| Author |
Message |
|
CarlM
|
 Powerscaling med minimal åverkan? (Super Lead)
Jag har inte hängt med på vad som hänt på Powerscaling-fronten på senare år, så jag tänkte höra här.
Jag har en fin gammal Super Lead från 76 med liten logga som har tre extra hål borrade (för/slutstegs split som inte längre används + master), men jag vill inte göra mer åverkan på den.
Samtidigt så skulle det vara kul att kunna powerscala den, så att jag kunde köra utan Hot Plate.
Så frågan är går det att powerscala en Super Lead (PCB inte PTP) som redan har master (drive compensation) monterat utan någon större åverkan? Några små monteringshål går att leva med. men att göra permanent åverkan på mönsterkortet är inte ett alternativ.
Är det någon som är uppdaterad på hur man monterar dagens kit? Det är varianten som bara skalar slutsteget som är intressant.
/CM
|
| 07 Mar 2013, 15:16 |
|
 |
|
Stefan_E
|
 Re: Powerscaling med minimal åverkan? (Super Lead)
Mastern "måste" vara en ppimv, är den det så behöver du ju bara en ratt till. Är den inte det så är det bara att skrota bef master och köra ppimv ist. Börja där o se om du gillar mastern. Själva skalningen använder typiskt två fet-trissor som behöver kylas, typ borra hål i chassi och skruva i med isolering mellan. Du tar matning till plates och screens via dessa trissor. Ett par tåtar som behöver brytas upp, en pot i fronten och förmodligen ett par 3mm hål för montera trissor alltså
|
| 14 Mar 2013, 12:20 |
|
 |
|
Freppezon
|
Dom som har testat Ultimate Attenuator säger att den är minst lika bra som en London Powerscaler.
|
| 14 Mar 2013, 19:21 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Lekt mukke mä dä där de sista... Å som jag ser det BEHÖVER en PPIMV kombineras med en vanlig master. Att "bara" ha fullt blås in mot PI´n e ICKE svaret. Kombinationen däremot...sparkar känga långt upp i en kängurus bakre hål.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 14 Mar 2013, 21:59 |
|
 |
|
CarlM
|
Det sitter redan en PPIMV i den (Lar/Mar) och jag håller helt med Racing att man behöver mer än en master för att få det riktigt bra. Jag har en slutstegsskalad 1987:a (190V) och i den har jag tre mastrar. En PPIMV, en 2203/2204-typ och en bootstrapped. På så sätt kan jag få rätt nivåer överallt och undviker de flesta nackdelar som respektive mastertyp har. Komplicerat? Jajjamän! Men det låter bra när man väl pillat klart.
Men jag funderade på om hur mycket åverkan det det blir när man skalar med dagens kit. Men jag antar att det blir lika mycket som för några år sedan, eftersom det ska monteras ett antal halvledare som måste kylas på något sätt. Jag får väl ta mig en funderare.
Angående UA, så är jag inte direkt sugen. Bad Cats variant verkar i så fall fiffigare om man nu ska gå den vägen.
/CM
|
| 15 Mar 2013, 01:53 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Du behöver 2-3 småhål för att fästa mosfet-trissorna, troligen i gaveln, eller någonstans där du kan sätta en kylfläns på andra sidan. Sedan ett hål för en pot, gärna baksidan.
Om du bara vill skala ned en bit behöver du ingen drive comp alls. Men det kan lika väl funka med en pre pi som en ppimv. Skillnaden blir mindre än om man kör oskalat.
PS och UA bör nog inte jämföras. Två helt olika lösningar. För måttlig skalning med bibehållen feeling är PS suveränt. För rejäl volym sänkning funkar UA utmärkt.
//Gunnar
|
| 22 Mar 2013, 01:30 |
|
 |
|
CarlM
|
Tack för svaret. Jag har har redan tre extra hål i bakstycket och några små hål i sidan är OK. Men hur är det med åverkan internt, t ex på PCB:n? Den är i fint använt skick, så den tål lite småingrepp, men man vill ju inte massakrera den så ens arvingar idiotförklarar en när de en dag ska sälja den... Skalningen av vår andra gitarrists gamla Laney Klipp blev så lyckad, så jag är lite sugen på att se hur min Super Lead skulle må av lite skalning. /CM
Last edited by CarlM on 23 Mar 2013, 15:54, edited 1 time in total.
|
| 23 Mar 2013, 11:25 |
|
 |
|
Amp Healer
|
_CM_ wrote: Tack för svaret. Jag har har redan tre extra hål i bakstycket och några små hål i sidan är OK. Men hur är det med åverkan internt, t ex på PCB:n? Den är i fint använt skick, så den tål lite småingrepp, men man vill ju inte massakrera den så ens arvingar idiotförklarar en när de en dag ska sälja den... Skalningen av vår andra gitarrist gamla Laney Klipp blev så lyckad, så jag är lite sugen på att se hur min Super Lead skulle må av lite skalning. /CM Åverkan på PCB blir det inget med PS med VVR så vill dom att man sätter in några extra signalkondingar,men det har aldrig näms med PS. Dagens PS kommer på ett separat litet eget kort och ska inte gämföras med tidiga PS som krävde en del utrymme.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 23 Mar 2013, 12:54 |
|
 |
|
CarlM
|
Amp Healer wrote: _CM_ wrote: Tack för svaret. Jag har har redan tre extra hål i bakstycket och några små hål i sidan är OK. Men hur är det med åverkan internt, t ex på PCB:n? Den är i fint använt skick, så den tål lite småingrepp, men man vill ju inte massakrera den så ens arvingar idiotförklarar en när de en dag ska sälja den... Skalningen av vår andra gitarrist gamla Laney Klipp blev så lyckad, så jag är lite sugen på att se hur min Super Lead skulle må av lite skalning. /CM Åverkan på PCB blir det inget med PS med VVR så vill dom att man sätter in några extra signalkondingar,men det har aldrig näms med PS. Dagens PS kommer på ett separat litet eget kort och ska inte gämföras med tidiga PS som krävde en del utrymme. OK, tack. Då låter det som att det är genomförbart utan att man behöver göra något som man senare ångrar. /CM
|
| 23 Mar 2013, 15:53 |
|
|