View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:00

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Högtalarexperter - träd fram ... 
Author Message

Post Högtalarexperter - träd fram ...
Jag samarbetar med en webdesigner i Dubai som har köpt på sig följande "topp" http://www.vhtamp.com/avsp16h.html vilken han önskar få tips om lämpliga högtalare till.

Jag har ingen koll på vad det här är men kanske någon känner till den och kan säga något om dess lämplighet till munspel.

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

04 Apr 2012, 12:42
Profile WWW

Post Re: Högtalarexperter - träd fram ...
Behöver han en låda också?
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... s-1x8.html
Om han ska köpa lösa element så rekommenderar jag 1-2 st Weber sig 8.

04 Apr 2012, 16:42
Profile WWW

Det där är en mycket anständig munspelsförstärkare. Gainkanalen är väl inget som man har någon större nytta av. Finns en del modtips från Jim R på MBH;s forum om jag inte minns fel. Då låter den ännu bättre men, den står helt klart bra på egna ben. Ett enkelt trick är att sätta i ett förstegsrör med något lägre gainfaktor, inte för lågt dock då effektsvaga förstärkare lätt kan tappa lite "balls" om man rörar ner dem för mycket. VAd gäller högtalarelement så skulle jag gå på Arnes linje med två åttor. Webers sig series som sitter i Harp Gear II låter riktigt bra. Det var en sådan du spelade genom i Enköping.

05 Apr 2012, 09:05
Profile

Jag skulle råda till mina favoriter. 2st Eminence Copperhead 10" i en sluten låda. Har dessa i Laney´s GS210VE, och den lådan låter bra till alla stärkare.

http://www.myspace.com/henhousebluesband

05 Apr 2012, 09:27
Profile WWW

Harmonica Slim II wrote:
Det där är en mycket anständig munspelsförstärkare. Gainkanalen är väl inget som man har någon större nytta av. Finns en del modtips från Jim R på MBH;s forum om jag inte minns fel. Då låter den ännu bättre men, den står helt klart bra på egna ben. Ett enkelt trick är att sätta i ett förstegsrör med något lägre gainfaktor, inte för lågt dock då effektsvaga förstärkare lätt kan tappa lite "balls" om man rörar ner dem för mycket. VAd gäller högtalarelement så skulle jag gå på Arnes linje med två åttor. Webers sig series som sitter i Harp Gear II låter riktigt bra. Det var en sådan du spelade genom i Enköping.

Det var där jag blev kär i "siggarna" och har därefter ingått ett förhållande med några egna exemplar.
Jag har bara provspelat en orginal VHT någon minut så vad det gäller rör och moddar så hänvisar jag också till Jim. Det finns en del trådar på Ted Webers forum om vad man kan hitta på.

05 Apr 2012, 09:43
Profile WWW

Hej era munspelsnördar 8)

Robert, jag ställer mig lite frågande hur bra det skulle bli att ett slutsteg på 6 W (6V6GT-rör) driver 2 st 10" 75W högtalare.
Vad mig beträffar ska man försöka anpassa högalare till slutsteg. kanske ha 10-30% mer effekttåliga högtalarelement, och
inte mer, för risken är att det blir för tungdrivet och med ett väldigt odynamiskt ljud som följd. Jag lägger min röst på Arnes
dubbelåtta tips.

Mvh

Arman

05 Apr 2012, 11:25
Profile ICQ YIM WWW

Arman wrote:
Hej era munspelsnördar 8)

Robert, jag ställer mig lite frågande hur bra det skulle bli att ett slutsteg på 6 W (6V6GT-rör) driver 2 st 10" 75W högtalare.
Vad mig beträffar ska man försöka anpassa högalare till slutsteg. kanske ha 10-30% mer effekttåliga högtalarelement, och
inte mer, för risken är att det blir för tungdrivet och med ett väldigt odynamiskt ljud som följd. Jag lägger min röst på Arnes
dubbelåtta tips.

Mvh

Arman

Fråga: Vad menar du med "tungdrivet"? Kör min Copperheadlåda mest med min Marble Max på 5watt. Den kräver element på 4 ohm, och jag har parallellkopplat 2st Copperhead till 4 ohm. Den går att spela brutalt starkt. Så det här med att en "lågwatts"stärkare bara kan/ska spelas med "lågwatts"element tycker inte jag stämmer. Men det är jag det...

05 Apr 2012, 11:51
Profile WWW

Seså,, lugna er nu,,, nördar...
Bägge har rätt.
Det är i allmänhet så att en äldre förstärkare är utrustad med en transformator med lite klenare ork.
Kombinerar man det med två stycken högtalare som med låg verkningsgrad så blir det platt fall.
Sig 8 4 ohm har en av de högsta verkningsgraderna jag hört. Men ljudåtergivningen och frekvensbilden gör att den passar såväl gammal som ung. Liten å klen å stor å stark. .. 8 ohm ska vara lika bra, men jag har inte provat den själv än så jag kan inte svära på det.
Även Copperhead har en av de högsta verkningsgraderna.
Kläm dit två stycken Weber 10A100 med harpcaps så har du halva volymen jämfört med sig 8 och copperhead.
På en förstärkare med modern utgångstrafo som är väldimensionerad så låter weber 10:an däremot underbart. Medan en Copperhead kan låta spetsig och spretig.

Jag åkte på en sån miss när jag böt bort en Cannabis Rex en gång. :roll: :wink:
Den lät bara tråkig till den förstärkaren den var tänkt till.. Men jag fick ju leta reda på en ny, för till en annan förstärkare låter den kanonbra.

Seså,,, gå nu till köket å slå upp en påskmust å ta det lugnt...

05 Apr 2012, 13:04
Profile WWW

arnenym wrote:
Seså,, lugna er nu,,, nördar...
Bägge har rätt.
Det är i allmänhet så att en äldre förstärkare är utrustad med en transformator med lite klenare ork.
Kombinerar man det med två stycken högtalare som med låg verkningsgrad så blir det platt fall.
Sig 8 4 ohm har en av de högsta verkningsgraderna jag hört. Men ljudåtergivningen och frekvensbilden gör att den passar såväl gammal som ung. Liten å klen å stor å stark. .. 8 ohm ska vara lika bra, men jag har inte provat den själv än så jag kan inte svära på det.
Även Copperhead har en av de högsta verkningsgraderna.
Kläm dit två stycken Weber 10A100 med harpcaps så har du halva volymen jämfört med sig 8 och copperhead.
På en förstärkare med modern utgångstrafo som är väldimensionerad så låter weber 10:an däremot underbart. Medan en Copperhead kan låta spetsig och spretig.

Jag åkte på en sån miss när jag böt bort en Cannabis Rex en gång. :roll: :wink:
Den lät bara tråkig till den förstärkaren den var tänkt till.. Men jag fick ju leta reda på en ny, för till en annan förstärkare låter den kanonbra.

Seså,,, gå nu till köket å slå upp en påskmust å ta det lugnt...

Har du provat Copperheaden i en sluten låda? Har ju själv en sluten låda till dom och känner inte igen beskrivningen spetsig och spretig. Å andra sidan så kanske de flesta Eminence-elementen passar mig. Du vet ju vem böt åt sig Cannabis Rexen mot en Weber. Satt Rexen i Edgar D-Lux, och tyckte det lät kanon! :wink:

05 Apr 2012, 14:35
Profile WWW

Du känner inte igen beskrivningen spetsig och spretig för att du har en förstärkare de passar ihop med.
En annan kombination förstärkare och högtalare låter annorlunda. En sluten låda gör att högtalarna låter vassare och slår ut ljudet hårdare rakt framför lådan. En öppen låda gör ljudet mjukare och sprider basen bättre i rummet.
Copperhead är väldigt starka långt upp i mellanregistret och det är inget som passar alla förstärkare.

Jag är av den åsikten att det måste stämma ihop i hela kedjan från läpp-mik-förstärkare till högtalarpapp för att låta riktigt bra. Sen är det olika vad man tycker låter bra.

05 Apr 2012, 16:10
Profile WWW

Hej Robert,

kanske var dags att svara på din fråga. Ljud och vilken typ av munspelsljud man gillar är högst personligt.
Jag tycker om ganska aggressivt ljud där det är relativt lätt att dista ur fullständigt om jag väljer att trycka
på hårt, men det jag söker i mitt sound är en s.ka "sweetspot" som är gränssnittet mellan clean och dist.
Det ger mig enligt mig själv möjligheten att få dynamik i soundet. Har man en högtalare som är rejält för
överdimensionerad så anser jag att man inte får samma möjlighet att få den dynamiska effekten.
Ta min silvertone 1432 med en alnicomagnet och oribbad pappkona med spole som tål 15w (12"). Om man nu
skulle slita ut den och t.ex stoppa in en ribbad högtalare som tål 100w så garanterar jag att den skulle få en
ljudbild som inte skulle vara i min smak. Men det är som sagt min smak. Alla komponenter i kedjan från läppar
till högtalarkona kommer skapa nån form av dist. Frågan är hur mycket/lite/vilken typ man vill ha.
Så min fråga tillbaka är: Hur låter "spräcket" och när kommer det på din burk? Du skriver att det låter högt och
det tror jag på, men hur låter disten när man provocerar genom att kupa hårt och t.ex dra en fet 2,a.

med vänlig hälsning
Arman

Ps. Passar på att tacka Arne för bra mail gällande högtalare och dylikt Ds.

12 Apr 2012, 17:52
Profile ICQ YIM WWW

Jag kör med en Harp Octave. Då kan jag ställa in "distvänligheten" beroende på vilken stärkare/element jag använder. Den pedalen är ju helt underbar!

13 Apr 2012, 09:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]