View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:04

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Spela munspel "tyst" / i lägenhet, går det? 
Author Message

Post Spela munspel "tyst" / i lägenhet, går det?
Hej Munspelsbojare! 8)

Ja jag har beställt ett par munspel som jag skrev om i en tråd här nyligen, så jag sitter och väntar på att få de med spänning :).
Men så funderar jag på hur högljutt det "måste vara" för att det ska låta hyffsat bra?

Kommer jag bli hängd av mina grannar :lol: eller går det fint att spela på lite lagom volym med munspel?
(kan vara värt att nämna att jag aldrig fått några klagomål då jag lirat gura, varken el eller akustiskt)

29 Nov 2012, 20:51
Profile

Post Re: Spela munspel "tyst" / i lägenhet, går det?
Ta ett glas framför och använd på samma sätt som en mikrofån. Då övar du både mikteknik och får det lite tystare..

29 Nov 2012, 22:55
Profile WWW

Det är svårt att spela tyst. Till viss del kan man säga att det helt enkelt inte går, vissa uttryck kräver en viss volym.
Jag har problem med en granne -- eller snarare problem med väggen till en granne -- och jag har fått anpassa mig rätt rejält.
Min lösning är att leta upp den plats i lgh som ger minst ljudläckage, i mitt fall köket, samt att alltid spela med bakgrundsmusik, det dränker ljudet något litet (dessutom brukar jag alltid spela till inspelad musik så det är inget större problem), och sedan linda in munspelet i en tygtrasa, T-shirt el likn.
Knappast idealiskt men ett ljudisolerat rum kostar en förmögenhet.
Om du är nybörjare är det klokt att stämma i bäcken: någon som övar energiskt på munspel kan, även om vederbörande är väldigt skicklig, bli ordentligt påfrestande för den som tvingas höra det.

Arnes tips är bra men dämpar inte tillräckligt för mig. Om man spelar med en bulletmikrofon tätt kupad, leder in ljudet i en förstärkare och tar ut det i hörlurar kan det funka bra som övning, samt att mikrofonen dämpar det akustiska rumsljudet en del.

30 Nov 2012, 03:15
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för tipsen! Sånt uppskattas så bara vräk på om ni har nån annan idé :)

Läste en annan grej, att spela med lägre munspel, "Low F" eller nåt liknande.

30 Nov 2012, 11:31
Profile

Din_Mentor wrote:
Tackar för tipsen! Sånt uppskattas så bara vräk på om ni har nån annan idé :)

Läste en annan grej, att spela med lägre munspel, "Low F" eller nåt liknande.

Annars finns det ju G, Low D eller Low E att välja på om man vill ha mörka munspel. Är det ett problem även om lirar akustiskt?

http://www.myspace.com/henhousebluesband

30 Nov 2012, 11:40
Profile WWW

Ptja jag vet ju inte än hur ljudstarkt det kommer bli bara akustiskt, You tell me :)

hur fasen blir det med tonarterna vad är lägst och högst?
EDIT, hittade:
Low C Low D, Low Eb, Low E, Low F, Low F#, G, Ab, A, Bb, B, C, Db, D, Eb, E, F, F#, G high

30 Nov 2012, 12:10
Profile

Om du spelar akustiskt, och grannarna klagar så är det väldigt dåligt isolerat, eller så är dom väldigt känsliga.

Gällande "ordinarie"-tonarter så är:
E,Eb,F, F#, ljusa.
A, Ab, B, Bb, G mörka.
C, D, Db lite mitt emellan. Det råder säkert delade meningar om detta, framförallt C, men det här är hur jag upplever dom.

Sen har du som sagt Dlow, Elow, Flow som alla är mörka.
Och Ghigh är ljust.
Dessa är lite "överkurs" i användandet.

Detta är mitt tycke. Vi får höra vad andra harpare tycker! :wink:

Edit: Har inte provat Clow, F#low, men jag antar att dom är mörka.

http://www.myspace.com/henhousebluesband

30 Nov 2012, 12:25
Profile WWW

Ok, Jag köpte ju C, A, D så då har jag lite av varje att variera mellan :)

30 Nov 2012, 12:52
Profile

Att enbart spela på lågstämda munspel är nog något av en pyrrhusseger. Du låter visserligen väldigt mkt mindre, men får å andra sidan svårt med att lära dig böja toner i nedre oktaven (du var väl nybörjare?), så min rekommendation är ändå att du tänker på vilken ljudvolym som grannsämjan tolererar och inledningsvis tar dig fram bland normaltonarterna -- C är ingen dålig början.

Tyvärr är det i inte så få lägenheter påfrestande lyhört. Skitbyggen från 60-70-talen släpper igenom väldigt mycket av munspelets ganska insisterande diskantfrekvenser. Själv bor jag i ett hus från 1890-talet men, som ofta i sådana byggnader, har man avdelat lägenheterna (gjordes gärna på just 60-70-talen, ingen stoltare epok i tektonikens historia) och det är en sådan ny vägg som är direkt usel. På nätterna hör jag min granne snarka ... (Jag har valt att inte klaga på det.) Att jag klätt den med böcker hjälper inte ett dugg, tvärtemot vad jag trodde.

30 Nov 2012, 19:06
Profile ICQ YIM WWW

Angående om vilka spel som är höga vs låga märker man tidigast skillnad över C eftersom Db och uppåt har kortare stämtungor. Det är alltså inget fel på ditt D spel när du får det. Det ska kännas så. :) vänta med spel i låga tonarter är mitt tips (dvs Low F och nedåt). Det är mer svårspelat och frustrerande när man vill ha lite konsekvent respons i sina böjningar.

(ja det finns undantagna modeller, lämnar det därhän)

Angående spel i lägenhet: munspelet är ju faktiskt så förträffligt att man kan ta med sig det ganska lätt till en enskild plats. Själv har jag tutat i bilen när frugan och dottern har lagt sig, nu har jag avancerat till barnvagnsrummet i källaren i huset. Att spela munspelet in i en tygtrasa är ungefär lika gött som att knyta en strumpa runt halsen på gitarren för att dämpa ljudet :/.

01 Dec 2012, 23:46
Profile

Jorå ... det går ... om du cuppar HELT tätt runt spelet
och tätt mot ansiktet så dämpas tonen rejält. Går så att spela kraftigt
utan att det stör grannar och annat löst folk.

02 Dec 2012, 16:56
Profile

"Att spela munspelet in i en tygtrasa är ungefär lika gött som att knyta en strumpa runt halsen på gitarren för att dämpa ljudet :/."
Ack ja, vad vi munspelare får stå ut med. Jag skulle ändå inte ge den dämpningstekniken så dåligt betyg (däremot akutaliseras flera problemområden i din sociala sfär om du ertappas i ett barnvagnsrum med din tuta); det är hursom rätt viktigt att kunna ge luft år dina inneboende musikaliska idéer och dämpa EFTER att tonerna kommit ut. En hyggligt ren T-shirt har tjänat mig väl, men kanske har jag en dubiös dragning åt strypsex.

02 Dec 2012, 18:31
Profile ICQ YIM WWW

Haha martin! Jag menade iofs gitarrhalsen men vi läser väl alla in vad som passar oss bäst ;P

02 Dec 2012, 19:43
Profile

Om nu inte Mentorn drunknar i alla tips kom jag på en metod jag brukade använda tidigare. Det finns en typ av produkter i mjukt gummi som man sätter runt ölburkar för att de ska hålla kylan (populärt i USA där man är noga med att det färgade vatten man kallar öl ska ligga nära fryspunkten). Om man höll den där framför sig som en slags ... mikrofonburk tog den upp väldigt mycket av ljudet utan så värst många negativa sidoeffekter.
Tappade sedan bort den där kylaren men ska nog försöka hitta en ny.

03 Dec 2012, 15:01
Profile ICQ YIM WWW

Häng ett lurvigt överkast över en dörr och en skum madrass ställd på högkant mot vägg och tyg matta på golvet.
Spela in mot hörnet.
Eller öppna kläd garderoben och spela mot kläderna

04 Dec 2012, 21:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]