View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:10

Reply to topic  [ 9 posts ] 
vilket kromatiskt munspel ska jag köpa? 
Author Message

Post vilket kromatiskt munspel ska jag köpa?
till sommaren ska jag åka på en resa i tre veckor och fruktar att jag ska få musikabstinens. för att råda bot på detta hade jag tänkt att jag skulle lära mig spela munspel.

jag har fått för mig att det är kromatiskt munspel jag vill spela och här kommer några frågor.

vilket munspel ska jag köpa? vill inte ha något skit men behöver heller inte ha något asbra eftersom jag är nybörjare. men att det stämmer och såna grejer är naturligtvis viktigt.

måste jag skaffa någon bok eller liknande för att lära mig eller fattar jag av att bara pröva mig fram? (jag har bra koll på musikteori)

jag kommer vara i ett varmt och fuktigt klimat, är det något problem för munspelet?

28 May 2013, 19:30
Profile

Post Re: vilket kromatiskt munspel ska jag köpa?
Hej Frans!

Ett hyfsat kromatiskt spel går loss på minst tusen kronor. Sen finns det inget tak, i princip. Suzuki, Seydel och Hohner är de fabrikanter som jag tycker gör bra spel. Du behöver bestämma dig för om du vill ha 12 eller 16 håls. Det som skiljer är att du får en oktav till i det lägre registret på ett 16 håls. Fler stämmor (hål) dyrare spel. Jag hade valt ett 12 håls spel från Hohner som heter CX 12. Det är ett stryktåligt spel som du dessutom kan demontera och montera utan verktyg samt att det ligger hyfsat bra till i pris. Det som kan komma att bråka med dig är att de s.k winsavers som sitter i spelet kan fastna och rassla. Något som alla munspelare helt enkelt lärt sig att leva med. Enklast är att se till att man spelar på ett ordentligt varmt spel så att det inte bildas kondens för det är den som är den främsta orsaken till problemet.

Ett kromatiskt munspel är stämt enligt principen vanlig skala tänk piano det enda som ställer till det lite är att ett par toner dyker upp flera gånger men det vänjer du dig vid relativt snabbt. Jag tycker att det är enklast att tänka piano när men sitter ner med ett kromatiskt. Om du sedan vill lära dig ackordspel och oktavspel så är det tekniker som du kanske inte skall fundera så mycket på inledningsvis. Googla på nätet, Seydels hemsida har en del bra tonmönster där man kan se hur tonerna ligger. De flesta kromatiska spel är stämda i C och vill du ha en annan tonart så brukar man få beställa det vilket kan ta lite tid.

29 May 2013, 11:06
Profile

dragspeloteket.se har ganska bra priser och hade tidigare i alla fall fri frakt. Sedan måste ju jag fråga eftersom du nu har fått ett riktigt svar av harmonicaslimII: Varför kromatiskt?

Diatoniskt kommer att ge dig mindre besvär i varmt, fuktigt klimat. Är "lättare" att spela och låter imho bättre...

29 May 2013, 11:21
Profile

tack så mycket för svar!

grejen är den att jag inte är så mycket för blues och hade tänkt att jag skulle använda munspelet för att spela melodier och sånt och då har jag förstått det som att ett kromatiskt munspel är vägen att gå.

dessutom tycker jag, utan att vara någon expert, att ett kromatiskt munspel låter bättre. det verkar vara svårt att få tonerna så rena på ett diatoniskt. varje gång jag har hört någon spela munspel och hajat till över att det varit så snyggt så har det varit kromatiska munspel dom spelar på.

det är också så att jag tänker mig att en tröskel att komma över när man spelar kromatiskt munspel är att få ordning på alla skalor och tonarter så man har koll på hur många korstecken det blir om man spelar en låt i E och sånt har jag ju redan ordning på.

men det är klart, jag har ju inte testat något utav det så jag vet ju egentligen inte.

är det detta ni tänker på? ser ut lite som en leksak men det spelar ju ingen roll om det funkar!
http://www.thomann.de/se/hohner_cx12c.htm

kan detta vara något?
http://www.blocket.se/goteborg/Munspel_ ... ?ca=15&w=3

29 May 2013, 21:31
Profile

Ok! Kromatiskt är ju också kul. Jag har spelat alldeles för lite på mitt krom... Får åtgärdas snart, måste träna lite tredje position också vilket sammanfaller fint :)

Mina personliga favoriter på munspel är Jason Riccis "Afro blue" och vår svenska världsmästare i munspel; Filip Jers "St James infirmary" båda på diatoniskt. Filip spelar annars massor med kromatiskt på sina skivor. Kolla in låtarna ovan om du känner för det. Lycka till med liret!

Ps. Begagnade spel och kanske ffa krom är lite vanskligt eftersom tungor kan ha gått sönder, fastnat, tappat stämningen. Windsavers kan vara kass o s v. Skulle nog inte gett mig på att köpa begagnat om jag inte kunde basal skötsel och råddning av spel. (vilket jag inte kan vad gäller krom)

29 May 2013, 22:29
Profile

Kul att du vill börja lira munspel!
Välkommen till världens bästa instrument!
Ang. kromatiska munspel ... du har redan fått bra råd ...
... det jag har att tillägga är att olika spel passar olika spelare, men
jag håller med Johan, främst för att det spelet lätt går att plocka isär och
serva. Dessutom låter det helt ok. Men du kommer att upptäcka att
olika spel verkligen har olika karaktär och dessutom lämpar sig olika bra till akustiskt
spel kontra förstärkt spel.
Att köpa begagnade är som det är ... när jag köper så är det främst
till reservdelar men med chansen att spelet faktiskt är i toppskick och ospelat.
De flesta på beg-marknaden är dessutom spikade och svårservade.
Kromatiska spel är mycket dyrare och dessutom lite delikata spel, de
mår bäst om de får lite omtanke ...
Några första enkla tips ...

- värm gärna spelet i händerna innan du lirar ( inte speciellt dödsviktigt)
Det som inte händer då är kondensbildning pga av temp. skillnader och till följd
av det kärvande windsavers.

- spela "mjukt" ... " fjädra" igång tonerna ... ingen tryckluftskompressor.

- håll spelet torrt ( träkam ... windsavers) ... absolut inte skölja med vatten. Låt gärna spelet lufta
en stund efter spelandet.

- börja i det lilla ... träna stor ton och teknik genom enkla melodier du redan kan.
Risken med att direkt börja ta ut svåra stycken är att du cementerar tunn och vek ton.

Själv har jag jättemycket att lära på det kromatiska munspelet.
Det blir mitt näst-nästa projekt!

30 May 2013, 00:46
Profile

Skulle inte rekommendera begagnat munspel -- vare sig kromatiskt el ngt annat om du inte haft möjlighet att kolla igenom det först.
Håller med om att CX 12 är ett bra köp. Har ägt ett antal kromatiska och när de jävlas är den modellen definitivt lättast att ha att göra med.

Förstår mkt väl din dragning t kromatiskt -- det kan vara svårt att få till den där mjuka tonbilden på diatoniskt; du blir dessutom något mångsidigare om du lär dig instrumentet. (Går f ö utmärkt att spela blues med kromatisk om du skulle få intresse för det.)

30 May 2013, 02:18
Profile ICQ YIM WWW

tack för riktigt bra tips och synpunkter.

jag kanske ska tänka om när det gäller att köpa begagnat då. har fått ett prisförslag på detta för 350 som jag tycker låter billigt men det blir ju dyrt om man måste köpa ett nytt direkt efteråt för att man inte är nöjd...

http://www.blocket.se/goteborg/Munspel_ ... w=1&last=1

30 May 2013, 11:06
Profile

Frans,

Det viktiga med ett munspel är ju svårt att se på bild -- det är sådant man hör. Men ytligt sett, det där instrumentet har varit med ett tag, det märker jag. Kan vara helt OK ändå; möjligen rasslar ventilerna men det kan de flesta människor åtgärda med en tvätt.
Fast om, säger om, någon tunga är slut, då kostar det att åtgärda. Nu kan förstås säljaren vara en hederlig människa och du kan ju fråga honom om statusen.
Ser annars en del tråkiga exempel på motsatsen på Blocket: folk säljer skräpmunspel som kostar 90:- nya och man vill ha 150:- för dem i begagnat skick.
/M
--------------------------------
jag kanske ska tänka om när det gäller att köpa begagnat då. har fått ett prisförslag på detta för 350 som jag tycker låter billigt men det blir ju dyrt om man måste köpa ett nytt direkt efteråt för att man inte är nöjd...

http://www.blocket.se/goteborg/Munspel_ ... w=1&last=1[/quote]

30 May 2013, 13:43
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]