View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:07

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Dick Sjöbergs Harp Tuner 
Author Message

Post Dick Sjöbergs Harp Tuner
Hallå alla!

Tänkte bara att jag skulle förmedla mina intryck från några månaders användande av Dicks Harp Tuner. Jag fick min levererad vid konventet i Enköping och den har varit i flitigt bruk sedan dess. Eftersom jag är en MB kille i första hand och jag uteslutande bygger munspel baserade på MB classic och Golden Melody så har jag aldrig behövt vända på packningen för att anpassa den till Seydelspel. Min tuner har fungerat ypperligt under denna tid, det är relativt få rörliga delar så risken att den skall gå sönder betraktar jag som minimal. Jag stämmer mina spel i compromised tuning i de flesta fall. GM håller jag i Equal oftast. Är det någon som vill ha spelet stämt på något annat vis så går det naturligtvis att ordna. Vad man skall komma ihåg här är att priset på slutprodukten naturligtvis varierar beroende på mängd arbete. Jag har i dagsläget stämt ett fyrtiotal spel på tunern och det blir förbannat bra. Ni som beställt en av Dick och sitter och väntar, - Hav tålamod ty det lönar sig. Dessutom så får man utomordentligt bra hjälp av Dick om man har frågor och funderingar. Hur produktionen ser ut i dagsläget vet jag inte men det lär vara på gång. Ni lär dessutom låta betydligt bättre i ert spel då ni stämmer, bara en sån sak!

23 May 2012, 13:05
Profile

Post Re: Dick Sjöbergs Harp Tuner
Bussigt av dig att spä på otåligheten när man går här i väntans tider... :evil:

:D :D :D :D :D

23 May 2012, 23:09
Profile WWW

Så lite så, jag kunde ha orerat ytterligare om hur enkelt det är att få ett bra resultat och hur skönt det är att slippa fippla med reedplaten som man får göra utan tunern men det gjorde jag inte... :)

24 May 2012, 09:33
Profile

:mrgreen:

24 May 2012, 12:31
Profile WWW

"Stämningen kräver" ett uttalande [ :lol: *] Tack för det positiva omdömet och för ert tålamod! Nu händer det saker med tunern. Företaget som har fått i uppdrag att fräsa spakarna har skickat prover på dem och det ser kanonfint ut. Mer Corian material är skickat till dem och de producerar de första 25 spaksatserna i nästa vecka!

Jag hade "glömt" att anpassa packningen för SP20 vilket Kinya Pollard lite bistert påpekade till mig när han fått sitt exemplar av HT. Det blev att sätta sig vid ritbordet igen och försöka få SP20 layouten att passa på packningen. Det visade sig vara teoretiskt möjligt men inte i praktiken eftersom toleransen på ett ställe endast var 0.04 mm mellan packning och kanten på reeden. I skrivande stund ritar jag en ny packning avsedd endast för SP20. Räknar med att kunna testa den under morgondagen. Således levereras HT med två packningar.

Vidare är en "case" på gång för HT. Hade möte med tillverkaren i går och väntar på en offert på 25 svarta "case" med svart inredning. Jag kommer att erbjuda väskan som ett tillbehör eftersom inte alla vill ha en sådan,speciellt inte om man inte reser runt med sin HT utan kommer att ha den stationär.

Realistiskt så bör HT vara klara för leverans i slutet av Juni!

Hav tålamod lite till så kommer den!

Hälsar
MrHarptuner

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

24 May 2012, 13:12
Profile WWW

sjoeberg wrote:
Realistiskt så bör HT vara klara för leverans i slutet av Juni!
Hav tålamod lite till så kommer den!

Hälsar
MrHarptuner

:D Då vet man vart skatteåterbäringen går! :D

24 May 2012, 13:28
Profile WWW

....rättning i leden...alla ställer sig efter mej i kön... :lol: ... :wink:

24 May 2012, 21:33
Profile

http://dl.dropbox.com/u/55967942/LJUDBOJEN/100_0375.JPG
http://dl.dropbox.com/u/55967942/LJUDBOJEN/100_0346.JPG
http://dl.dropbox.com/u/55967942/LJUDBOJEN/100_0349.JPG

HarpTunern är i produktion och tillverkningen flyter kontinuerligt, vilket betyder att HT nu kan beställas genom att förskottsinbetala till Wawa Musik HB företagskonto i Swedbank. Full ångerrätt gäller 14 dagar från beställningstillfället, hela beloppet återbetalas då med avdrag på 250 :- för att täcka mina administrativa kostnader vid återbetalning.

HT är en handbyggd produkt och byggs enligt principen "first in - first out". En viss väntetid förekommer därför beroende på beställningsdatum. Dock förbättras min produktion hela tiden och ledtiden till leverans i sämsta fall är maximalt 8 veckor.

HarpTuner kostar 3775 Kr inklusive moms och frakt. Det finns möjlighet att dela upp betalningen på 3 månader eller enligt överenskommelse.

Bankuppgifter

SWEDBANK
Clearing No : 8079-6
Konto : 74 143 196-9
Mottagare : Wawa Musik HB

HarpTunern kan beställas i två olika utförande - Hohner HT med möjlighet att stämma Seydel diatoniska munspel, eller som en Seydel HT med möjlighet att stämma Hohner diatoniska Det som skiljer dem åt är centrumavståndet mellan spakarna. Hohner delar med flera andra tillverkare ett centrumavstånd mellan reedsen på ~7.5 mm medans Seydel har 8.0 mm. Om man främst är en Seydel munspelare beställer man en HT Seydel med möjlighet att stämma Hohner diatoniska spel. Är man företrädesvis en Hohner munspelare beställer man en Hohner HT med möjlighet att stämma Seydel diatoniska spel.

HT levereras med två planslipade packningar, varav den ena är för Hohner/Seydel och den andra packningen är avsedd helt och hållet för Hohner SP20. Detta eftersom SP20 har en annorlunda layout på plattorna. .

HT är helt fristående och kan placeras var som helst där man önskar utföra stämningen.

HT är mycket lätt att använda. Den är försedd med 12 spakar i fronten, varav 10 av dem (en för varje tunga) används i olika kombinationer, tex när man stämmer oktaver etc. Med minimal övningsinsats så når man toppresultat. De som köpt en HT kommer att få tillgång till étt online dokument som beskriver stämtekniken och stämstrategi. Det är enklare än man tror!

Joe Filisko säger följande om HarpTunern
-"The Harp Tuner is my new favorite harp tech tool. I'm excited about knowing how much time it will be saving me. Joe Filisko"

Filip Jers skriver så här om HT.
-"The harmonica needs and deserves to been in tune, just like every other musical instrument. With the Sjoeberg HarpTuner you reach professional standard with ease and finesse.
The precision in the Harp-Tuner is amazing and the harmonica sings like an musical angel when you have tuned your instrument with it. Filip Jers"

Känn er välkomna att ställa alla tänkbara frågor om HT.

http://www.masterharp.com/
http://www.facebook.com/pages/MasterHarp-Sweden/345435568840735

01 Jun 2012, 12:57
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]