särskilt Arne. LW verkar vara väldigt intressanta -- men jag har fått intrycket av att det är en ganska ... röjig ljudbild som premieras där. Har jag i och för sig inget emot, men om man vill -- och det vill jag ibland -- spela med rent och varmt ljud så gott som utan distorsion kanske den pedalserien inte är alldeles den rätta?
Förstår från svar via Harp-l att Digitechs prylar är väsentligt billigare i USA, och dessutom att RP 90 (som reas i en musikaffär i mitt närområde) inte är särskilt intressant f munspel. Men 155 och däröver verkar ha en del roliga saker som wah-wah, leslie-imitationer m m, inte något man använder ofta men kul ibland.
Min mikrofon i s k skarpt läge är alltid min gamla Beyer; finns en Green Bullet också, men den ligger mest i lådan. Ett dumt köp.

Fan, ni verkar alla tre ha verkliga pedalserier, jag är på dagisnivå här, ett parametriskt eq är i stort sett allt ...

/Martin

26 Feb 2012, 16:54
Profile ICQ YIM WWW

Jag är ju part i målet eftersom jag säljer LW pedalerna i Sverige. :wink:
Men jag kan nog våga säga emot dig om att det är en "röjig" ljudbild som premieras.
Det vanligaste är väl att de flesta letar efter ett distat men ändå varmt ljud. Och det går alldeles utmärkt att få fram med pedalerna.
Men man måste inte ställa allt på max effekt...

Jag vet inte vilken Beyer du använder. Är den låg eller högohmig?

26 Feb 2012, 17:43
Profile WWW

Martin O wrote:
Tackar för info, särskilt Arne. LW verkar vara väldigt intressanta -- men jag har fått intrycket av att det är en ganska ... röjig ljudbild som premieras där. Har jag i och för sig inget emot, men om man vill -- och det vill jag ibland -- spela med rent och varmt ljud så gott som utan distorsion kanske den pedalserien inte är alldeles den rätta?
Förstår från svar via Harp-l att Digitechs prylar är väsentligt billigare i USA, och dessutom att RP 90 (som reas i en musikaffär i mitt närområde) inte är särskilt intressant f munspel. Men 155 och däröver verkar ha en del roliga saker som wah-wah, leslie-imitationer m m, inte något man använder ofta men kul ibland.
Min mikrofon i s k skarpt läge är alltid min gamla Beyer; finns en Green Bullet också, men den ligger mest i lådan. Ett dumt köp.

Fan, ni verkar alla tre ha verkliga pedalserier, jag är på dagisnivå här, ett parametriskt eq är i stort sett allt ...

/Martin

Jag kör inte med någon stor "pedalserie". Har bara Harp Octave, och Boss FRV-1 (reverb), eller Boss DD-3. Detta låter kanon i alla stärkare, och direkt in i PA. Vilket innebär att jag aldrig behöver bära på nån reservstärkare när vi lirar live.

http://www.myspace.com/henhousebluesband

27 Feb 2012, 11:01
Profile WWW

arnenym wrote:
Jag är ju part i målet eftersom jag säljer LW pedalerna i Sverige. :wink:
Men jag kan nog våga säga emot dig om att det är en "röjig" ljudbild som premieras.
Det vanligaste är väl att de flesta letar efter ett distat men ändå varmt ljud. Och det går alldeles utmärkt att få fram med pedalerna.
Men man måste inte ställa allt på max effekt...

Jag vet inte vilken Beyer du använder. Är den låg eller högohmig?

Part i målet är helt OK. Gissningsvis är du också part i målet för att du gillar LW-prylarna. Försökte hitta ngt i hemsidesväg m priser etc men det har du kanske inte lagt upp?

"Låg- eller högohmig?" Det är en sådan fråga som jag inte ens kan svara på under vapenhot. Så här ser den ut, ungefär:
http://www.google.se/imgres?q=beyer+vin ... =111&ty=72

fast nu funkar visst inte den länken ...

28 Feb 2012, 16:41
Profile ICQ YIM WWW

Tydligen en mellan högohmig. Upp till-200 ohm är lågt över 900 är högohm och en beyer m-81 är 500 ohm.
http://poppop.nl/microfunken/PDF.beyerd ... ic-M81.pdf
Den är väldigt vanlig i vintagestudios.

Prova en gitarrpedal du. Om det distar i gitarrpedalen så kan du lösa det med en harptone+ pedal i efterhand.

Jag har ingen egen hemsida än. Jag har haft så mycket att göra både hemma och på mitt brödfödearbete så jag har helt enkelt inte hunnit. Du får nöja dig med LW's egen.
www.lonewolfblues.com
Priset ligger på samma som han har.

Prisexempel.
Harp Delay... $158.00
Shipping... $31.00
TOTAL... $189.00
189$ x 6.60:- = 1247:-
Sen tillkommer Tull + frakt sverige 35% = Det blir ca 1680:- till dörren..

28 Feb 2012, 19:57
Profile WWW

arnenym wrote:
Tydligen en mellan högohmig. Upp till-200 ohm är lågt över 900 är högohm och en beyer m-81 är 500 ohm.
http://poppop.nl/microfunken/PDF.beyerd ... ic-M81.pdf
Den är väldigt vanlig i vintagestudios.

Prova en gitarrpedal du. Om det distar i gitarrpedalen så kan du lösa det med en harptone+ pedal i efterhand.

Jag har ingen egen hemsida än. Jag har haft så mycket att göra både hemma och på mitt brödfödearbete så jag har helt enkelt inte hunnit. Du får nöja dig med LW's egen.
http://www.lonewolfblues.com
Priset ligger på samma som han har.

Prisexempel.
Harp Delay... $158.00
Shipping... $31.00
TOTAL... $189.00
189$ x 6.60:- = 1247:-
Sen tillkommer Tull + frakt sverige 35% = Det blir ca 1680:- till dörren..

Aha, tack för detta. Ska undersöka marknaden, verkar vara ung. samma prisläge för LW som RP 155 och -uppåt. Begriper förstås inte det där med ohm men det ska jag väl kunna lura ut själv, så snart den här jävla grisinfluensan har lämnat mig.
/Martin

29 Feb 2012, 02:36
Profile ICQ YIM WWW

Grabben har en Digitech 350 som jag får låna ibland och den kör jag Hunters harmonica patch.
Du kan lyssna på exempel här :

"A few nights ago I ran through and recorded every patch in the new RP150/155 set, using my RP155 with a Fireball mic into a Peavey KB2 keyboard amp. I've started putting the audio clips up, and you can hear 8 of them now at:
http://www.hunterharp.com/hear-our-new- ... t-samples/"

Själv är jag ingen kännare men jag använder den när vi repar för den rymms i ryggan. :-)

Take care
PerL

01 Mar 2012, 14:38
Profile ICQ YIM WWW

HarpPerL wrote:
Grabben har en Digitech 350 som jag får låna ibland och den kör jag Hunters harmonica patch.
Själv är jag ingen kännare men jag använder den när vi repar för den rymms i ryggan. :-)

Take care
PerL

Tack Per,
Jo jag har lite kontakt med Richard H. Det som är viktigt för mig är -- förutom stålarna: jag är fattig som fan -- hur brant inlärningskurvan är, även om man har köpt hans inställningar. Jag hör till den olycksaliga kategorin som kan tycka det är svårt att slå på en tv; också väldigt låg tolerans med användarovänlig mjukvara.
Gissningsvis är det så att Richard -- som verkar älska elektroniska prylar -- ändå lagt en hel del tid på det här. Kan innebära att vi digitalt akterseglade får huvudvärk bara vi tittar på en RP. (Är född -57, fick inget gratis vad gäller datorförståelse etc, det betyder tyvärr en del.)
Men det stora utbudet av olika ljud intresserar mig.
Tycker du själv att det är enkelt att snabbt ändra från en inställning till en annan, i eller mellan låtar? Kompljud till sololjud etc.
Eller får man göra som Leonard Cohen när jag såg honom en gång på 80-talet när han upptäckt syntarnas evangelium: han stod med en liten lampa och läsglasögon och tryckte på diverse knappar, olika ljud kom men alla var fel och tiden gick och bandet såg lite vagt uttråkade ut och det hela blev tämligen komiskt?
Så undrar,
/Martin

01 Mar 2012, 16:22
Profile ICQ YIM WWW

Martin O wrote:
Tack Per,
Jo jag har lite kontakt med Richard H. Det som är viktigt för mig är -- förutom stålarna: jag är fattig som fan -- hur brant inlärningskurvan är, även om man har köpt hans inställningar. Jag hör till den olycksaliga kategorin som kan tycka det är svårt att slå på en tv; också väldigt låg tolerans med användarovänlig mjukvara.
Gissningsvis är det så att Richard -- som verkar älska elektroniska prylar -- ändå lagt en hel del tid på det här. Kan innebära att vi digitalt akterseglade får huvudvärk bara vi tittar på en RP. (Är född -57, fick inget gratis vad gäller datorförståelse etc, det betyder tyvärr en del.)
Men det stora utbudet av olika ljud intresserar mig.
Tycker du själv att det är enkelt att snabbt ändra från en inställning till en annan, i eller mellan låtar? Kompljud till sololjud etc.
Eller får man göra som Leonard Cohen när jag såg honom en gång på 80-talet när han upptäckt syntarnas evangelium: han stod med en liten lampa och läsglasögon och tryckte på diverse knappar, olika ljud kom men alla var fel och tiden gick och bandet såg lite vagt uttråkade ut och det hela blev tämligen komiskt?
Så undrar,
/Martin

Ja tyvärr så är jag bra mycket bättre på datorer än munspel så mig ska du inte lyssna på.
Var finns du i landet?

Take care
PerL

01 Mar 2012, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

quote]

Ja tyvärr så är jag bra mycket bättre på datorer än munspel så mig ska du inte lyssna på.
Var finns du i landet?

Take care
PerL[/quote]

Rent generellt kan man väl säga att den kompetensfördelningen gör det bra mycket lättare för dig än för mig att ta dig fram i världen av i dag. (Därmed inte sagt att jag är någon hävert på munspel, men jag är klart bättre än ... Bob Dylan!)
Det ligger en hel del om Digitech RP ute på Youtube, sånt som kan vara till hjälp, och manualen är kanske inte den värsta jag läst -- eller, jag har i vart fall ögnat den, men i s k skarpt läge vet jag förstås inte hur den ter sig.
Jag håller till i centrala Göteborg.

01 Mar 2012, 20:32
Profile ICQ YIM WWW

Martin O wrote:

Dottern pluggar där.
Jag kan ta med burken så kan du låna den en helg när jag hälsar på henne nästa gång om du har lust?

Take Care
PerL

01 Mar 2012, 21:29
Profile ICQ YIM WWW

HarpPerL wrote:
Martin O wrote:

Dottern pluggar där.
Jag kan ta med burken så kan du låna den en helg när jag hälsar på henne nästa gång om du har lust?

Take Care
PerL

Oj, det var väldigt hyggligt! Klart som fan att det skulle vara kanon. Jag skickar ett brev med telefonnr och sådant.
/Martin

01 Mar 2012, 22:29
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]