View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 15:59

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Rörförstärkar try and test, 20 April !!! FUZZ pre-chill :) 
Author Message

Post Re: Rörförstärkar try and test, 20 April !!! FUZZ pre-chill
:D 250 m2 cirkus . . . en scen, 2 rum + kök och toa med fin ambiens 8)
Vi kommer att kunna breda ut oss rejält - så vi får väl försöka vara lite diciplinerade med dB:na.

I skrivande stund är vi 12 entusiaster med ca 2 stärkare per man. Respect !!!!

Vi vill inte överarrangera eller överorganisera tillställningen, men vi funderar på om någon/några vill dema sina skapelser för samtliga närvarande så skulle vi kunna göra detta.
Vore kul och få reda på tankar och design och lösningar samt hur det låter.
Detta skulle vi kunna börja med när alla kommit på plats och blivit varma i rören . . .

Vi skulle behöva 100 kr/person som täcker:
- lokalhyra
- kaffe och bulle
- Velanda Custom Burger dvs egen grillad burgare+bröd+mtbh

Utöver detta finns öl i olika kaliber till självkostnadspris.
Önskas något annat - så säg till :)

Vänligen meddela om du kommer för planering av inköp etc.

Hälsningar Peter & Hasse

14 Apr 2013, 19:24
Profile

Custom Sam wrote:
Funderar på att ta med mitt nyrenoverade eko, det är en ganska integrerad del av soundet, fast naturligtvis ska inte förstärkaren bedömas utifrån inkopplade effekter :-)

Kan det vara OK? :o :shock:

mer än ok :) ta med det vetja , kul att höra !!

14 Apr 2013, 22:38
Profile

Ja tar nog med mitt gamla Fender 160 PS från -70 (tror ja) å de ser ja gärna att folk lägger bud på för ja vill inte ta med det hem igen :D Ska vi säga 1:- i utgångspris.

14 Apr 2013, 22:52
Profile

peterh wrote:
Jag skall försöka titta dit.

Det enda jag kan bidra med att ta med reservdelsrör om någon skulle behöva. Och naturligtvis, några demorör kan jag alltid
glömma kvar. Några särskilda ? el34 går väl alltid hem, men har ni testat jj-6ca7 ?

Några rör ni vill testa ? Jag tänkte ta med en maxi-matcher för att dema .

Är det någon som är nyfiken på att testa jj-rör ( förutom det jag redan nämnt att jag INTE har tagit in)?

17 Apr 2013, 19:39
Profile WWW

kul att jämföra olika rör , kommer inte på någon speciell typ eller sort , men ta med det du vill uppskattas.

en annan praktisk sak jag & Peter pratade om tidigare , något som kan bli en bristvara är nätkablar så ta med er det , förlängning & förgreningar .
Vi tänkte att vi även tar med lite gitarrer att testa med , typ les paul , sg , tele , strata så det kommer att finnas .
är det något annat praktiskt vi ska tänka på ?

17 Apr 2013, 20:27
Profile

nu är detta lite för långt bort för mig så jag kommer inte ... men se till att ni tar med er säkringar till kåken :mrgreen: o till stärkarna

17 Apr 2013, 22:28
Profile WWW

Kan det tänkas vara kåken alldeles uppefter vägen på länken här? Ser ut som parkering utanför.

http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=Holm%20trollh%C3%A4ttan&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&center=6462527:1294204&type=sat&zl=9&bounds=6457974:1286184,6466914:1301994&rlm=1&heading=180.00

Zooma in två snäpp, vid ettan, längs med vänsterkanten när man färdas sydost.

Om så är det klart enkelt att hitta dit! :D

18 Apr 2013, 16:16
Profile

zven wrote:
nu är detta lite för långt bort för mig så jag kommer inte ... men se till att ni tar med er säkringar till kåken :mrgreen: o till stärkarna

ÖRONPROPPAR!!!

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

18 Apr 2013, 16:30
Profile WWW

Quote:
ÖRONPROPPAR!!!

:?:
VA SA DU! KAN INTE H Image VAD DU SA !!

18 Apr 2013, 16:53
Profile WWW

Custom Sam wrote:
Kan det tänkas vara kåken alldeles uppefter vägen på länken här? Ser ut som parkering utanför.

http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=Holm%20trollh%C3%A4ttan&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&center=6462527:1294204&type=sat&zl=9&bounds=6457974:1286184,6466914:1301994&rlm=1&heading=180.00

inte riktigt
https://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl är det
kör på HOLM BYGDEGÅRDEN 1 461 98 Trollhättan

kör ni bort er så ring 0735-322865 , eller 0722-455415 så guidar vi hit er :)

18 Apr 2013, 19:21
Profile

primary man wrote:
Custom Sam wrote:

inte riktigt
https://maps.google.se/maps?hl=sv&tab=wl är det
kör på HOLM BYGDEGÅRDEN 1 461 98 Trollhättan

kör ni bort er så ring 0735-322865 , eller 0722-455415 så guidar vi hit er :)

Det är svårt det där med höger och vänster... :oops: :?

18 Apr 2013, 22:28
Profile

Inte en aning om min gamle sure GPS löser den formen av adress.
Finns det ngn gata eller liknande som hållmärke Hans?
I annat fall...kommer jag ju bara ringa å jaga dig.. :mrgreen:

19 Apr 2013, 00:59
Profile

kanske lite svårt med adress men ställ GPS på Velandavägen Trollhättan ( men byggdegården ligger innan)
Sväng av E45 Öster ut på Holmsvägen (46198 Trollhättan).

Kör ca 2,8 km -vit byggdegård på vänster sida, kommer ni till en T-korsning så har ni kört för långt.

19 Apr 2013, 06:24
Profile

K - 12 H

Nära nu :D

20 Apr 2013, 01:18
Profile

Har precis hunnit färdigställa en Boozter-DeBoozter pedal så den kommer också med. :mrgreen:

Zagray! - test & review

20 Apr 2013, 01:46
Profile WWW

Hoy! Det är risk för att jag får komma lite senare. Har upptäckt ett logikfel i en kanalswitchning som orsakat underligheter som länge gjort myrstack i huvet på mig.
Visar det sig att en tänkt lösning inte funkar så får jag lämna denna Bagheera hemma.
Då tar jag iaf med 2X12 och 4X12.

/Mats

20 Apr 2013, 12:07
Profile

Då jag tyvärr inte kunde vara med denna gång (jag utgår från att detta blir en årlig grej ;) ) så hoppas jag på många bilder o ett o annat ljudklipp :D

20 Apr 2013, 12:44
Profile

Ingen live-stream?! :(

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

20 Apr 2013, 18:47
Profile WWW

STORT tack till alla som kom !!!
mkt trevligt tycker jag :)
hoppas & tror att det kan bli fler ggr ( vi pratde lite löst att det kanske kan bli igen om ett år om intresse finns ).
ca 15 entusiaster kom & demade sina alster , lärorikt & kul
det togs en del kort av vissa , hoppas att dom lägger ut några här senare , så fyll gärna i ni som kom.
:)
jag hann inte visa min Edgar som jag hade med , tänkte visa skillnader i olika forstegstör tex 6sl7:or,12ayeh mot ecc81 ,82, 83
blir kanske nästa gång.

/Hans.

20 Apr 2013, 22:19
Profile

Ja.
En mkt mkt både trevlig,intressant och kul dag!
Stort tack speciellt till Hans å Peter!! :D

20 Apr 2013, 22:58
Profile

Å vet ni vad?
En stund där i slutet gjorde vi fan skäl för att ljud inte mäts i dB. Det mäts fan i Richter... :mrgreen:

20 Apr 2013, 23:01
Profile

Helt fräckt har jag laddat ner å laddat upp lite bilder som e tagna.. :D (å gissar skäligt att det e helt i sin ordning)

Vidare gissar jag kvalificerat att det kommer fler...men iaf... Utan inbördes ordning således!!

Image

(Vintage/Modern ovanpå en FBT 500-R ovanpå en Klemt Showstar 40. Jävligt roligt att höra å se tillrestas upplevelse av Klemt´en framför allt. Bra skit ´e re.. :wink: )

Image

(Kuceras Slo kopia...ovanpå Petelf´s "Marchall"( :wink: -som fö lät riktigt bra tycker jag!) . Flankerad av den gode Magnus..som e gitarrist..som e trummis..som sjunger... Jag fan HATAR multiinstrumentala djävlar!! :mrgreen: :mrgreen:, Ni fattar ju själva. En trummis med en Gibson t-shirt-finn fem fel! )

Image

Image

(Träffens MONSTER! På go,redig,göteborska.. HARRE JÄVLAR va stor den e den riggen!! The Who...blaha blaha!! Å ombyggd å komplex vart fan bara förnamnet! E ingen överdrift att säga att den där gamle sunkige Fendern kunde en del! Jösses! Mkt mkt imponerande!)

Image

(´Le Tubewonder. Ord e överflödigt. I likhet med den gode Niemands "Zagray" maskiner som e så breda i vad de kan att det hela mest blir löjligt. Som i bra.)

Image

(Zagray ja. Låter stort tom med en sketen 112a. Där har ni den enkla sanningen. Att den kallats "amp of the year" e ingen tillfällighet. Så e de bara.)

Image

(...the little engine that could... :mrgreen: )

Image

(Yours truly´s "brödrost". En maskin jag e glad för att den togs emot som den gjorde,med leenden :D .)

Image

(Magnus 18w Suhr som utmanades med div cabbar. )

Image

(Å tom allas vår Lehnert var på plats. Iaf rent tekniskt!! Får säga att då jag vet hur en dito originalare låter...Mats-Ola...i take a bow! Det där e bra skit!)

Image

(Det här var nån förvirrad förbipasserande i mysse...eller...ptja...han presentera sig som Kucera.? Kan dä värkligen stämma? :lol: :lol: :mrgreen: Hur som helst. Han fick mat iaf. Vi dömer nämligen ingen.)

Image

(Å ut från sitt ide...en av initiativtagarna själv. Den gode Peter...)

21 Apr 2013, 00:00
Profile

Image

(Ett unikum. Nämligen en..."previously fucked up by Racing!" :mrgreen: )

Image

(Å yours truly igen.-"Jo förstår ni,ratten där te vänster e märkt på finska. Där står "Nu böhrjar rolitt komma!!""-)

21 Apr 2013, 00:04
Profile

Suveräna bilder med tillhörande kommentarer Jesper - spot on !!! Tack så mycket för snabb uppladdning här. Ska tanka av Magnus i veckan och komplettera ytterligare.

Det här blev ju en lysande dag på många sätt förutom att vädret visade sig med härlig vår för första gången på allvar. Intrycken blev många och Hasse och jag tackar alla så j-a mycket för att ni kom och gjorde dagen till vad den blev!!! Några hedersomnämnande och spontana kommentarer:

Peter H: suverän rörtestare - väldigt uppskattat att du kom och tog med lite av JJ sortimentet. Tack för frälsningen på 6CA7 rören!!! Du blir "hovleverantör" i fortsättningen.

Lennart: helt fantastiskt modjobb med Monstret - vilka finesser - vilka möjligheter - grymt imponerad !!!

Alex N: den var en ära att träffa en "Meister" och höra idéer, teori och nytänket bakom Tubewonder och Zagray. Jag är totalt überimponerad . . . av allt. Stort tack!

Jesper: Klemt ist da sheisse som tysken sa - fan va kul att se och höra vad som kan skapas med nyfikenhet, öppna sinnen och utvecklingslust!!! Du och Alex blir en grym designkombo 8)

Mats: Bughera skulle bli grymt impade av din förbättrade, mkt välljudande stärkare!!! Imponerad!

Alex K: jag vägrar erkänna att din SLO lät bättre an min Avenger . . . :twisted:

Just nu känns det som att ett år tills nästa gång är alldeles för långt . . . kanske vi ska förgylla höstmörkret???

21 Apr 2013, 01:28
Profile

Peter.
Ett ord.
Richter.

Bra där. :mrgreen:

21 Apr 2013, 02:10
Profile

Racing wrote:
Peter.
Ett ord.
Richter.

Bra där. :mrgreen:

Jag förstår att det blev riktigt "roligt" senare på kvällen, inte kunde jag tro att tiden skulle gå så fort tillsammans med 20 gubbar och 30 stärkare... :D Får planera bättre nästa gång, som jag hoppas att det blir!

STORT TACK till Peter & Hans, kanoninitiativ! Väldigt roligt att få ett ansikte på många och få nörda ner sig ordentligt i gitarrton! :wink:

Väldigt intressant att höra så många stärkare och kunna jämföra sida vid sida, många bra stärkare med olika vinklingar på framför allt distade ljud. :wink:

Några saker som stack ut;

Jespers "sladdande" i Tyska kvalitetsmaskiner låter helt klart förnämligt, mycke kul rörmodeller man ska fundera över... :wink:

Alex väldigt intressanta tonkontroller, de skulle vara intressanta att studera lösningar på, samtidigt som jag har full förståelse Alex för att du vill hålla konstruktionen hemlig. :)

Jag tyckte nog att DeBoostern kopplad till den rena kanalen lät bäst, kan vara att ett assymetriskt steg kopplades förbi då? Väldigt fint "sjung" i tonen!

Jag tackar också för de positiva kommentarerna vad gäller min egen rigg, frågan är vad jag ska ha med nästa gång...

Iofs, jag glömde att visa hur det låter med fem steg i distläge, mixerröret drog jag inte till dist eftersom det är lite asymmetriskt satt och inte riktigt i min smak. Samtidigt som jag förstod att det övervägande antalet av deltagare ju gillar asymmetriska försteg...

Som flera andra sagt, skitkul och hoppas på en fortsättning! :D

21 Apr 2013, 11:33
Profile

petelf wrote:

Just nu känns det som att ett år tills nästa gång är alldeles för långt . . . kanske vi ska förgylla höstmörkret???

absolut tycker 2 ggr om året är ett krav :mrgreen: skall förhoppningsvis kunna vara med nästa gång hoppas det blir samma lokal..

eller om vi tar höstträffen på östra sidan av Sverige :roll: finns många bygdegårdar/församlingshem i Eskilstuna med omnejd.. bla 1st 100 meter från mitt hus.. :mrgreen:

21 Apr 2013, 12:28
Profile WWW

Jag får stämma in i hyllningskören. Det var en mycket trevlig tillställning. Det vore trevligt med en årlig sådan. Kanske söder om Göteborg nästa gång?
Inte nog med att mina burkar fick beröm - när jag till slut fann mina hörselskydd så fick även de bekänna färg. De klarade påfrestningen galant trots att de inte kom från en "custom boutique" :mrgreen:
Custom Sam wrote:
Alex väldigt intressanta tonkontroller, de skulle vara intressanta att studera lösningar på, samtidigt som jag har full förståelse Alex för att du vill hålla konstruktionen hemlig. :)
Jag tyckte nog att DeBoostern kopplad till den rena kanalen lät bäst, kan vara att ett assymetriskt steg kopplades förbi då? Väldigt fint "sjung" i tonen!

När det gäller "hemligheter" med mina aktiva TMB tonkontroller. Det är klassisk Baxandall som i t.ex. gamla Scott eller Fisher HiFi förstärkare och även i enklare mixbord. Där har man ofta lagt alla 2-3 tonfilter i återkopplingen runt en triod eller pentod. Jag har splittat det hela så att en triod tar hand om ett tonfilter, sedan är alla tre kaskadkopplade på vanligt maner.
DeBoozter - jo, den får man "köra in sig på", tanken egentligen var att frigöra högerhandens lillfinger och få max kontroll på sina volume och OD swells ner i foten.
zven wrote:
....om vi tar höstträffen på östra sidan av Sverige :roll: finns många bygdegårdar/församlingshem i Eskilstuna med omnejd.. bla 1st 100 meter från mitt hus.. :mrgreen:

Alla har väl redan förstått att Zven har därmed anmält sig som volontär att organisera denna "SECGANC - Swedish East Coast Guitar Amp Nerd Convention"...... eller är det jag som läser in för mycket i ditt inlägg, Zven?

Zagray! - test & review

21 Apr 2013, 13:51
Profile WWW

helt rätt alexs :mrgreen:

21 Apr 2013, 14:58
Profile WWW

Jag instämmer i hyllningskören! Trots att jag kom sent så hann jag vara med om "mumma" från flera stärkare, lådor och gitarrister.
Och det var kul att min egen "Bug" inte gjorde bort sig helt i sammanhanget, även om den plötsligt slutade fungera :oops:
Väl hemma och efter felsökning idag så visade det sig vara kortis i en (av två) "arching-" skyddsdiod R2000F mellan anod och jord på slutrören.
Nätsäkringen gick, men avsäkringen till B+ var ok. Blir nog tre 1N4007 i serie isf R2000F, om det nu behöver sitta nå't där :?

I alla fall, tack för pre-chillet :!:

/Mats

21 Apr 2013, 15:28
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next