Hej alla!
Det känns angeläget att kommentera inlägget. Ben Bouman använder sig av UST verktyg för sitt moddningsarbete, han köpte faktiskt två UST ...
Nu när UST övergått i Seydels ägo har det bytt namn till Seydel Setup Tool. Jag tillförde ytterligare funktioner till verktyget eftersom Seydel hade full möjlighet och utrustning att integrera det.
Projektet slutade med att Seydel nu gett ut Setup Tool, med en 17 sidig cuistomiserings manual tillsmmans med mig . En kort videofilm har gjorts för att visa Setup Tool (SUT) funktioner för customisering. Manualen, Videon, Shims, SUT samt softwarebaserad stämapparat ligger på ett mkt smidigt USB stick.
Jag har hållt på i många år att customisera munspel där det har gällt att hela tiden förfina sina metoder för att kunna leverera toppkvalitet till minsta möjliga instats. För att Setup Tool skulle kunna födas krävdes det förstås insiker och kunskap om VAD som är väsentligt för customiseringarbetet, och inte mer. Dessa funderingar resulterade efter flera år i just UST verktyget. Från början gjorde jag UST för min egen räkning men det blev snart känt för andra, Kinya Pollard tex och på den vägen är det.
Jag bad de närvarande på seminariet i Enköping att vi tillsammans skulle identifiera "problemen" med out of the box spel. Förvånansvärt hade nästan samtliga klart för sig de vanligaste bristerna, från läckage, dålig gapping, dålig stämning etc. Detta gäller ALLA märken oaktat tillverkare. Det är en fabriksproducerad produkt vilket medför att det inte går att nå den precision vi önskar. Det måste vi göra själv. Ben Bouman, jag själv, Richard Sleigh etc sysslar med att förbättra de potentiella bristerna i ALLA förekommande munspel. För detta ändamål har olika verktyug utvecklats under åren, det ena värre det andra, som i sig medfört att merparten av munspelare aldrig vågat att ta steget att själv börja sköta om sina spel utan betalt stora pengar för att få någon "kunnig" att göra det.
Nu finns Seydel Setup Tool, ex UST, med för customiseringsarbetet inbyggda funktioner i ett och samma verktyg. ALLA kan customsera sina munspel till toppkvalitet med Setup Tool genom att se på den medföljande videon och läsa i den 17 sidiga customseringsmanualen - allt detta för samma kostnad som för ett munspel.
För mig finns inga olika steg som kallas xstreme eller stage I-II -III - eller en speciell set up för OB eller tungblock . För mig har det ingen som helst relevans. Med SUT utför man vissa enkla åtgärder enligt anvisning - därefter är spelet, oaktat märke, berett att klara att spela i tungblockläge, med overbliws, overdraws eller puckering.
Titta på Setup Tool videon - lyssna på "gummibandet" som jag spelat in när bändarna i hål tre kommer upp en bit in i filmen, det är garanterat utan luftläckage - allt gjort med Setup Tool och inget annat.
http://www.youtube.com/watch?v=0igW06SnoLo För de som är intresserade av att köpa verktyget så kan det köpas via min web shop
http://www.masterharp.comJag räknar med att få de första exemplaren på Måndag nästa vecka.