View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 23:30

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Mesa .50 Caliber + problem (löst, typ) 
Author Message

Post Mesa .50 Caliber + problem (löst, typ)
Jag har en Mesa .50 Caliber + som har lite problem med brumm och en dist som låter alldeles skumt.
På leadkanalen så låter disten sprucken och ofokuserad. "fizzig" och nästan som en OD rakt in i ett mixerbord.
Jag har efter att ha googlat en del tips kollat efter spår efter "arcs" eller överledning mellan resistorer och PCB-banor, men hittar inget sånt.

Brummandet avtog rejält efter att ha kollat över och lött om lite misstänkta lödningar.
Sen om det var ett sammanträffande eller inte vet jag inte än. Det har inte kommit tillbaka än i alla fall.

Med det finns ganska mycket "hiss" och lead-kanalens tone är klen och trist förutom beskrivningen ovan.
Den rena kanalen låter bra.

Jag mätte att alla anodspänningar på förstegsrören som matas av "C" är ca 30-35% för höga.
Kan detta orsaka "kass gain"?
Nästa fundering är om dåliga filterkondingar kan höga anodspänningen eller inte minst orsaka dessa symptom som finns?

Jag har också bytt ut alla preamp-rör för att utesluta att nått rör skulle va kasst.

Hittade även info om att optokopplarna kunde orsaka trubbel.
Har testat dessa och de öppnar.
Dock kan jag inte mäta off-resistansen på några av dem då min fluke bara mäter 40Mohm.

Schema på stärkarn:
http://music-electronics-forum.com/atta ... er-amp.gif
http://music-electronics-forum.com/atta ... preamp.gif

Last edited by spufuz on 04 Sep 2012, 13:17, edited 1 time in total.

29 Jul 2012, 17:48
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Mesa .50 Caliber + problem
Hej,

Skulle kunna vara...

Spökglapp i någon komponent. Om du kan vill och vågar, kör med stäraren öppnad och peta/bänd/knacka på komponeterna med något isolerat, t.ex blyertspenna eller kinaätpinne. Kolla om missljud ökar eller minskar.

Glapp till följd av vibrationer eller mikrofoni hos komponenter fanns det lite bra tips om i en annan tråd nyligen: "Hur vanligt är det med mikrofoniska kondingar?"

Det finns säkert fler och bättre tips, men hoppas det kan ge något.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

30 Jul 2012, 00:37
Profile

Ja tack för tipset! Blir väl att sätta mig ikväll med detta.
Vågar och kan gör jag, men det för lite respekt med sig att peta i 450Vdc. :-)
Filterkondingarna dräneras noga osv.

På tal om filterkondingar.
Kan dåliga filterkondingar höja anodspänningen??

30 Jul 2012, 09:09
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
På tal om filterkondingar.
Kan dåliga filterkondingar höja anodspänningen??

Nej. Snarare tvärtemot.
E därför div referensspänningar ofta anges för olika platser i maskin på schemat. Om ngt skulle jag gissa att du isf kan ha en resistor som driftat iväg nånstans.

När framför allt glättningskondensatorer ledsnar e det så att matarspänningen SJUNKER som effekt av bla ökat rippel i kretsen.

30 Jul 2012, 10:38
Profile

Quote:
t.ex blyertspenna

Bara en uppmaning, stoppa för guds skull inte en blyertspenna i en stärkare då blyerts leder ström.

30 Jul 2012, 10:51
Profile

Har du kollar att stärkan inte går på 220V tappen?

Sen kan dom där bara lite meckliga med bias, pga b- driven fasvändare, vad har du bör B+ på första noden?
Annas är ju glöden ett bra ställe o se om stärkan har rätt ingångsspäningar, rätt typiskt på äldre Fendra att del ligger fel, byter man tapp till att glöden ligger rätt så brukar som regel resten av värderna stämma med.

30 Jul 2012, 11:31
Profile

busse wrote:
Quote:
t.ex blyertspenna

Bara en uppmaning, stoppa för guds skull inte en blyertspenna i en stärkare då blyerts leder ström.

Hehe. Tänkte det samma...
Men annars var det bra tips! :-)

30 Jul 2012, 12:27
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:
Har du kollar att stärkan inte går på 220V tappen?

Sen kan dom där bara lite meckliga med bias, pga b- driven fasvändare, vad har du bör B+ på första noden?
Annas är ju glöden ett bra ställe o se om stärkan har rätt ingångsspäningar, rätt typiskt på äldre Fendra att del ligger fel, byter man tapp till att glöden ligger rätt så brukar som regel resten av värderna stämma med.

Ska kolla detta ikväll!
Kan för höga anodspänningar göra att man får taskig gain/dist?

30 Jul 2012, 12:31
Profile ICQ YIM WWW

Så där då har man avklarat släktkalas och annat som kommer ivägen för lite härlig felsökning. :roll:

Då ska vi se.
Jag mätte fram en vad jag antar är en 240V tapp på primären.
Lödde om till den och fick nu anodspänningar mycket närmare el-schemat. :!:
Schema här förresten:
och

För att summera (schemats värden inom parentes):

A = 441V (450)
B = 411V (417)
C = 333V!! (258)
D = -44V (-47) [Bias-spänningen ändrade sig lite, den var rätt innan. 3V diff. något att bry sig om?]

Spänningen till glöden ligger nu väääldigt nära 6,3V.

Dock, som ni ser, så är C spänningen fortfarande alldeles för hög.
Jag skulle vilja försöka reda ut varför och åtgärda detta.

mvh
David

30 Jul 2012, 22:05
Profile ICQ YIM WWW

I det andra,poweramp,schemat ser du spänningsdelaren i mitten till vänster.
Där ser du de olika tapparna å deras uppdelning från B+.
Som du ser e den sista resistorn innan C utgången på 22k. Löda loss ena benet å mät den resistorn så den inte driftat.

Om den e ok e det sannolikt att du har ngt som matas av C som inte "drar". Dvs förbrukar effekt. Ett av de enklare sätten att kolla att samtliga trioder som drivs via C arbetar e att du mäter spänningsfallet över respektive katodmotstånd.
Ena handen i fickan...ena proben till multimetern fastklämd mot maskinens chassie. Den andra proben använder du för att mäta mellan pol 3 samt 8 på resp novalsockel som drivs av C.

Spänningsfallet över ett katodmotstånd varierar med motståndets värde,rörets arbete samt drivspänning efter anodmotståndet. Normalt rangerar dessa spänningsfall mellan över skalan av millvolt till flera volt. Typ som max 5-6VDC eller så,allt beroende på faktorerna jag angav.

Om däremot en triod visar noll i spänningsfall så arbetar inte den trioden,så länge nu maskinen e "modern" nog att alltid ha katodmotstånd(vilket vissa äldre maskiner ibland inte har).
Om den inte arbetar å du kan mäta plus PÅ själva novalsockeln...å du med avstängd maskin kan kolla katodmotståndet för avbrott....samt i värsta fall kortsluten ev katodavkopplingskondensator....så kolla fysiskt I själva sockeln med det aktuella röret utdraget -dvs med maskin "rättvänd"(dvs rören pekandes uppåt) att du har 6VAC(dvs växelspänning) mellan pol 4/5 å pol 9.
Om plus på pol 1 eller pol 6 saknas...ta reda på varför (mät tex före samt efter resp anodmotstånd). Om katodmotståndet e ok...(resistansmät om spänningsfallet saknas)...så kolla FÖRST det med växelspänningen till förvärmningen i själva sockeln. Om den saknas där,mät på sockelns anslutningssida...om den finns där men saknas mot röret e ngt av kontaktblecken av. Åtgärda isf.
Om du har växelspänning...å där finns plus in på sockeln...å katodresistorn mäter ok,löd loss ena benet av katodavkopplingen å mät igen.
Om du får spänningsfall då så e kondningen kass.

Det med fuldisten...om maskin har ngr år på nacken,å det har den,å katodavkopplingarna inte e bytta...gör det. Lytar,stora som små,torkar ut. Om maskinen använts frekvent BRA mycket fortare än många vill tro.

30 Jul 2012, 23:25
Profile

Kolla värdet på 22k resistorn mellan B och C.
Sitter det 12AT7/ECC81 i reverbkretsen elller ngt annat?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

30 Jul 2012, 23:30
Profile WWW

spufuz wrote:
Så där då har man avklarat släktkalas och annat som kommer ivägen för lite härlig felsökning. :roll:

Då ska vi se.
Jag mätte fram en vad jag antar är en 240V tapp på primären.
Lödde om till den och fick nu anodspänningar mycket närmare el-schemat. :!:
Schema här förresten:
och

För att summera (schemats värden inom parentes):

A = 441V (450)
B = 411V (417)
C = 333V!! (258)
D = -44V (-47) [Bias-spänningen ändrade sig lite, den var rätt innan. 3V diff. något att bry sig om?]

Spänningen till glöden ligger nu väääldigt nära 6,3V.

Dock, som ni ser, så är C spänningen fortfarande alldeles för hög.
Jag skulle vilja försöka reda ut varför och åtgärda detta.

mvh
David

Hej David! Jag har ganska lång erfarenhet av just mesa (sen 89) och äger två själv.
Har väl lite "hat kärlek" till just mesa och rotat i många genom åren.
Med det sagt, så när det gäller perioden "handritade Scheman" så får man ta dessa med en nypa salt, då dom stämmer sällan 100%.
Så om din glöd ligger rätt så stämmer nog resten vill jag mena, och dina 333V är helt okej = du får lite bättre headrum och tappar en gnutta "kräm" på disten, men INTE på det sätt du beskriver, så det är mest troligt att det är nått annat runrt gain kretsen som inte mår bra.

Sen kan det räcka med få "rätt" bias för din B+ värden ska sjunka, släng in ett par 1 ohm motstånd och kolla hur din bias verkligen liggger.
Sen tror jag dock inte det kommer hjälpa dig med , distläget tyvärr.

30 Jul 2012, 23:39
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Kolla värdet på 22k resistorn mellan B och C.
Sitter det 12AT7/ECC81 i reverbkretsen elller ngt annat?

Bra tanke Alek!
Historiskt så har Mesa ofta använt 12AX7 där, så det kan mycket väl vara så att dom ändrat sig, och valt (eller någon annan) en 12AX7:a där, istället för vad schemat säger.

David, varför detta skulle speka roll, är att en AT drar mer ström än AX, så sitter det ett AX där skulle även det kunna förklara varför du har högre B+ än schemat säger.

30 Jul 2012, 23:56
Profile

Tusen tack för era tips så här långt!

Amp healer:
Ja, det kan ju mycket väl vara som du säger. Ska kanske inte stirra mig blind på C-spänningen i all evighet. Dock stämmer ju de andra spänningarna rätt bra.
Ska ta och kolla 22K resistorn för säkerhets skull. Kan vara intressant att se så att den är som den ska.

Jag ska kolla bias imorgon. Hur många mA bör jag ha med 440V anodspänning?

Du som rotat en del i dessa stärkare;
Hur vanligt är det att optokopplarna ger upp?
Jag har testat dem till den grad att jag "öppnat" dem med 1.8V och mätt ON-resistansen.
Alla verkar OK. Är denna mätning tillförlitlig?

VacuumVoodoo:
Sitter 12AT7 i reverbkretsen.

Racing:
Tack för fina och konkreta felsöknings-tips!
Ska sätta mig imorgon efter jobbet och börja ta tag i detta.
Tänkte börja med att löda om en del lödningar som ser ut att ha varit lite varma.
Eller vad är det som har hänt när lacken på kortet blivit brun runt vissa lödningar?

30 Jul 2012, 23:56
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Tusen tack för era tips så här långt!

Amp healer:
Ja, det kan ju mycket väl vara som du säger. Ska kanske inte stirra mig blind på C-spänningen i all evighet. Dock stämmer ju de andra spänningarna rätt bra.
Ska ta och kolla 22K resistorn för säkerhets skull. Kan vara intressant att se så att den är som den ska.

Jag ska kolla bias imorgon. Hur många mA bör jag ha med 440V anodspänning?

Du som rotat en del i dessa stärkare;
Hur vanligt är det att optokopplarna ger upp?
Jag har testat dem till den grad att jag "öppnat" dem med 1.8V och mätt ON-resistansen.
Alla verkar OK. Är denna mätning tillförlitlig?

Här hittar du en hjälpreda ;)

http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm

Gå även ner på sidan så får du en tabell, för "varmt o kallt"
Sen är det så med denna stärkan att du måste hålla koll på både bias och B- som matar fasvändaren, kan bli rätt meckigt.

Själv har jag aldrig haft problem med optokopplarna, och vet att det finns dom som har bättre koll på detta med optokopplarna, så jag låter dom svara.

31 Jul 2012, 00:14
Profile

Amp Healer wrote:

Här hittar du en hjälpreda ;)

http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm

Gå även ner på sidan så får du en tabell, för "varmt o kallt"
Sen är det så med denna stärkan att du måste hålla koll på både bias och B- som matar fasvändaren, kan bli rätt meckigt.

Själv har jag aldrig haft problem med optokopplarna, och vet att det finns dom som har bättre koll på detta med optokopplarna, så jag låter dom svara.

Tackar!
B- som matar fasvändaren!? Har du lust att utveckla var i schemat du menar?
Om du menar katoderna på fasvändaren, eller "F" i schemat, så ligger den inte på -1.8V utan +2.0!!

31 Jul 2012, 00:22
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:

Tackar!
B- som matar fasvändaren!? Har du lust att utveckla var i schemat du menar?
Om du menar katoderna på fasvändaren, eller "F" i schemat, så ligger den inte på -1.8V utan +2.0!!

Japp, F är vad jag menar, i en mer "vanlig" fasvändaren så ser man ju motstånd här, men mesa har valt denna B- matning istället.
Inget fel med lösningen, den har sina fördelar, men mesas lösning för själva B- matningen kan bli lite struligt om man vill justera bias, lösning jag gjorde på DC-3 var att sätta in två trimpottar en för bias och en för F matning.

Tror säket Alek har en bättre lösning på detta, då jag vet han har jobbat med liknade lösningar tidigare.

31 Jul 2012, 12:25
Profile

Ok!
Vi får se om Alex har nåt förslag.
Blir man inte lite oroad över att spänningen är positiv på F, när schemat säger -1.8v?
Vad kan detta bero på?

31 Jul 2012, 12:33
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Ok!
Vi får se om Alex har nåt förslag.
Blir man inte lite oroad över att spänningen är positiv på F, när schemat säger -1.8v?
Vad kan detta bero på?

Jag misstänker att mitt förslag med två trimpottar är den mer "enklare" lösningen, men tro att Alek kan nog berätta hur dom BORDE ha gjort för att den ena inte påverkar den andra.

Har du verkligen mätt rätt nu?
För om F är positiv så skulle även din bias vara det.

31 Jul 2012, 13:59
Profile

Jag mätte -47v på bias och positiv spänning på F samtidigt.
Med min Flukes COM på chassit.
Skulle jag mätt F på ett annat sätt?

31 Jul 2012, 14:50
Profile ICQ YIM WWW

Gjorde ett inlägg lite väl snabbt för en stund sen.
Tog bort det för jag upptäkte en sak.

Trodde att 22k resistorn hade driftat till 10k, men det visade sig vara ett 10k som sitter där när jag kollade color coden.
Precis som du sa amp healer så ska man inte lita på scheman alltid!!
Det tipset kommer jag aldrig att glömma det kan jag lova! :D

Så då antar jag att C spänningarna skulle vara ok, om det nu inte visar sig att något drar för lite ström.

Dock kan vi väl fortsätta luska lite i min saknade -1.8V spänning?!

Sen tänkte jag beställa komponenter och byta en del.
Vad rekommenderas att bytas ut?
Tänkte byta anod och katod resitorer, katodavkopplingar.
Sen också resten av el-lyterna som filter och bias etc.

31 Jul 2012, 19:56
Profile ICQ YIM WWW

Ett ganska simpelt sätt men effektivt vid felsökning av knasljud är att löda dit en stor konding typ 100nF på en skärmad kabel som du sedan kopplar in i annan ljudskapande apparat eller till befintligt slutsteg om det är okej. Löd sedan fast kodingen lite lätt här och där från början på stärkaren på olika punkter och se vart ljudet börjar knasa sig. Tex på gallret sen på anoden på resektive rörsteg. Man hör ganska tydligt vart det går åt pipsvängen.

31 Jul 2012, 20:21
Profile

Jag har en probe med en 100nF konding som jag gjort för att felsöka pedaler/andra audiokretsar.

Har dock tänkt att fråga vad man ska göra för att felsöka runt med ljud-probe i rörstärkare som har såpass höga spänningar.
Antar att så länge jag har t.ex. en 600V konding som klarar spänningarna så är man säker så långt.
Räcker detta?
Vad använder ni som "lyssning" till proben?
En stärkare eller en mixer/stereo?
Return på FX-loopen kanske? (funkar väl så länge man har problemen före loopen dock)

31 Jul 2012, 20:37
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Trodde att 22k resistorn hade driftat till 10k, men det visade sig vara ett 10k som sitter där när jag kollade color coden.

Och vad skrev jag att du skulle kolla :?: :wink:

Så till nästa ärende.
Den gåtfulle schemaritaren, författaren av föga underhållande patentbeskrivningar mm,mm, har i sina ansträngningar att förvirra fiendens hjärnor infört några fel i denna schemakladd. Bl.a. anges där fel polaritet på potentialen hos fasvändarens gemensamma katoder. De skall alltid ligga på högre potential än gallren (som hos vilket triodförstärkningsteg som helst) och då dessa ligger på 0V inser man snabbt att hans tafatta försök att vilseleda mänskligheten har gått om intet. Bättre lycka nästa gång, bäste R.S. :mrgreen:
Ett tips:
Vill man införa smidig justering av tomgångströmmen hos slutrören så byter man 15k resistorn mot 2st parallelkopplade 27k och dessa i serie med en 5k trimpot, gärna flervarvig.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

Last edited by VacuumVoodoo on 31 Jul 2012, 21:14, edited 1 time in total.

31 Jul 2012, 20:52
Profile WWW

Haha, jag gjorde ju som du sa. Dock i lite felvänd ordning! :D

Jösses! Du menar att han har gjort som självaste Leonardo?
DaVinci införde ju avsiktliga konstruktionsfel i sina ritningar för att vilseleda och förhindra kopiering.

Nåja, vad tror ni om mina tankar och frågor ang. utbyte av komponenter.
Som jag tidigare skrev:

Sen tänkte jag beställa komponenter och byta en del.
Vad rekommenderas att bytas ut?
Tänkte byta anod och katod resitorer, katodavkopplingar.
Sen också resten av el-lyterna som filter och bias etc.

31 Jul 2012, 21:07
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Jag har en probe med en 100nF konding som jag gjort för att felsöka pedaler/andra audiokretsar.

Har dock tänkt att fråga vad man ska göra för att felsöka runt med ljud-probe i rörstärkare som har såpass höga spänningar.
Antar att så länge jag har t.ex. en 600V konding som klarar spänningarna så är man säker så långt.
Räcker detta?
Vad använder ni som "lyssning" till proben?
En stärkare eller en mixer/stereo?
Return på FX-loopen kanske? (funkar väl så länge man har problemen före loopen dock)
Signalen är skyhög på vissa ställen så använd en potentiomer efter kondingen om du ska stoppa in den på ställen som inte pallar den signalen utan att dista.
Transistoringångar kan nog knäckas med om de inte har översänningsskydd.

31 Jul 2012, 21:27
Profile

Ok. Got it.

Jaha. Så nu till lite ytterligare uppdatering.
Det här kanske kunde vara intressant.

1.
Har kollat tomgångsströmmen på slutrören och jag ligger på ca 29mA på bägge rören!
Detta är väl på tok för lågt.
Då skall också tilläggas att jag kopplat tillbaka primären till ursprunglig lindning.
Bias spänningen ligger på -47v.

2.
Brummandet verkar tyvärr ha kommit tillbaka också. :cry:
Det ligger på 50Hz och finns lite grand i högtalarna redan när stärkaren står i standby.
Sen ökar det med mastervolymen när stärkaren är på.

31 Jul 2012, 22:04
Profile ICQ YIM WWW

Hej,

Såg din fundering om F-spänningen tidigare ikväll och skulle just svara, men Alex hann före. Och med bravur dessutom; jag nog har en bit kvar till hans förmåga att krydda inläggen med uppiggande humoristiska inslag. :)

Och angående blyertspennan tidigare i tråden, bra att någon påpekade att den leder ström. Naturligtvis menade jag inte att man petar med spetsen på spänningsbärande delar. Bryt av den för säkerhets skull. Däremot är det väldigt svårt att rent mekaniskt ha sönder någon komponent med den trubbiga änden av en blyertspenna eftersom träet är mjukt och ganska vekt, och det kan vara en bra egenskap.

Men... det verkar inte gå så bra att hitta felet i Mesan, vilket beklagas. Hoppas det löser sig.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

31 Jul 2012, 22:45
Profile

AHjelmAmp wrote:
Hej,

Såg din fundering om F-spänningen tidigare ikväll och skulle just svara, men Alex hann före. Och med bravur dessutom; jag nog har en bit kvar till hans förmåga att krydda inläggen med uppiggande humoristiska inslag. :)

Och angående blyertspennan tidigare i tråden, bra att någon påpekade att den leder ström. Naturligtvis menade jag inte att man petar med spetsen på spänningsbärande delar. Bryt av den för säkerhets skull. Däremot är det väldigt svårt att rent mekaniskt ha sönder någon komponent med den trubbiga änden av en blyertspenna eftersom träet är mjukt och ganska vekt, och det kan vara en bra egenskap.

Men... det verkar inte gå så bra att hitta felet i Mesan, vilket beklagas. Hoppas det löser sig.

Hej!
Blompinne funkar också utmärkt!

Tack ska du ha.
Kanske låter konstigt, men jag gillar felsökning och att fördjupa mig i sånt här. Så jag är inte ledsen!
Speciellt inte när man får så bra tips och hjälp härifrån.
Jag får väl sponsra med en tårta eller nåt till den som hjälper mig knäcka nöten! :D

31 Jul 2012, 22:50
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Ok. Got it.

Jaha. Så nu till lite ytterligare uppdatering.
Det här kanske kunde vara intressant.

1.
Har kollat tomgångsströmmen på slutrören och jag ligger på ca 29mA på bägge rören!
Detta är väl på tok för lågt.
Då skall också tilläggas att jag kopplat tillbaka primären till ursprunglig lindning.
Bias spänningen ligger på -47v.

2.
Brummandet verkar tyvärr ha kommit tillbaka också. :cry:
Det ligger på 50Hz och finns lite grand i högtalarna redan när stärkaren står i standby.
Sen ökar det med mastervolymen när stärkaren är på.

Vad tror ni om detta?
Är biasen för kall? Enligt schemat från amp healers länk så ligger den väldigt kallt nu.

Sen skulle det vara intressant att höra vad ni tror om 50hz brummet.

01 Aug 2012, 12:18
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next