View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:25

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Att byta tungor 
Author Message

Post Att byta tungor
Jag vet att Mäster Dick hade för avsikt att starta en tråd om detta men jag förekommer honom helt fräckt!

Alltså, att byta ut tungor på ett munspel där man har en tunga som drabbats av "materialtrötthet" är inget stort problem. Det man skall ta ställning till är om man vill nita den nya tungan eller skruva den. Personligen föredrar jag att nita då det är enklare i min bok. Att skruv dit tungorna är mer meck och det är faktiskt ganska enkelt att ta bort de nitade tungorna så varför inte nita dit ersättaren?

Väljer man nitvägen så är det mycket bra att ha ett bra nitverktyg. Bill Romels änka säljer det av honom utvecklade verktyget som enligt de flesta är bäst. Henne når man bäst via mail; msbeta_22@hotmail.com Jag äger inget själv men många av custombyggarna i USA kör med detta, speciellt de som meckar kromatiskt (många tungor att hålla reda på). Det finns till och med någon video på tuben där en kille visar hur han går till väga då han byter tunga på ett spel (diatoniskt). http://www.youtube.com/watch?v=2JLvQpU8T28

Skruvvarianten är lite omständigare och det systemet som jag köpte från Harponline, på den tiden de fortfarande var verksamma, kräver en del pill och mycket tålamod. Här är idéen att man bultar fast tungan med skruv och mutter. Ni kan själva föreställa er dimensionerna på dessa! Har man då dessutom som jag 12 i handskstorlek så blir det lätt mycket svära.

Nästa steg är att få tag på lösa tungor. Eftersom jag håller mig till Hohner så köper jag mina tungor därifrån men jag tycker att det är lite dyrt. Därför håller jag tungor för de populära tonarterna samt sparar gamla skrotspel där jag eventuellt kan ta någon tunga vid behov. Tycker väl att det känns så där att sätta dit ett bättre begagnat när man ändå gör sig omaket men ibland har nöden ingen lag. Så släng inte era gamla spel!

När man väl bytt så får man sitta och jobba med tungan lite innan den är där man vill ha den men det jobbet får man ju även lägga ner på nya spel så inget nytt där. Vid stämningen sedan blir det ett mycket bättre resultat om man gör den i flera omgångar, stäm vila spelet stäm igen vila spelet och en sista finjustering. Jag nöjer mig med tre gånger. Kom ihåg att ge spelet lite tid att sätta sig mellan stämningarna.

Jag vill minnas att Mäster Dick kör med skruv fast utan mutter, jag har inte provat detta själv men jag kan tänka mig att skruvens storlek ihop med materialets mjukhet innebär alldeles egna utmaningar. Mäster själv kommer säkert att fylla på med erfarenheter om detta i tråden.

För att då återvända till själva frågan; Det är inte svårt att byta tungor på ett diatoniskt spel. Vad som krävs är att man har de rätta grejerna för att genoföra det, ett STORT tålamod samt bra med tid. Fast alla de där förutsättningarna gäller väl munspelsmeck överlag!

Last edited by Harmonica Slim II on 30 Mar 2012, 11:20, edited 1 time in total.

28 Mar 2012, 11:34
Profile

Post Re: Att byta tungor
Det jag kan bidraga med kan vara en förklaring till varför jag personligen INTE använder mutter när jag skruvar tungorna.

Det mekaniska skruvförbandet består av två typer av förband - förspänt och icke förspänt. Icke förspänt förband är främst avsett att hålla samman, exempelvis två plåtar.
Ett förspänt förband kräver en gänga i en av "plåtarna" för att man skall kunna förspänna det. Genom att vi i vårt fall gängar dragplattan med M1.4 så finns det en gänga att kunna förspänna förbandet gentemot. Förspänningen måste vara högre än kraften som genereras av tungan, i annat fall lossnar tungan så småningom. Den förspänningskraften som förbandet kräver når man lätt genom att helt enkelt att skruva fast den "övertygnande".

I och med det faller behovet av att använda mutter. Väljer man däremot att inte gänga plattan då måste mutter användas (förstås).

Jag väljer att förspänna förbandet eftersom det är enklare, ser snyggare ut och när skruven är dragen klipper man av överflödig skruv och planslipar plattan för att säkra tätheten. Dessutom har jag fått för mig att en klumpig mutter som man ska ha ett h---e med att få att sitta snyggt och tätt i kammen, dessutom éndast "suger" rörelseenergi från den vibrerande tungan - rörelseenergi som man vill omsätta till volym i spelet - inte till att försörja 20 st "parasiter" (muttrarna).

Jag återkommer med bilder på hur man hanterar en M1.4 skruv och får den på plats även om man har storlek 12 i handskar :lol:

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

29 Mar 2012, 22:46
Profile WWW

En annan nackdel med skruv- och mutterprincipen som är värt att nämna är att skallen på skruven sticker ut vilket gör det omöjligt att få bottenplattan tät på ett MB spel. De spel jag provat denna princip på har alla varit GM och där är det inget problem om man har kvar originalkammen. Byter man till en customkam så får man detta problem även på dessa.

30 Mar 2012, 07:50
Profile

Avseende mina custom kammar så är det fräst en "kälkbacke" i slutet av spåret av just den anledningen - att få plats med skruvskallen så att inte tätheten äventyras efter tungbytet.

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

30 Mar 2012, 10:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]