Jag känner mig inte som nån guru. Jag är bara stor i käften och vill tala om vad jag vet och tycker..
Jag vet inget om den modellen av VHT.
Den känns precis som du säger som grisen i säcken.
Den där HB GA5 är inte helt rätt för munspel heller. Även om den är en av de bättre som går att köpa av en handlare.
Man kan man få liv i så den dubblar volymen.
Men det är inte värt priset om man inte kan göra det själv.
Bara materialet kostar som en beg stärkare.
Mellan 5W och 15W är det så lite som skiljer i decibel så investeringen kan vara bortkastad. Det finns ett fåtal konstruktioner som har både ton och volym, men de är ganska svåra att hitta. Oftast vintagegrejer och om det är gig -förstärkare du är ute efter så är det inte här du hittar dom. Många Vintage förstärkare har den allra bästa tonen, det där ljudet som man bara vill ha, men det krävs att man spelar med gitarrister som kan håla ner volymen då. Sen kan det ha varit folk inne och rotat i dom och ställt till så de tappat mojon.
Det är lätt hänt att en gammal premier upplevs som den tappat den goa bruna tonen när det byts ut trasiga grejer, tex elektrolyter, mot nya med samma värden som det satt i från början. fråga Matscool.. Han vet vad som kan hända.
Är det för spelningar och repningar med helt band så tycker jag att man kan hoppa över förstärkare i 10 - 20W klassen helt och gå på de större på en gång så blir de ordentligt användbara.
Fabrikstillverkade sk speciella munspelförstärkare är oftast en kopia av förstärkare som redan finns av annat märke..
En Mission amp 22/32 är undantaget och en våt dröm för mig. Den har allt. Men måste importeras.
Fender Deluxe reverb, Fender Blues deluxe, 59 Bassman, är ganska lätta att få tag på.. Tremolux, och gamla Super reverb är svårare.
Brukar räcka med lite rörbyten så funkar dom.
Nu har jag gurat färdigt för den här gången