Re: Telecaster med RW bräda och skunkstripe
Det är precis det jag gilalr med Leo, en riktig äkta pionjär! Det är vad han var.
Jag minns inte vilken sort plan eller person det gällde. Men jag fick höra talas om en amerikan som designade en av de bästa planen som kom att användas under WW2.
Men planet skiljde sig grovt från alla de andra i och med att den var byggd på ett så enkelt sätt. Så när man intervjuade personen i fråga om varför han designat den på det sättet var svaret
"Jag tänkte att om planet uppe i luften skulle komma att få någon sort problem eller bli skjuten, och vår pilot skulle bli tvungen att nödlanda.
Och att han skulle landa på den mest simplaste stället av de alla, att den mest enklaste av de alla människorna så som en Bonde skulle kunna ha de rätta verktygen att kunna fixa planet och få den att fungera igen."
Och det är precis vad Leo gjorde tycker. Visst fanns det folk innan honom som provad och gjorde solida gitarrer, Bigsby gjorde det också vars huvud är väldigt lik en CBS strata.
Men Leo lyckades ta någonting som var bortom räckhåll för den simpla enkla människa och göra det möjligt. Att bygga ihop en gitarr av några plankor, skruvar och mickar. Och göra det kommiersiellt!
Men visst, på den tiden var han nog mer känd för annat än Stratan och Telen. På den tiden var inte Gitarraristen som var frontfiguren i bandet och den överröstades oftast av andra instrument.
Leo var mest känd under den tiden för sin förstärkare som var förbaskat högljudda, det var det som drog ut gitarren ur mängden. Och så bland bassister också som ville slippa bära med sig en stor kontra bas överallt. Fender var den första att göra Basen helt Solid.
Marshall wrote:
:mrgreen:
Ett försäljningsargument, när Fender-gitarrerna kom, var just att man lätt skulle kunna byta hals om den blev skadad. (Vad man nog inte tänkte sig var att man därmed också kunde byta kropp)