View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 06:04

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hohner Thunderbird 
Author Message

Hej!

Har någon av er provat Thunderbird?

14 Mar 2012, 09:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Hohner Thunderbird
Det är fina spel helt klart! Lackad kropp bockad underkåpa etc.
Däremot är den uppdaterade serien av marine band classic helt grymt!
Marine band classic low-f, low-e, low-d rekommenderar jag framför thunderbird spelen i motsvarande tonart.
Dom är helt outstanding!

14 Mar 2012, 13:37
Profile WWW

Du menar deluxen då joel? Eller har dom börjat försegla och skruva den "gamla" sorten också?

15 Mar 2012, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Thunderbird kostar bortåt två till tre ggr som ett MB/S 20 och det är då förstås intressant om det håller måttet även från slitagesynpunkt. Rapportera gärna om sådant. Jag hör till den kategorin som far fram extremt hårt med mina instrument -- jag är inte nöjd med det och försöker göra något åt det men det är helt enkelt så att somliga av oss har ett uttryck när vi spelar som innebär högre belastning på tungorna -- och vanligen så håller inte ett S 20 mer än en timmes speltid för mig. Det blir dyrt. Och ännu högre instrumentkostnader behöver jag lika mycket som ett hål i huvet.
/Martin

15 Mar 2012, 23:19
Profile ICQ YIM WWW

Nejdå inte deluxen, dom har uppdaterat classicen. Förseglad kropp, annan färg, nya kurvuraturer på stämmorna etc.
240:- på thomann, prisvärt! Testa!

16 Mar 2012, 10:50
Profile WWW

Martin O wrote:
Thunderbird kostar bortåt två till tre ggr som ett MB/S 20 och det är då förstås intressant om det håller måttet även från slitagesynpunkt. Rapportera gärna om sådant. Jag hör till den kategorin som far fram extremt hårt med mina instrument -- jag är inte nöjd med det och försöker göra något åt det men det är helt enkelt så att somliga av oss har ett uttryck när vi spelar som innebär högre belastning på tungorna -- och vanligen så håller inte ett S 20 mer än en timmes speltid för mig. Det blir dyrt. Och ännu högre instrumentkostnader behöver jag lika mycket som ett hål i huvet.
/Martin

Jag spelar mest med Mb/Sp20 för de är i prisklass som jag tycker är ok och så håller de ganska bra. Det skulle vara kul att ha något annat ibland, även om det kostar.

16 Mar 2012, 11:19
Profile ICQ YIM WWW

Hej !
Fråga? Vad är det som gör att dina munspel inte håller? Är det din teknik ? Eller är det fel på materialet??
Jag har själv avverkat ett antal spel genom åren.... På grund av att jag har blåst skiten ur dem!!! Min taktik var att byta teknik... I dag så håller det flesta munspel, både akustiskt och electrifierat..
Bara en liten reflektion...
Stefan.....

17 Mar 2012, 23:25
Profile ICQ YIM WWW

harpfire wrote:
Hej !
Fråga? Vad är det som gör att dina munspel inte håller? Är det din teknik ? Eller är det fel på materialet??
Jag har själv avverkat ett antal spel genom åren.... På grund av att jag har blåst skiten ur dem!!! Min taktik var att byta teknik... I dag så håller det flesta munspel, både akustiskt och electrifierat..
Bara en liten reflektion...
Stefan.....

Stefan,

Tyvärr är det nog min teknik -- även om jag inte är den ende som tycker att just S 20 är ganska svaga från uthållighetssynpunkt.
Något måste göras, det är jag klar över. I går rök ett Hering Black Blues; som vanligt 9 B.

Att byta teknik är förstås en idé -- om man lyckas bevara de uttrycksegenskaper man gillar.
Hur gick det till i ditt fall? Var det så enkelt att du bara började, tja ... "blåsa försiktigare"?

undrar,
Martin

18 Mar 2012, 18:52
Profile ICQ YIM WWW

Hej, Martin!

Som sagt, jag har väl inte något exakt svar på vad som funkar för dig. Intressant är vilken teknik du använder, tungblockerar du/ eller använder du puckering (lippursing )?Och vad du spelar för musikstil när spelen inte håller.
Jag lyckades att spela sönder spelen när jag spelade Ex, Paul Butterfield låtar . Paul var inte tungblockerare. Men det funkade ju bra de med.. Jag tungblockerade inte heller när jag spelade låtar med Paul Butterfield...
Stefan.

19 Mar 2012, 23:28
Profile ICQ YIM WWW

I mitt fall läppblockering, så gott som uteslutande (lite oktavspel men det är inte särskilt belastande på metallen föreställer jag mig).
Vad jag spelar ... tja det är rätt fritt -- men visst, jag är också svag för Butterfield. Annars både blues och en hel del annat, jazz, country, rock.
Det trista är att jag snarare avverkar fler instrument nu än tidigare. Inge bra.
Min teknik har blivit lite sämre tror jag, men jag har nog alltid legat på rätt hårt. Gillar 12 pos och raserar följaktligen många 6B och 9B; har numera aldrig, som när jag började en gång i tiden, problem med 4D. Att stämma i höga registret är ett helvete och jag har sabbat ganska många spel genom klantighet där också.
Hade jag varit bättre med händerna så hade jag lärt mig byta individuella tungor för länge sedan, kan säga att jag är högmotiverad där. Tyvärr hjälper inte det, Gud hade andra planer med mig än händighet. (Exakt vilka planerna är har jag inte riktigt fått klart för mig.)

20 Mar 2012, 02:01
Profile ICQ YIM WWW

Hej igen!
Ja, du! det låter ju inte så kul... Alternativet är väl att leta efter ett munspel (modell, fabrikat) som klarar av ditt spelande.
Eller ge dig in i munspelsverkstaden..!!
Till sist men inte sämst, ge dig tid till att förändra tekniken. Tungblockering!! Jag använder mig av TB och LP, beroende på vad jag spelar. Men jag kan bara säga att sedan TB infördes med dunder och brak, så har mitt spelande bara blivit till det bättre, enligt mig själv. Det går faktiskt att böja toner med Tb, på 8,9,10B. Inte helt enkelt, men vad är enkelt i livet!! :D

Ha de!! 8)
Stefan..

20 Mar 2012, 21:06
Profile ICQ YIM WWW

Tack Stefan,
Tyvärr tror jag inte jag har stora chanser med TB-teknik. Jag kan mkt väl tänka mig att den skulle vara bättre från slitagesynpunkt (fullare ton m mindre ansträngning), och jag är klar över andra fördelar med tekniken. Men min tunga är ett ganska motvilligt redskap, plus att jag har den irriterande benägenheten att salivera som bara fan när jag har kontakt mellan tunga-munspelskropp. Därför är det i stort sett bara lite oktavspel som blir aktuellt för mig med den tekniken.

Av dina förslag så är det nog sökandet efter rätt fabrikat som gäller för mig är jag rädd. Jag har fortfarande inte testat så värst många Suzuki- resp Seydel-modeller, har förstått att de funkat för en del människor med mina bekymmer.
Munspelsverkstaden är nog dessvärre mestadels stängd -- men man ska aldrig säga aldrig: nu verkar ju Hohner gå ut med redskap för att byta individuella tungor och kanske ... är det något jag kan lära mig.
Hursom, tackar för tips.
Hälsar,
Martin

20 Mar 2012, 21:39
Profile ICQ YIM WWW

Martin O wrote:
/Martin

Jag har läst om dina problem i fler trådar nu och jag kan väl bara tillägga att det finns egentligen bara en lösning. Jag har själv haft samma problem under många år, så jag vet vad jag pratar om. I mitt fall så ändrade jag spelteknik och fixade så att jag hör mig själv ordentligt. Tra jag i för mycket dränker jag allt..
Du måste skola om dej vad det gäller din spelteknik. - Spela lösare och få volym med bla tätare cup. TB är inte nödvändigt men om man övar det så övar man samtidigt att spela mer avslappnat. för att böja tonen så måste man dra ner tonen i halsen och är tvungen att spela avslappnat och lugnt om det inte ska låta skit.
Spela in dig själv när du övar och jobba med en grej i taget.

Min fråga till dig är varför du tar i så mycket att spelen bara håller i ett gig?
Hör du dig själv ordentligt när du spelar?

26 Mar 2012, 15:33
Profile WWW

Arne,

Det riktigt jävliga är att jag nuförtiden mestadels står ensam och spelar hemma i mitt kök och därstädes raserar munspel i högt tempo. Annars är jag från olika band- och jamsituationer helt klar över värdet av att höra sig och har genom åren haft en del strider med våra vänner gitarristerna som är duktiga på att lägga saker på hög -- i felaktig mening -- nivå.

Frågan om varför jag tar i är inte helt lätt. Faktum är nog att det korta svaret är ... "hänryckning" (och det är långt kvar till pingst). Som du säkert förstår är det inte så att jag ger mig fan på att "Det här munspelet ska få sig en körare!" utan det kommer liksom i själva speluttrycket.
Jag ska se om någon vänlig människa kan hjälpa mig att spela in en, ska vi säga inverterad instruktionsvideo ("gör inte så här ...") så kan jag visa svart på vitt hur jag lirar. Men sannolikt är det av begränsat värde, det centrala är vad man sätter in i själva tonbildningen och jag är på inget sätt offer för föreställningen att man måste ta i -- det sker med automatik.
Minns också Carlos Del Junco som på ett seminarium här i Gbg sa att när han någon gång provblåst et av Howard Levys munspel så fick han knappt fram ett ljud: aktionen var så låg på tungorna att han liksom fick flämta fram tonerna. Och Howard L har om något en rysligt djup och stark ton, så självklart har du rätt -- omskolning vad gäller spelteknik är väl vad som bör stå på min dagordning.
Festligare alternativ är lotterivinster etc med outsinligt munspelskapital; mer realistiskt (nåja) att även ett klantarsle som jag skulle kunna lära sig att byta individuella tungor: det är egentligen ganska sorgligt att man kasserat så många munspel i så många år för att, säg, 5 % av mekaniken har lagt av.

Nu ska jag inte tjata mer om detta, men kan bara säga att jag avundas er som lyckats besegra det här problemet -- eller inte ens drabbats av det i första hand. Utvecklingen för mig har alltså gått åt fel håll: det går åt fler och fler instrument.

Tack för input,
/Martin

[Jag har läst om dina problem i fler trådar nu och jag kan väl bara tillägga att det finns egentligen bara en lösning. Jag har själv haft samma problem under många år, så jag vet vad jag pratar om. I mitt fall så ändrade jag spelteknik och fixade så att jag hör mig själv ordentligt. Tra jag i för mycket dränker jag allt..
Du måste skola om dej vad det gäller din spelteknik. - Spela lösare och få volym med bla tätare cup. TB är inte nödvändigt men om man övar det så övar man samtidigt att spela mer avslappnat. för att böja tonen så måste man dra ner tonen i halsen och är tvungen att spela avslappnat och lugnt om det inte ska låta skit.
Spela in dig själv när du övar och jobba med en grej i taget.

Min fråga till dig är varför du tar i så mycket att spelen bara håller i ett gig?
Hör du dig själv ordentligt när du spelar?[/quote]

26 Mar 2012, 18:35
Profile ICQ YIM WWW

[quote="Martin O"]Arne,
det är egentligen ganska sorgligt att man kasserat så många munspel i så många år för att, säg, 5 % av mekaniken har lagt av.
,
/Martin
quote]
Jo, man kommer väl ha ett ton mässing ligga å skräpa innan man lämnar den här planeten. :D
Det kan ju hjälpa att köpa det dyraste munspelet man hittar för det vill man ju jävvlarimej inte blåsa sönder :D

26 Mar 2012, 20:00
Profile WWW

Jo det kan du ha en poäng i. Men för sisådär tio år sedan köpte jag ett par Tombo Ultimo. De var ganska dyra då, men jag gillade dem. Var väldigt försiktig och vågade knappt spela på instrumenten -- ett av dem var dessutom perfekt OB-justerat OOTB (som vi säger i munspelsvärlden) -- men va fan hjälpte det. Det blev en spelning och sedan var 6D sur. (Jag med.)
Lyckades rädda det, och köpte sedan ett par till i Istanbul -- där var de billiga -- och tog då för mig lite mer i spelväg, men märkte snart att de höll inte bättre/sämre än några andra. Läcker formgivning, dock.
Däremot ett Tombo Aero Reed har jag misshandlat i flera år och det står sig, så även om det är förhållandevis dyrt här hemma (inte i Istanbul ...) har det betalat sig.

Annars är det lustigt nog ofta de billiga kinesiska Huang som jag lyckats få att vara längst. De låter ganska skruttigt (går IOFS att fixa upp en del med EQ) men tror tyvärr tillverkningen upphört.
/Martin

-------------------------
Jo, man kommer väl ha ett ton mässing ligga å skräpa innan man lämnar den här planeten. :D
Det kan ju hjälpa att köpa det dyraste munspelet man hittar för det vill man ju jävvlarimej inte blåsa sönder :D[/quote]

27 Mar 2012, 00:18
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]