View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 11:00

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Förstegsrör i Vox Ac30 
Author Message

Håller på och exprimenterar med lite olika förstegsrör i min Vox Ac30c2. Jag använder endast topboostkanalen och skulle vilja ha en så bra rent ljud som möjligt som en bas för mina overdrivepedaler. Skulle tex ett 5751 i v1 eller något annat än vanliga 12ax7 vara värt att testa? Har idag JJ förstegsrör och slutrör, tänker testa i helgen med Tungsol i V1 som ligger i postlådan hemma.

15 Mar 2013, 10:28
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Förstegsrör i Vox Ac30
Jag har inte så mycket erfarenhet av dagens ECC83:or om jag ska vara ärlig. Har nästan bara testat JJ's och jag hatar dem. De har något vasst och omusikaliskt uppe i diskanten som bara är förj*vlig. Detta blir givetvis mest framträdande i V1. JJ's slutstegsrör har jag inga problem med.
Det bästa du kan göra är att köpa ett NOS rör från Tradera. De dyker upp där för jämnan. Om du inte anser att du har användning av gainrattens sista 20% (från kl15 och fullt) så kan du lika gärna köpa ett ECC81 (12AT7) istället. De vinner du ännu billigare. Jag kör ofta ett sånt i V1 just eftersom att man får bättre svep i gainratten.

När det kommer till märket på NOS röret så spelar de mindre roll. Allt låter bättre än dagens rör.

16 Mar 2013, 11:12
Profile WWW

Av nyproduktion, pröva gärna Mullard re-issue.
Trevligt rör, inte lika bright som Tungsol, bättre
botten och mjukare topp.

Håller med David om JJ, bedrövliga. Jag lägger även
samtliga Sovtek till den listan.

- Jonas

16 Mar 2013, 18:56
Profile

Petade in Tungsol 12ax7:or ikväll i både min AC30 och AC15 i v1 och det gjorde susen.
Bättre svep på gainratten, bättre balans mellan frekvenserna och trevligare topp. :D

18 Mar 2013, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Får lov att backa angående Tungsol i AC15, efter vaxborttagning i öronen med revaxör ( jag skojar inte) så inser jag att det blir alldeles för bright med detta rör i AC15, jj-röret tillbaka i v1 igen. Däremot i AC30 låter de kanon! :D

Kontentan är alltså alltid revaxör innan rörbyte!!

24 Mar 2013, 15:11
Profile ICQ YIM WWW

David Wikström wrote:
Jag har inte så mycket erfarenhet av dagens ECC83:or om jag ska vara ärlig. Har nästan bara testat JJ's och jag hatar dem. De har något vasst och omusikaliskt uppe i diskanten som bara är förj*vlig. Detta blir givetvis mest framträdande i V1. JJ's slutstegsrör har jag inga problem med.
Det bästa du kan göra är att köpa ett NOS rör från Tradera. De dyker upp där för jämnan. Om du inte anser att du har användning av gainrattens sista 20% (från kl15 och fullt) så kan du lika gärna köpa ett ECC81 (12AT7) istället. De vinner du ännu billigare. Jag kör ofta ett sånt i V1 just eftersom att man får bättre svep i gainratten.

När det kommer till märket på NOS röret så spelar de mindre roll. Allt låter bättre än dagens rör.

JonasSweden1 wrote:
Av nyproduktion, pröva gärna Mullard re-issue.
Trevligt rör, inte lika bright som Tungsol, bättre
botten och mjukare topp.

Håller med David om JJ, bedrövliga. Jag lägger även
samtliga Sovtek till den listan.

- Jonas

JJ var riktigt hypade för några år sedan. Jag har inte hört uttalanden som ovan tidigare. :?:

/R

24 Mar 2013, 15:39
Profile

Renegade wrote:
JJ var riktigt hypade för några år sedan. Jag har inte hört uttalanden som ovan tidigare. :?:

/R

Jag förklarar mig närmare. Tycker J/J:s slutrör är helt helt ok, särskilt E34L.
De har lite mer headroom än EL34:orna, mer botten och lite mustigare ton, i mina öron.

Vidare upplever mina öron att J/J:s ECC83:or är platta, livlösa och hårda.
Har A/B:at dem mot Tung-Sol och Mullard re-issues och upplever
att de båda har en mjukare och mer musikalisk ton.

För mig blev en bra lösning en Tung-Sol i v1 på Tweed Deluxen och en
Mullard i v1 på Marshallen en riktigt bra lösning.

Tung-Solen är lite brightare till sin karaktär och matchar Deluxens mulliga, lite
mörkare ton bra. Mullarden klipper lite av Marshallens diskantregister plus
bidrar med lite mer botten till den kretsen.

Vänliga hälsningar,
Jonas

24 Mar 2013, 18:21
Profile

för mig så är det kretsen som får bestämma rör!!

hade en blackface champ 65:a hemma som behövde ny nättrafo efter haveri av likriktarör..

i denna blev det ett kinesisk shugang ECC83 dvs det billigaste på marknaden som LÄT o funkade bäst..

trots att jag testade med ett red tipped Telefunken ECC83 NOS (värsting rör) kinesen presterade helt enkelt bättre i kretsen..

har ibland upptäckt samma med sovtek(reflecktor) ECC83 i bland så blir det rätt

JJ ecc83 tycker jag fungerar i dem flesta kretsar men dem kan vara ganska charp dem första 5-10 timmarna låt dem gå 10 timmar sen så mjuknar dem o blir harmoniska :wink:

24 Mar 2013, 19:41
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]