Vart kontaktad av en snubbe jag haft lite att göra med tidigare som bla snöat in på ngr av klippen som ligger ute på de Twens jag moddat å han undrade om jag kunde tänka mig att förbarma mig över en annan gammal combo,nämligen en Italien byggd Eko Herald.
Inte för att jag direkt skruvat i ngn tidigare,det vore lögn att påstå,men visst...shoot...

(Asså...vacker e den fan INTE!)
Så..det kom ett litet paket med en kassett via Schenker... Visade sig vara en liten push/pull maskin med dubbla EL84;or i rumpan.
Underligt byggd. Verkligen...underligt,för man kan summerat säga att den e byggd "ut å in". Fattar nog inte riktigt hur Italienarna resonerat där men...jaja...
Mao sitter alltså pipor samt trafos INNE i chassiet åsså sitter allt strömförande utvändigt.

Synade av maskin lite snabbt för allt som kunde vara farligt,TRODDE jag....åsså i med lite pipor å igång med skiten då. Å...visst funka den,men vi hade skapat oss en brum maskin!!
Tufft!

Tror aldrig jag har hört en fungerande röris brumma nått så uberjävligt.
Så upp med eländet på bänken för att mäta lite...å reagerar då över en sunkig RCA kabel som e dragen mellan spänningsbrytande punkter på chassiet...på den sidan som e "aktiv".
Jojomen! Mr Handyman har varit i farten igen!

För...dessa maskiner har on/off i en brytare i volympotten original visar det sig. Kabeln därför dras då genom ett gummi isolerat hål i chassiet. Mr Handyman tyckte gummina var överkurs...så de rationaliserades väck...åsså ersatte vi originalkabeln med en stump dubbelledad RCA....å på andra sidan chassiet (man bröt ingående nolla)...så har vi helt resolut tvinnat ihop ändarna lite hjälpligt å isolerat i all hast med eltejp så illa att det stack ut kardeler varstans. Nån millimeter från chassiet

. Aaaaa....de e fan våkkert....
Brytare hade man hoppat helt. Överkurs var ordet.
Nåja. Fick tagit bort den där skiten. Gjorde en jumper av 0.75kvad på kortet å installerade en någorlunda tidstypisk brytare som klipper både nolla å fas på ingående.
Brum var det. Glödens dragning från fabrik var...snabbt gjord så all glöd drogs om med tight tvinnad kabel. En delning lades så att jag idag enkelt kan installera ett par säkringshållare...för se original e det alltså inte avsäkrat alls. Fick i samma veva,efter att ha synat av schemat,dängt dit en extra novalsockel åxå.
Åsså...igång med eländet igen. Brumma inte riktigt lika mkt men....brumma. Tro mig! (Aleks var ju närvarande...fråga..

)
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/EkoHerald.pdfÅ där har vi schema ja... Å för den med lite blick e det fan inget annat än en Italien tillverkad Twen med EL84;or i arslet. Bra där.
Kollade av div spänningar...å jorå. De låg iaf i rätt härad med var fullt av rippel. Kopplade in maskin igen...å ur...å B+ dök till ung 1-2VDC i samma ögonblick man bröt strömmen. Ridå.
Så första kannan byttes ut mot det jag hade hemma ink friska 4007;or(de såg inte så vackra ut kan vi säga) å se det var precis vad doktorn ordinerade. Nu vart den tyst.

Nu e alltså planen att göra om detta till en maskin som orkar med blues/bluesrock/enklare rock. Iom det gör jag som jag tidigare gjort med div Twens å adderar en pre-amp pipa. En 83a.
Andra jacket pensioneras å där hamnar ett gainvred. Sedan volym som vanligt...följt av ton samt de två kontrollerna för tremolot å till sist en master.
Vidare kommer jag iom det rumstera om rätt kraftigt i de olika triodernas setup. Det blir ju en följd,å kanske framför allt kika över spänningarna in mot pre-ampen för att få ngt att jobba med.
Helt klart e att italienarna inte direkt optimerat pre-ampen signalmässigt för som den e låter den inte speciellt mkt för sina dubbla EL84;or.(Ja...avkopplingen av slutrören...där sitter en ny lyt)

Å jo...märkligt sätt den e byggd på. Iaf som vi ser det idag,men oavsett...kan nog bli en kul liten maskin till Mathias detta vad det lider.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.