View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:32

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Dags att sälja av diverse grejer... 
Author Message

Post Dags att sälja av diverse grejer...
Hallå

På grund av minskat utespelande och behov av cash så är det nu dags att sälja av diverse munspelrelaterade pryttlar...

Jag nämner en del här - och kan berätta mer om vad som finns, detaljer om skick och tänkta priser om ni som är intresserade mailar via profilen.

Pedaler/effekter:
Lone Wolf Harp Attack (pedal i nyskick men utan 18 volts strömadapter). OBS SÅLD
Lone Wolf Harp Tone +, i nyskick inkl adapter. OBS SÅLD!

Förstärkare 1: OBS SÅLD!
Fender Bassman RI 4X10, tidig 90-talare med blå Eminence Alnico. Lätt relicad och shellackad tweed, + custombyggt plywoodfodral.
Förstärkaren är i nuläget moddad med katodbiaserade 6V6GT i slutsteget, 5Y3GT rörlikriktare, lämnar cirka 15 feta watt i nuvarande skick.
PPI mastervolym, variabel NFB och lite andra moddar. Ställbar biaspot finns tex också ditlödd på kretskortet.
Allt lätt ombyggbart till original om man vill.

Förstärkare 2:
Gammalt hemmabygge i Hagström 310 Tweedkabinett. 1x12AX7 i försteget + single ended EL84 i slutsteget. Selenlikriktare. 10 tums högtalare - finns lite olika element att välja på om man vill. Låter riktigt bra och är behändig att ta med sig.

Förstärkare 3:
Genuin 50-talare med litet USA-chassie, tillverkat av dåvarande företaget Pacent, (mer känt för sina biograf-ljudanläggningar).
Troligen inbyggd i enkelt plywood-kabinett i Sverige på 50-talet under namnet "Gitarrofon". Finns ett fåtal kända ex kvar i landet. (Det kan vara en av dem som Stefan Swen lirar på i detta klipp): http://www.youtube.com/watch?v=VY8cJqUuisQ
(se även referens till Philips-mic längre ner i detta inlägg)
Gitarrofonen är uppbyggd snarlikt tidiga Fender Champ eller Gibson-modeller, med 5Y3GT-likriktare, oktalrör typ 6SL7 i försteget och ett single ended 6V6 GT i slutsteget. Sisådär 5 watt av pure blues power...
Liten Jensen Alnico högtalare, tror det är en 6 eller 8-tummare. (kan mäta vid förfrågan).
Har inte spelats på ett par år men jag kan testa att dra igång den om någon är intresserad. Stärkaren lär förmodligen behöva en kärleksfull hand hur som helst med tanke på åldern...

Förstärkare 4:
Japansk Ace-Tone 310 med två st alnico 8-tums högtalare. Mycket fint kosmetiskt skick och helt komplett, men osäker funktion. Trafos och sådant är med stor sannolikhet ok, men den brummar och smäller säkringar ibland.
Försteg och reverbkrets, med cheesy fjädertank och (har jag för mig) vibrato, har ett par 12AX7:or, slutsteget består av ett mycket udda japanskt rör som jag inte kommer ihåg beteckningen på nu. Lämnar nånstans runt 10 watt vad jag har läst mig till.
Ett litet fjäderreverb verkar också finnas med i kretsen.
En liten smidg förstärkare som nog skulle bli en fin bas för ett 2x8 ombyggnadsprojekt till tex 6l6 single ended slutsteg.

Mikrofon 1:
AIWA-DM47 Dual impedance. Ni som har koll på mic-världen vet vad detta är. Tyvär har originalkabeln försvunnit, annars är micken i väldigt bra skick.

Mikrofon 2:
Philips kristallsmick i vit bakelit, 50-tal. Låter kanon. Jag tror bestämt att det är en sådan som Stefan Swen använder på denna inspelning med BJ & The Hound Dogs: http://www.youtube.com/watch?v=VY8cJqUuisQ
(Rätta mig om jag har fel, Stefan)

Det finns en hel del annat också, till exempel diverse NOS och bättre begagnade rör med munspelsanknytning, en liten elak batteriförstärkare av Pignose-typ, fast av fransk tillverkning, diverse högtalarelement, fina kolmassamotstånd, ett par Mascot 12-volts nätaggregat, lite switchcraft kontakter och kopplingar, mm mm, ja ni vet diverse sånt som en knasig bluesmunspelare brukar fylla förråden med under ett antal år...

Som sagt - intresserade mejlar en första kontakt. Sen kan vi alltid resonera oss fram till en bra deal. Jag har inga förhoppningar om fatasipriser på några av grejerna, men kommer givetvis att vänligen avvisa rena skambud. Prylarna finns i nordvästra Skåne. Har inga problem att skicka, men då står köparen för frakten. Bussgods är att föredra för de lite större grejerna. Posten/Schencker/DHL är OK för allt annat!
Jag är öppen för de flesta förslag/diskussioner

Hör av er,

MVH
Mattias

Last edited by bluesminister on 30 Oct 2012, 01:46, edited 3 times in total.

21 Oct 2012, 23:03
Profile WWW

Post Re: Dags att sälja av diverse grejer...
Jahaja ... nu vaknade "en sån behöver jag nog också"-djävulen ... igen!
Jorå ... ett gammalt klipp där jag lirar på en backelit- Philips genom en Harp Tone - stärkare. Kanon mikrofon. Brännhet!
Finns en vitare och en mer gulare modell ... vilken har du?

Last edited by Harper on 22 Oct 2012, 19:50, edited 1 time in total.

22 Oct 2012, 00:34
Profile

Ja det finns ju lite smått å gått som jag är intresserad av!
Skickade ett PM till dej....

22 Oct 2012, 18:52
Profile WWW

Ditto..

22 Oct 2012, 18:55
Profile WWW

Pm från mig :)

22 Oct 2012, 20:03
Profile

Lägger till ett munspelscase av Hohner-typ (Dock utan firmabeteckning) i svart hårt plastmaterial med metallgångjärn och -spännen, med plats för 12 bluesmunspel och invändigt klätt med svart acryl-päls-material. Väldigt behändigt case i gott skick.
En femhundring vill jag ha för detta praktexemplar. Bilder MMS:as på begäran via profilen eller på bluesminister(snabel-a)msn.comMVH
MAttias

30 Oct 2012, 01:45
Profile WWW

Det här lär du ju ångra... :wink:

Kalle

http://www.myspace.com/buzzinblues

30 Oct 2012, 22:58
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]