| Author |
Message |
|
HåkanEhn
|
 Nån som köpt prylar på Greg Heumann's www.BlowsMeAway.com ?
Jag kan verkligen rekommendera hans prylar för munspel. Leveranserna har varit OK hittills. Mycket hög kvalitet på varorna. Nu när dollarn har stått i 6.60 är priset hyggligt (dock verkar dollarn öka lite). Men det främst tryggheten i att man vet att elementet man beställt kommer att låta kanon. Tidsbesparande också att använda en förstklassig leverantör. Jag köpte ett vintage Shure black label controlled reluctance element (black label CR) som var tillverkat vecka 24 året 1952. Och det låter - kanon, se film: https://www.youtube.com/watch?v=dgghoTcZ9cUHär använde jag Hohner Crossover i A. Mikrofonen med Turner-skal var kopplat till vacuum tube preamplifier BEHRINGER Tube Ultragain MIC200 kopplat till DIGITECH Vocal 300 multieffects pedal kopplat till BOSS BR-1200CD digitalporta. Bass och trummor skapades i BOSS BR-1200CD. Det fick bli en variant utan gitarrförstärkare för att inte grannarna ska kasta ut mig. Det blir ju snart kallt. Håkan ------------------------------------------------------------ Tillägg 2013-04-13: Hämtade ut min nya trämick från Greg Heumann idag.
Attachments:
Wood mic 2b.jpg [ 48.77 KiB | Viewed 8219 times ]
Wood mic 1b.jpg [ 58.57 KiB | Viewed 8219 times ]
Last edited by HåkanEhn on 13 Apr 2013, 16:38, edited 1 time in total.
|
| 18 Nov 2012, 20:17 |
|
 |
|
arnenym
|
 Re: Nån som köpt prylar på Greg Heumann's www.BlowsMeAway.co
Du lirar gudomligt, som vanligt, i klippet. Men jag föredrar Harp Attackens lite varmare spräck än Behringer ljudet.
Greg är kunnig och mycket trevlig att göra affärer med. Allt han har är förstklassigt och skulle det vara nåt strul så ordnar han upp det med en gång. Jag kan precis som Håkan rekommendera honom.
När det gäller mikrofonelement och liknande så kan det vara värt att köpa av Greg, eller från fatbottom mics Chuck Guerney som också är en bra snubbe att göra affärer med. Man slipper att göra 4 halvtaskiga affärer på Ebay för att hitta ett bra element. det har dom redan gjort åt en..
|
| 18 Nov 2012, 22:51 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Tack Arne!
Först testade jag att plugga in micken direkt i digitalportan och det funkade väl men jag testade också att ha en multieffektpedal för att kunna justera ljudbilden mer och det blev lite bättre. Men mitt problem var att signalen blev lite för stark trots att jag drog ner inspelningsvolymen.
Jag testade att haka på Harp Attacken jag köpte av dig men då blev signalen alldeles för stark.Harp Attacken är ju kanon för både PA och stärkare, men här lyckades jag inte ratta in den. Däremot är min Behringer inte lika "het" som Harp Attacken och då lyckades jag få in ett hyfsat ljud i portan.
Håkan
|
| 18 Nov 2012, 23:09 |
|
 |
|
arnenym
|
|
| 18 Nov 2012, 23:49 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Det ser mycket intressant ut. Den tar vi sa polisen. OK pris också. Tack för tipset Arne!
Håkan
|
| 19 Nov 2012, 00:21 |
|
 |
|
arnenym
|
|
| 19 Nov 2012, 10:40 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Suveränt lir! Angående Greg Heumann så är han suverän att göra affärer med. Sen om det handlar om element, kablar, moddade 545:or, volymkontroller spelar ingen roll. Alltid bra respons och service! 
|
| 19 Nov 2012, 11:12 |
|
 |
|
matscool
|
Ja låter ju gött de där Håkan, kan varmt rek Jimmy Lee Groove track dubbel cd med riktigt komp så blir det ännu bättre och roligare att spela till 
_________________ Mcool
|
| 19 Nov 2012, 13:18 |
|
 |
|
Martin O
|
Arne, Ursäkta om jag kapar tråden -- men är den där boxen något som är användbart även om man kör med t ex Digitech RP-pedal? Eller direkt in i PA:t?Alltså, blir jag mer ... anpassningsbar ... till olika PA:n med en sån där DI:box? Jag begriper som vanligt inte ett skvatt av den tekniska jargongen men i bakhuvudet har jag en rekommendation från en ljudgubbe som en gång sa att man skulle kunna ha användning för den prylen; jag minns fan inte den exakta poängen han gjorde, och det kanske verkar korkat men elektronik är för det mesta enerverande diffust för mig. 209:- var ju (för en gångs skull i pryluniversum!) ett helt överkomligt pris ... Så undrar, Martin ----------------------------------------------------- Arne skrev: I så fall så kan du använda en sån här - http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?i ... tno=125480 Just den här är en aktiv box som är batteridriven. Men om du letar lite så kan du hitta en passiv box som inte behöver batteri. Det viktiga är att det är en DI/Linebox som kan ta ner signalstyrkan 20 och 40 db. Kan vara bra att ha om man ska använda Harp attacken i PA också. Ibland är det dåliga PA:n eller dålig jord så det brummar och har sig. Då är en DI box oumbärlig. Prylar och mera prylar,, slutar det aldrig?
|
| 19 Nov 2012, 22:50 |
|
 |
|
arnenym
|
Det Långa svaret: "Prylen" är framtagen för att ta bort brum när man kopplar in en elektrisk ljudpryl till ett PA. Det kan vara en gitarr eller basförstärkare, en synt eller liknande. En pedal som går på elektricitet är det som jag kallar "nåt liknande".. En sån där passiv line box eller DI box är en transformator . Den gör att trådarna som för strömmen aldrig träffas utan impulserna förs vidare mellan komponenterna med sk magnetisk induktion. Träffas inte trådarna så förs det inte över något brum.. En typ av kondom kan man säga. Sexet genomförs utan att organen möts! Det blir inget brum i trumpeten. Eller? En annan bra sak är att det finns en inbyggd dämpning i många av dom. Det gör att man kan anpassa en stark signal till ett PA system som inte tål så stark signal.
Den aktiva typen som går på batteri är egentligen lite bättre, Det är såna som används i inspelnings-sammanhang. Men det är bökigt med en grej till som ska ha batterier.
Det korta svaret: Köp en om du använder en box till olika PA eller har problem med att det brummar elller distar.
|
| 19 Nov 2012, 23:28 |
|
 |
|
Martin O
|
Man tackar. Föredömligt svar. (Och sex utan organkontakt låter ju förträffligt, liksom hälsosammare.) En slik pryl ska jag införskaffa, verkar som den tangerar flera aktuella och potentiella användningsområden för mig. ("Prophylactic troubleshooting": bättre att föregripa problemen innan de uppstått.)
hälsar, Martin
|
| 20 Nov 2012, 00:50 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Har köpt mer skojiga grejor av Greg Heumann Ultimate med 545 vintage element och PE54 transformator. Fylligt och smutsigt med trevlig break-up. Inte som CM, CR men gött ändå. Se film: http://www.youtube.com/watch?v=6dDMfbeKS-QHåkan
|
| 23 Nov 2012, 16:32 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Har köpt ännu fler trevliga saker av Greg  : vitt CM element, se film: http://www.youtube.com/watch?v=xYLB3mUSi4gHåkan
|
| 30 Nov 2012, 22:18 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Det här elementet jag köpte av Greg är nog det mest prisvärda, Shure 99S556 dual impedance CM element, se video där jag använder det: https://www.youtube.com/watch?v=zSYouOwmTQEHåkan
|
| 16 Dec 2012, 14:27 |
|
 |
|
The Bluesman
Joined: 25 May 2008, 07:39 Posts: 1073 Location: ENKÖPING C
|
Jag råkade springa på 2st Shure 520D med 99S556 element nyligen och dom låter ju kanonfett och till ett mycket humant pris! Det ena är dual impendance, inte det andra. Det är viss skillnad på dessa. Båda är c:a 1300ohm om det nu har betydelse?
Jo, Jag har haft kontakt några ggr och även handlat av Greg. Han gör allt för att man skall bli nöjd. Är mycket snabb då det gäller mail kontakt, och fixar fram sånt han inte har på hemsidan oxå! Igår pratade jag med Anders i Uppsala som har en Trämick med Black CR liggandes på flyget. Jag funderar själv på att skaffa mej en av Gregs trämickar nu när dollarn är hyffsat låg! Så behöver jag även en special adapter XLR- Amphenol, om jag inte gör en själv förståss.
|
| 18 Dec 2012, 10:14 |
|
 |
|
loudie
|
Hej på er! Jag rekommenderar också Greg! Kanonkille, lätt att ha att göra med och svarar snabbt på alla frågor man kan ha. Har nu denna snygging i min ägo. Fantastisk ton i micken och den är superlätt och mindre än en JT30 vilket gör att den är bekväm att spela. Greg stoppade i ett svart CR element från 1950. Träslaget är Rosenträ och micken ser riktigt mörk ut i svag belysning och lyser rödbrun i soljus. Ytan är lackad "på flygelvis" dvs. massor med lager lack som gör att den glänser riktigt tjusigt. Volymkontrollen är inbyggd i baksidan. Vrider man på yttersta delen av träet så justeras volymen. Riktigt trevligt. Mickarna som Greg bygger är helt unika, ingen blir lik den andra  Blås på!
Attachments:
File comment: Svart CR, East indian rosewood, volymkontroll.
Wood mic.jpg [240.49 KiB]
Not downloaded yet
|
| 19 Mar 2013, 23:22 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Wow! Den är verkligen vacker. En sån måste jag beställa. Hur ser grillen ut? Håkan
|
| 20 Mar 2013, 09:09 |
|
 |
|
loudie
|
Håkan. Fronten är av typen "Turner" och ser ut som så här.
/Anders
Attachments:
File comment: "Turner grill"
grill.jpg [ 105.91 KiB | Viewed 8346 times ]
|
| 20 Mar 2013, 22:15 |
|
 |
|
arnenym
|
Extremt snygg. Rosenträ är verkligen vackert. Det fanns inte på den tiden när jag köpte min så jag har nån cocobello eller vad det heter. De är verkligen sköna att spela på också. Lagom stora och lätta..
|
| 21 Mar 2013, 00:39 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Hämtade idag 
Attachments:
Wood mic 2b.jpg [ 48.77 KiB | Viewed 8221 times ]
Last edited by HåkanEhn on 13 Apr 2013, 16:32, edited 1 time in total.
|
| 13 Apr 2013, 15:22 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Attachments:
Wood mic 1b.jpg [ 58.57 KiB | Viewed 8221 times ]
|
| 13 Apr 2013, 15:33 |
|
 |
|
loudie
|
HåkanEhn wrote: Hämtade idag  Nyggt! Nu väntar vi bara på ett litet ljudprov Är det mässingsgrill? Svårt att se då färgerna är så starka. Rosewood? Vad är det för ilägg? Guld? Visst är den härlig att lira på?!
|
| 14 Apr 2013, 00:43 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Ja det blev en mässingsgrill. Hade beställt aluminium först men när Greg hade börjat med micken mailade han och föreslog mässing för att det skulle gå ihop bättre med dom andra färgerna på micken och det valet är jag väldigt nöjd med!
Det är Cocobolo trä. Och det är guld ilägg. Jag hade beställt grillnät också men nätet gjorde bokstäverna lite otydliga tyckte jag, suddade ut konturerna lite. Så det tog jag bort. Och så tog jag en bit från en gammal röd träningströja och la i grillen.
Jag beställde utan element i eftersom jag redan har köpt 4 st kanonelement av Greg. Men nu har jag satt i ett svart CR från 1952. Nyss hade jag på silikon på grillen och sen ska det torka. Det låter bra men det elementet lät lika bra i mitt Turner-skal också.
|
| 14 Apr 2013, 01:00 |
|
 |
|
Stubblues
|
Hej ! och ursäkta mitt inlägg!
Varför kan man inte göra ett eget mikrofon hölje i trä!?..det har jag gjort..och jag tycker den låter bättre med trä som chassi än metall, och den är lättare att hålla i när man spelar. Jag har inte brytt mig om finishen som ni ser!.
P.S Jag har fotat ett munspel tillsammans så ni får en uppfattning om storlek!.
mvh Raymond
|
| 14 Apr 2013, 08:32 |
|
 |
|
arnenym
|
|
| 14 Apr 2013, 10:39 |
|
 |
|
Stubblues
|
Hej ! Igen!! Jag har faktiskt ett annat projekt också, som är liggande och inte färdig!. Jag tänker klä den med riktigt GULD enligt bilden till vänster. Vad tror ni om det?..Grillen är i guld finish också. ...svårt att säga när jag orkar färdigställa den!!...och den är liten och fräck..det går knappt att göra den mindre!?
|
| 14 Apr 2013, 12:27 |
|
 |
|
loudie
|
Bra jobbat! Kul! Önskar jag hade förmågan att tillverka egna grejer. En stor anledning till varför jag handlade mick av Greg är de är så grymt vackra. Om du vill få en idé om hur det kan se ut med bladguld så kan du kolla in mickarna på fhttp://www.fatbottom-mics.com/past_mic_builds.htmlChuck har en där med bladguld.
|
| 14 Apr 2013, 13:34 |
|
 |
|
HåkanEhn
|
Fina mickar Raymond! Det är ju klart som tusan att borde finnas många duktiga hantverkare i Sverige som kan göra jättebra trämickar. Så det hoppas jag se mer av. Och i andra material också. Plast? Tänk en bullet-kropp i glas där man kan se elementet och kablar och shit. Greg Heumann erbjuder lite speciella saker. Han verkar ha hållt på länge med att suga upp fantastiska element från marknaden som han sätter i sina mickar. Och priset är högt men realistiskt för att få en fantastisk hantverksprodukt. Men hade jag lite koll på det här med trä och tillgäng till utrustning då hade man ju... Håkan http://www.youtube.com/watch?v=eP9y1HGsGmo
|
| 14 Apr 2013, 15:33 |
|
 |
|
Stubblues
|
Tack för possitiv respons! trodde ett tag att jag börjat överdriva det hela när köpte bladguld!. Jag har faktiskt endast haft tillgång till en pelarborrmaskin när det gäller maskiner, annars mycket arbete för hand. Materialet jag använt är Ek, som är ganska hårt och kompakt träslag och ger snygga ådringar. Detta projekt startade för ca 10 års'n när jag ville ha en mindre och lättare mikrofon som då inte fanns att köpa i Sverige (vad jag visste då!).
P.S Håkan du är bra på att spela..jag har kollat in några klipp på Yuotube!. (suck! om man ändå var hälften så bra!).
Raymond
|
| 15 Apr 2013, 17:36 |
|
|