View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 20:29

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Feedback-Hjälp! 
Author Message

Post Feedback-Hjälp!
Tänkte fråga Arne, Mats, eller anan kunnig inom feedback-området varför Kinder Musical Instrument´s (KMI´s) Anti Feedback pedal (AFB+) inte funkar ihop med Harp Break eller Harp Octave. Den funkar kanon ihop med hans egna Midbass Cut, men med nån av de nämnda Lonewolfpedalerna får man bara "digitaldist". Det spelar ingen roll hur noga man är med inställningen av feedbacken, eller placering/inställning av pedaler (före-efter). :evil:

Jag har provat med Midbass Cut, även Kim Wilson hade Midbass Cut, och en AFB+. Det låter kanon! Snälla hjälp mig. Jag vill helst att det ska funka med AFB+ tillsammans med Lonewolf. Har nån en teori så shoot, även om ni inte har pedalerna :!:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

26 Apr 2012, 10:02
Profile WWW

Post Re: Feedback-Hjälp!
Jag klarar nog bara av att erbjuda en förklaring som bygger på mina egna gissningar och antaganden. Huruvida de är korrekta låter jag vara osagt. Nåväl med denna helgardering så tror jag att det är så här.

LW pedalerna bygger på en signalförstärkning/förändrings princip som inte är anpassad för den filtrering som John Kinder använder sig av. Resultatet blir att boxen inte klarar ut att sortera signalerna som skall komma igenom respektive vilka som skall motas. Själva idéen med Kinders box är att du skall kunna gasa såpass bra på stärkaren så att du inte behöver någon annan box. Jag har provat den på min moddade Bassman och den gjorde att jag kunde gå från fem på volymen (vilket är starkt) utan box till nio på volymen (vilket inte är så våldsamt mycket starkare som man kan tro, mer crunch och slutstegsrören får jobba ordentligt). Jag kände inget behov av denna pedal då jag inte är så intresserad av så mycket crunch och den volym som finns i min rigg är mer än tillräckligt. Om jag förstått ditt användningsområde rätt så vill du ha ett bra grundljud för att sedan trampa på en pedal för att få ett fetare/starkare sololjud. Kör du med Kinderpedalen så får du nog gå en annan väg. Ställ in ljudet så starkt som det bara går så har du ditt sololjud sedan när du vill spela svagare så skruvar du ner på volymkontrollen på micken. Då har du samma funktion som med LW pedalerna fast på ett annat vis. Personligen la jag ner Kinderpedalen då jag aldrig gillade den, har väl alltid gillat att köra micken rätt in i stärkaren men det är jag det.

26 Apr 2012, 12:17
Profile

Tanken bakom det hela är att man ska slippa spela så grymt starkt. Funkar med hjälp av Harp Break, men det är rundgångskänsligt med endast Harp Break . Även tillsammans med Harp Gear stärkare! Ska prova Harp Gear 35 tillsammans med endast AFB+ i en större lokal. Hemma blåser jag ju ut hjärnan (det som finns kvar). Tycker att mickarna låter bäst när dom står på max, men ska prova det du pratar om. Tack för intressant snack :!: :)

26 Apr 2012, 12:38
Profile WWW

Om du ska ha "rätt spräck" från mikarna så ska de stå på fullt. Många anser att man bara får riktigt bra ljud utan volymkontroll. En on off knapp är det bästa enligt dom.

Jag vet inte i detalj vad det är som orsakar ditt problem..
Men om jag säger såhär:
Ljudet skapas av en kedja komponenter som ska samverka för att få det ljud man vill ha.
Ju fler delar i kedjan desto större risk för problem.
Kinders pedaler är uppbyggda efter vissa idéer och Lonewolf bygger sina efter andra idéer om hur man ska få fram vissa vissa ljud som man vill komma åt.
Även om bägge lägger ägg så är det svårt att para en fågel och en orm...

Alla förstärkare rundar. Du skriver "Även tillsammans med en Harpgearstärkare"...
En Harpgear förstärkare är inget undantag. Den rundar lika lätt som den förstärkare den är en modiferad kopia av.
Vägen till max volym går genom en förstärkare med många watt i slutsteget och en svag förförstärkare..
En Bassman RI eller LTD som har MarkB:s modifikation slår allt i volym som finns att köpa idag.
Jag har hört att de har provat den tillsammans med en Harpking 100W och den ska hålla jämna steg.

26 Apr 2012, 17:27
Profile WWW

John Kinder, som gör AFB+, skulle ta reda på vad det är som skapar problemen med samarbetssvårigheten med Lonewolfs pedaler. Återkommer om/när jag får ett svar. Under tiden får ni gärna komma med teorier.

Arne: Med Harp Octave kan jag lira hur starkt som helst tillsammans med Harp Gear-stärkare, men Harp Breaken rundar. Lonewolf har skrivit med i fakta om HO-pedalen att den motverkar rundgång. Men det gjorde han först efter att bla jag hade påpekat detta. Så här hade han kanske lite tur. Vet du mer om detta?

27 Apr 2012, 09:06
Profile WWW

Jag ska försöka förklara det som min arma skalle begriper det. :wink:
Problemet med rundgång finns för att vi använder mikrofoner som tar upp det akustisk ljudet genom ett membran eller (salt-)kristaller. Ljudet smiter runt från högtalarna och in i miken. Eftersom mikrofoner är olika känsliga för olika frekvenser så blir det enklare rundgång på en del mikar och andra är ganska okänsliga.
Sen är det så att de flesta förstärkare som distar, skapar övertoner som mikrofonen är känslig för och de förstärks (omvandlas till elektrisk signal) lättare av miken och går vidare in i förstärkaren. Du får en återkoppling/ feedback. Frekvensomfånget och volymen byggs på och det blir tjut..
Gitarrister har kontaktmikrofoner och slipper ofta det här om dom inte drar på fruktansvärt högt. Men en del vill ha det. Kolla gamla hendrix när han står med gitarren några centimeter från sina förstärkare för att få en feedback.

Harp Break är en pedal som framkallar distorsion och övertoner.
Med en väldigt ren förstärkare eller genom ett PA så kommer det till sin rätt ooch det blir inte så lätt rundgång.
kopplar du HB till en förstärkare som redan bygger lite dist så blir det fler övertoner. Använder du en mikrofon som har en känslighet för just det ferekvensomfånget så börjas det...

En Harp Octave fungerar tvärtemot tack vare att den skapar och skjuter på frekvenser som de flesta mikrofoner är okänsliga för. Den släpper igenom ett ganska smalt frekvensomfång och inte så mycket övertoner. Därför kan du få ut högre volym. -Även med effekten nerskruvad.
Och därför motverkar den Harp Break pedalen. Allrahelst om den är placerad efter HB.
En Harp Octave är framtagen för att få en modern förstärkare att låta som en gammal -50 talare med halvtaskiga kondingar och uttjänta motstånd. Sen blev det en NFB funktion på köpet. :shock: :shock:

Det här med frekvenser och pedaler som kapar bort vissa saker i ljudet gör att pedaler ibland börjar motverka varandra. Men det går inte att motarbeta återkoppling/rundgång utan att plocka bort vissa saker i det ljudet.

27 Apr 2012, 11:49
Profile WWW

Det är ju underbart att få vissa saker på köpet. Jag får hålla mig till Harp Octave, möjligtvis tills dess att LoneWolf blir färdig med sin Anti-Feedback. Då kan jag kanske köra med Harp Break... För nu är Kinder AFB+ såld. :) Här går det undan! :wink:

27 Apr 2012, 13:35
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]