View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:29

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Lacka kammar 
Author Message

Tänkte att prova på att lacka mina kammar, har en burk med Danish oil kan det va något? Kom gärna med tips ni som redan kan :roll:

01 Apr 2012, 23:40
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Lacka kammar
Själva idéen med att behandla kammarna bottnar i att man vill ha kammar som är okänsliga för fukt. Att olja in kammen är egentligen ingen dum idé men innehåller ett par saker som man bör betänka. Danish Oil är inget som jag skulle vilja stoppa i munnen så det är inget jag rekommenderar, innehåller dessuom en del ämnen som är direkt hälsovådliga. Jag har använt olja som jag köpt på IKEA och som är till skärbrädor. Garanterat bättre plus att det inte är så trögflytande vilket gör att kammen suger åt sig oljan och blir impregnerad på ett sätt som är tilltalande för oss munspelare. Jag låter kammen ligga i ett oljebad över natten sedan får de torka ordentligt (brukar ta en vecka minst) och efter det så är de redo för tjänst. Det är bra om man gjort allt förarbete (jämnat kammen, rundat av tänderna på kammen etc) klart innan man kör oljebadet. Vissa hävdar att spelet blir lite mörkare i tonen men själv hör jag ingen skillnad, lycka till!

02 Apr 2012, 14:49
Profile

Den Danska oljan innehåller Toxin så det är nog inte så bra. Lacktyp då vad ska man använda ?

02 Apr 2012, 22:31
Profile ICQ YIM WWW

Själv använder jag "Hagmans klarlack" som är avsedd att klarlacka bilar, fälgar men fungerar kanonbra att lacka trä. Detta kollade jag med tillverkaren innan jag började med det för några år sedan. Den är lätt att applicera, flyter snyggt och torkar snabbt. Jag köper min klarlack på Mekonomen. Kostnad 105 Kr per sprayburk.

Tidigare och ibland även nu använder jag en polyuretanlack som heter "ZAR". Finns på alla byggvaruhus eller hos färghandlare. Lacken tåler kemikalier, avslagen pilsner och annat. Väldigt snyggt resultat!

Sen är det planing av kammen som kräver minst lika noggrant arbete som vi var lite inne på i Enköping.

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

02 Apr 2012, 23:00
Profile WWW

Tack för tipsen Boys :D

03 Apr 2012, 17:49
Profile ICQ YIM WWW

Polyuretan måste vara det bästa. Det blir en yta som inte suger åt sig det minsta fukt och är otroligt tåligt.
Men blir det inte lite plastkam över det? :twisted:

03 Apr 2012, 22:38
Profile WWW

Polyuretanlacken är som sagt näst intill oslagbar. Nackdelen med ZAR lacken är att det är tidsödande om man inte dopplackar det som Thomas hade gjort på sina fantastiska munspel han visade upp i Enköping. De är lackade med ZAR lack och Thomas kan säkert dela med sig om vad man bör tänka på när man dopplackar kammen. Thomas lackning låg i Harley Davidson klass :!: vilket osökt påminner mig om när en systerson till mig, vid tillfället ca 8 år gammal. Vi stod på torget i Höör när en gigantisk motorcykel parkerade alldeles frmför oss vilket väckte stort intresse hos systersonen - killen står och tar av sin hjälm och handskar när systersonen går fram till honom och säger - "jag vet vad det är för märke" ... -"Jaså ... det vet du.... säger mc föraren ... va e de för märke då?" ... Då säger systersonen med triumf i blicken -" de e en Harvey Danielson".... vilket ledde till stor munterhet hos oss :lol:

Mina år med "Hagmans" har ännu inte resulterat i några returer trots flitigt användande av kammarna. Inte ett enda klagomål har inkommit på att lacken släpper ellar annat.
Min tanke vid tillfället av val av lack var att om Hagmans klarlack står pall för att lacka fälgar osv så bör det vara lämpligt även på kammar.

Nu håller jag på att "outsourca" kamtillverkningen till ett företag i Gnarp i Hälsingland som fräser mina kammar utifrån mina cnc filer. I samband med det kommer de att lacka kammarna med 2 komponent lack vilket är helt oslagbart förstås när det kommer till munspelskammar.

Det finns 2 komponent lack att köpa på sprayburk (!) - men det kräver välfungerande utsug eftersom det är direkt hälsovådligt att inandas utan mask eller bra ventilation. Men bra blir det ...

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

04 Apr 2012, 12:26
Profile WWW

...ja spraya är nog snabbaste vägen och ger jämna färgskikt med snabb avdunstning av lösningsmedel men kräver väl ventilerat utrymme.
Min metod är att doppa kammen. I ett obevakat ögonblick tar ni några långa stickor ur frugans stick korg... men går lika bra med mammas eller .....pappas (hemska tanke) :lol: för att trä kammen på genom skruvhålen och låta den hänga och torka horisontellt med pinnarna neråt..efter doppet.
(Stickorna ..lämpligast 2 bockas som ett L och fästes parallellt i en liten brädstump i några borrade hål vilket ger möjlighet att lacka flera åt gången).
Medan överskottslacken rinner av kan man efter ca 2 min dra med en mjuk pensel längs efter kammens båda långsidors nedre del och även under för att få bort den lilla droppkant som bildas.
När lacken torkat upprepas detta moment ytterligare 2 ggr innan en första planslipning på 400 papper.
Så upprepar man detta(ca 7-8 dopp totalt) tills man avslutar med en plan våtslipning med ett 1000-1200 sandpapper.
Vill man efter slipning ha en halvmatt jämn yta på kammen så kan man ta en droppe lack på fingret och stryka jämt över den tills ytan känns nästan torr vilket ger en bra finish och möjlighet att avlägsna dammkorn ned sandpapper innan.
Zar finns ju i både matt och blank + vattenbaserad för utomhusbruk. Jag är traditionell och använder den oljebaserade.
...hoppas att detta kan vara till någon hjälp.. 8) Th

05 Apr 2012, 00:21
Profile

Jo jag såg ju dina munspel i EnköpingHarmonica57 fantastiskt resultat, gäller bara att ha tålamod att vänta själv är jag som ett barn det ska helst gå fort med bra resultat. Kommer att testa din metod. Har faktiskt tänkt att använda båtlack lackade mina köksbänkar och matbord med just det blev ju väldigt tåligt och otroligt snyggt

08 Apr 2012, 16:10
Profile ICQ YIM WWW

.....det brukar vara bra att ha lackering på gång samtidigt som något annat trevligt munspelsprojekt, så behöver man inte lägga all förväntan och tålamod på just bara lackering som av naturliga orsaker inte går att skynda på...lycka till, det blir alldeles säkert bra....Th

09 Apr 2012, 00:57
Profile

Jag använder Zar och doppar kammen, direkt efter vänder jag hastigt kammen ett par ggr på plan yta med flera lager papper för att få bort över flödig lack. Hängs sedan på tork. Inga pensel som släpper hår

11 Apr 2012, 22:55
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]