View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:48

Reply to topic  [ 5 posts ] 
zt junior 
Author Message

Post zt junior
Har nu testat min nyinköpta zt-Junior inför publik i en lokal för ca 200 pers med gott resultat. Juniorn räckte till för att höras igenom backline o PA-sång på egen hand. Inte illa för en stärkare som är stor som ett kaffepaket. 35 W och en 5-tums högtalare räckte. Gain på max, neutral ton (rakt upp och volym på ca kl 3, nästan max. Kontrollerade sedan rundgång med volymratten på mikrofonen (funkar skitbra) och upptäckte att Juniorn är kanske ännu bättre än sin storebror Lunchbox-en för munspel. Jag gillar ganska skitigt ljud, Juniorn distar tidigare, så den som vill ha renare ljud kanske ska kolla lunchlådan istället.
Vi spelade inte alltför högljudd blues men om inte ljudnivån skulle räcka till så kan man antingen micka eller lajna (hörlur ut). Har fixar en billig plugg från Classe med volymratt (för att splitta en hörlursutgång och reglera volym i varje utgång) som jag kan ställa linjenivå för att inte överlasta ingången till mixer.
Funkar.
Nåt att fundera på för den som vill ha en hyfsad, portabel och billig (ca 1500 spänn) munspelsstärk. Den funkar rätt bra till gitarr oxå.

24 Oct 2012, 14:58
Profile

Jag misstror inte att den hördes ut, men jag undrar hur den låter med munspel? Det finns ju inge botten i en 5" högtalare och dist med transistorstärkare är inget som är känt fr att låta bra. Man får en VHT 6 special för nästan samma stålar och det är en point-point 1x10" 6w som låter riktigt bra. Hittar inget ljudklipp på webbe där någon spelar munspel igenom. Vore kul att höra.

MVH /A

24 Oct 2012, 20:36
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: zt junior
Det är just ljudet och bottnen som är så oväntat bra på zt´s grejjer. Hela stärkarn med kabinett och specialkonstruerad högtalare är optimerad för att ge så bra ljud som möjligt. Det låter mycket "större" än den egentligen är. Jag var själv väldigt skeptisk innan jag fick testa och upptäcka att det som kommer ur den faktiiskt duger gott. Det är kanske inget för finsmakaren men för mig som vill kunna stoppa det mesta i fickan funkar det. Publiken verkade nöjd och de jag intervjuade efteråt tYckte att ljudet var bra och rätt.

26 Oct 2012, 15:03
Profile

Coolt :-) det är ju rätt så otippat liksom :D

lägg gärna upp något nångång...vore kul att höra.

Mvh /A

26 Oct 2012, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: zt junior
Vem säljer de där förstärkarna. Är det du?

27 Oct 2012, 22:31
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]