View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 18:17

Reply to topic  [ 28 posts ] 
VHT 
Author Message

Har tröttnat på min 60-talsförstärkare och funderar på ersättare. Spelar på en Kalamazoo 1 och där är den ljudbild jag letar efter. Inga moddningar gjorda. Hon börjar bli trött och behöver en genomgång men jag överväger en VHT istället. Min mick är en JT30 med ett äldre CM element som jag gärna behåller. Nu till frågan:
Hur långt i från Kalamazoon hamnar jag? Kan detta kompenseras med ngn Lone Wolf Pedal?
Helst vill jag inte modda eftersom jag inte kan själv och här i krokarna finns ingen som gör det. Jag letar efter tillförlitlighet men billigt.
:D Lennart

18 Feb 2013, 19:51
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: VHT
Du hamnar väldigt långt ifrån... Kalamazoon här det där rent, smetiga, klistriga spräcket och en VHT har betydligt modernare distat ljud.
Om VHT:n kommer nära nån annan stärkare så är det en Princeton eller riktig champ om man använder Lo input, Boost och CM..
Betydligt vassare än en Ka-zoo
Men det är en trevlig och bra låtande liten förstärkare som kan vara kul att ha ändå.
Absolut ingen one trick pony..

18 Feb 2013, 22:25
Profile WWW

Tackar för svar så här långt. Har lyssnat på alla youtubeklippen som finns men lite svårt att helt blir klar över hur jag låter med min mick så klart. Det finns alltid en felkälla där.

Jag är lite nyfiken på hur LW Octav skulle påverka ljudet eftersom den även sägs äta lite feedback.
Samma fråga gäller LW Harp Break.
Vilken av dem skulle "feta till Ljudet"

19 Feb 2013, 07:14
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker inte den behöver annat än lite delay, möjligtvis..

19 Feb 2013, 10:41
Profile WWW

LW Harp Octave låter kanon, och funkar till allt. Tar också bort en del rundgång. LW Harp Break låter också kanon, men behöver ofta en Harp Shield för att inte ge rundgång.

http://www.myspace.com/henhousebluesband

19 Feb 2013, 11:07
Profile WWW

Robert Blues Harp wrote:
LW Harp Octave låter kanon, och funkar till allt. Tar också bort en del rundgång. LW Harp Break låter också kanon, men behöver ofta en Harp Shield för att inte ge rundgång.

:D :D :D det kanske skulle vara du som säljer pedaler, inte jag :D :D :D

19 Feb 2013, 12:09
Profile WWW

arnenym wrote:
Robert Blues Harp wrote:

:D :D :D det kanske skulle vara du som säljer pedaler, inte jag :D :D :D

LW har ju ändå gett mig det ljud jag har varit ute efter. Så jag kan väl inte vara annat än nöjd! :wink:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

19 Feb 2013, 13:45
Profile WWW

Robert Blues Harp wrote:

LW har ju ändå gett mig det ljud jag har varit ute efter. Så jag kan väl inte vara annat än nöjd! :wink:

:wink: prexis... :D :lol:
Det är bra pedaler och de kan göra underverk med många förstärkare.

19 Feb 2013, 14:52
Profile WWW

Tack för synpunkter. Thomann har fått beställningen. Ser fram emot ngt som är nytt och håller. Lirar mycket sporadiskt numera så denna nivå passar bra.
Är inte helt bekväm med det nya soundet men det är säkert bara en vanesak. Ger den lite tid att spelas in för att sen överväga om jag vill ha ngn delay som Arne föreslog.

20 Feb 2013, 08:39
Profile ICQ YIM WWW

Trivs du inte med den så är det ju inte en miljoninvestering direkt.
Men den dagen den sorgen.
Ifall den dagen kommer är det bara att starta ett nytt topic...

20 Feb 2013, 15:53
Profile WWW

Funderar också på en VHT.
Är det någon butik som.har en i Stockholm eller måste.man.beställa?

PerL

25 Feb 2013, 01:58
Profile ICQ YIM WWW

Men hallå.
Inte fattade jag att ljudet var så här bra :D Har bara testat i ett allt för litet rum en kvart. Mikrofontekniken är mycket viktigare än på Ka zoon. Varför hålla på med gamla förstärkare när denna finns. Och, ja den behöver inga ljudförbättringar direkt utan spräcker väldigt grannt (skånska) med min CM i Lo och boost. Tack för detta tips. Priset är ju löjligt och den verkar otroligt solid.
En fundering har jag dock och innan jag bestämmer något så vill jag prova att spela i replokalen som är lite större än de 7 m2 jag har hemma.
Frågan är om jag kan behålla denna ljudbild men få ut större volym om jag byter till ngt förstegsrör med mindre gain, eller ljudbilden blir för ren då. I så fall vilket?
Eller är det bättre att behålla det som det är och koppla in en harp shield??

8) 8)

26 Feb 2013, 19:08
Profile ICQ YIM WWW

Fördelen med ett rör med lägre gain är att du kan kontrollera den lättare.
Du kan köra den på Hi input och boost då om du vill.
Jag slet bort gallret från panelen på baksidan direkt för att kunna komma åt rören och exprimentera lite.
En av fördelarna är ju att det är helt ofarligt att göra det på den här.
Du kan klämma i vilket 12A#7 rör du hittar: AX, AT, AY, AU, och 12BH7, 5751,
ECC 81, 82 eller 83.
Ta vilken 6V6 som helst.
Ingen biasinställning behövs.

Var lite försiktig om du vill prova ett 6L6. Du kan ju prova om du gillar det torra hårda ljudet. Det kan gå lite väl varmt för de komponenterna den har inuti.. - (Klartext - Det behövs troligtvis ett värmetåligare katodmotstånd i så fall )

26 Feb 2013, 20:19
Profile WWW

Nu är jag framme. Ljudet precis som jag vill ha det. Och det kommer säkert att bli bättre när högtalaren har gått ett antal timmar.
Så här blev det: Hot CM--LW Harp Delay- VHT med bytta rör till 5751 Sovtek så fick jag bättre kontroll på feedbacken. Tungsol 6V6 för varmare "äldre" ljudbild (Tweed).
Tonratten klockan 8-- Low input-- Boost klockan 12-13 beroende på rummet men klockan 11 kan räcka. Experimenterar med delayet eftersom jag befinner mig i ett litet rum, får se var vi hamnar i replokalen m.fl ställen.

Tack för alla inputs

Lennart

05 Mar 2013, 19:19
Profile ICQ YIM WWW

:D :D :D :D :D
Orginalhögtalaren eller har du bytt?

05 Mar 2013, 19:40
Profile WWW

Orginalet. Tycker inte det behövs ngt byte. Hade funderingar på en Weber men det här räcker för mig. Ju mer man ändrar och bygger ju närmre kommer man att istället köpa en färdig HarpGear t.ex. I princip har jag fått en ny förstärkare med det ljud jag vill ha till en kostnad på 1600:- + ett byte som gav mig delayet.

05 Mar 2013, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

Orginalhögtalaren är en bra högtalare, den har mer alnicoljud än många weber.
Den är dock lite "lös i kanten" - lite som en riktigt gammal högtalalare kan vara.
Den har dock lite låg-mid frekvens som kan runda. Men det är ingen fara.
Jag har inte provat tone tubbys och den där hampkon-eminencen som många ersätter orginalet med...

05 Mar 2013, 21:53
Profile WWW

Nyhet?
http://www.vhtamp.com/products/vht-acce ... 84-adapter

PerLä

09 Mar 2013, 07:26
Profile ICQ YIM WWW

Fick tel från min Stockholmspolare Arman som med stor entusiasm och löfte om att jag fick klippa till honom om inte hans tips funkade. Fortfarande ganska hot CM.
Jag skiftade ingång till high, ingen boost och volym ställd på ca klockan 2, lite slapdelay och vips hade jag lite bättre botten. Provade med boosten också och kan inte bestämma mig för vad jag gillar bäst. Får se när vi kommer i replokalen.
Fortfarande nöjd. :lol:

11 Mar 2013, 20:30
Profile ICQ YIM WWW

BadMoon wrote:
Fick tel från min Stockholmspolare Arman som med stor entusiasm och löfte om att jag fick klippa till honom om inte hans tips funkade. Fortfarande ganska hot CM.
Jag skiftade ingång till high, ingen boost och volym ställd på ca klockan 2, lite slapdelay och vips hade jag lite bättre botten. Provade med boosten också och kan inte bestämma mig för vad jag gillar bäst. Får se när vi kommer i replokalen.

Det var det här jag menade när jag skrev att det inte är en "one trick pony"
Med boost, utan boost Hi och Lo input.
Jag får för övrigt oftast fetare ton på Lo input och CM på de flesta förstärkare.
Däremot får jag mer spräck och en något fastare botten på HI.
Be Arman att han klipper brightkondingen så får du domedagsbasuner och harp-playing.

11 Mar 2013, 21:36
Profile WWW

BadMoon wrote:

Det var det här jag menade när jag skrev att det inte är en "one trick pony"
Med boost, utan boost Hi och Lo input.
Jag får för övrigt oftast fetare ton på Lo input och CM på de flesta förstärkare.
Däremot får jag mer spräck och en något fastare botten på HI.
Be Arman att han klipper brightkondingen så får du domedagsbasuner och harp-playing.

11 Mar 2013, 21:36
Profile WWW

Hallo igen 8)

Lite uppdatering från min sida. Tyckte redan från början att VHT:n avslöjade min micteknik när jag lirat ett tag (som sångare transpirerar jag en del i händerna )och fick lite läckage. Den är känsligare för cuppningen än min Kalamazoo var. Efter ett tag fick jag för mig att jag skulle testa en stickmic som är lättare att få tät men ville ändå inte ha ett renare ljud än JT30 CM. Hittade en Shure Spher-O-Dyne Model 533SA till ett bra pris och är mycket nöjd. Vill man ha det skitigt så kör man med boost i highinput, vill man ha lite renare så tar man bara bort boosten.

Lennart

16 Jul 2013, 15:24
Profile ICQ YIM WWW

Tjena! Har du testat en Shure 540S i den ?? Ha det Gött!!

16 Jul 2013, 18:39
Profile ICQ YIM WWW

Vet inte om det är nån anledning att byta till en WGS Veteran 10" ! Vill gärna höra Arnemyns kommentar!!! Ha en jävla go sommar alla..... :D

16 Jul 2013, 18:42
Profile ICQ YIM WWW

Jag har provat det mesta på den här lilla gynnaren.
Man behöver inte göra nånting egentligen. Börjar man med en modifiering så får man fortsätta med en annan och till slut får man ett ljud som ligger väldigt nära det du kan få från början ändå.
Orginalhögtalaren är inte så effektiv, men den ger ett bra ljud. Med en Warehouse Veteran 10 får du en fastare botten och en mer framträdande mid.
Ett rörbyte till ett svagare förstegsrör- att 5751 eller ett ECC81 och ett 6V6 av bättre kvalitet är det som gör den största förändringen.

16 Jul 2013, 19:12
Profile WWW

Har bara testat med CM och Shure 533. Skillnaden är hårfin. Hade funderingar på högtalarbyte till WSG 10" men stannar för tillfället. Rörbytena (se ovan) har varit den största förändringen.

L

16 Jul 2013, 19:32
Profile ICQ YIM WWW

Hade inte tänkt mig att stöka mer med förstärkaren, men ni vet, man letar ju alltid efter "nästa ljud". Originalelementet utbytt mot en WGS Veteran 10. Klar förbättring. Ljudbilden känns mer komplett, om ni förstår vad jag menar. Antagligen beror det på bättre mid.
Nu får det va slut men man undrar ju ändå om man skulle prova............................????.

Har ni sett att det finns Kit för moddning av denna att köpa på Ebay

12 Aug 2013, 06:39
Profile ICQ YIM WWW

"Alnico Magnet mod" som säljs på Ebay förbikopplar boosten och den inbyggda tonstacken. Det är ungefär som att alltid ha boostknappen uppdragen. :D :D
Man gör förstärkaren mindre allsidig.
Jag tycker det här är en bättre mod.
https://sites.google.com/site/jimdramps/home/vht

12 Aug 2013, 08:04
Profile WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]