View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:50

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Mustangmickar från 65 något bra? 
Author Message

Post Mustangmickar från 65 något bra?
Hejsan

Precis som frågan lyder, är de riktigt bra, ok eller är det bättre att handla nya mickar?

11 Jan 2013, 18:37
Profile

Post Re: Mustangmickar från 65 något bra?
Som jag har fattat det så är det samma som på strattorna fast utan staggering på polerna då, så det ska väl vara riktigt bra grejer, man kan väl dessutom justera polerna som man själv tycker.
En motståndsmätning så vet du var den ska placeras också.

11 Jan 2013, 18:55
Profile

holmis63 wrote:
Som jag har fattat det så är det samma som på strattorna fast utan staggering på polerna då, så det ska väl vara riktigt bra grejer, man kan väl dessutom justera polerna som man själv tycker.
En motståndsmätning så vet du var den ska placeras också.

Hur menar du? Att man skulle trycka upp dem så att det blir staggered poles?
Detta rekommenderas ej! Miken går med största sannolikhet åt skogen då.

12 Jan 2013, 01:38
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig, säger du det, då ber jag om ursäkt för min förhastade slutsats, jag har sett att andra justerat polerna på strata mickar och trodde det gick fint på Mustang mickarna också.
Jag har själv aldrig behövt pilla med detta så jag borde inte gett mig in på en rekomendation i frågan :oops:

12 Jan 2013, 10:13
Profile

Minsta Du försöker pilla med magneterna så går tråden av , inte att rekommendera

12 Jan 2013, 11:44
Profile ICQ WWW

På moderna mickar som har ett "plastskal" runt polerna går det bra att trycka dem upp och ner, men på äldre där tråden är lindad direkt mot polerna så är det nästan garanterat att man förstör dem.

Jag har justerat mina Seymour Duncan STK-1 eftersom polen för g-strängen är på tok för hög, och det gick bra tack vare att polerna inte ligger direkt an mot tråden.

12 Jan 2013, 11:46
Profile

Härligt med detta forum, fullproppat med kunskap, man lär sig nåt nytt i princip varje dag :)
Fattar inte varför jag måste ge mig in i saker/diskussioner/rådgivning jag inte har erfarenhet av själv :roll:

12 Jan 2013, 12:05
Profile

holmis63 wrote:
Härligt med detta forum, fullproppat med kunskap, man lär sig nåt nytt i princip varje dag :)
Fattar inte varför jag måste ge mig in i saker/diskussioner/rådgivning jag inte har erfarenhet av själv :roll:

Det gör väl ingenting, annars hade inte HA och Groth satt dig på plats, och vi andra inte lärt oss något nytt. :wink:

12 Jan 2013, 12:54
Profile WWW

Så då gjorde jag mig själv och alla andra en tjänst ändå då, skönt att det kom nåt gott ur det hela då, & så boostade jag ju HAs och Groths självbild också!
Fan, vad bra jag är :shock: :mrgreen:

12 Jan 2013, 13:02
Profile

holmis63 wrote:

holmis63 wrote:
Fan, vad bra jag är :shock: :mrgreen:

Skaplig tvärvändning där. :mrgreen: Nä, men på ett mer seriöst plan så tycker jag inte det är särskilt konstigt eller ovanligt att folk lägger fram information som om det vore fakta, trots att det som postas blir helt fel. Holmis, jag hackar inte på dig nu - det här är ett mer generellt fenomen i forumvärlden! Jag gör säkert samma sak själv också, så ta inte illa upp för att jag berör ämnet. :)

Ur ett psykologiskt perspektiv är det ganska intressant egentligen... jag tror det beror på att man har ett behov av att delta och bidra, och att det ibland blir så att man formulerar saker man "tror" eller "har fått för sig" som fakta trots att man egentligen inte alls har koll på ämnet.

Ungefär som vilka pedaler eller mickar som är bra... MASSOR av folk rekommenderar prylar som de aldrig kommit i kontakt med själva, bara för att andra rekommenderar dem. Till slut råder ett slags forum-konsensus om vad som är bra och/eller dåligt, trots att bara en bråkdel av tyckarna har förstahandserfarenhet.

12 Jan 2013, 13:12
Profile

Jo, jag tyckte själv att den vändningen var rätt skaplig :)
Men visst, det är som du säger Groth, de specifika forum jag är medlem i så uppstår nån sorts konsesus runt prylar som ofta blir till rekomendationer av forumet kollektivt.
Jag brukar försöka hålla mig till det jag själv har erfarenhet av när jag uttalar mig, men ibland tänker man sig inte för och så har man tagit till sig den där konsesus slutsatsen som om det vore en egen erfarenhet.
Märkligt, men människan är ju skapt sån, en sorts omvänd frivillig grupptrycks övertygelse.

12 Jan 2013, 15:22
Profile

Ok hade väl inte tänkt att ge mig på ngn justering . Som jag misstänkte verkar det vara ok mickar frågan är väl då vad man ska betala för ett par?

13 Jan 2013, 00:05
Profile

Michael wrote:
Ok hade väl inte tänkt att ge mig på ngn justering . Som jag misstänkte verkar det vara ok mickar frågan är väl då vad man ska betala för ett par?

Beror ju alldeles på, har man en 65 Mustang utan mickar är de ju åtråvärda, annars inte.

13 Jan 2013, 15:08
Profile ICQ WWW

I detta fallet hade "man" inte en gammal mustang utan det var värdet som hyggliga mickar som har samma storlek som stratamickar rimligt pris när man inte är på desperat jakt för att göra en gammal mustang komplett.

13 Jan 2013, 15:37
Profile

Haft en 65' Mustang, har för mig att Pupsen är lite svagare (men jag kan ha fel)

22 Jan 2013, 22:22
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]