View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 21:17

Reply to topic  [ 14 posts ] 
För mycket ström bränner MTn va? 
Author Message

Post För mycket ström bränner MTn va?
Som ni ser på schemat nedan är spänningarna utskrivna på flera ställen.
Något som jag lägger märke till dock är att de inte stämmer överens med verkligheten.
390V-385V-370V-340V
Men jag mäter:
396V-394V-385V-365V

På schemat ser vi ett 30R direkt efter dioderna. På riktigt sitter det 22R där.
Notera att jag bara tappar 2V över denna.
Jag testade att öka på till 37R, och fick ner spänningen endast 1,3V till.

Man kan ju teoretiskt öka motståndet här till spänningarna stämmer överens med schemat men då börjar jag fundera på ifall man tar för mycket ström ur mainstrafot vilket borde göra att man grillar det till slut? Tänker jag rätt då?

Eller kommer det dra samma ström oavsett motstånd? (Med andra ord, ingen ökad belastning på MT)
I så fall eftersom 2/22=0,091, så skulle man kunna räkna 0,091 * 100 = 9,1V vilket skulle göra att spänningarna hade hamnat väldigt nära schemat med ett 100 ohms-motstånd istället.

http://www.emnordic.se/img%5Cmanufactur ... _large.jpg

04 Sep 2012, 13:17
Profile WWW

Post Re: För mycket ström bränner MTn va?
Det är inget att bry sig om. Vill du alltid ha spänningarna exakt som på schemat får du skaffa en vridtrafo mellan förstärkaren och väguttaget. Sedan installera en voltmeter permanent ansluten till en av mätpunkterna och ställa in "rätt" värde varje gång du skall använda förstärkaren.
Har du mätt spänningarna och de ligger inom sådär 5% relativt angivna värden så är allt ok.
Det står ju inte på schemat vilken nätspänning de hade när de mätte så de mätvärden är bara ca riktvärden.
Det är inte apotek eller knarkhandel där allt skall vägas till sista milligram :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Sep 2012, 13:55
Profile WWW

Fast 25V måste väl vara tillräckligt för att bry sig om. Jag ser ju att det påverkar bias en hel del också. Att lägga på 15R sänkte utgångseffekten med en hel watt.

Men hur var svaret då? Kommer strömmen vara densamma eller kommer den att öka?
Ökar belastningen på mainstrafot?

04 Sep 2012, 14:34
Profile WWW

Du har ju 6V skillnad bara. De senare beror väl på dina moddar som förmodligen gör att det drar "mindre ström" i
preampen. Kommer inte ihåg vad du gjort nu men.......Vill du åteställa värdena ska du meka med de större motstånden till preampen.
Större motstånd och det flyter mindre ström du vet...... MOTSTÅND :lol:

04 Sep 2012, 14:50
Profile

Tubis, det här är en annan förstärkare.
Det är inte alls 6V skillnad. Du tittar före motståndet nu. Enligt schemat skall det vara ett spänningsfall på 5V, sen 15V, medan jag endast har 2V och sen ca 10V. Väl framme vid andra filterkondingen diffar det 25V.

Men vågar jag testa ett 100R-motstånd eller kommer det överbelasta trafot?

04 Sep 2012, 15:18
Profile WWW

Ju större motstånd du har ju mindre belastar du trafon. Det är ju ett motstånd. Hur mycket spänning som droppar över resistorerna beror på hur mycket ström det flyter genom. Att det droppar för lite tyder på att det rinner mindre ström i denna än i den stärkaren som mättes upp när spänningarna på schemat ritades ut.

04 Sep 2012, 15:30
Profile

OK, tack för svaret.
När man räknar enligt ohms lag stämmer det ju som du säger, men när jag bara tänker på logiken så får jag inte ihop det ändå. Tyngre motstånd känns ju som det behövs mer ström, precis som brantare backe gör att motorn får jobba hårdare..

Jag får ta och läsa om ett par kapitel i den gamla El-lära boken känner jag. Har för mig att det var något bra exempel på stolsvärmen i en bil där.. :oops:

04 Sep 2012, 15:40
Profile WWW

Med samma spänning så trycks det genom mindre ström genom ett större motstånd, resistanen är större, det blir mer motstånd. Det är som du snörper åt vredet på vattenkranen. Trycket från tornet är det samma men nu kommer det ändå mindre vatten.
Tänk dig motståndet till jord. 1megaohms motstånd lite ström. 1ohms motstånd enormt med ström.....

04 Sep 2012, 15:58
Profile

Tubis wrote:
Med samma spänning så trycks det genom mindre ström genom ett större motstånd, resistanen är större, det blir mer motstånd. Det är som du snörper åt vredet på vattenkranen. Trycket från tornet är det samma men nu kommer det ändå mindre vatten.
Tänk dig motståndet till jord. 1megaohms motstånd lite ström. 1ohms motstånd enormt med ström.....

Bra och konkret förklarat!

Vädligt avsides fråga:
Hur kommer det sig att man får högre gain i tex. ett 12AX7 rör som får lägre spänning på anoden, om det nu är så att det då flyter mindre ström genom anod till katod?
(Jag tänkter alltså på det fallet när man höjer anodresistorns värde och får mer gain i steget)

Ursäkta kapningen.

04 Sep 2012, 16:20
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Vädligt avsides fråga:
Hur kommer det sig att man får högre gain i tex. ett 12AX7 rör som får lägre spänning på anoden, om det nu är så att det då flyter mindre ström genom anod till katod?
(Jag tänkter alltså på det fallet när man höjer anodresistorns värde och får mer gain i steget)

Ursäkta kapningen.

Kort förklarat: det beror på olika geometri hos anoderna och hur tätt gallret är lindat.
Tänk dig en 2-cylindriga motorer t.ex. till motorcykel: de ser ganska lika ut men olika geometrier som cylindervolym och kolvens slaglängd ger olika kompressionsgrad, effekt och bränsleförbrukning.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Sep 2012, 16:29
Profile WWW

Tubis wrote:

OK, vattenmetaforen blir lättare att fatta än min med bilen.. :)
Tack.

Quote:
Ursäkta kapningen.

Ingen fara.

04 Sep 2012, 16:49
Profile WWW

spufuz wrote:

Vädligt avsides fråga:

Ursäkta kapningen.
Aktiv komponent. Röret styr strömmen, resistorn är bara begränsare till max möjligt strömuttag.
Vet inte exakt funktionen i röret men uppenbarligen flyter det tillräcklig med ström för att det ska bli utvecklas högre signal över anodresistorn när den är större. Men det blir ju inte så att dubbel anodresistor ger dubbel gain.......det planar ut....

04 Sep 2012, 17:56
Profile

Tubis wrote:
spufuz wrote:

Vädligt avsides fråga:

Ursäkta kapningen.
Aktiv komponent. Röret styr strömmen, resistorn är bara begränsare till max möjligt strömuttag.
Vet inte exakt funktionen i röret men uppenbarligen flyter det tillräcklig med ström för att det ska bli utvecklas högre signal över anodresistorn när den är större. Men det blir ju inte så att dubbel anodresistor ger dubbel gain.......det planar ut....

Ok, så krasst kan man säga att eftersom spänningen över röret blir lägre så ökar strömmen och förstärkningen?

04 Sep 2012, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:

Ok, så krasst kan man säga att eftersom spänningen över röret blir lägre så ökar strömmen och förstärkningen?

Förstärkningen ökar eftersom strömfluktationen över det störrre motståndet ger en högre signal. Det är ju när strömmen börjar fluktuera över anodmotståndet som den speglade fast större signalen bildas.
Att strömmen inte sjunker lika mycket som du ökar motståndet kan ju bero på att biasspänningen på katoden även sjunker så strömmen ändå vill bli större vilket gör att det jämnar ut sig lite.
Strömmen minskar alltså inte lika mycket som anodmotståndet ökar. För att greppa detta måste man först ta till sig att den förstärkta signalen "bildas" över anodmotståndet och inte i röret.

04 Sep 2012, 18:08
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]