|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
arnenym
|
 Champ + Break = sant...
|
| 25 Jul 2012, 22:31 |
|
 |
|
Martin O
|
 Re: Champ + Break = sant...
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur mkt tryck han får ut ur den där apparaturen (det är inte sagt som kritik, jag inser problemet). Jag hade en Champ en gång i tiden och den var rent löjligt rundgångsgirig: med rätt sound så kunde man fanimig inte gå över tvåan på volymratten och ett fungerande kafferep kunde lugnt äga rum i samma lokal -- men det var nog en uslare variant en den här i videon, & inte mkt att hålla i handen när man stod på scenen.
Den där Harp Octave-pedalen är det just vad man tror det är? Alltså bara en oktavdubblerare, upp och/eller ned? Så den är väl avstängd här?
Den andra pedalen är väl vad som skitar ner ljudet? Innebär den i så fall att han får ut mer kräm ur förstärkaren än om han i stället skulle skapa mer distorsion med volymrattarna? Ursäkta min okunnighet i dessa ting. /Martin
|
| 26 Jul 2012, 14:37 |
|
 |
|
arnenym
|
Octavern är avstängd. Det är helt rätt. Det kan helt enkelt bli för mycket av det goda när man kombinerar vissa pedaler med vissa förstärkare. Överhuvudtaget så tycker jag att man bör vara sparsam med effekten på den. Octavern lägger till botten och får en rent låtande förstärkare att låta som en gammal vintage på steroider. Ruskigt bottenmorr och tar bort en del rundgångstendenser. Går bra att använda rätt in i PA:t då den ger dist, liv och djup i tonen. Inget för en champ.
Harp Breaken komprimerar ljudet. Den ger crunch och lite Masco åt ljudet. Den har bas-boost och dist. Alla som kört på en champ 600 vet att det inte går att få det här djupet och crunchen i ljudet. Dist och rundgång är lätt att få. Harp Breaken fungerar bra till de flesta förstärkare och även rätt in i PA:t.
|
| 26 Jul 2012, 22:26 |
|
 |
|
Martin O
|
Du har inget exempel på någon som kör med den där oktavpedalen rätt in i bordet? Vore intressant att höra. Jag är lite tagen av idéen att den så att säga elektroniska delen av min munspelutrustning ska bestå av en, högst två, pedaler, mikrofon och munspel. Inget mer. Kanske skulle en sån där pedal upp på (den korta) önskelistan. (Fick en RP 150 till mkt lågt pris, men jag tror inte riktigt fullt ut den är den Heliga graalen för mig, inte ens med Richard Hunters programmering.) Det finns flera exempel på tuben med folk som lirar med Harp Octave, men då går de in i förstärkare som redan de gör saker med munspelsljudet och jag skulle vilja höra en "ren" jämförelse.
|
| 27 Jul 2012, 00:04 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|