| Author |
Message |
|
David Wikström
|
 Hjälp, min pre-amp funkar inte!
Lång historia kort. Har kommit på en ny mod till min 1974X. Att sno kretsen från baskanalen på min 2061X och bygga in den i 1974X på V2b som i originalutförande inte används. När jag bryggar kanalerna på 2061X så låter det bäst med tonen på full patte och volymen på ca kl14. Ärligt talat så blir det inga stora skillnader när kanalerna är bryggade. Så min tanke var att skita i kontroller för denna kanal och istället låsa inställningarna där pottarna står i ett bra läge. Byggde in kretsen i 1974X, men signalen är jättesvag, även om switchen står i offläge (som på schemat). Jag testade att ändra 820K till hälften, men det blev ingen direkt skillnad. Vad har jag gjort för fel? Förresten, 220K motståndet, behövs det ens? Någon kanske undrar "Varför ha en treble bleed på en baskanal?". Jo, för att det är så det ser ut på 2061X med tonkontrollen på fullt. Tacksam för hjälp. Ps: Jag har inte ändrat något med V1a, och givetvis finns resten av förstärkaren IRL, har bara skippat att rita ut resten..
_________________ David
|
| 12 Mar 2013, 13:50 |
|
 |
|
David Wikström
|
 Re: Hjälp, min pre-amp funkar inte!
Ingen? 
_________________ David
|
| 13 Mar 2013, 10:19 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Nu är jag bara ute och spekulerar och jag är ju som sagt ingen expert på detta med rörstärkare.
En fråga, är 820K motståndet och 220K motståndet tänkte som en "fast" volymkontroll med 500pF kondngen som en treble bleed? I sånt fall fall spekulerar jag om det kan bli nåt knas med ihop mixningen av kanalerna? Jag skulle testa att sätta var sitt "mixermotstånd" 220-470K på varje kanal och flytta "mixpunkten" där du har texten PI. För V1 kläm in mixmotståndet efter 0.022 och dra det sen till PI, för V2 sätt det efter 220K motståndet till jord och sen till PI. Alternativt i första läget skippa mostsånden bara flytta 0.022 kondingen på kanalen för V1 direkt till PI.
En till fråga, är det tänkt så att om man har kopplat in den extra kanalen V2 att man inte kan justera volymen på den? Vrider man ner volymen helt kommer ända "extra" kanalen att gå?
Som sagt kan jag vara ute och cykla långt ner i diket så nån med bättre koll kanske kan rätta mig.
|
| 13 Mar 2013, 16:34 |
|
 |
|
David Wikström
|
busse wrote: är det tänkt så att om man har kopplat in den extra kanalen V2 att man inte kan justera volymen på den? Vrider man ner volymen helt kommer ända "extra" kanalen att gå? Ja, exakt så är det tänkt. Direkt man switchar i den extra kanalen så går den på en fast volyminställning oavsett ifall gainratten till V1a står på noll. Detta för att jag vill inte krångla med en volymkontroll som jag ändå inte behöver eftersom att på 2061X kör jag samma volym på basen oavsett hur jag ställer leaden. Det låter kanske konstigt i text, men låter inte alls lika konstigt när man spelar. Jag har testat lite sedan mitt senaste inlägg och lyckades få ljud i maskineriet. Jag satte in en till 22nF konding efter 820K motståndet. Jag gissar att det måste sitta antingen ett varsitt mixermotstånd innan PI på begge kanaler eller en varsin konding för att det ska funka..?? (Ser nämligen bara dessa varianter när jag tittar på andra kopplingsscheman.) Hursomhelst blev det nu istället konstigt med switchningen. I av-läget lät bara baskanalen (inte tvärt om) vilket låter helt ologiskt men så blev det faktiskt (Jag har inte kopplat fel  ) Så nu testar jag att slänga in en DPDT-switch istället för att switcha både fram och bak på baskanalen. På så sätt försvinner baskanalen fullständigt i av-läge. Återkommer med rapport eller ett desperat rop på hjälp. 
_________________ David
|
| 13 Mar 2013, 17:21 |
|
 |
|
busse
|
Har du prövat att flytta ihopmixningen direkt till PI:n? Som du har ritat det nu har du koppla ihop kanalerna på den "fasta" volymkontrollen "löpare". Så här tänker jag det hela, hoppas nån mer erfaren kan kommentera det hela. Detta skulle jag testa först vilket är enklast picture hostingDetta som 2:a alternativ image sharing
|
| 13 Mar 2013, 20:47 |
|
 |
|
David Wikström
|
Den första är ju likadan som min. Du har ändrat ritningen men kretsen är densamma. Den andra introducerar ett mixermotstånd till originalkretsen på V1a. Vill helst slippa det och ha möjligheten till att med switchen behålla kanal 1 i originalskick. Dock skulle den troligen funka, det tvivlar jag inte på. Nu håller jag på att bygger det hela efter schemat nedan. Det ser ut som två switchar kanske men det är bara en fysisk switch (DPDT). Jag bygger en separat bias till V1b också. Drar på ordentligt med 250µF för mycket bas. 
_________________ David
|
| 13 Mar 2013, 21:09 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Den första är ju likadan som min. Du har ändrat ritningen men kretsen är densamma. Den andra introducerar ett mixermotstånd till originalkretsen på V1a. Vill helst slippa det och ha möjligheten till att med switchen behålla kanal 1 i originalskick. Dock skulle den troligen funka, det tvivlar jag inte på.
Nu märkte jag mitt misstag att det spelar ju ingen roll på vilken sida om 220K motståndet orginalkanalen är ansluten den går ju till jord i vilket fall som helst. Tänkte fort och fel, frågan är vad 220K motståndet till jord gör med orginalsignalen den lär ju läcka en del till jorden. Då det gäller mixermotstånd på 220K så tror jag inte det påverkar ljudet mycket, jag laborerade en del i ett bygge och skillnaden mellan 470K och inget motstånd var inte hörbart. Dock så var det en reverbsignal jag höll på med så det kan hända att det märks mer på en "torr" signal än ett reverb. Edit: Ett alternativ om man måste ha mixermotstånd är ju att ha en till pol på switchen så den bryggar mixmotståndet på orginalkanalen då baskanalen inte är inkopplad.
Last edited by busse on 13 Mar 2013, 21:36, edited 1 time in total.
|
| 13 Mar 2013, 21:24 |
|
 |
|
David Wikström
|
busse wrote: frågan är vad 220K motståndet till jord gör med orginalsignalen den lär ju läcka en del till jorden. Nejdå. Om du mäter en 1M logpot på max utslag så kommer det vara ca 220K mellan pinne 1 och 2, i mitt fall mot jord. Efter att fått lite hjälp via telefon fick jag lära mig att detta motstånd måste finnas här annars kommer det tjuta som fasiken. Varför och hur det fungerar vet jag inte.. Jag litar på att mixermotståndet kanske inte påverkar ljudet mycket, men det känns lite som en principsak att lyckas göra denna mod utan att peta i V1a originalkrets.
_________________ David
|
| 13 Mar 2013, 21:34 |
|
 |
|
busse
|
Jag editerade mitt inlägg ovan, men man kan ju ha en till pol på switchen som bryggar mixmotståndet då baskanalen inte är inkopplad, då kan man ju ha kvar orginalet.
|
| 13 Mar 2013, 21:39 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Om du mäter en 1M logpot på max utslag så kommer det vara ca 220K mellan pinne 1 och 2 Nu är jag inte alls med hur du menar  Om man vrider den 1M poten till nåt av ändlägena kommer man ju att få 1M mellan pinne 1 och 2 beroende från vilket hålla man ser det, mäter man från andra hållet blir det 0 ohm mellan 2 och 3.
|
| 13 Mar 2013, 21:46 |
|
 |
|
David Wikström
|
busse wrote: Nu är jag inte alls med hur du menar  Om man vrider den 1M poten till nåt av ändlägena kommer man ju att få 1M mellan pinne 1 och 2 beroende från vilket hålla man ser det, mäter man från andra hållet blir det 0 ohm mellan 2 och 3. Ja, det trodde jag också innan jag plockade fram multimetern och mätte. Jag vet inte ifall det är något special med dessa potar men de fungerar inte så. Vid fullt utslag åt ena hållet mäter dem 0 ohm och 238K ohm, åt andra hållet 0 ohm och 842K ohm. Det blir alltså 238K ohm mot jord, så därför valde jag ett fast motstånd på 220K.
_________________ David
|
| 13 Mar 2013, 23:47 |
|
 |
|
Hellhammer
|
David Wikström wrote: busse wrote: Nu är jag inte alls med hur du menar  Om man vrider den 1M poten till nåt av ändlägena kommer man ju att få 1M mellan pinne 1 och 2 beroende från vilket hålla man ser det, mäter man från andra hållet blir det 0 ohm mellan 2 och 3. Ja, det trodde jag också innan jag plockade fram multimetern och mätte. Jag vet inte ifall det är något special med dessa potar men de fungerar inte så. Vid fullt utslag åt ena hållet mäter dem 0 ohm och 238K ohm, åt andra hållet 0 ohm och 842K ohm. Det blir alltså 238K ohm mot jord, så därför valde jag ett fast motstånd på 220K. Kolla batteriet i multimetern. Hade du någon kopplingskonding efter 220k motståndet före PI:n i första versionen?
_________________ /Stefan
|
| 14 Mar 2013, 12:12 |
|
 |
|
David Wikström
|
Hellhammer wrote: Kolla batteriet i multimetern. Batteriet har en lampa som varnar för lågt batteri. När jag mäter på andra potar så visar de som de "borde". Volympoten i 1974X är på 500K och den visar 0 ohm respektive 238K ohm vid fulla utslag. Däremot tonpoten visar sina "korrekta" 0/500K, 500K/0. Quote: Hade du någon kopplingskonding efter 220k motståndet före PI:n i första versionen? Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Min första version är enligt schemat i mitt första inlägg d.v.s. ingen kopplingskonding, men sen: David Wikström wrote: Jag har testat lite sedan mitt senaste inlägg och lyckades få ljud i maskineriet. Jag satte in en till 22nF konding efter 820K motståndet. Edit: Sådär. Blev en liten skillnad bara. Kom på att jag måste nog ha ett motstånd när jag switchar ner kondingen mot jord för att slippa få ett popljud. Det funkar jättebra förutom att jag istället får ett popljud när jag slår på baskanalen. Jag testade att sätta ett motstånd till jord efter switchen också, men då blev det nästan tyst. Någon som vet någon lösning på det problemet? I övrigt låter det riktigt bra. Man får en helt annan botten än vad som tidigare finns i maskinen. 
_________________ David
|
| 14 Mar 2013, 13:46 |
|
 |
|
Hellhammer
|
Quote: Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Min första version är enligt schemat i mitt första inlägg d.v.s. ingen kopplingskonding, men sen: Du har DC på PI-gallret så du behöver en kopplingskonding mellan PI och eventuella motstånd till jord.
|
| 14 Mar 2013, 15:48 |
|
 |
|
David Wikström
|
Jag förstår. Så om jag flyttar kondingen till efter switchen, funkar det då, eller blir det här bara knas? 
_________________ David
|
| 14 Mar 2013, 16:11 |
|
 |
|
Hellhammer
|
Om du flyttar mixningspunkten före den 22n-kondingen behöver du inte kodningen som kommer från V1a. Utan mixermotstånd kommer volym och i viss mån också tonkontrollen påverka även baskanalen, men det kanske är önskvärt?
|
| 14 Mar 2013, 20:54 |
|
 |
|
David Wikström
|
Menar du såhär? Edit: Läste igen och väljer att svara annorlunda.. Att volymen påverkar baskanalen är nog bara bra, för idag på repet var det kanske i starkaste laget. Men annars lät det svinbra. 
_________________ David
|
| 14 Mar 2013, 23:49 |
|
 |
|
Hellhammer
|
Så menade jag ja. Borde inte ändra nå't från den tidigare ritningen men du sparar en konding.
|
| 15 Mar 2013, 12:59 |
|
 |
|
David Wikström
|
Hmm, intressant. Ska ta och testa denna så fort jag får lite tid över. Tack. Återkommer med kommentar sen. 
_________________ David
|
| 15 Mar 2013, 13:09 |
|
 |
|
David Wikström
|
Så, nu har jag testat det. Blev inte så nöjd. Av någon anledning ändrades klangen i baskanalen till det tråkigare. Treble bleeden blev verkligen sådär Fender bright och det goa djupet i basen försvann. Men ditt tips eliminerade ju popljuden helt så det fick slutligen bli såhär. Jag tog faktiskt bort treble bleeden helt och sänkte volymen en aning med 1M istället för 820K. Tack för all hjälp busse och Hellhammer! 
_________________ David
|
| 15 Mar 2013, 17:29 |
|
 |
|
busse
|
Kul att du fick det att funka, jag tänkte inte alls på kopplingskondingen mot fasvändaren. Jag kollade lite olika 18W scheman jag "räknade" den kondingen till fasvändaren.
En sak som nog skulle underlättat en del är att mäta om man har likspäningen där man inte skall ha det vilket väl var problemet i detta fall, men det är ju lätt att vara efterklok.
|
| 16 Mar 2013, 22:20 |
|
 |
|
David Wikström
|
busse wrote: En sak som nog skulle underlättat en del är att mäta om man har likspäningen där man inte skall ha det vilket väl var problemet i detta fall, men det är ju lätt att vara efterklok. OK, mäter jag bara likspänning mellan jord och valfritt ställe i signalkedjan då?
_________________ David
|
| 17 Mar 2013, 18:19 |
|
 |
|
busse
|
David Wikström wrote: busse wrote: En sak som nog skulle underlättat en del är att mäta om man har likspäningen där man inte skall ha det vilket väl var problemet i detta fall, men det är ju lätt att vara efterklok. OK, mäter jag bara likspänning mellan jord och valfritt ställe i signalkedjan då? Japp, man kan ju ex ha fel på en läckande kopplingskonding så man får likspänning på fel ställe.
|
| 20 Mar 2013, 10:13 |
|
|