View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 17:06

Reply to topic  [ 15 posts ] 
1959 Stratocaster w/Rosewood/Skunkstripe 
Author Message

Post 1959 Stratocaster w/Rosewood/Skunkstripe
Jag skulle säga att man lär sig mycket av vintage och gitarrere overall genom att hänga ute på Ebay, trots att man inte har råd som jag.

Men jag det jag menar är att man lär sig av de fakta som man har i huvudet, det man har läst i böcker och sett med egna ögon. Man lär sig se efter de små avgörande grejerna.

Och här skulle jag säga att det är bra, för här fick jag mig en läxa nrä det gäller att vara noggrann. Säljaren här påstår sig ha en Stratocaster från 1959. Året då Fender genomgick många ändringar, från lönn till Rosewood bräda och 3-tons sunburst osv, det vill säga andra halvan av -59.

Gitarren han försöker få såld har en rosewood hals, och när Fender började använda rosewood så slutade de med att borra på baksidan av halsen, för nu kunde de fräsa framifrån och täcka det med rosewood brädan. Men killen här påstår sig ha en rare strata som har rosewood och SKUNK STRIPE. Highly unlikley! Då det har aldrig funnits sådana gitarrer och det inte finns någon record av dessa sorters 59:or.

Det kan mycket väl vara så att (halsen?!) och kroppen och electroniken är äkta. Det finns rätt många galningar som Eddie Vegas himself som styckar fin fina gitarrer från Fenders Pre-CBS period och säljer de separat.

Så det kan mycket väl vara så att dessa delar är äkta och kanske rentav köpta av Eddie Vegas och satt ihop av den här killen. Men Halsen är väldigt mycko för mig, då den har rosewood bräda samtidigt som den har skunk stripe OCH walnut trussrod plugg. VIlket är en kontigt mix som jag aldrig tidigare har sett, någon som har sett detta? Kan det här vara en äkta Fender Stratocaster från 1959?
http://cgi.ebay.com/1959-Fender-Stratocaster-/190558789733?pt=Guitar&hash=item2c5e306065

Shine On You Crazy Diamond

03 Aug 2011, 21:49
Profile

Det du bjuder på är en meckad hals som KAN vara en omgjord lönnbräda., samt en Bz slabboard. Det är så meckat att man inte kan utesluta att brädan är orginal från fabrik elelr överflyttad.

det + 1 set med mickar och ett stall som KAN vara orginal, det är vad du får.

En riktig Frankensteinstrata

Problemet är att när det så är hopplockat meckat och omlackat så vågar man inte i slutändan lita på något av det.

Det är ingen omöjlighet att man tagit en hals med skunkstripe och monterat en RW bräda på, men det innebär ju att du köper in dig p åytterligare en historia att förklara om du ska sälja i framtiden.

7500 $ är ju inte mycket heller om alla delarna är ok och halsen samt kroppen är gamla (förutom skyddet som han själv säger är bytt)

Kroppen skulle jag säga vara det osäkraste kortet här , han säger inte ens vad det är ?

om det är en gammal kropp så visst, men hur ska du kunna kolla det?
Han ger med flit inte ut bilder på fräsningar och andra detaljer på kroppen.

Det finns skumma varianter från den tiden när det var 'transition' mellan olika konstruktioner, men det utnyttjas ju ibland också av säljare som har en tendens att förklara alla avvikelser på detta sätt.

Att köpa grejer av Eddie Vegas för att sätta ihop och sälja tror jag inte någon har råd med .... det är ofta delar som legat i lådor etc från gamla slaktfesten på 70-80 tal som tas fram när de behövs.

Det är nog många instrument som varit med och donerat till denna

04 Aug 2011, 09:13
Profile ICQ WWW

Halsen ser ju helt klart ut som att det är en omgjord lönnhals som någon har monterat en rosewood bräda på ser inte direkt frabriksgjort ut men dom kanske hade några gammla lönnhalsar som dom gjorde om på den tiden och inte var allt för noga?

04 Aug 2011, 11:59
Profile ICQ YIM WWW

Nej men det är klart en skum fisk det här, jag gillar inte när det är så många avvikelser och en massa förklaringar till varför det på det är på det viset och inte som original.

Något som slår mig är de två bilderna han visar på halsen häl, där skadan sitter. De två bilder för mig ser helt annorlunda ut gentemot de anra bilderna, som om de kommer från en annan gitarr, att han kanske har lånat dessa bilder.

Någon som har en sådan gitarr måste kunna backa upp det med bilder och bevis, sjömannsvisor kan jag också dra.

Shine On You Crazy Diamond

04 Aug 2011, 14:01
Profile

Post Re: 1959 Stratocaster w/Rosewood/Skunkstripe
Nu när den tydligen är såld för $7,5 k finns inte längre bilderna tillgängliga - undrar varför :roll: .

Påstådd trusslagning gör att jag bara med 99,99999% säkerhet kan hävda att det är en gammal Schecterhals.
Min ser precis ut som den i annonsen.

Inlimmade träbitar i halsklacken på vad som påstås
vara en 59:a Stratahals är placerade där stämplar
och inbränd schecterlogga finns på min hals.

Trusskruvens "höga" placering och Schecters val av exklusivt
trä gör förstås halsen lämplig för en sån här rövarhistoria.

Schecterhalsar av de här tidiga årgångarna är ju iofs inte
kattskit. Men nu dras ju värdet ner av brist på stämplar och
logga. Min väldigt okvalificerade gissning är att halsen i
annonsen knappast är värd mer än $200.

MikeLeaf tyckte dessutom att kroppen var det mest skumma
med den här annonsen :? .

Hur blåst är köparen?

19 Dec 2012, 21:45
Profile ICQ WWW

Originalkroppen skulle ha varit "swamp ash" innan säljaren bytte till "alder". Talades det ö h t om swamp ash 1959; det var väl plain/normalsnabbväxande ash som gällde?

19 Dec 2012, 22:16
Profile

Marshall wrote:
Originalkroppen skulle ha varit "swamp ash" innan säljaren bytte till "alder". Talades det ö h t om swamp ash 1959; det var väl plain/normalsnabbväxande ash som gällde?

De enda strator 59 som hade asskropp var de som var 'blonde' och det stod baar 'ash' i katalogen i alla fall, man var mindre noggrann med detaljer på den tiden , men i praktiken var det säkert 'swamp ash' man använde dom har rykte att vara lätta i vikt. den 57 Mary Kaye som var på mässan för några år sen testade jag och den var fjäderlätt och resonant, absolut vad man skulle identifiera som 'swamp ash' idag

20 Dec 2012, 09:59
Profile ICQ WWW

Fender gjorde rosewood med skunkstripe under en transition. Inte vanliga men de syns då och då.

02 Feb 2013, 23:18
Profile WWW

Dyna det där var ju mest under 70-talet. Jag har sett många från CBS perioden med Skunkstripe och rosewoodbräda men aldrig tidigare en 59a. Eller Pre-CBS för den delen.

03 Feb 2013, 21:14
Profile

Crimson: jag har sett en 59:a med rosewood OCH skunk stripe i verkligheten. I Duchossoirs bok om Telecaster står det:

"On the rosewood-capped prototypes from 1959, the truss-rod was still inserted from the rear and not from the front. This explains why 1959-60 catalogues show pictures of Telecaster guitars with a plug above the nut."

Googla på "fender catalogue 1959" och första träffen är en PDF-fil (lyckades inte länka till den) där Tele, strata och basar har både rosewood och dowel/skunk stripe. Dessutom finns alla modeller med all maple.

Att det är "prototyper" är kanske inte helt riktigt, jag har som sagt sett några stycken så man kanske skulle säga förserie eller en kort transition.

I Duchossoirs bok finns även en stor bild på en Tele Thinline från 1969 med både och. Att det skulle vara något som är moddat i efterhand ser jag som osannolikt eftersom Duchossoir vet vad han har att göra med.

04 Feb 2013, 15:29
Profile WWW

dynaflux wrote:
I Duchossoirs bok finns även en stor bild på en Tele Thinline från 1969 med både och. Att det skulle vara något som är moddat i efterhand ser jag som osannolikt eftersom Duchossoir vet vad han har att göra med.

Apropå Tele från 69 med RW med och utan skunkstripe: viewtopic.php?f=21&t=79523

04 Feb 2013, 15:59
Profile

Jo visst kan det vara så som du säger, men med all respekt så har jag läst den boken och jag samt många andra före mig har hittat saker som Duchossoir har fel om eller missat.

T.ex i boken finns en bild där en medarbete på Fender fabriken doppar en strata kropp i en hink med gul vätska.

Duchossoir nämner att detta är Fullerplast. Vilket är helt fel, fullerplast är genomskinligt och appliceras inte på det sättet som på bilden.

Det som görs på bilden är att Fender doppade under en period kropparna i Gul bets för att snabba på processen att lacka de. De kropapr som skulle komma att bli Sunburst hade då bara två moment kvar, och skulle finnas mer efterfrågan på solida enamel färger så är det bara att lacka över det gula.

dynaflux wrote:
Att det skulle vara något som är moddat i efterhand ser jag som osannolikt eftersom Duchossoir vet vad han har att göra med.

04 Feb 2013, 17:48
Profile

Visst, det är väl svårt att få allt rätt. Duchossoir är ändå en pionjär som hade nördkunskaper (i synnerhet när det gäller detaljer) redan för 25 år sedan då han skrev böckerna. Såklart fanns det många andra men gedigna kunskaper men ingen har satt dem på pränt innan.

Har läst flera andra böcker där författarna minns fel eller fokuserar på fel saker, exv. George Fullerton men sammantaget med andra källor kan man dra slutsatser och få en sannare bild.

Det värsta i dessa sammanhang är kännare och de som tror sig vara kännare som har dåligt underbyggda teorier om hur saker gjordes som riskerar att bli sanningar. Inget riktat till någon här på Ljudbojen, det är likadant när det gäller all "forskning" där subjektiva uppfattningar cementeras.

04 Feb 2013, 18:37
Profile WWW

Jag påstår inte att allt som Duchossoir säger/skriver är fel. Utan bara påpekade att man ska vara varsam med sådant information.

Jag gillar att läsa från flera olika källor och bilda min egen uppfattning. Med Fender är det oftast väldigt svårt att säga 100% vad som hänt och när det har hänt.

För 9 av 10 fall så har de gjort förändringar som skett över en viss tid, en overlap av det gamla och det nya. Inget förändras över en natt.

På tal om prototyper så var jag förut medlem i strata forumet i US, Strat-talk.com

Där så visade en medlem upp en strata som han fått ärva av sin far som i sin tur fått den av Leo fender. Stratan hade blivit refinished och sedan strippad till trären och bara klarlackad skick.

Men vad som var roligt med den här stratan var att den här var en av Prototyperna till den allra första stratan. Bilder från fabrik finns då de lackade den sunburst, så syntes mineral dots i träet och det matchade denna här kroppen 100% varpå fendr CS tom verifierade detta.

Jag ska se om jag kan hitta den tråden eller bilder på det. Det är roligt att se någonting sådant. Baksidan där det är fräst för fjädrarna var i det här fallet fräst mycket smalt och rätt avlångt.

Men som sagt, jag förlitar mig aldrig 100% på böcker och sådant. Dessa är oftast skrivna av afficionados och de är inte alltid 100%.

Så jag gör alltid egna research men jag är ingen som säger att allt jag säger är rätt. Utan vill altid lära mig från folk som kan mer än mig, man ska vara ödmjuk för ingen av oss kan kunna allt om allt.

04 Feb 2013, 19:25
Profile

Jo, inget var säkert på Fender och många saker förvirrar eftervärlden. Mycket beror det på arbetarnas godtycke, vissa gjorde si andra så, antagligen fick de inbland instruktioner om ändringar och alla följde dem kanske inte helt och hållet medan andra gjorde det. Rutiner ändrades och ändrades tillbaka. Igår läste jag exempelvis att man inte märkte halsar under första halvåret -59. Ytterligare en faktor var Fenders berömda "snålhet"; man använde vad som fanns och återanvände. Det bästa exemplet är MOTO-plektrumskyddsmaterialet som man vände upp och ner på så att man fick vita plektrumskydd.

Jag har sett prototypen du nämnde. Som jag förstod det har den kommit i dager nyligen. Den ser ju ganska "färdig" ut förutom då urfräsningen för fjädrarna som bara huserade tre fjädrar. Skulle vara intressant att veta hur tidig den är. Antar att den kom efter den som hade separat kromad kontrollplatta.

04 Feb 2013, 21:29
Profile WWW
Reply to topic   [ 15 posts ]