Moddade min 1974X. Nån som vill höra?
Det handlar alltså om min Marshall 1974X.
Har läst lite på nätet om ett par enkla mods som jag blev sugen på att testa och jag passade på att låna lite tid i min polares studio och spela in lite ljudklipp så man tydligt ska höra vad som händer.
Lite info och detaljer:
Gitarren är en Fender Telecaster '52 som är re-ampad*, in i datorn med en halvmeter lång George L kabel. Samma kabel användes sedan till stärkaren som är kopplad till kabinettet Marshall 1974CX som står i ett akustikreglerat rum. Uppmickat med en Beyer Dynamics M88. Inspelat i 96Khz.
Det enda som jag har gjort med ljudfilerna är att konvertera om dem från 96KHz till 48KHz. (Tydligen kan inte alla ljudkort spela upp 96KHz-ljud.) På begäran kan jag lägga upp 96KHz-versionerna också ifall någon anser att de behöver höra i bättre kvalitet.
1. Orginalutförande.
2. Bytt ut 1K5-motståndet i filtret mot Mercury Magnetics MC10H drossel.
3. Bytt ut de två kopplingskondingarna i fasvändaren från 10n till 22n.
4. Bytt ut samtliga JJs mot Blackburn Mullards i försteget samt likriktare och ett par Siemens i slutsteget.
5. Bytt ut V1 till Blackburn Mullard ECC81
En annan mod jag gjort som gått att följa här på Bojen är en seriekoppling av V1a till V1b.
För att ha möjligheten till att göra dessa klipps i två olika volymskillnader utan att riskera att volymratten hamnar i olika lägen från klipp till klipp så switchade jag istället i V1b för att spela in klipps med högre volymer.
6. V1a+b.
7. V1a+b med drossel.
8. V1a+b med 22n kopplingskondingar i fasvändaren.
9. V1a+b med Mullards och Siemens.
10. V1a+b med Mullard ECC81.
Jag har min uppfattning om vad jag tycker om skillnaderna från klipp till klipp. Vi gjorde sedan också frekvensanalys på innehållet som gav samma resultat som mina öron. Men jag ska inte säga vad jag tyckte utan låta er lyssna och få eran uppfattning.
Tyvärr funkar inte min FTP-server för närvarande så ni kan bara tanka ner filerna från 4shared som kräver login. Det är i och för sig gratis att skaffa konto och tar bara en minut att fixa, men ändå.
Lägger upp en till länk när min webmaster fixat FTPn. Han är dock segast i världen.
http://www.4shared.com/zip/H5rQd5_1/MODS1974X.html?
Kommentera gärna..
*Re-amping är när man spelar in gitarren lajnat och sedan spelar upp den in i gitarrförstärkaren. Det är viktigt att man har rätt utrustning för att utföra en re-amping korrekt så att signalen spelas in och upp i rätt format.