View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:59

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Sinande tungor 
Author Message

Post Sinande tungor
Efter skrupellöst kannibaliserande på reservspelen så börjar vissa tungor snart ta slut.
Speciellt, såklart, D-spelen och dess passande tungor från andra tonarter.
Spelar ingen roll att ha handratalet spel att kannibalisera från när
den högre trafiken på D-spelstungorna gör att det sinar.
Hur gör ni ... var skaffar ni tungor om det inte går att kannibalisera gamla spel?
Att köpa tungor från Hohner är väl inte direkt billigt om jag förstått rätt.
Samtidigt skulle det kännas bättre att sätta in en sprillans tunga åt beställaren
än en bättre begagnad.

Kan ju samtidigt passa på att fråga om några på andra sidan skärmen
har liggande kasserade munspel som ni inte tänkt/har tid att använda er av?
Jag betalar såklart, alternativt trimmar ihop bra spel som byte.

05 Dec 2012, 00:07
Profile

Post Re: Sinande tungor
Tycker väl inte att det är sååå dyrt.
http://www.hohner-cshop.eu/en/Harmonica ... 20-MB.html

05 Dec 2012, 00:33
Profile WWW

Se där ... var kanske inte sååå dyrt som jag trodde, men inte billigt heller.
Blir runt tex 90 spänn om jag beställer fem E5 tungor,
eller runt 500 spänn om jag beställer fem hela set, alltså 20x5.
Tack Arne för länken.

05 Dec 2012, 00:51
Profile

Jag har ett Youtube där de klipper till längden med hjäp av en passare och en vass avbitare eller sax kan jag tänka.
Kanske justera längd med hjälp av fil

05 Dec 2012, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Är det någon som vet om det följer med nya nitar till "stämmorna" som kan beställas från http://www.hohner-cshop.eu (som nämns här på forumet) ?.

Raymond

05 Dec 2012, 18:18
Profile

Om man tittar på hela kitet, verktygen, som behövs för att byta tungor på Hohner, Seydel etc, kan någon ge en uppskattning av vad man får betala i svenska kronor för att komma till startläge?
Att sedan tungorna inte är jättebilliga förstår jag av ovanstående; att det med största sannolikhet är tekniskt omöjligt för mig att fixa själva operationen är en annan sak -- men frågan är hur många munspel jag får offra i inköp av utrustningen?

Undrar,
/Martin

06 Dec 2012, 18:53
Profile ICQ YIM WWW

Det är inte svårt att byta stämmorna! och det behöver inte bli så dyrt heller! Jag började för några års'en
fundera på vad jag skall göra med en trave trasiga munspel. Efter att jag mekat ett tag med några trasiga
munspel så fick jag en ide att modifiera ett gammalt pressverktyg som jag hade tillgång till och med den var
problemen borta eftersom jag tidigare hade slagit ut nitarna med hammare och en smal spik (mycket krångligt).
Att sätta dit stämmorna upplever jag som enklare, det gäller bara att niten sitter exakt över hålet innan man pressar
dit stämman annars kan man skada niten....men jag har som sagt lagt ner en massa timmar på att komma på en teknik
som fungerar för mig och munspelen (Hohner special 20)!.
För min del har det lönat sig i pengar räknat att kunna serva munspelen själv.

mvh
Raymond

06 Dec 2012, 20:49
Profile

Skulle vilja väcka liv i denna tråd :D

Som tidigare nämnt är det väl inte fruktansvärt dyrt att köpa nya stämmor men jag har ändå en fundering som säkert kan väcka känslor!

Om man köper sig ett paket med 7 stycken "Hohner Blues Band" för under 400 spänn (inklusive förvaringsväska).
Av vilken kvalite är då de stämmor som sitter i dessa och till vilka modeller skulle de kunna passa? :D

Marine Band, Crossover, Special 20, Golden Melody har ju samma stämmor och jag har lite svårt att tänka mig att Hohner har olika produktionslinjer för olika stämmor kvallitetsmässigt, så jag skulle bli förvånad om "BluesBand" har en egen linje.

Eller?
Någon som avhandlat ämnet tidigare?

Hohner stämmor
http://www.hohnershop.com/5-pc-harmonic ... 0-fach-17/

7 st Bluesband spel
http://www.thomann.de/se/hohner_blues_starter_set.htm

04 Mar 2013, 12:55
Profile

När det gäller de ovan nämnda spelen så är dessa gjorda i Kina. Inte alls samma sak som de stämmor som kommer från marinebandserien (MB, SP 20, GM, ETC). Sätter man i stämmor från kinaspelen i tyska spel så får man en tydlig skillnad på tonens kvalitet. Kan man leva med det så må det väl vara hänt men det tror jag inte att ni kan.

04 Mar 2013, 14:10
Profile

Wow! Tack för upplysningen! ;-)
Då slipper man kliva i den gropen!

Vad är bästa kanalen att köpa lösa Hohner tungor då?

På deras site (samma länk som ovan) får jag:
Unfortunately we can't ship to your location.
Please select another location and try again.

Var handlar den gemene customizern eller entusiasten nya tungor/stämmor?

8)

04 Mar 2013, 14:22
Profile

Det är Hohners sida som gäller. Fungerar inte detta så får du skicka ett mail till Hohner och fråga vad de håller på med. Det går ett rykte om att de är ointresserade av att sälja lösa tungor då detta skulle försämra försäljningen av nya spel men om det är sant skall jag låta vara osagt. Är man konspiratoriskt lagd så är det inte svårt att tänka tanken i alla fall. De tungor jag har köpte jag från Harponline då det fortfarande existerade. Finns väl någon firma i USA som för tungor men det är inte helt enkelt att få tag på.

04 Mar 2013, 14:55
Profile

Du är inne på butiken i USA - Hohner shop? Arnes länk ovan är den till Europa - CSHOP
Jag åker gärna snålskjuts om du skall beställa något....

04 Mar 2013, 15:07
Profile WWW

The Bluesman wrote:
Du är inne på butiken i USA - Hohner shop? Arnes länk ovan är den till Europa - CSHOP
Jag åker gärna snålskjuts om du skall beställa något....

Ahaa!

Mummel. Mummel.....!?
Det verkar som att på denna site kan man bara kan köpa 100 pack stämmor för given tonart! :roll:
Det blir ju blir onödigt mycket med tanke på att vissa stämmor i stort sett aldrig går sönder?

Oftast bara 1-5 på drag plåten som fallerat (enligt min erfarenhet än så länge).
Visserligen kan man matcha en stämma från given position på en tonart till andra i en annan tonart, men ändå..

Om man kunde slå oss ihop ett gäng att dela på vardera tonart kanske det skulle fungera men jag måste ställa frågan till Hohner om varför de inte erbjuder den Europeiska marknaden samma möjligheter som den Amerikanska. (Säljer 5pack).

04 Mar 2013, 16:16
Profile

Ha ha ha!
Ibland är man lätt insnöad,blind och korkad på en gång!

När man tittar på produkten (100 packen) så står det faktiskt ganska tydligt längre ned:
http://www.hohner-cshop.de/en/Harmonica/Richter-Diatonic/Marine-Band/Golden-Melody-Classic/REED-Set-Marine-Band-Richter-Classic-1020-MB-C.html
Single harmonica reeds can be ordered in sets of 5 pieces per note (4.20 EUR) by clicking the desired note in the following cutaway diagram:

Klickar man då på respektive "hål" på munspelet läggs ett 5 pack i varukorgen så vackert :)
Den Amerikanska siten var uppbyggd på ett helt annat sätt vilket förvirrade mig lite (om man får komma med en ursäkt) 8)

Jähopp.. dumstruten på då!..

Jag handlar till en början 5 av vardera stämmor.
Marine Band Richter Classic 1020 _MB C
Draw 1-5 (i C#)
Draw 1-5 (i D#)
Draw 1-5 (i G#)
Draw 1-5 (i A#)

The Bluesman, var det något du ville ha?
Skicka PM eller Mail ;-)

05 Mar 2013, 13:50
Profile

[quote=" Det går ett rykte om att de är ointresserade av att sälja lösa tungor då detta skulle försämra försäljningen av nya spel men om det är sant skall jag låta vara osagt. Är man konspiratoriskt lagd så är det inte svårt att tänka tanken i alla fall.[/quote]

Tror Rick Epping, f d Hohnermedarbetare, är citerad med ngt liknande; även ett påstående om att det inte skulle bära sig att göra bättre munspel ... (För lite nyförsäljning.) Här finns ett väl "Tucker-problem".
Om jag fattat det rätt så håller man kostnaden för de verktygssatser man nu lanserat ganska högt: de teknikkunniga entusiasterna ska blidkas och Hohner kan säga att man har samma hållning till återbruk av material som t ex Seydel (en prestigepoäng). Kanske finns här en disproportion i skrik/ull-relationen? Jag minns också hur det gick när man skulle erbjuda stämplattor till försäljning: om de ö.h.t. gick att få tag på så kostade de lika mycket som ett nytt instrument ... En
Det kan låta konspiratoriskt men man förstår IOFS deras hållning. Intressant vore om det uppfanns ett material med, säg, tio ggr hgre hållbarhet än dagens -- skulle då munspelindustrin bekämpa det ...?
Ett alternativ som skulle tilltala mig är om man tillhandahöll spel med möjligheter till individuella tontungebyten, utan att man behöver vara maskiningenjör för att klara saken -- och så prissatte man de instrumenten en tre ggr högre än de andra. Då skulle inte förstagångsköparna (som, har jag hört, håller munspelsindustrin igång) lockas av det men vi andra, ibland duktigt frustrerade av den ständigt växande munspelskyrkogården i hemmet, kunde satsa på dem.

05 Mar 2013, 14:47
Profile ICQ YIM WWW

Hohner är verkligen inte förtroendeingivande vad det gäller leveranser....

Först fanns inte vissa stämmor, men det valde man att inte berätta förrns 8 dagar efter beställning... Snyggt.
Sedan dröjer det 7 dagar till innan man påstås ha skickat paketet... Ett tracking ID som visar sig vara felaktigt hjälper mig inte mycket.
Här är man nu 22 dagar sedan beställning men fortfarande inget paket.

När jag ställer frågan om leveranskavilté får jag svaret att det beror på att de valt ett billigare leveransbolag (DHL) för att blidka kundernas önskan om billigare varor.
Eller som Hohner utryckte sig "we’ve found a solution with DHL and decline the shipping prices."
Det är nog inte bra att "förneka" leveranskostnad :roll:

Men sedan när tog det över 8 dagar att skicka något från Tyskland till Sverige med DHL?? :lol:

Dessutom förklarar det inte hur Hohner som borde ha ett skapligt lager av stämmor kan ha slut på hyllan, pinsamt!
Undra vem som är kvalitetsansvarig där?
Någon gammal Telia chef kanske?

Det är bara att andas djupt och räkna till 10 :wink:

27 Mar 2013, 12:40
Profile

Ska man vara petig så är "decline" inte alldeles fel, betyder "reducera" i det här fallet, men klumpigt uttryckt.
Något allvarligare är det om Hohner, världen största munspelstillverkare, har "slut" på stämmor. Det låter som ett fantasiscenario.
/Martin

mackek wrote:
Hohner är verkligen inte förtroendeingivande vad det gäller leveranser....

Först fanns inte vissa stämmor, men det valde man att inte berätta förrns 8 dagar efter beställning... Snyggt.
Sedan dröjer det 7 dagar till innan man påstås ha skickat paketet... Ett tracking ID som visar sig vara felaktigt hjälper mig inte mycket.
Här är man nu 22 dagar sedan beställning men fortfarande inget paket.

När jag ställer frågan om leveranskavilté får jag svaret att det beror på att de valt ett billigare leveransbolag (DHL) för att blidka kundernas önskan om billigare varor.
Eller som Hohner utryckte sig "we’ve found a solution with DHL and decline the shipping prices."
Det är nog inte bra att "förneka" leveranskostnad :roll:

Men sedan när tog det över 8 dagar att skicka något från Tyskland till Sverige med DHL?? :lol:

Dessutom förklarar det inte hur Hohner som borde ha ett skapligt lager av stämmor kan ha slut på hyllan, pinsamt!
Undra vem som är kvalitetsansvarig där?
Någon gammal Telia chef kanske?

Det är bara att andas djupt och räkna till 10 :wink:

27 Mar 2013, 14:28
Profile ICQ YIM WWW

Som en update i ärendet om Hohners leveransrutiner kan jag meddela att paketet i förrgår, 28 dagar efter beställning damp ner i Kolmården ;-)
Som svar på min ödmjukaste önskan om att Hohner ser över sina leveransrutiner fick jag följande som svar.

"thank you very much for your e-mail! I understand you, but please understand too that we are only people and not machines
we do every day our best to satisfy our customers."

Vilket mellan raderna betyder att de redan gör sitt bästa för oss och det ska vi ska vara tacksamma för ;-)

Men den som väntar på något gott! :lol: :lol:

04 Apr 2013, 15:34
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]